Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS omBC290x van MK modelbouwstudios door 008200
Vandaag om 09:51:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:46:56
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 09:29:41
Kurk, welke dikte gebruiken als demping? door Erik Mijd
Vandaag om 09:29:09
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 09:13:52
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Johnnytrein
Vandaag om 08:59:12
Marktwerking ;) door Sander.
Vandaag om 08:38:34
Youtube video’s Marcel Timmer. door mallet96
Vandaag om 08:31:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
Vandaag om 08:26:38
Artitec SS700/NS3700 door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:08:00
Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn? door henk
Vandaag om 07:55:57
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
Vandaag om 07:54:05
NS ABC-rijtuig, gezocht: afmetingen ramen door klusser
21 september 2018, 23:43:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
21 september 2018, 23:41:21
via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
21 september 2018, 23:19:57
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
21 september 2018, 23:18:32
Artitec 6300 door Gerke
21 september 2018, 23:11:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
21 september 2018, 23:02:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door DJV
21 september 2018, 22:22:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 september 2018, 22:06:16
MB-module: "Sweet Home Chicago" door Hendrik Jan
21 september 2018, 22:05:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 september 2018, 21:54:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Modellbahnwagen
21 september 2018, 21:51:13
Twincenter toont geen bezetmelding bij Digikeys DR4088LN door Joost77
21 september 2018, 21:40:45
  

Auteur Topic: Ovaalramer in messing. Schaal 0  (gelezen 28568 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5247
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #270 Gepost op: 22 juni 2018, 10:51:57 »
Profi!

Wat voor materiaal heb je voor de veren gebruikt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #271 Gepost op: 22 juni 2018, 12:08:12 »
Kant en klare exemplaren uit de rommeldoos.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #272 Gepost op: 23 juni 2018, 23:48:02 »
Gisteren en vandaag is er tussen de diverse bouwers wat overleg geweest over de aspotten. Een kant en klare oplossing met bestaande gietdelen is er dus niet. Dus....zelf aspotten maken.

Ik ben uitgegaan van drie lagen 0,5 messing plaat die exact in de gleuven van de scheenplaat glijden. 0,5 omdat dat 0,1 dikker is als de scheenplaat zodat er vrijloop komt. Dat is met wat geduld 1-8 keer gemakkelijk te maken. De smeerpot had ik in eerste instantie gedacht te maken uit restanten van O-Scale onderstellen (foto 1), maar in de Schier Onuitputtelijke vond ik net voldoende messing rollagers die heel aardig lijken op de 1:1 exemplaren. Niet exact, maar soms moet je wat. Van die aspotten heb ik het glijgedeelte compleet weg gefreesd tot ik alleen de smeerpot overhield en die is op het glijgedeelte gesoldeerd. Heeeeeel voorzichtig (om de soldering niet stuk te drukken) in oplopende maten, tot een asgat van 2,1 geboord.
Kogellagers laat ik nu maar achterwege. Ken uw grenzen op de late avond.

Verder moest de "zwaan" iets in het verticale deel worden afgevijld om contact met de smeerpot te voorkomen. Hij past er wel achterlangs maar ik wil hem iets naar buiten buigen voor de vrijloop en dan zou die contact gaan maken.

en het functioneert ook nog allemaal. 1,5 mm veerruimte.

Dus Peter...er is hoop voor de zelfbouwert.

Te gebruiken exemplaren, bv: Mannfred Bauer Modelbau, art 7503
http://www.bauermodellbau.de/bauteile-shop/tender/rahmen/?tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=581&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=32&cHash=a613f0458df06a873f42e5e279304f17

IMG_5766 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5769 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5770 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2018, 00:06:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #273 Gepost op: 24 juni 2018, 11:50:12 »
Deze twee plaatjes was ik gisteren vergeten te uploaden.

IMG_5771 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5773 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #274 Gepost op: 25 juni 2018, 00:02:17 »
De constructie voor de spiraalveer die ik er nu in heb zitten (plaatwerk uit de etsplaat en staf) is lastig te solderen en te positioneren. Vandaar dat ik even een proefje op de draaibank heb gemaakt voor een stabielere oplossing. Die lijkt geslaagd. Nu de exacte maten bepalen en 8 identiek veertjes vinden/maken.

