Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door JeanR
17 november 2017, 23:30:44
BNLS Module: "Chicago Union" door Hendrik Jan
17 november 2017, 23:28:03
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: Bemo wissels of PECO wissels  (gelezen 1124 keer)

mvlgouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Bemo wissels of PECO wissels
« Gepost op: 22 oktober 2017, 15:59:54 »
Na jaren een HO baan gehad te hebben met voornamelijk Zwitsers materieel van Marklin en Roco, ben ik nu overgestapt naar Bemo HOm.
Ik lees en verdiep me nu in de keuze voor rails en wissels. Daar is al heel veel over gezegd en geschreven mbt voorkeur e.d.
Maar ik zoek eigenlijk antwoord op deze vraag:
Bij Peco lees ik dat je de puntstukken moet schakelen. Is dat bij Bemo ook zo?
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7817
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:49:37 »
Bij Peco moet je niets, bij Peco kun je de puntstukken apart via een relais van spanning voorzien. Maar standaard doet het wissel het ook zelf zoals alle andere wissel met een geleidend puntstuk.

Als Bemo dat ook heeft dan bestaat die mogelijkheid ook. Heeft Bemo een plastic puntstuk, dan natuurlijk niet. Maar ook Peco heeft wissels met een plastic puntstuk.  (insulfrog)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mvlgouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:58:15 »
Beste Wim, dank voor je antwoord. Ik vergeet nog te melden dat ik digitaal rij, maar dat maakt volgens mij niet uit
Ik heb enkele Peco wissels aangeschaft (SL-1496 Electrofrog) onderaan de wissel zit een draad die het mogelijk maakt het puntstuk te voeden.
Is het hierbij ook niet nodig het puntstuk te voeden?
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • RhB 1:87
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:18:44 »
Hallo mvlgouda...

Naar H0m, naar RhB?
Ik gebruikte altijd Bemo wissels, die vallen mij de laatste tijd zwaar tegen en nu heb ik ook Peco toegepast.
Zie :http://rhb1op87.blogspot.nl/2017/09/bemo-of-peco-rail.html
Je hoeft aan de Peco met electro frog (= elektrisch doorverbonden puntstuk) niets te doen, behalve letten op isolatielassen achter het puntstuk.
Het metalen Bemo puntstuk van de C100 wissels moet geschakeld worden.
Het Peco puntstuk wordt door de wisseltong van stroom voorzien.
Bij mij gaat dat goed, maar ik weet nu nog niet of in de tijd vuil dat moeilijker maakt.
Schakelen kan altijd nog.
Bij de C70 wissels van Bemo schakel ik ook het puntstuk omdat daar de verbinding tongbeweging-puntstuk niet zo zeker is.
Het schakelen van het puntstuk doe ik met de Tortoise wisselmotor. Die doen dat heel goed, mis goed afgesteld ontstaat er geen kortsluiting door de eveneens functionerende verbinding puntstuk-wisseltongen.
Zie verder ook mijn Blog.

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 17:31:04 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvlgouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:45:16 »
Beste Jan

Dank voor je antwoord.
Inderdaad, nu naar de RhB. Ik heb inmiddels al wat rijdend materieel en verdiep mij nu in het wissels en rails.
Ik kom van HO, wisselstroom dus het puntstuk onderwerp is mij even nieuw.
Ik begrijp dat ik dat bij Peco het puntstuk niet hoeft te schakelen alleen dat ik de raillassen moet isoleren direct achter het puntstuk?

Mooie site overigens!
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • RhB 1:87
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:05:30 »
Ja dat klopt Mathieu.

De rails achter het wissel hebben een vaste pool (+ of -), het puntstuk van het wissel wordt, afhankelijk van de stand van het wissel, verbonden met de + of de -. de isolatielassen voorkomen kortsluiting.

Ik ben benieuwd wat je plannen zijn. Laat hier nog maar eens een keer zien.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvlgouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:53:59 »
Hoi Jan,
Dan alleen de 2 rails van het puntstuk?
Ik heb een ruime kamer straks tot mijn beschikking van 4x4 meter. Het lijkt me leuk een stukje RhB na te bouwen. Ik zoek nu bijvoorbeeld railplannen van stations. Ik heb onlangs wel wat gevonden maar kan het niet meer terugvinden. Tips zijn welkom!
Nogmaals dank voor je hulp. Ik hou jou vorderingen nu ook in de gaten via je website.
Vriendelijke groet,
Mathieu
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:01:28 »
Zou zelf peco nemen.
Vind ik fraaier dan die lompe BEMO code 100 wissels.

Zou ook meteen het puntstuk scheiden van de tongen en appart voeden.

Bij het leggen kan je er makkelijk bij en is het niet heel veel meer werk. Mocht je later contact problemen krijgen is dat toch balen als het er mooi ingeballast bij ligt.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:09:32 »
De buitenrails lopen gewoon door, isolatie is niet nodig. De puntstuk rails moet je allebei isoleren, ongeacht wat je verder doet met je wissel voeding.

Voeding via de wisseltongen kan wel eens problemen opleveren. De beste oplossing is om de tongen te isoleren van het puntstuk en apart permanent te voeden.

Bij Peco zijn de tongen via twee dunne draadjes aan de onderzijde doorverbonden met het puntstuk. Die draadjes kun je er met een klein schroevedraaiertje uit wippen. Daarna moet je de tongen aan elke kant met de corresponderende buitenrail verbinden. Ik doe dat door aan de onderkant aan elke zijde een voedingsdraad te solderen, zowel aan de buitenrail als aan de naastiggende tong (soldeer aan het vaste deel van de tong, niet aan het bewegende deel!). De twee draadjes via een gaatje omlaag door je ondergrond laten lopen en aansluiten op de bussen. Daarmee worden dan zowel de buitenrails als de tongen gevoed.

