Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
fleischmann1
Vandaag
om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:16:32
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) (gelezen 12548 keer)
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #15 Gepost op:
12 november 2017, 13:22:20 »
Wat gescande dia's uit 1996 van de Ferrocarril de Sóller.
Mr. 4 op het depot in Soller (12 augustus 1996).
Een Renault inspectievoertuig kwam er ook aan.
Langs boomgaarden (mogelijk met sinaasappelbomen) tussen Son Sardino en Bunola op 13 augustus 1996.
Door een ruig gebied (bij Soller in de buurt) 14 augustus 1996.
In Palma op 16 augustus 1996.
Eveneens bij Palma ook op 16 augustus 1996.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4451
Heerwijk in H0
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #16 Gepost op:
12 november 2017, 13:45:29 »
Wow. Machtig mooi zeg.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #17 Gepost op:
12 november 2017, 17:08:02 »
Jaaa, dit is de interlocale tram in optima forma. En op een lekker smal spoor. Bedankt voor de mooie foto's!
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #18 Gepost op:
12 november 2017, 17:11:18 »
Zeker mooie plaatjes.
En nu, tig jaar later, ziet de lijn er nog net zo idyllisch uit
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #19 Gepost op:
13 november 2017, 20:05:57 »
In 1996 ook dia's gemaakt van de tram, die je van Sóller naar de kust (Puerto de Sóller) brengt.
Destijds was er nog niets gemoderniseerd.
Het eindpunt in Puerto de Sóller. Mr. 4 was de modernste wagen (bouwjaar 1932 voor Bilbao).
Omloopspoor in Puerto de Sóller met mr. 3 (bouwjaar 1913).
Na vertrek wordt er eerst langs het water van de haven gereden.
Langs een redelijk drukke weg wordt er verder naar Sóller gereden.
Men had, behalve de open bijwagens, ook een gesloten bijwagen voor inzet bij slecht weer.
De binnenstad van Sóller bereikte de tram met een doorsteek tussen de huizen.
Echt vlot ging het niet in de smalle straat.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
sdz1976
Offline
Berichten: 2214
ovmv.be
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #20 Gepost op:
13 november 2017, 20:20:35 »
Wat een mooie diareeks
Grtz,
Samuel.
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Sven
Offline
Berichten: 7833
Eton Wick, UK
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #21 Gepost op:
14 november 2017, 11:11:31 »
Vooral door de stad roept dat om een modelbaan!
(daarbij niet op mij rekenen, btw, ik kijk wel mee)
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Waelsteder
In the groove.....
Offline
Berichten: 523
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #22 Gepost op:
18 november 2017, 19:41:43 »
Zo zag het er in oktober 2015 uit: prima onderhouden, een intensieve tramdienst en erg druk !
https://www.youtube.com/watch?v=jBXsdI0qXrw&t=9s
De vierwagentrams van Sóller, met 4-assige rijtuigen tussen twee motorwagens, zijn bestemd voor de toeristen, die een dagtocht per touringcar over het eiland maken.
Groeten, Rob.
Gelogd
Rob Boeser is oktober 2019 overleden
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #23 Gepost op:
17 december 2017, 15:42:21 »
Momenteel vindt er winteronderhoud plaats aan de Sóller-lijn. Vanmorgen op hun FB-pagina een foto waarop te zien is dat sporen in Bunyola zijn opgebroken.
Ik hoop dat onderstaande situatie, van 8 juni jl., met het leuke draaischijfje, nu geen historie wordt...
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #24 Gepost op:
17 december 2017, 15:53:55 »
Wat deels historie is, is de enige diesellocomotief met nummer D1 van de 914 mm-sporige Ferrocarril de Sóller. De locomotief werd in 1968 naar Duits ontwerp door de Spaanse firma Ferrotrade gebouwd. Ze bezit een 12 cilinder dieselmotor en de krachtoverbrenging gebeurt door een Voith-aandrijving.
De locomotief stond jarenlang in de openlucht in Bunyola en was regelmatig doelwit van vandalisme en graffiti. In het kader van het 125-jarig jubileum van spoorlijnen op Mallorca, werd de locomotief in 2000 naar Palma gehaald en optisch opgeknapt. Daarna diende ze als blikvanger voor de jubileumtentoonstelling in het station van Palma.
