Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 110242 keer)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #240 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:18:23 »
@Michel: thanks.


De laatste tijd wat bezig geweest met het opknappen van wat ouder materieel.

Zo kon ik de bij de railbus-garnituur door Roco knullig uitgevoerde "verlichting" niet langer aanzien en heb ik bij zowel
motorwagen alsook stuurstandwagen het malle lichtgeleider-/ gloeilampen-verhaal compleet met printplaten en al eruit gesloopt en de frontlampen voorzien van LEDs. 

Nu is de verlichting daadwerkelijk als zodanig herkenbaar. De wat vreemd werkende "verplichte" binnenverlichting is hiermee vanzelf ook meteen komen te vervallen.




Frontseinen ingeschakeld bij de stuurstandwagen BR 998.




Sluitseinen op de motorwagen BR798.

Verder is de stroomafname verbeterd door beide wagens elektrisch met elkaar te verbinden.
De toiletramen zijn wit gemaakt en het wagenstel heeft wat veouderingssporen per airbrusch gekregen.
In de motorwagen zorgt een Loksound2 met aangepast soundproject voor het typische ronkgeluid met schakelmomenten. In de stuurstand is een defecte decoder ingebouwd waarvan de functieuitgangen nog prima zijn.
Op deze wijze zijn er bij het stel meteen wat meer seinbeelden mogelijk waaronder ook rangeersein en enkel rood sluitlicht (overdag). 

Op deze wijze een klein beetje Bochum Dahlhausen (Ruhrtalbahn) in de eigen hobbyruimte verkregen.   

Wordt weer vervolgd...

Sven je hebt een PM al n maandje of 2 gelee.... ::)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #241 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:32:22 »
Mooie fotos van je baan Sven. Moest weer 2 keer kijken om te zien dat ik naar een modelbaan keek!  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #242 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:38:12 »
Hoi Marc,

Als het goed is heb je daar ook gewoon antwoord op gekregen. Helaas kan ik dat nu hier niet meer zien in mijn "outbox".


Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #243 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:44:24 »
Hallo Sven,

Net met bewondering je hele draadje gelezen. Wat een details, prachtig en zeer inspirerend (y).
Vanaf nu heb je er een volger bij !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #244 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:47:16 »
Hoi Sven, nogmaals PM verstuurd. :)
M vr groet, Marc

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #245 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:25:34 »


Hallo Marc,

Nu herinner ik mij jouw PM weer. Ik weet het nu niet zeker meer, maar volgens mij heb ik deze inderdaad niet beantwoord.
Mijn oprechte excuses daarvoor.


Dat beantwoorden van jouw vragen kan ik nu hier meteen wel doen daar mijns inziens een forum mede als doel heeft dat wij, als hobbyisten met veelal dezelfde interesses en vragen, openlijk dingen hierover met elkaar delen. Op deze wijze kunnen anderen wellicht mee profiteren van het uitwisselen van informatie tussen twee mensen en bovendien is er dan sprake van een leuke interactie op het forum.

Sowieso alvast bedankt voor de lovende woorden in de PM!  (y)


Nu terug naar jou vragen met betrekking tot de Roco railbus BR 798/998 waarvan ik reeds op voorhand kan zeggen dat de antwoorden hierop zo her en der in de tekst verweven zijn:


Decoders:

Motorwagen heeft een decoder die destijds af fabriek standaard in een Roco Sound VT98 werd ingebouwd, de ESU Loksound2. Pas later kwam er een alternatief van een concurrent; ik meen Zimo.
Deze decoder zit gewoon op de standaard plek in de motorwagen ingebouwd, evenals de luidspreker. Als je goed op de foto van de motorwagen met de rode LEDs ingeschakeld kijkt zie je dat er geen vrije doorkijk in de motorwagen is vanwege de voorgenoemde items. Er zit hier af fabriek een grijs stuk kunststof voor de ramen om de techniek aan het zicht te onttrekken.
stuurstandwagen heeft een ESU functiedecoder 3.5 en deze hangt (niet standaard af fabriek) ergens in het dak in het midden van de wagen.

Binnenverlichting is er niet (meer) mede ook om bovenstaande reden. Wat valt er immers in de motorwagen te verlichten? Bovendien was er bij de originele binnenverlichting sprake van lichtlekkage door de naden van het zilveren dakgedeelte.

De wagens zijn voor een optimale stroomafname elektrisch doorverbonden middels draden die tevens meteen als gekoppelde remslangen dienst doen.