IMG_5774 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5775 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5780 by Nulpunt0, on Flickr

Los gezien van de positionering in het midden...het verschil.
IMG_5783 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 00:16:07 door FritsT »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #275 Gepost op: 25 juni 2018, 00:12:52 »
 :o
Ik zit met verwondering te kijken hier...

 (y)
met vriendelijke groet,

Martijn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #276 Gepost op: 25 juni 2018, 00:15:14 »
Das dan heel mooi (en leuk).

truste.
Frits

Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #277 Gepost op: 25 juni 2018, 07:49:04 »
Met betrekking tot de aspotten: Ik ben dan weliswaar geen held in het ontwerpen, maar ik heb wel een 3d printer staan die 'metalfill' kan printen. Dat houd in, plastic met dusdanig veel metaaldeeltjes (ook in brass uitvoering) dat t er, na een beetje polijsten, als metaal uitziet. Als er een ontwerpje is, wil ik best daar iets mee proberen.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #278 Gepost op: 25 juni 2018, 08:46:41 »
Dat is best een (constructief) handige en stabiele oplossing.
Hierdoor blijven de 'rondje plaatjes' ook netjes recht en met de losse 'ringen' uit de etsplaat lukt dat maar moeilijk.

Je mist hierdoor wel de 'oortjes' die aan de etsplaatringen zitten, maar kunnen de boven- en onderring nog iets dunner?
Ik neem aan dat de positie van de twee onderdelen op tweede foto de afstand is van maximale indrukking, d.w.z. dat hiermee de wiegbalk/zwanenhals helemaal in de bovenste positie zit?

Ik zie dat het rechter busje op de eerste foto hol is. Of lijkt dat maar zo?
Daar zou je natuurlijk een stukje draad door kunnen steken en die vastsolderen in de wiegbalk/zwanenhals. Zit alles meteen goed vast.

Overigens, heel interessante oplossing...  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 11:20:19 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #279 Gepost op: 25 juni 2018, 11:36:54 »
Dat is best een (constructief) handige en stabiele oplossing.
Hierdoor blijven de 'rondje plaatjes' ook netjes recht en met de losse 'ringen' uit de etsplaat lukt dat maar moeilijk.
Precies, daarom heb ik het ook gedaan.

Citaat
Je mist hierdoor wel de 'oortjes' die aan de etsplaatringen zitten, maar kunnen de boven- en onderring nog iets dunner?
Dan maak je er toch oortjes aan...Maar geef eens een optie hoe.
Op de draaibank kan je het net zo dik of dun maken als je wilt.

Citaat
Ik neem aan dat de positie van de twee onderdelen op tweede foto de afstand is van maximale indrukking, d.w.z. dat hiermee de wiegbalk/zwanenhals helemaal in de bovenste positie zit?
Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Heb je het aantal windingen geteld? bestaat er de exacte maat verenstaal waarbij je dat aantal en de ruimte tussen de windingen op die afstand in model 100,0000% kan maken? Soms moet je een compromis sluiten. Een strak zittend veertje, zonder S-vorm in ingedrukte positie, vind ik voldoende.

Citaat
Ik zie dat het rechter busje op de eerste foto hol is.
Daar zou je natuurlijk een stukje draad door kunnen steken en die vastsolderen in de wiegbalk/zwanenhals. Zit alles meteen goed vast.
Nee, dat is een klein gaatje dat in het gebruikte stukje staf. . Draaiwerk is ook niet 100% glad. Gat in het linker deel is ook niet centrisch.Ik zei al, dit is een test.
Daarin nog eens een constructie als aanslag...neeeeeee. Op de foto lijkt alles megagroot, maar in praktijk. Pen/gat verbindingen voor het rondje zou je in de zwanenhals kunnen overwegen, maar we gaan echt geen nieuwe etstekening maken met bijkomende kosten voor zoiets. Op het oog vastzetten gaat heel makkelijk en kan accuraat.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #280 Gepost op: 25 juni 2018, 14:23:25 »
Voor de veertjes heb ik een rol 0,5mm verenstaal gebruikt. Je weet dan nog niet hoe veerkrachtig het materiaal is, dus dat wordt triall and error.
IMG_5785 by Nulpunt0, on Flickr

Op You Tube genoeg filmpjes te zien hoe je veren maakt, maar die kleintjes....
In dit geval dus wel op de draaibank, maar niet machiniaal. Handmatig de drieklauw draaien.

