Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109729 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #330 Gepost op: 22 september 2018, 21:18:05 »
Hoi,

Das een knap werkstukje.

Hoe heb je dat gedaan dan?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #331 Gepost op: 23 september 2018, 11:54:39 »

Hoe heb je dat gedaan dan?


Hallo,

Het zijn nog uitprobeersels van restanten uit rommeldoos, verpakkingsmateriaal, papier, styreen en smd-ledjes.
Wanneer de boel op diverse plaatsen compleet is geïnstalleerd en goed werkt zal ik daar eens een verslagje van maken.


Ondertussen moest er iemand voor een paar tientjes van een kleine partij bovenleidings-materiaal af. Nou, dat kon; kom maar op  ;)
Dit is een mooie aanvulling op de grote slag die ik eerder deze week reeds wist te maken.


Het is weliswaar ook nu weer reeds gebruikt materiaal, maar als basis is het prima. Enkele grondhouders voor de mastvoeten zijn verdwenen, maar gelukkig zijn deze los verkrijgbaar en reeds besteld.


Een mast met uithouder voor over twee sporen:



Idem maar dan voor drie sporen. Dit is het trio met de verdwenen voetjes:




Deze zitten zelfs nog in de verpakking:







Op wat enkele mastjes en wat rijdraden na ben ik nu zover dat de complete modelbaan van bovenleiding kan worden voorzien. Het lijkt mij zo leuk wanneer de e-locs/-treinstellen uiteindelijk continue met de pantografen tegen de rijdraad hier kunnen rondrijden.
Voordat het echter zover is zal er echter nog heel wat tijd verstrijken. Er moeten nog zoveel andere dingen aan de baan gebeuren. Ach, ongetwijfeld een bekend verhaal voor iedereen hier... :)
Zolang het aankleden van het landschap nog niet is afgerond ga ik geen rijdraden ophangen want dan kan ik nergens meer goed bij. De panto's moeten voorlopig nog even neergelaten blijven...





Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #332 Gepost op: 23 september 2018, 12:31:06 »
Echt ontzettend knap gedaan, die lichtbakken  :o  Ik wil ook nog wel eens met ledjes aan de slag maar ik begin denk ik eerst eens met een Viessmann bouwpakketje dan :)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #333 Gepost op: 23 september 2018, 16:59:14 »
Hallo,


Zojuist weer even wat verder geknutseld. Buiten herfstachtig, maar hier beneden in de kelder lekker knus.


De gisteren geknutselde seinbakken zojuist met behulp van twee stukjes kunststof profiel opgehangen in het seinportaal. Voordien heb ik eerst de dunne lakdraadjes door het portaal heen naar onderen toe geregen. Dat zijn altijd geduldsklusjes, maar wanneer het eenmaal goed zit geeft het om zo meer voldoening.



Hier de inmiddels aan het portaal bevestigde seinbakken:





Na de testfase zal ik proberen de draadjes nog wat beter weg te werken. Ook één en ander een beetje beter richten en van een likje verf voorzien komt ook nog. Dit is slechts een test-sein; er zullen er later nog wat meer volgen met nog wat andere varianten aan seinbakken. Ook het seinbordes krijgt een seinbak direct naast het mechanische voorsein Vr0/Vr2.

Hier het testsein in zijaanzicht:





Natuurlijk zijn alle mechanische- en lichtfuncties na elke handeling opnieuw getest. Gelukkig is alles heel gebleven want een storing verhelpen is lastig.

Dit inrijsein kan bijvoorbeeld naast de normale functies Hp0 (=halt) en Hp2 (=fahrt met Vmax 40 km/h) ook Hp2 + zusatzsignal "Zs3 "6" (=fahrt met Vmax 60 km/h) tonen. Met de onderste seinbak kan het  zusatzsignal "Zs6" (rijweg voert over tegenspoor) worden getoond.



Hier alles bij wijze van test even aan. Eenmaal op de baan zal dit sein slechts ofwel het éne dan wel de andere seinbeeld bij Hp2 tonen:





Voor het extra sfeertje tijdens het klussen heb ik tegenwoordig (sindsdien de sporen rondom helemaal goed liggen) een langzaam rondrijdende goederentrein op de achtergrond.  (y)






Tot zover maar meer...

 


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #334 Gepost op: 23 september 2018, 17:04:58 »
....
Voor het extra sfeertje tijdens het klussen heb ik tegenwoordig (sindsdien de sporen rondom helemaal goed liggen) een langzaam rondrijdende goederentrein op de achtergrond.  (y)
....


Oh, dat doe ik ook altijd! Alleen dan ga ik er op mijn gemakkie naar zitten kijken en voor ik het weet is de knutseltijd al weer voorbij. Maar dan heb ik toch weer ff zitten genieten  ;D


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #335 Gepost op: 24 september 2018, 09:38:17 »

Haha, ja dat herken ik wel  (y)
Hier loopt het spoor ook voor mijn neus langs wanneer ik aan de werktafel zit. (zie o.a. bij de foto's in reactie #35 in deze draad). Sterker nog; de treinen van en naar het schaduwstation een verdieping lager rijden direct over het werkblad heen. Een hele toer om je niet steeds af te laten leiden  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 15:38:08 door Bert van Gelder »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #336 Gepost op: 24 september 2018, 10:09:46 »
Hallo,


Op basis van het onderstaande plaatje wil ik ook nog eens een geheel functionerend gecombineerd sein Sh0/Sh1 + Ra11 gaan maken daar het zo "kant en klaar'  niet in H0 verkrijgbaar is:




Onder andere in Oberhausen-West hebben deze seinen nog zeer lang gestaan. Wellicht anno nu nog steeds?



