Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Wim Hesselink
Vandaag om 12:40:59
inbouw Piko 2200 ESU loksound decoder in Roco 2200 roco 63926 door bellejt
Vandaag om 12:36:24
Multimaus, ERR4 probleem oplossen? door CeesV
Vandaag om 12:27:56
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door VAM65
Vandaag om 12:18:10
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 12:18:02
NS SLT Sprinter door NS-Daniël
Vandaag om 12:17:56
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door The_Masterer
Vandaag om 12:06:29
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Martin Hornis
Vandaag om 11:57:39
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 11:44:23
Digikeijs 4088cs en Intellibox 2 blijft aangeven: alles bezet door Timo
Vandaag om 11:21:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:20:05
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door JaJo
Vandaag om 11:16:53
Voorde dok door Ronald Halma
Vandaag om 11:15:43
Buitenlust door Huib
Vandaag om 10:55:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 10:50:19
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 10:43:40
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door henk
Vandaag om 10:34:19
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door henk
Vandaag om 10:28:03
Beginnersvragen Fleischmann analoog door kitcarhans
Vandaag om 09:55:23
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:53:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 02:32:48
De starter is gestart! door NS1220
16 december 2018, 23:46:54
Cranicher Altbahn door Arjen52
16 december 2018, 23:11:44
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Rondje_HO
16 december 2018, 22:40:07
Klein baantje om de Kerstboom heen door Rondje_HO
16 december 2018, 22:37:51
Raadplaatje door eemstede
16 december 2018, 22:36:03
Artitec DAF GTW transporten door Marklin
16 december 2018, 22:32:15
Roco 61414 1000 met bietenwagen door Rondje_HO
16 december 2018, 22:24:49
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
16 december 2018, 22:18:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
16 december 2018, 21:50:01
  

Auteur Topic: Ovaalramer in messing. Schaal 0  (gelezen 42852 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #390 Gepost op: 14 november 2018, 14:17:24 »
Snap ik! Wellicht op Rail dan. Ik klooi nog even verder :-)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #391 Gepost op: 15 november 2018, 17:09:31 »
Om een lang verhaal kort te maken.....het is goed gekomen.

De tweede kopwand heb ik dus net zo behandeld als de eerste, maar bij de postionering heb ik ergens een foutje gemaakt. Avondwerk is soms niet sterk en gisteravond heb ik dus de zaag er in gezet en dat was dus helemaal niet nodig. Iets zat er niet goed, maar ik heb de verkeerde aanpak gekozen door te proberen de vorm van de kop/deuren en de bodemplaat zo aan te passen dat er een compromis ontstond.

Na een nachtje slapen bleek het veel eenvoudiger om alleen de bufferbalk aan beide zijden op te dikken met 1,5 mm. Die was dus gewoon te dun. Die is nu 2mm dik (aan beide zijden) en alles past perfect.

Enige probleem dat ik overhield was cosmetisch. De gaten die waren ontstaan moesten weer dicht. Daartoe heb ik "pleisters" van 0,2 mm dik plaatwerk aangebracht en de binnenwand van de kop iets afgevijld zodat die dunne pleister binnen de kap valt en je er vanaf de zijkant niks meer van ziet. Van onderen wordt alles zwart gespoten en dan is het leed geleden.

Dus: NIET GAAN ZAGEN/VIJLEN in de bodemplaat van de coupe's, maar pas de bufferbalk van de onderste bodemplaat aan.

Deze gaten en gleuven heb ik dus veroorzaakt.....au.
IMG_7349 by Nulpunt0, on Flickr

De "pleisters", (de bodem komt er straks voor 99% overheen !)
IMG_7348 by Nulpunt0, on Flickr

De bufferbalk is opgedikt naar 2 mm en sluit nu op de kopwand aan,
IMG_7345 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7352 by Nulpunt0, on Flickr

En zo kwam alles weer op zijn pootjes terecht.
IMG_7351 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 17:11:59 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #392 Gepost op: 15 november 2018, 18:43:55 »
En zo kwam alles weer op zijn pootjes terecht.
Gelukkig maar. Trouwens: mooie strakke kap heb je  (y)
Bij mij is het rollen/vormen van de kap lang niet zo mooi gelukt als bij jou.  :-[
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #393 Gepost op: 15 november 2018, 21:32:48 »
Nu alle vloeren, wanden etc. naar tevredenheid passen kan ik verder met mechanische gedeelte wat betreft montage.
Het vloertje in de hal (vast aan de kap) is uiteindelijk een 2 mm dikke vloer geworden. Zo heb ik massa om een tapje M1,4 te zetten.


