Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)  (gelezen 12536 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2017, 13:22:20 »
Wat gescande dia's uit 1996 van de Ferrocarril de Sóller.


Mr. 4 op het depot in Soller (12 augustus 1996).


Een Renault inspectievoertuig kwam er ook aan.


Langs boomgaarden (mogelijk met sinaasappelbomen) tussen Son Sardino en Bunola op 13 augustus 1996.




Door een ruig gebied (bij Soller in de buurt) 14 augustus 1996.


In Palma op 16 augustus 1996.


Eveneens bij Palma ook op 16 augustus 1996.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2017, 13:45:29 »
Wow. Machtig mooi zeg.  :D

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2017, 17:08:02 »
Jaaa, dit is de interlocale tram in optima forma. En op een lekker smal spoor. Bedankt voor de mooie foto's!

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2017, 17:11:18 »
Zeker mooie plaatjes.
En nu, tig jaar later, ziet de lijn er nog net zo idyllisch uit  :D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2017, 20:05:57 »
In 1996 ook dia's gemaakt van de tram, die je van Sóller naar de kust (Puerto de Sóller) brengt.
Destijds was er nog niets gemoderniseerd.


Het eindpunt in Puerto de Sóller. Mr. 4 was de modernste wagen (bouwjaar 1932 voor Bilbao).


Omloopspoor in Puerto de Sóller met mr. 3 (bouwjaar 1913).




Na vertrek wordt er eerst langs het water van de haven gereden.




Langs een redelijk drukke weg wordt er verder naar Sóller gereden.


Men had, behalve de open bijwagens, ook een gesloten bijwagen voor inzet bij slecht weer.




De binnenstad van Sóller bereikte de tram met een doorsteek tussen de huizen.


Echt vlot ging het niet in de smalle straat.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2017, 20:20:35 »
Wat een mooie diareeks (y) (y)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2017, 11:11:31 »
Vooral door de stad roept dat om een modelbaan!  ;) (daarbij niet op mij rekenen, btw, ik kijk wel mee)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2017, 19:41:43 »
Zo zag het er in oktober 2015 uit: prima onderhouden, een intensieve tramdienst en erg druk !

https://www.youtube.com/watch?v=jBXsdI0qXrw&t=9s

De vierwagentrams van Sóller, met 4-assige rijtuigen tussen twee motorwagens, zijn bestemd voor de toeristen, die een dagtocht per touringcar over het eiland maken.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2017, 15:42:21 »
Momenteel vindt er winteronderhoud plaats aan de Sóller-lijn. Vanmorgen op hun FB-pagina een foto waarop te zien is dat sporen in Bunyola zijn opgebroken.
Ik hoop dat onderstaande situatie, van 8 juni jl., met het leuke draaischijfje, nu geen historie wordt...





Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2017, 15:53:55 »
Wat deels historie is, is de enige diesellocomotief met nummer D1 van de 914 mm-sporige Ferrocarril de Sóller. De locomotief werd in 1968 naar Duits ontwerp door de Spaanse firma Ferrotrade gebouwd. Ze bezit een 12 cilinder dieselmotor en de krachtoverbrenging gebeurt door een Voith-aandrijving.

De locomotief stond jarenlang in de openlucht in Bunyola en was regelmatig doelwit van vandalisme en graffiti. In het kader van het 125-jarig jubileum van spoorlijnen op Mallorca, werd de locomotief in 2000 naar Palma gehaald en optisch opgeknapt. Daarna diende ze als blikvanger voor de jubileumtentoonstelling in het station van Palma.

Aansluitend werd ze in het depot van Son Rullan zeker gesteld. Hier is de Associació d'Amics del Ferrocarril de les Illes Balears (AAFIB), oftewel de vriendenclub van de spoorwegen op de Balearen, actief. Deze hebben recent een flinke subsidie ontvangen om een historische trein rijvaardig te gaan maken. Dat willen ze onder andere met de D1 als trekkracht gaan doen, waarvoor de loc wel technisch opgeknapt moet worden waarbij de draaistellen moeten worden omgespoord naar de 1.000 mm van het 'hoofdspoornet' op Mallorca.