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #337 Gepost op: 24 september 2018, 11:03:27 »
Zo'n gecombineerd geval heb ik eens gebouwd van twee Weinert-bouwdoosjes, een Hauptsperrsignal en een Wartezeichen met twee ledjes voor het Sh1-sein.
Staat wel ergens in m'n draadje beschreven, maar vraag me nu even niet waar...
De beschrijving van hoe ik zo'n gecombineerd sein heb gebouwd is vanaf ongeveer hier te lezen, mocht je geïnteresseerd zijn.
Wel even wat verder scrollen af en toe, want er wordt een hoop tussendoor gepraat  ::)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 13:19:20 door 44 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #338 Gepost op: 24 september 2018, 15:35:49 »

Hallo,

Verhaal gelezen. Hier kan ik e.e.a. uit halen t.b.v. de bouw van het sein. Bedankt hiervoor  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #339 Gepost op: 24 september 2018, 15:59:21 »
Graag gedaan. Zelf heb ik het ook nog eens herlezen en daarbij gemerkt dat er wat plaatjes waren verdwenen. Die heb ik even teruggeroepen, je zou er misschien nog iets aan kunnen hebben. In ieder geval: succes met de bouw!

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #340 Gepost op: 25 september 2018, 19:56:01 »

Hallo,

Daarnet even lekker ge-RAM'nd, pardon ge-DE'd. Even de TEE uit het stof gehaald en flink de sporen gegeven. (y)

Hier met stuurstand voorop bij doorkomst ter hoogte van Bahnbetriebswerk:




"Kilometerpaal" 41.8 wordt inmiddels een vaste foto-stek. (Gelukkig komt er over een tijdje flinke uitbreiding van de baan zodat er ook andere fotolocaties bij komen):




Vanaf het platte dak van het schuurtje naast het gebouw van de "Lokleitung":







De prachtige Roco creatie hier vol op de onmiskenbare Hollandse snoet:





"...Bring me Edelweiss..."
Aan het verloop van dit koersbord kun je jezelf afvragen of déze reis destijds ook een stukje over Duits grondgebied plaats vond. Dát de RAm/DE's destijds ook in Duitsland kwamen is maar al te pijnlijk bekend (denk aan Aitrang  :'():




Aan de overweg, vlak voor de tunnel:




De andere kant van de langzaam uitrollende trein met het gezellig pruttelende geluid uit de duwende motorwagen:




Dat was het weer. De trein rolt langzaam maar zeker uit het zichtveld.
Ik ben blij dat ik deze trein als klein jochie van ca. 7 jaar oud aan de oude lijn tussen Haarlem en Leiden zelf heb mogen meemaken. Hopelijk ontstaat er te zijner tijd in schaal 1:1 ook weer iets heel moois:




Tot zover maar weer....
 
 


 



Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #341 Gepost op: 25 september 2018, 20:10:39 »
Mooie plaatjes van een prachtige trein inderdaad!  (y)

Aan het verloop van dit koersbord kun je jezelf afvragen of déze reis destijds ook een stukje over Duits grondgebied plaats vond. Dát de RAm/DE's destijds ook in Duitsland kwamen is maar al te pijnlijk bekend (denk aan Aitrang  :'():

Nee helaas, de Edelweiss ging van Straatsburg via Mulhouse naar Basel. De inzet in Duitsland kwam pas met de TEE Bavaria vanaf 1969, en duurde slechts 2 jaar, tot aan de ramp in Aitrang...

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #342 Gepost op: 25 september 2018, 23:33:40 »
Wat betreft dat sperrsignal Mit wartesignal; ooit stond in de Miba report signale band 4 een kleine beschrijving van zoiets dacht ik.

Wil ik wel eens voor je opzoeken (nu niet, ben even weg tot vrijdag)

Die TEE RAM; prachtig

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #343 Gepost op: 26 september 2018, 08:59:36 »
Hallo,

Thanks hoor  (y)


Vanaf de achterzijde van het gebouw van de "Lokleitung" kon kort na het passeren van de TEE "Edelweiss" vanuit de tegengestelde rijrichting de trein naar Warschau worden gespot.


Het is de "Bügelfalte" 110 406-6 die deze keer de tractie voor deze trein mag verzorgen.
Direct achter de loc bevindt zich een DB Bm232 in het ozeanblau/beige :





Het tweede daaropvolgende rijtuig dient uitsluitend als versterkingsrijtuig op werkdagen, een DB Bm234 nog in de oudere groene kleurstelling:





Na het groene rijtuig volgen, beide keurig met hun eerste klasse gedeelten tegen elkaar aan gekoppeld, een DB ABm in het ozeanblau/beige (niet zichtbaar op de foto) en een rode AB van de Danske Statsbaner :





Het vijfde rijtuig betreft een ligrijtuig Bcm van de Deutsche Reichsbahn uit de voormalige DDR:





Hekkensluiter is een slaaprijtuig van het type WLABm van de Russische spoorwegen SZD:





Nog even een snelle blik achterop de trein en even later is deze uit het zicht verdwenen en daarmee de rust weer teruggekeerd aan de Wilhelmstrasse  ;):




« Laatst bewerkt op: 27 september 2018, 10:02:04 door waldberg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #344 Gepost op: 26 september 2018, 12:51:24 »
Mooie rijtuigen en ook compleet zo met die sluitlichten  :)