Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB-modelbaan van Martino door Martino
Vandaag om 13:53:28
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 13:51:09
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Tulpendaal
Vandaag om 13:26:33
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:19:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 13:15:49
Pimp mijn DB 628 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:14:34
Vierheim Epoche III/IV H0 door Edwin2121992
Vandaag om 13:12:05
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 12:58:04
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Remunj
Vandaag om 12:50:09
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 12:27:56
Mijn LEGO modellen. door Calimero
Vandaag om 12:22:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 12:03:41
Overlijdensbericht Ad Vink, Bouwer Gotische Boog door zuylen
Vandaag om 12:00:31
DCC rijdt gewoon, Motorola doet niets door bellejt
Vandaag om 11:57:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:48:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:07
Kleine baan in H0, DB/DR door hvand
Vandaag om 11:05:20
Loconet en S88 bezetmelders door phdirk
Vandaag om 10:45:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 10:31:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:26:59
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:26:45
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 10:00:48
Z21 app van Apple naar Android door Ronald Koerts
Vandaag om 09:44:56
Servotester voeden met trafo of batterijen? door gvandersel
Vandaag om 09:42:44
Kranenberg, een exercitie in code 70 door gvandersel
Vandaag om 09:25:30
Dioramaatje 009 door Tjalling
Vandaag om 07:59:30
Tuinbaan Heinenoord door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:41:12
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 00:22:12
DCC++ programmeerspoor werkt niet error 308 "No acknowledge" door larahoun
21 maart 2019, 23:18:21
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 4057 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2018, 09:35:58 »
Eindelijk een update. De onderbouw van IVAR van de bekende Zweed is klaar, de schilder is nog even geweest en nu kunnen de platen multiplex op hun plek worden gelegd en bevestigd worden.


Het ene uiteinde in beeld. Links en op de kopzijde IVAR van 30 cm. Na de bocht rechts houdt het even op (ik moet er immers ook onderdoor kunnen) en dan gaat het aan de voorzijde verder met 50 cm. De deur is geschilderd met de kleurcode van de 1201. Het oogt op het hout en bij kunstlicht alleen anders dan op een loc of rijtuig.


De andere kopse kant. Ook hier een doorgang.


Nog een overzicht. Rechts IVAR 30 cm, links 50 cm. Aan de staanders van 50 cm heb ik balkjes bevestigd. Er komt in de breedte namelijk een plaat van 122 cm die rust op de 30 cm brede standers en een van de staanders van de 50 cm brede versie. Omdat er nog stroken van 40 cm voor komen te liggen zouden die gaan kiepen op het enige overgebleven steunpunt. Door de balkjes is er nu steun over de gehele 50 cm.

Voor de bereikbaarheid wordt in de platen een aantal gaten gezaagd. Ik kan er niet omheen en 162 cm is echt teveel voor een paar mensenarmen...
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2018, 15:11:05 »
En dan ga je vol goede moed aan de slag, platen er op en gaten zagen. Ja, dat denk je tenminste. Nou, een begin werd gemaakt, dat wel. En behoorlijk wat rails uitgelegd om een beetje te zien of wat ik inmiddels met Anyrail had uitgetekend ook zou kloppen en of ik niet op de verkeerde plekken de decoupeerzaag zou gaan gebruiken. Iets moest wel geofferd worden: spoor 25 gaat er niet komen vanwege ruimtegebrek. Wissel 187 (bij de lokloods) komt er ook niet hoogstwaarschijnlijk. Verder klopte het aardig. En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.
Wel wil ik nu vast enkele foto's plaatsen van de al uitgelegde rails. De bedoeling is dat die weer wordt weggehaald en eerst nog blauwe platen worden aangebracht (waarin ook de aandrijvingen van de wissels). Toch geven de foto's al een beetje de indruk van het sporenplan straks, een tekening is ook maar een tekening.


Het voormalige 'Kolenpark' dat inmiddels geheel is opgebroken rechtsboven.


De uitwaaiering van spoor 7 naar 8 t/m 14 en 18. Op de voorgrond spoor 3.


Het einde van het emplacement aan de andere zijde, met spoor 24 dat een eind parallel met het hoofdspoor loopt richting koelhuis. De kruising kon ik nog wat meer van het origineel meergeven, dat wil zeggen dat de hoofdsporen daar nog wat verder uit elkaar liggen en het niet alleen vier wissels en een kruising zijn.


De uitwaaiering aan de andere kant, met uiterst rechts de sporen naar losweg, koplading en oliehandel.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 15:14:28 door spoorzeven »
Groet, Frank

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10099
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Weert, maar anders
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2018, 15:17:32 »
En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.

Been there, done that (2x). Sterkte!! (y) ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2018, 16:39:53 »
Dank je. (y)
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2019, 21:57:45 »
Vooruitgang? Jazeker, al heeft het geduurd. Na alle lichamelijke ongemakken is de tafel afgebouwd, werkopeningen geschapen en is nu de tafel schoon en gereed voor de bekende blauwe platen.





En eronder is alles opgeruimd en geïnventariseerd:


Als het even kan, gaan morgen de eerste blauwe platen vastgelijmd worden!


Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4636
Re: Weert, maar anders
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2019, 22:00:20 »
Ik wordt altijd zo hebberig als ik zoveel van die dozen zo mooi gestapeld zie  :D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Westlandbaan
Re: Weert, maar anders
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2019, 08:27:05 »
Hoi Frank, mooi dat je weer begonnen bent, kom je werkelijk door die gaten met je rug?
Gr Joke

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2019, 08:35:03 »
Ja, dat gaat best wel. De 'oude mannen hoogte' van die Zweedse stellingen helpt goed daarbij en zorgt ook voor een mooie kijkhoogte op de baan. Ik kan straks ook zittend onder de baan de draden trekken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Weert, maar anders
« Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2019, 08:22:08 »
Inmiddels volop rails aan het leggen. Foto's volgen nog.
Ik heb voor nu twee vragen:
a. heeft iemand een idee hoe hoog het perron in Weert was in pakweg de periode 1960 - 1980 en
b. wie heeft er foto's waarop goed telefoonkasten en dergelijke attributen te zien zijn? Inmiddels zijn die allemaal weg vanwege GSM-R, maar bij mij moeten ze natuurlijk wel op de baan.
Groet, Frank

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Weert, maar anders
« Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2019, 14:10:07 »
Kijk eens op stationsweb.NL Perronhoogte 70cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

Gr. Bert.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1144
Re: Weert, maar anders
« Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2019, 17:09:40 »
Website http://www.sporenplan.nl/ zul je vast wel kennen?
1)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen - Weert 1990.
2)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen SS 1900-1920 - Weert 1917. (Met draaischijf)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 17:15:08 door Jamie »