Het puntstuk voed je dan apart met het al aanwezige draadje en een ompolingsrelais. Daar zijn verschillende versies van verkrijgbaar, zelf gebruik ik Gaugemaster Autofrogs, heel simpel aan te sluiten met twee draadjes naar de bussen en als derde het puntstukdraadje; ze werken goed.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • RhB 1:87
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2017, 14:46:31 »
Ik heb een ruime kamer straks tot mijn beschikking van 4x4 meter. Het lijkt me leuk een stukje RhB na te bouwen. Ik zoek nu bijvoorbeeld railplannen van stations. Ik heb onlangs wel wat gevonden maar kan het niet meer terugvinden. Tips zijn welkom!

Mathieu,

Ik weet niet hoe veel je op de hoogte bent van wat er allemaal is verschenen over de RhB. Ook in dit Forum hebben al heel wat deelnemers wat laten zien, grote en kleine stations. Zoek maar op RhB.
http://www.sporenplan.nl/ laat een overzicht zien van alle stations met hun sporen op het RhB net (kijk bij sporenplannen>Zwitserland>RhB, rechts onder).
Veel bouwers kiezen bepaalde stations vanwege de omgeving waarin het ligt. Sommigen willen een specifieke lijn zoals die, die de Berninabahn als voorbeeld nemen.
De mooie boekjes van Schweers & Wall, "Gleispläne der Rhätischen Bahn", zijn hier en daar nog tweedehands verkrijgbaar.
Als je een voorbeeld gekozen hebt is er wel iemand die je van dat station een kopie kan maken. Ik heb het boek ook.
En de RhB verkoopt een origineel "Katasterplan". Kost wat, maar dan heb je iets al je het exact na wil bouwen.

Ik ben benieuwd.

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 14:49:21 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:08:43 »
Ook aan Tillig-wissels gedacht? Geen draaiende wisseltongen, maar beweegbare zoals in het grootbedrijf.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:14:15 »
Wel erg beperkte keus in H0m. Links rechts en Y wissel.

Wel mooi.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

mvlgouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2017, 20:12:44 »
Beste Martin, goedendag

Wel aan gedacht maar ik lees toch soms dat de rails iets te ruim is en dat het tot ontsporingen komt.
Heb je bij Tillig dan niet het extra voeden, isoleren  of schakelen van het puntstuk?

Groet
Mathieu
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
    • Albula-modell forum
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:29:34 »
Hallo Mathieu,

Mijn advies qua rails is zonder meer Peco, goed verkrijgbaar, mooie vlakke wisselhoek van 10graden, bruikbare echte bochtwissels en een hele mooie engelse wissel...
Polariseren zou ik weliswaar altijd doen, weinig extra werk, maar ze doen het ook zoals ze geleverd worden, de wisseltongen vormen dan als het ware de "schakelaar" voor het puntstuk.

Weet natuurlijk niet hoever je wil gaan in het maken van een echte RhB baan, maar het materieel en de enorme keuze die er is, alsmede de grote hoeveelheid boeken ende vele info op internet, maken het wel aantrekkelijk om hier juist een realistisch voorbeeld te gaan kiezen.
Daarbij heb je in principe natuurlijk het Stammnetz en de Berninabahn die als vrijwel gescheiden delen vanwege het verschillende stroomsysteem en hellingen/profiel functioneren.
Dan heb je binnen het Stammnetz het oorspronkelijke deel in het Prättigau, de Albulastrecke, de Ruinaulta richting Disentis, de Zügenlinie tussen Davos en Filisur, en de Engadinerlinie. En dan natuurlijk in het laagste deel, het industriele gedeelte tussen Reichenau en Landquart zeg maar.
Keuze te over en je hoeft natuurlijk niet exakt na te bouwen, maar je kunt er heel veel mee, vooral de stations.

Daarbij biedt een ruimte van 4x4 natuurlijk enorme mogelijkheden, maar door het vrijwel overal hellende profiel leent het thema RhB zich bij uitstek voor bouw op een smalle, ondiepe basis. Zo kun je flinke rijlengtes ontwikkelen, met een deels vrij in de ruimte  staande layout ontwerp in bv T of G vorm. Misschien iets om in delen op te bouwen, zo krijg je ook meer het gevoel hoe je het t beste aan kunt pakken.

Ook, maar dat is mijn opvatting, kun je beter van het concept rondrijden afstappen en een A naar B layout maken, misschien met keerlussen op het eind. Ook dat draagt bij aan een meer realsitische spoorbeleving, velen hebben dat proces al doorgemaakt en juist het smalspoor maakt dat haalbaarder omdat alles wat kleiner is: zo zijn er flinke lengtes mogelijk. Zo heb ik in het verleden Filisur op een lengte van 3.10m ontworpen, met aan weerszijden bogen van 45cm kan dat net binnen je 4 meter. Daar kun je sneltreinen van 10 vierassers + lok laten passeren!

Goed, zomaar wat gedachten, misschien heb je er wat aan,

Ben benieuwd hoe het verder gaat, in elk geval weer iemand met het RhB-virus erbij ;-)

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2017, 07:45:01 door mwdb. Reden: Typefout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2017, 00:39:48 »
Heb je bij Tillig dan niet het extra voeden, isoleren  of schakelen van het puntstuk?
Daar ontkom je niet aan. Dit soort zaken liggen nu eenmaal opgesloten in het 2-rail-systeem.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal