Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door JeanR
17 november 2017, 23:30:44
BNLS Module: "Chicago Union" door Hendrik Jan
17 november 2017, 23:28:03
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: Een continentale baan in Engeland  (gelezen 1438 keer)

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Een continentale baan in Engeland
« Gepost op: 13 oktober 2017, 22:15:39 »
Hallo allemaal!

Ik heb in het verleden hier eens wat baanplannen laten zien, en ook een beginnetje van mijn baan, maar al sinds lange tijd geen update gepost. Door omstandigheden heb ik lange tijd niets gedaan aan modelspoor, maar dat is nu veranderd. Ik ben de laatste maanden veel aan mijn baan bezig en er is nu eindelijk wat voortgang, dus ik dacht dat ik eens wat kon laten zien. Ik woon in Engeland maar bouw in schaal H0 met Europese modellen.

Ik ben eigenlijk meer een verzamelaar dan een modelbouwer, maar vind het toch leuk om mijn treinen eens te zien rijden. Ook heb ik een mooie grote kamer tot mijn beschikking waar ik langs de muren een baan kan bouwen.

Na veel geklieder en probeersels ben ik nu dan toch op een ontwerp uitgekoment dat me wel bevalt. Het is een kombinatie van wat oudere ideeen die ik voorheen hier heb laten zien. Het totale plan ziet er nu zo uit:



Bovenin het beeld is wat oorspronkelijk het hoofdgedeelte van de baan zou worden, een eindstation met een goederenaansluiting. Onderaan het deel dat het schaduwstation zou zijn, links het traject dat beide delen aan elkaar koppelt, en rechts een mogelijke toekomstige verbinding om rond rijden mogelijk te maken. 

De baan is gebouwd op triplex platen die met een schappen systeem aan de muur zijn bevestigd, op zo'n 1.30 m. hoogte. Simpel. Het hoofdstation komt op een plaat van 60 cm breed en het schaduw station is 40 cm. breed. De verbindingstukken zijn smal, ze lopen voor een raam en een tuindeur langs. De verbinding rechts is er nog niet en heeft nog wat voeten in aarde vanwege ander gebruik van de kamer, en de toegang rechts boven. Misschien komt dit traject er nooit.

Omdat de plaat van het hoofdstation vol stond met andere dingen (als je eenmaal zo'n plank hebt gebruik je hem ook!) ben ik een paar maanden geleden maar eens begonnen met het schaduw station. Toen ik eenmaal echt begon te bouwen leek het me eigenlijk wel leuk om daar een echt station van te maken in plaats van een fiddle yard, en heb ik het oorspronkelijke ontwerp veranderd - minder sporen, enkele perrons, een lokloods. Nu is het geen schaduw station meer maar gewoon 'Station B'.

Van dichtbij ziet dit plan er zo uit:



Ik had nog wat oud H0e spul en het leek me wel leuk dat ook eens te laten rijden, vandaar het smalspoor dat helemaal onderaan loopt. Dit gaat ook de linker verbinding op maar eindigt daar in de hoek. Direkt voor het station B ligt een stukje Tillig 'dubbelspoor', H0 en H0e gekombineerd, wat ik wel geinig vind.

Een paar foto'tjes van de sporen:





Ik heb wat Metcalfe gebouwtjes in elkaar gezet, een loods, een seinhuis en nog een klein gebouwtje. Ik gebruik ze om mijn Train Tech wissel dekoders aan het zicht te onttrekken:





Voor het smalspoor heb ik een draaischijfje uit een laser kitje in elkaar gefrommeld, zoals je rechts achteraan kunt zien. Het werkt nog niet, dat komt nog wel.



Aan de andere kant loopt het spoor in een boekenkast, via een Metcalfe viadukt:



En dan de hoek om, voor het raam langs, weer een hoek om en op weg naar de hoofd plaat. Daar ben ik nog niet begonnen rails te leggen.