De locomotief heb ik nagebootst met een V52 van Bemo als basismodel. Ik heb de schortplaten aan de zijkant dicht gemaakt en het model omgeschilderd:



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #25 Gepost op: 23 maart 2018, 09:42:51 »
De D1 heeft inmiddels uitbreiding gekregen van een aantal open lage bakwagens, bedoeld voor het baanonderhoud.

Originelen in Bunyola:



Op Ebay vond ik enkele bakwagens van Bemo aangeboden als "Bastlerware". Dat kwam goed uit.
De ombouw bestond uit:
- demonteren
- inkorten van chassis inclusief verwijderen rembordes
- monteren
- schilderen
Verweren is (nog) niet mijn ding, misschien later.
Van één wagen heb ik de schortplaten naar beneden gemonteerd.


« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 09:46:34 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #26 Gepost op: 23 maart 2018, 10:21:28 »
Andere klusjes tussendoor was een andere vorm van openbaar vervoer: de bus.

Rietze heeft in mei 2002 onder nummer 62563 een Mercedes-Benz Citaro van de “Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca” (EMT) uitgebracht. Deze vond ik na wat ge-Google'n op een site van een Duitse winkel.



Bij het zoeken naar meer informatie over dit stadsbusbedrijf van Palma, kwam ik op de site van het Spaanse Otero Scalemodels. Die levert een model van de Pegaso 6038:  https://oteroscalemodels.com/tienda/pegaso-6038-kit/
Het is geen bouwkit zoals de link lijkt aan te geven, maar een compleet samengebouwd wit basismodel. Dus een kwestie van zelf afplakken, schilderen, afplakken, schilderen etc.





Een decalset voor héél veel Spaanse busmaatschappijen moest apart aangeschaft worden. Voordeel daarvan was dat er van per maatschappij meerdere decals op zitten. Via Google ontdekte ik dat EMT ook met de Mercedes-Benz O405 rijdt/gereden heeft, welke Wiking in het programma levert. Van een wit model met reclame verwijderde ik de reclame en volgde weer het proces van afplakken, schilderen, afplakken, schilderen etc.
Een airco-unit van Herpa voltooide later dit model.



Ik vond één enkele foto van een LandRover als dienstvoertuig in dezelfde kleuren. En omdat ik toch bezig was onderging een model van Brekina dezelfde cyclus.

Ten slotte de Pegaso Chausson. Dat is nog een apart verhaal. Het basismodel is van het Spaanse Toyeko. Dat zijn vrij eenvoudige modellen, waarvan er één in het programma zit als versie voor Barcelona en Palma de Mallorca. De basiskleur is groene onderzijde met creme bovenzijde. Deze Pegaso Chausson kwam in dienst in 1958 en heb ik alleen zwart-wit foto's van gevonden, waarop wel te zien is dat het een donkere onderzijde en lichte bovenzijde heeft. Alleen wel wat anders dan het model van Toyeko.
Omdat deze zwart-wit foto's lijken op die van Barcelona, heb ik daar verder gezocht. Daar rijdt of rijden één of enkele historische bussen gerestaureerd en in deze kleurstelling nog rond.
Daarom heb ik die als voorbeeld genomen.

Het resultaat:


 


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #27 Gepost op: 01 juli 2019, 16:12:37 »
Afgelopen 2 weken zijn we weer op vakantie geweest... en weer naar Mallorca!

Een dagje naar Sóller stond bij ons beide op ons verlanglijstje.



Tram nr. 20 lijkt de enige die nog de ronde koppen heeft die de oorspronkelijke afkomst uit Lissabon tonen.



Hier 3 uitvoeringen naast elkaar: achteraan de uitvoering van Lissabon van Atlas, het midden mijn verbouwde versie, en vooraan het model van Halling.
Volgens mij had ik hier nog niet gemeld dat ik deze alsnog te pakken heb gekregen, met grote dank aan onze bekende Skiptram!
Alleen moet ik nog uitpluizen hoe ik de wielen op de assen van H0 naar H0m kan verschuiven zonder het model te beschadigen...