In een staf boor je een gaatje waar de draad een aanslag in heeft en dan stomweg draaien maar wel de spanning er op houden.
Sliertje van 6-7 cm voor 4 veertjes.
Probeersel 1: staf 3,5 mm. Dat gaf na uitrollen 5,5 mm veer. te breed.
Probeersel 2: staf 2,0 mm. Dat gaf na uitrollen 3,0 mm veer. te dun
Probeersel 3: staf 3,0 mm. Dat gaf na uitrollen 4,8 mm veer. Dat was de goede maat.
IMG_5786 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5787 by Nulpunt0, on Flickr

De sliert handmatig uittrekken tot je de gewenst maat krijgt.
Stukjes afslijpen, met staf IN de sliert tegen het slingeren, met de slijpmachine.
IMG_5788 by Nulpunt0, on Flickr

Lengte bepalen dmv. slijpen op de kopse kant tot vlak.:
IMG_5789 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5790 by Nulpunt0, on Flickr

Gemonteerd, maximale invering.
IMG_5792 by Nulpunt0, on Flickr

Gemonteerd, maximale uitvering.
IMG_5793 by Nulpunt0, on Flickr

Dit ziet en er naar mijn idee goed uit en de veerkracht voelt goed aan. Deze veertjes kan ik gebruiken en dat betekent dat de messing bus 3,5 mm dik moet worden om de veer strak te laten aansluiten.


« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 14:29:32 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Dwangrail.nl
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #281 Gepost op: 25 juni 2018, 14:29:19 »
Hoi Frits,

Jij hebt de veren nu enkele mm van de zwanenhalzen af staan, en bij deze K-draaistellen staan de veren bijna tegen de zwanenhalzen aan.
Dat was echt een kenmerkend verschil van deze draaistellen ten opzichte van de blokkendoos zwanenhalsdraaistellen.
Op de foto´s is dat goed zichtbaar.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #282 Gepost op: 25 juni 2018, 14:32:34 »
ok.
kwam door het "klooien" met al die losse componenten. Zal het straks goed inmeten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #283 Gepost op: 25 juni 2018, 16:26:04 »
Wat bedoel je hiermee te zeggen?

Wat ik hiermee bedoel is dat bij maximale indrukking de zwanenhals in z'n bovenste positie staat en je dus geen veerweg verliest doordat de hulsjes te lang zijn. Ik bedoel hiermee niet het aantal windingen van de veer, maar dat je genoeg veerweg overhoudt zodat de zwanenhals ook daadwerkelijk op en neer kan: de bovenste postitie bepaald door de lengte van de busjes en de onderste positie doordat de aspot tegen de eindhouders (aspot-opsluiter) aanzit.
Maar gezien de foto van de gemonteerde situatie met maximale invering zal dat wel snor ziten.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #284 Gepost op: 25 juni 2018, 18:02:17 »
De veer heb ik verder ingekort van circa 10 mm naar 8 mm. In de stand maximale vering. (messing bussen strak tegen elkaar) is er nog net een fractie ruimte tussen de spiralen. Puur optisch in dit geval.

Hier kan je ook goed zien dat ik verticaal wat van de zwanenhals heb afgehaald om de aspot een vrijloop te geven.

IMG_5795 by Nulpunt0, on Flickr

Uitgeveerde positie wordt bepaald door de scheenplaatafsluiter. Hier zit die nog niet gemonteerd. Kan je met het etsdeel doen of, indien gewenst, zelf nog een uitgehold exemplaar maken voor een grotere uitvering.

@ Peter....De dikte van de ronde platen maakt zo te zien geen substantieel del uit van de lengte van de veerweg. tiende meer of minder. De platen zijn nu 0,65 mm en dunner wil ik ze niet. Ze moeten nog wel body hebben.

IMG_5796b by Nulpunt0, on Flickr