Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 10832 keer)

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Gepost op: 29 oktober 2017, 13:00:03 »
Kijkers,

Er is in deze afdeling van het forum wel een topic over de Ardennenexpres maar die ging alleen over de samenstelling in 2002. In deze versie wil ik mijn foto's tonen van veel meer jaren om zo de samenstelling van deze trein te laten zien. Grofweg reed de trein van Zandvoort naar Luxemburg in de zomermaanden van 1982 t/m 2002 met in ieder geval ICR's van de NS. Daarmee sluit ik meteen de gelijknamige trein van de NMBS uit die vanuit Antwerpen naar Luxemburg reed via Luik. Die samenstellingen zult u hier niet zien.

Ik ben niet zo van de nummers van de mogelijke modellen om de trein op uw modelbaan na te bootsen. In de teksten probeer ik zoveel mogelijk de types van de rijtuigen aan te geven waardoor een zoektocht naar het juiste model makkelijker moet zijn. Ik ga er wel vanuit dat iedereen weet dat Lima en Märklin de ICR-rijtuigen hebben uitgebracht, al dan niet in de juiste uitvoering of lengteschaal. Ik kijk zelf niet zo nauw, als het lijkt vindt ik het al goed. Bovendien verzamel ik de rijtuigen zelf voor een vitrine en niet voor een modelbaan..

We beginnen in 1990 toen ik voor het eerst de hele trein heb vastgelegd met mijn camera. De trein bestond die dag alleen uit NS-rijtuigen type ICR. De samenstelling van Luik naar Luxemburg: NMBS 5530 - A - BDk - B - B - BDk - A - B - BDk - BDk. Op de terugweg van Luxemburg naar Luik werden achter de lok nog 3 rijtuigen van de CFL meegestuurd, een B - B - AB vanwege het feit dat er weer een trein Luik - Luxemburg moest rijden na aankomst van de 1138 in Luik. Opnames zijn ingescande en onbewerkte dia's. Nog geen tijd gehad om de plaatjes optimaal te krijgen....

Luik (of eigenlijk Liegé Guillemins) achteraan:


Voorop (de hele trein + lok paste niet op de foto zonder 'illegaal' te doen):


Afrangeren Luxemburg:


Op de terugweg ergens onderweg met de CFL-rijtuigen duidelijk in beeld):


Uiteraard is dit niet 'mijn' draadje maar die van de Ardennenexpress. Vul dus gerust aan met eigen opnames, uit de gehele periode.

Wordt vervolgd!
Raymond v/d Hoven

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2017, 13:39:08 »
Op 15 augustus 1982, het eerste jaar, was de samenstelling NS ICR B-B-BKD-A met NMBS 5510, gefotografeerd te Clervaux.
Op de heenweg vanaf Utrecht voorin de Ardennen-Express (4x), dan de rijtuigen Zandvoort-Maastricht (5x) en achteraan de Valkenburg-Express (3x). En stuk of twaalf bakken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:30:37 »
In de eerste jaren gecombineerd met een Valkenburg Expres inderdaad. Toen ik ermee reed, 1983 en/of 1984 waren het gewoon 10 ICR rijtuigen, in Maastricht gesplitst in 5 rijtuigen Luxemburg en 5 rijtuigen Valkenburg. Waarbij het deel naar Valkenburg bijna leeg en het deel naar Luxemburg overvol  :laugh:

ReneN

  • Gast
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:51:47 »
Leuk, dit roept nostalgische gevoelens op. In 1983 ging ik kamperen in Luxemburg met een groep medestudenten en kan me deze comfortabele treinreis in een ICR-rijtuig herinneren. Gewoon in Den Bosch met bepakking instappen en tot het eind blijven zitten. Ook in een CFL Wegmann-rijtuig gezeten, die waren gezien hun verwantschap met Plan W duidelijk minder geliefd. Had altijd een hekel aan de enorme klap waarmee de draaideuren dichtsloegen.

In Luxemburg gelogeerd in de jeugdherberg van Bech... dat bleek een gerestaureerd smalspoorstation. Nu, bijna 35 jaar later heb ik in Luxemburg - waar leeftijdsdiscriminatie minder voorkomt - gesolliciteerd en zit op amper 10 km afstand van Bech soms op kantoor. En dat kantoor staat, jawel, tegenover het station van Wasserbillig. Het kan raar lopen. Al zou ik een hekel aan treinen hebben, ik kan er maar niet aan ontsnappen. ;D

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2021, 10:27:32 »
Lang geleden dat hier gepost werd. Maar we zijn aan het scannen gegaan, dus kunnen we weer samenstellingen tonen. Als "marker" (de rest komt later / ik pas dit bericht aan) deze opname...


Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 12:09:05 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2021, 10:35:38 »
Opname's van ICR in Luxemburg heb ik helaas niet, ondanks een retourtrip Utrecht-Luxemburg per ICR, maar wel een koersbord op een ICR:


9-8-1986 te Luik G., bord op de A 665.
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2021, 12:31:11 »
Grappig, dat is eigenlijk voor het eerst dat ik zo'n bord van dichtbij zie. Nooit geweten dat de verschillende borden allemaal achter elkaar in dat frame zaten  :)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2021, 14:54:03 »
Lang geleden dat hier gepost werd.

Lang genoeg om mijn eigen bijdrage hier alweer vergeten te zijn toen ik van de week in dat andere draadje postte  :P
Ik word vergeetachtig, val in herhalingen  ;)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2021, 16:11:17 »
Ook zonder bak hingen er wel eens koersborden aan de trein...