Aansluitend werd ze in het depot van Son Rullan zeker gesteld. Hier is de Associació d'Amics del Ferrocarril de les Illes Balears (AAFIB), oftewel de vriendenclub van de spoorwegen op de Balearen, actief. Deze hebben recent een flinke subsidie ontvangen om een historische trein rijvaardig te gaan maken. Dat willen ze onder andere met de D1 als trekkracht gaan doen, waarvoor de loc wel technisch opgeknapt moet worden waarbij de draaistellen moeten worden omgespoord naar de 1.000 mm van het 'hoofdspoornet' op Mallorca.
De locomotief heb ik nagebootst met een V52 van Bemo als basismodel. Ik heb de schortplaten aan de zijkant dicht gemaakt en het model omgeschilderd:
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #25 Gepost op:
23 maart 2018, 09:42:51 »
De D1 heeft inmiddels uitbreiding gekregen van een aantal open lage bakwagens, bedoeld voor het baanonderhoud.
Originelen in Bunyola:
Op Ebay vond ik enkele bakwagens van Bemo aangeboden als "Bastlerware". Dat kwam goed uit.
De ombouw bestond uit:
- demonteren
- inkorten van chassis inclusief verwijderen rembordes
- monteren
- schilderen
Verweren is (nog) niet mijn ding, misschien later.
Van één wagen heb ik de schortplaten naar beneden gemonteerd.
«
Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 09:46:34 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #26 Gepost op:
23 maart 2018, 10:21:28 »
Andere klusjes tussendoor was een andere vorm van openbaar vervoer: de bus.
Rietze heeft in mei 2002 onder nummer 62563 een Mercedes-Benz Citaro van de “Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca” (EMT) uitgebracht. Deze vond ik na wat ge-Google'n op een site van een Duitse winkel.
Bij het zoeken naar meer informatie over dit stadsbusbedrijf van Palma, kwam ik op de site van het Spaanse Otero Scalemodels. Die levert een model van de Pegaso 6038:
https://oteroscalemodels.com/tienda/pegaso-6038-kit/
Het is geen bouwkit zoals de link lijkt aan te geven, maar een compleet samengebouwd wit basismodel. Dus een kwestie van zelf afplakken, schilderen, afplakken, schilderen etc.
Een decalset voor héél veel Spaanse busmaatschappijen moest apart aangeschaft worden. Voordeel daarvan was dat er van per maatschappij meerdere decals op zitten. Via Google ontdekte ik dat EMT ook met de Mercedes-Benz O405 rijdt/gereden heeft, welke Wiking in het programma levert. Van een wit model met reclame verwijderde ik de reclame en volgde weer het proces van afplakken, schilderen, afplakken, schilderen etc.
Een airco-unit van Herpa voltooide later dit model.
Ik vond één enkele foto van een LandRover als dienstvoertuig in dezelfde kleuren. En omdat ik toch bezig was onderging een model van Brekina dezelfde cyclus.
Ten slotte de Pegaso Chausson. Dat is nog een apart verhaal. Het basismodel is van het Spaanse Toyeko. Dat zijn vrij eenvoudige modellen, waarvan er één in het programma zit als versie voor Barcelona en Palma de Mallorca. De basiskleur is groene onderzijde met creme bovenzijde. Deze Pegaso Chausson kwam in dienst in 1958 en heb ik alleen zwart-wit foto's van gevonden, waarop wel te zien is dat het een donkere onderzijde en lichte bovenzijde heeft. Alleen wel wat anders dan het model van Toyeko.
Omdat deze zwart-wit foto's lijken op die van Barcelona, heb ik daar verder gezocht. Daar rijdt of rijden één of enkele historische bussen gerestaureerd en in deze kleurstelling nog rond.
Daarom heb ik die als voorbeeld genomen.
Het resultaat:
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1724
Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #27 Gepost op:
01 juli 2019, 16:12:37 »
Afgelopen 2 weken zijn we weer op vakantie geweest... en weer naar Mallorca!
Een dagje naar Sóller stond bij ons beide op ons verlanglijstje.
Tram nr. 20 lijkt de enige die nog de ronde koppen heeft die de oorspronkelijke afkomst uit Lissabon tonen.
Hier 3 uitvoeringen naast elkaar: achteraan de uitvoering van Lissabon van Atlas, het midden mijn verbouwde versie, en vooraan het model van Halling.
Volgens mij had ik hier nog niet gemeld dat ik deze alsnog te pakken heb gekregen, met grote dank aan onze bekende Skiptram!
Alleen moet ik nog uitpluizen hoe ik de wielen op de assen van H0 naar H0m kan verschuiven zonder het model te beschadigen...