Ik heb inmiddels de perrons gemaakt (balsa bekleed met Metcalfe steentjes en asfalt), en ben bezig met het (halve) stationsgebouw B en een overkapping van Kibri.

De baan heeft een algemeen thema: mijn kollektie omvat modellen van Nederlands, Frans, Duits, Belgisch en Zwitsers materieel die ik allemaal wel eens wil laten rijden, dus ik probeer geen echte lokatie na te bootsen. Wel ben ik enigzins tijdperk gebonden: III/IV, zo rond 1970, maar ook hier ben ik niet dogmatisch over.






Ik hoop dat dit een indruk geeft van waar ik mee bezig ben. Ik vind het leuk om wat te bouwen, binnenkort begin ik met ballasten en dat ziet et er hopelijk wat minder kaal uit. Ik laat nog wel meer foto's zien als ik zover ben.

Jur


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7142
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2017, 23:40:00 »
Mooi om te zien dat je gewoon doet wat je leuk vindt.  (y)

Leen.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2017, 00:10:56 »
Dank je. Ik heb hardhandig geleerd dat het leven te kort is om het jezelf moeilijk te maken.


Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
    • aersch der visch.
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2017, 09:38:10 »
Ik heb hardhandig geleerd dat het leven te kort is om het jezelf moeilijk te maken.
en dan gaat ie modelbouwen. bijzondere keuze.  :angel:

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2017, 10:15:14 »
Ach, ik bouw meer een treinbaan dan een modelbaan :)

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
    • aersch der visch.
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2017, 12:38:35 »
blijft een kuthobby. ;D

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2017, 20:48:56 »
Mooi rustig baanplan, Jur!  (y)

Ook de combinatie met H0e geeft een leuke extra dimensie.

Ik hoop dat je regelmatig wat van je vorderingen wilt posten.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:22:38 »
Doe ik, hier nog wat plaatjes.





Ben begonnen met ballasten, en werk aan station en perrons is nog uitvoering.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:58:18 »
Wat verder gewerkt aan de achtergrond, het stationsgebouw en de overkapping. Allemaal nog werk in uitvoering, maar ik heb toch het een en ander eens los neergezet om een indruk te krijgen. Doen we dat allemaal niet wel eens?

Deze keer met wat Duits materieel:











Arendsogen zullen zien dat de achtergrond nogal wat Engelse opschriften bevat.... zo gaat dat soms op een baan met een 'algemeen thema' :)

Station en overkapping staan nog los, want de perrons liggen nog los, want ik moet nog ballasten, want ik moet de ontkoppelrails nog monteren.... alles op zijn tijd.

Ook een seinpaaltje gescoord, Train Tech, met ingeboude decoder, je schuift het zo aan de rails en hopla het werkt! Dit seintje regelt de lok loods sporen en is geschakeld aan het wissel dat vanuit daar toegang geeft tot de perronsporen. Zet ik het wissel om dan gaat het sein vanzelf van groen naar rood en omgekeerd. Digitaal is toch wel leuk!



Ik moet het nog detailleren met het bijgeleverde trapje etc.

In het seinhuis zit een viervoudige Train Tech wisseldekoder verstopt.


Jur
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 18:09:33 door JurS »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7142
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:01:07 »
Met Britse treinen zou je zo bij ons aan kunnen schuiven.
Maar ik bewonder jouw benadering hoor: gewoon doen wat je zelf wil.  (y)
Mooie plaatjes trouwens.

Leen.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:10:19 »
Je boelt zoiets als dit?  :D



Jur

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
    • Medway Valley Line
Re: Een continentale baan in Engeland
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:16:31 »
@Jur,

Prima! Ik rijd op mijn thuisbaan naar Brits voorbeeld, ook mijn NL collectie. Heb daarvoor zelfs op bepaalde delen het railprofiel aangepast. Waar NL rijdt, Piko code 100, waar UK rijdt Peco code 75.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)