We waren deze keer met de (huur)auto gegaan, waardoor de mogelijkheid was om via Bunyola te rijden.
Het draaischijfje blijkt er nog te liggen, en heeft blijkbaar als doel om transformatoren uit te wisselen. Hoewel ze eruit zien alsof ze er al decennia staan.
Ook aan de achterzijde is zo'n spoortje te zien. Misschien dat deze vroeger met elkaar in verbinding stonden?
Aan de zijde van de werkplaats/onderstation was naast het doorgaande spoor een opstelspoor. Dit lijkt met de verbouwing van afgelopen winter wel verdwenen te zijn.











Met dat opstelspoortje erbij is dit een heel leuk voorbeeldstationnetje. Maar voorlopig blijft het bij een idee. Ik heb wel een hele serie foto's gemaakt, maar is dit project voorlopig gestrand vanwege plaatsgebrek cq. prio aan mijn vaste baan én omdat ik nog onvoldoende informatie heb van het materieel. Zoals tekeningen en vooral afmetingen.
Ik heb hen wel gemaild, maar nooit reactie gehad.


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #28 Gepost op: 01 juli 2019, 23:57:41 »
@Simon,

Daar zit maar een ding op... Er nog een keer naar toegaan. 😀

Hoewel ik gek ben van Brits modelspoor, heb ik de trein en trams op Mallorca in mijn hart gesloten. Net trouwens als de geweldige streek rond Soller, de iets verder op liggende baai rond Puerto de Soller, en de ruige Tramontana bergen. Een geweldig vakantie gebied, met overigens weinig Nederlanders, want de grote touroperators bieden er geen reizen voor aan. (Boeken via een Duits reisbureau kan overigens wel).



Het monumentale stationsgebouw achter de kerk is erg interessant. Het oudste deel dateert al van 1606. Het kreeg in 1912 als het ware een herbestemming, bij de opening van de lijn van Palma naar Soller. Wil je eea gaan nabouwen, dan tref je op een relatief klein oppervlak allerlei verschillende spoorse gebouwtjes aan. Een uitdaging voor een modelbouwer, want ik denk dat je alles zelf moet maken.

Maar om te kunnen bouwen, zul je de nodige research moeten doen. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Sterker nog, het kan heel erg leuk zijn. Zo leverde mijn uitzoekerij in de UK heel veel leuke contacten op met locals. En wie weet, krijg je er op die manier een leuk vakantieadresje bij op Mallorca.

Zie: http://www.mallorcaweb.com/reports/monuments-and-buildings/the-soller-station/

Gr, Hans

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #29 Gepost op: 02 juli 2019, 03:05:07 »
Ik ben in mijn pubertijd weleens op Mallorca geweest en sliepen in Soller, natuurlijk maakten we ritjes naar Palma met dit "snoezige" (volgens m'n moeder) treintje, echter tegenover het stationsgebouw in Palma lag een ander station, dat van de FEVE, die ooit een uitgebreid net op Mallorca exploiteerde en wat mij direct veel meer bekoorde, geen bovenleiding, een groot emplacement, geen toeristen en aftandse dieselrailbussen. Op een van de vele overwoekerde depotsporen stond nog een vervallen groen/creme dieselmotor wagen en verderop stonden rijtuigen die leken op de rijtuigen van de Ferrocarilles de Soller en werden op dat moment gesloopt (een stond in brand). Op een andere dag zijn we om mij te plezieren zelfs een ritje naar Santa Maria en terug gaan maken met de FEVE trein. Heel andere sfeer dan bij de trein naar Soller. Huisvrouwen, naar wijn stinkende Spanjaarden en scholieren (mooie meisjes) bevolkten deze trein waarvan de snelheid een stuk hoger lag dan die naar Soller en in de bagageruimte stond de deur tegen een mandfles aan te klapperen...

Lang verhaal, maar wat ik mij nog steeds afvraag is of beide netten, dat van de FdS en FEVE, ooit met elkaar verbonden waren? Heb dat gegeven nooit teruggevonden op internet, maar de spoorwijdte was lang geleden gelijk aan elkaar, 900 mm. Ik begrijp nu dat toen ik er zelf was, de FEVE inmiddels op 1000 mm reed maar die oude depotsporen en dergelijke wat ik zag liggen nog oud 900 mm spoor was.

Groeten,
Richard