We waren deze keer met de (huur)auto gegaan, waardoor de mogelijkheid was om via Bunyola te rijden.
Het draaischijfje blijkt er nog te liggen, en heeft blijkbaar als doel om transformatoren uit te wisselen. Hoewel ze eruit zien alsof ze er al decennia staan.
Ook aan de achterzijde is zo'n spoortje te zien. Misschien dat deze vroeger met elkaar in verbinding stonden?
Aan de zijde van de werkplaats/onderstation was naast het doorgaande spoor een opstelspoor. Dit lijkt met de verbouwing van afgelopen winter wel verdwenen te zijn.
Met dat opstelspoortje erbij is dit een heel leuk voorbeeldstationnetje. Maar voorlopig blijft het bij een idee. Ik heb wel een hele serie foto's gemaakt, maar is dit project voorlopig gestrand vanwege plaatsgebrek cq. prio aan mijn vaste baan én omdat ik nog onvoldoende informatie heb van het materieel. Zoals tekeningen en vooral afmetingen.
Ik heb hen wel gemaild, maar nooit reactie gehad.
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6060
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #28 Gepost op:
01 juli 2019, 23:57:41 »
@Simon,
Daar zit maar een ding op... Er nog een keer naar toegaan. 😀
Hoewel ik gek ben van Brits modelspoor, heb ik de trein en trams op Mallorca in mijn hart gesloten. Net trouwens als de geweldige streek rond Soller, de iets verder op liggende baai rond Puerto de Soller, en de ruige Tramontana bergen. Een geweldig vakantie gebied, met overigens weinig Nederlanders, want de grote touroperators bieden er geen reizen voor aan. (Boeken via een Duits reisbureau kan overigens wel).
Het monumentale stationsgebouw achter de kerk is erg interessant. Het oudste deel dateert al van 1606. Het kreeg in 1912 als het ware een herbestemming, bij de opening van de lijn van Palma naar Soller. Wil je eea gaan nabouwen, dan tref je op een relatief klein oppervlak allerlei verschillende spoorse gebouwtjes aan. Een uitdaging voor een modelbouwer, want ik denk dat je alles zelf moet maken.
Maar om te kunnen bouwen, zul je de nodige research moeten doen. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Sterker nog, het kan heel erg leuk zijn. Zo leverde mijn uitzoekerij in de UK heel veel leuke contacten op met locals. En wie weet, krijg je er op die manier een leuk vakantieadresje bij op Mallorca.
Zie:
http://www.mallorcaweb.com/reports/monuments-and-buildings/the-soller-station/
Gr, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 2994
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
«
Reactie #29 Gepost op:
02 juli 2019, 03:05:07 »
Ik ben in mijn pubertijd weleens op Mallorca geweest en sliepen in Soller, natuurlijk maakten we ritjes naar Palma met dit "snoezige" (volgens m'n moeder) treintje, echter tegenover het stationsgebouw in Palma lag een ander station, dat van de FEVE, die ooit een uitgebreid net op Mallorca exploiteerde en wat mij direct veel meer bekoorde, geen bovenleiding, een groot emplacement, geen toeristen en aftandse dieselrailbussen. Op een van de vele overwoekerde depotsporen stond nog een vervallen groen/creme dieselmotor wagen en verderop stonden rijtuigen die leken op de rijtuigen van de Ferrocarilles de Soller en werden op dat moment gesloopt (een stond in brand). Op een andere dag zijn we om mij te plezieren zelfs een ritje naar Santa Maria en terug gaan maken met de FEVE trein. Heel andere sfeer dan bij de trein naar Soller. Huisvrouwen, naar wijn stinkende Spanjaarden en scholieren (mooie meisjes) bevolkten deze trein waarvan de snelheid een stuk hoger lag dan die naar Soller en in de bagageruimte stond de deur tegen een mandfles aan te klapperen...
Lang verhaal, maar wat ik mij nog steeds afvraag is of beide netten, dat van de FdS en FEVE, ooit met elkaar verbonden waren? Heb dat gegeven nooit teruggevonden op internet, maar de spoorwijdte was lang geleden gelijk aan elkaar, 900 mm. Ik begrijp nu dat toen ik er zelf was, de FEVE inmiddels op 1000 mm reed maar die oude depotsporen en dergelijke wat ik zag liggen nog oud 900 mm spoor was.
Gelogd
Groeten,
Richard
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)