Uitgebreide reportage van die trein volgt ook nog. Maar na die met de IC+.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2021, 03:46:11 »
Wat grappig die koersborden.
Wat anders dan zo’n scherm nu, wat automatisch wordt ingesteld.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2021, 10:19:43 »
Lang genoeg om mijn eigen bijdrage hier alweer vergeten te zijn toen ik van de week in dat andere draadje postte  :P
Ik word vergeetachtig, val in herhalingen  ;)

Dat andere draadje?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2021, 23:43:53 »
Menige keren vanuit de west met den Oostende-Keulen/Eupen via Luik naar Luxemburg gereist (terug via Brussel met de EC Iris/Vauban).
Altijd leuk gevonden, het reizen op het Ardennen lijntje.... (zolang het maar geen Desiro's zijn)
Dankzij Karelke Vinck werden de Resto/Bistro rijtuigen en Minibar afgeschaft en zijn de EC's later veredelde stoptreinen geworden met een halfuur langer durende rit Brussel-Arlon. (Integratie in het normale IC-pad. ...Weg Sharme)
Toch wat 55'ers in m'n collectie (mss moet ik maar es op jacht naar een Luxemburger)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 23:47:30 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2021, 10:53:59 »
Omdat er ondertussen al weer reactie zijn geplaatst, begin ik het verslag van de inzet van een IC+ rijtuig in de Ardennen-expres maar opnieuw. Als onderdeel van een vakantie in Luxemburg reisde ik op zondag 8 augustus 1999 met deze trein mee. Doordat de bus naar het station wat vertraagd was heb ik geen foto van de NS-loc voorop. Uit mijn aantekeningenboekje haal ik dat het de 1780 was. Tevens heb ik vermeld dat na Den Bosch links werd gereden tot Vught en dat we ook over het emplacement te  Roermond zijn gegaan en niet tussen de perrons door zoals gebruikelijk. Uiteraard had ik de aanwezigheid van de IC+ in de trein wel gezien, dus een plek gezocht in de ICR BDk erachter. In Luik (Liegé Guillemins) wordt immers kop gemaakt. En van loc gewisseld dus tijd genoeg om uit te stappen en foto's te maken:

De bewijsfoto van de IC+ in de trein met een Belgische treinaanwijzer met de bestemming "Luxembourg" was een must.


De 'standaard'-foto van de trein links en de aankomende loc die ons naar Luxemburg zou gaan brengen werd ook gemaakt.


En kort voor het aankoppelen. De rangeerder wacht geduldig. Ik kan uit de spiegeling in het eerste raam niet goed bepalen of daar nu de 2752 in te zien is die de trein van Maastricht naar Luik heeft getrokken. Het zou wel erg opmerkelijk zijn. Mijn focus lag op de 55-er en ik heb pas veel later thuis gezien dat er een loc zichtbaar is.

In Luxemburg snel naar een ander perron. Ook hier moesten bewijsfoto's gemaakt worden. De trein na aankomst op spoor 4 wat in dit geval het beste aankomstspoor bleek te zijn:


Normaal gesproken werd de trein nadat iedereen was uitgestapt, snel afgerangeerd. Het duurde deze keer echter zo lang dat ik zelfs nog een ander standpunt kon innemen. De trein vertrekt leeg naar het opstelterrein:


En meegedraaid. De passage van het IC+ en het buffetrijtuig in de Ardennen-express langs twee NMBS-rijtuigen:

Overigens zouden die Belgen later die dag ook aan een buffetrijtuig van NS worden gekoppeld. En dan niet naar Luik gaan rijden. Maar daarover vertel ik in een apart te openen draadje.

Omdat in de stad Luxemburg geen geschikte overnachtingsplek was gevonden, moest ik per trein terug reizen naar Diekirch waar wel plek in de herberg....eh... hotel bleek te zijn. Maar niet voordat we de AE nogmaals hadden vastgelegd te Ettelbruck, hier bij aankomst:


En uiteraard meegedraaid vanwege de IC+ maar ook vanwege het buffetrijtuig:

Alle foto's zijn overigens scans van dia's en verkleind voor het forum.

De samenstelling was (van Luik naar Luxemburg):
NMBS 5523
NS Buffetrijtuig 026
NS ICR IC+ A 10 70 005
NS ICR BKD (geen nr genoteerd)
NS ICR B (idem)
NS ICR B (idem)
NS ICR B (idem)
NS Plan E fietsenrijtuig (ook geen nr genoteerd, wat ik wel telkens deed bij het zien van de Ardennen-expres. Waarom nu niet? Geen idee)
Ondanks 8 rijtuigen dus maar een 55-er die de sleep de hellingen op moest zien te krijgen. De aankomst te Luxemburg was echter strak op tijd. In mijn collectie bevinden zich foto's van de Ardennen-expres van 'langs de lijn' waarin het IC+ rijtuig ook duidelijk zichtbaar is. Ik zou ze graag tonen maar ik heb geen namen erbij en kan dus niets zonder de 'regels' te overtreden. Mochten deze fotografen meelezen, laat ze zien in dit topic, maar dan graag ook een kopie op groot formaat per PB naar mij sturen voor mijn verzameling. Die ik nu heb zijn maar matig van kwaliteit.

Tot de volgende trein, groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 12:09:52 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2021, 15:16:43 »
Mooie en interessante foto's  (y)