Als ik het zo bekijk blijft het bij 4 boutjes om kap, coupé's en bodem met elkaar te verbinden. Alles is nog steeds kaarsrecht.

IMG_7353 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7358 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7356 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7355 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #394 Gepost op: 16 november 2018, 00:27:52 »
Begonnen op 29 oktober en het is nu 15 november, dus dik 2 weken werk, maar dan staat (ligt) dit toch wel op tafel.
Bak, onderkant en coupé's zitten nu echt aan elkaar vast. 4 moertjes.

Maar nog lang niet klaar. Veel spul optuigen en niet onbelangrijk...2 dakstukken vijlen/vormen uit een blok messing. Dat wordt nog wel een dingetje, maar lijkt me leuk om te gaan doen.

IMG_7359 by Nulpunt0, on Flickr

35393

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4506
  • Team Mitropa
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #395 Gepost op: 16 november 2018, 01:10:39 »
Fraai! Hoe soldeer je dat zo fijn en dicht op elkaar? Ik ben bovenleidingsmasten aan het solderen (met een soldeerstation) maar krijg vooral dikke klodders soldeer, en het zit niet altijd even lekker vast  :P

Komt op mij over als een bout die niet warm genoeg word en soldeer wat daardoor dus niet goed vloeit.
Denk dat je werkstuk te veel massa heeft en/of  je bout te weinig wattage.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #396 Gepost op: 16 november 2018, 10:47:20 »
Of het messing niet schoongemaakt
Of soldeer met een te hoog smeltpunt
Of geen of onvoldoende vloeimiddel.

Belangrijkste is om eerst te weten met wat voor apparatuur en soldeer enz. je tot nu toe hebt gewerkt. Daarna is het probleem pas aan te pakken.
Start even een nieuw draadje op...altijd leuk om te proberen iemand te helpen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 10:50:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #397 Gepost op: 17 november 2018, 15:30:22 »
Via  het etsproces kan je twee hoogte niveau's maken. Op de zijwanden hebben we er 4 nodig. Vandaar dat er aparte klinknagelstrips zijn gemaakt. Nog wel even aanbrengen......secuur werkje waar geduld belangrijk bij is

De locaties op de zijwand en de strip zelf met een schuurblokje van oxide laagje ontdoen !
IMG_7361 by Nulpunt0, on Flickr

Normaliter gebruik ik fosforzuur als vloeimiddel, maar in dit geval past soldeervet (Purine) beter. Daar drijft het soldeer als het ware op en vloeit heel gemakkelijk over/tussen de strips. Vooral niet te zuinig met dat vet. Schoonmaken komt later wel aan de orde.
Dit was nog netjes, maar uiteindelijk zat zowat de het zijwand onder een dun laagje soldeer omdat ik het overtollige soldeer had uitgespreid.
IMG_7363 by Nulpunt0, on Flickr

En dan is het tijd voor het glasvezelpotlood....schuren maar.
IMG_7364 by Nulpunt0, on Flickr

Dit was 1 vak van de 6. Nog even te gaan.


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #398 Gepost op: 17 november 2018, 16:36:06 »
Dat is nieuw voor mij. ???

Ik had nog nooit van een glasvezel potlood gehoord, maar ik begrijp hier uit dat je deze gebruikt om
het overtollige soldeer weg te schuren?

Kees.

Overigens is het weer een schitterende uitdaging, ik denk dat het wel goed gaat komen met dit mooie rijtuig. (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #399 Gepost op: 17 november 2018, 17:15:14 »
@Kees,

Ideaal ding, alleen niet voor je vingers. De glasvezels breken bij duizenden en enkele van die krengen hebben de absolute wens om in je vinger/hand te willen gaan zitten. Voorkom dus dat je dit stukje gereedschap moet gebruiken, maar als je niet anders kan....ideaal.

Bij iedere electronicawinkel verkrijgbaar of bv Conrad,
https://www.conrad.nl/p/pb-fastener-1152-011-glasvezelpen-inhoud-1-stuks-530166?WT.mc_id=gshop&WT.srch=1&gclid=EAIaIQobChMIqqHs3evb3gIVWIfVCh1Vkw2gEAQYASABEgI8z_D_BwE&insert_kz=8J&tid=1602307424_60978760696_pla-546311339900_pla-530166&vat=true

Maar begrijp ik dat je het zelf ook als een uitdaging wilt gaan zien? Kan, leuk. Er is nog een etsplaat beschikbaar bij Edwin.
Dan ben je nummer 7 (geluksgetal)....


Nog even een voorbeeld wat je met de glasvezel kan bereiken.

1. Grotendeels nog onbehandeld: linkerzijde van de kant waar ik nu mee bezig ben.
IMG_7368 by Nulpunt0, on Flickr

2. Aan de rechterzijde ben ik bijna klaar. Vooral de verticale knik die volgesoldeerd moest worden is nu goed strak. Met een vijltje zou je de klinknagels weg gevijld hebben en dat wil je dus niet. Dit werkt prima
IMG_7369 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 17:44:13 door FritsT »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #400 Gepost op: 17 november 2018, 22:13:43 »
Frits bedankt voor de uitleg. (y)

Helaas is dit formaat iets te groot voor mij, ik heb de helft. ;D

Kees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #401 Gepost op: 18 november 2018, 00:00:15 »
De allerlaatste restjes worden straks weggewerkt met de zandstraler.
Nu de andere kant nog en daarna maar eens die deuren er inzetten....het tocht.

IMG_7370 by Nulpunt0, on Flickr

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #402 Gepost op: 18 november 2018, 09:04:41 »
Ik ben ook een fervent gebruiker van het glasvezelpotlood en op de eerdere foto van de onbehandelde linkerzijde zit het nodige aan soldeerplekken. Krijg je dit dan niet goed weg met alleen stralen?
Met vriendelijke groet,
Peter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8147
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #403 Gepost op: 18 november 2018, 12:51:19 »
Nu de andere kant nog en daarna maar eens die deuren er inzetten....het tocht.
IMG_7370 by Nulpunt0, on Flickr
Je kan die deuren best eraf laten hoor,zolang er geen ramen in zitten blijft het toch "tochten"  ;D
Wel mooi om te zien hoe een potlood het verschil kan maken tussen kliederboel en fraai knutselwerk  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2946
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #404 Gepost op: 18 november 2018, 13:15:58 »
Ik ben ook een fervent gebruiker van het glasvezelpotlood en op de eerdere foto van de onbehandelde linkerzijde zit het nodige aan soldeerplekken. Krijg je dit dan niet goed weg met alleen stralen?

Mijn ervaring is dat hoe dikker de soldeer resten zijn, hoe langer je moet stralen en hoe meer messing je dan ook weg straalt. Klinknagels kunnen echt verdwijnen en.....heb ik laatst niet en werkstuk van iemand gezien waarbij er met stralen iets fout was gegaan?
Stralen is mooi, maar heel delicaat ondanks dat je met 8 bar aan scherp en dus schurend Aluminiumoxide je werkstuk staat te belasten.

Ik verwijder overmaat soldeer met schuurschijfjes (blauw met kristallen van Proxxon) en in lastige hoeken met een super scherp schraapstaal. Dat reikt dan net tot aan het messing oppervlak en daarna glasvezel en daarna pas zandstralen.
Overigens, het werkstuk hier, is nog helemaal niet gestraald. Puur mechanisch met de slijpschijfjes, schraapstaal en glasvezelpen .... en netjes werken. Techniek en ervaring... Juist iets waar Joran naar vroeg. Dat moet je zien en doen en vooral niet bang zijn om fouten te maken. Daar leer je van.


Proxxon elastische slijpschijven, art 28294.
https://www.conrad.nl/p/proxxon-micromot-28-294-elastische-siliconen-polijstschijven-10-stuks-826199?WT.mc_id=affiliates:tradetracker:183960:826199&utm_campaign=183960&utm_medium=affiliates&utm_source=tradetracker

https://www.ijzerhandel.nl/proxxon-siliconen-polijstschijf-dia-22mm-10-stuks.html?gclid=EAIaIQobChMIopis-ffd3gIV2OR3Ch3CdQiVEAQYBCABEgLYSfD_BwE

Schraapstaal = steekbeitel = graveersteker.
https://www.bijoumoderne.nl/default.aspx?wsmt=wshomepageproductgroups&wssiproductgroup=08129
« Laatst bewerkt op: 18 november 2018, 17:58:25 door FritsT »