Ik hoop dat hiermee de vragen zijn beantwoord en excuses voor de vertraging  ;)


Groet,

Sven


 
 


marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #246 Gepost op: 22 augustus 2018, 23:08:25 »
Hoi Sven, dank voor je uitgebreide antwoord. De reden dat ik in eerste instantie niet op het forum had gereageerd maar een PM had gestuurd was omdat de topic van je baan destijds allang weer was veranderd; ik vind het vrij ongepast om dan zomaar weer over een "oud" topic weer te beginnen. maar goed... nu "lok" je me uit om op jouw baanbeschrijving toch te reageren. ;)

De aanwezigheid van standaard geluidsdecoder was me niet duidelijk; dacht dat je dit zelf naderhand had ingebouwd. Dan begrijp ik ook wel waarom je geen behoefte meer had om er nog binnenverlichting in te willen.


Bij mijn eigen BR798 ombouw projectje gaat het over een Roco BR798 die ik al lang geleden had gedigitaliseerd. Het gaat dus nu over een 2e ombouw. Er komt er een Uhlenbrock 4 micro geluidsmodule op de plaats net naast de voorste tandwielkast te zitten. De voorste koppeling komt te vervallen, omdat ik deze toch nooit gebruik. Daardoor ontstaat behoorlijk wat ruimte voor en naast de tandwielkast. Een 15x12mm speaker met klankkast past hier keurig in; van het frame hoeft maar heel weinig weggeslepen te worden (Dremel). Bovendien kan de onderzijde vd tandwielkast ook geopend worden, dan kan je nog beter het frame nabewerken. Op de foto zit de speaker met klankkast gemonteerd (onder de lichtgeleider); de micromoduul hangt er nog met draadjes los bij.


De moduul wordt via een Susi verbinding met de Lenz Gold Micro verbonden (op de foto op t frame geplakt; tegen de motor aan; past net).Doordat dit dus allemaal onder de raamlijn blijft, is binnenverlichting voor mij wel iets om te handhaven. Het geluid van de BR798 heb ik gedownload van de Uhlenbrock site en ik moet zeggen het klinkt fantastisch!

De bijwagen had ik al eerder (net zoals jij) van een aparte functiedecoder voorzien en electrisch doorverbonden (via 2polige Profi koppelingen) voor een betere stroomopname. Maar de LEDs voor de kop/ sluitlichten moet ik allemaal nog in/verbouwen. Ik loop alleen tegen het probleempje aan dat de Lenz Micro maar 2 functieuitgangen heeft; heb er eig. 3 nodig. Nog maar een functiedecoder erbij in de motorwagen dan maar? ::) FF ruimte zoeken.

M vr groet, Marc

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #247 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:47:15 »
Hoi Marc,

Dank voor jouw bericht m.b.t. de ombouw van jouw "redder van de nevenlijnen":

Ik heb bewondering op welke slimme wijze je tot nu toe allerlei aanpassingen hebt gedaan en wat je nog allemaal van plan bent te gaan doen. Ik weet uit eigen ervaring wat een mal ding de Roco railbus is om aan te werken vanwege de compacte bouw.
Vandaar dat Roco zelf waarschijnlijk ook maar besloten heeft om het hele digitale gebeuren gewoon maar lekker boven de gordel in het model te prakken ten koste van de vrije doorkijk.


Zelf ga ik mij dat allemaal niet meer aandoen met de Roco railbus. Mocht ik mij in de toekomst alsnog gaan storen aan het gebrek aan vrije doorkijk dan overweeg ik eventueel dan toch de aanschaf van de onlangs uitgebrachte Piko variant. (hoewel deze laatste ook niet feilloos is).


Succes verder met de aanpassing van de railbus en houdt ons maar op de hoogte van jouw vorderingen ermee.

Hier is de 798/998 zojuist weer van verse diesel voorzien en wordt nu richting het opstelspoor gereden:



Groet,

Sven

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22376
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #248 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:50:39 »
En alweer een mooie sfeervolle foto  (y)

Kijk uit naar de volgende foto (foto's)!!
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #249 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:51:07 »
enne... de electrische locs hebben het wat dat laatste betreft het nog wat gemakkelijker; panto neer en gute nacht!  (y):





Groet,

Sven
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #250 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:57:02 »

Thx Wim,

Ik merk dat ik zo langzamerhand een beetje door mijn pics heen ben geraakt; ik zal er binnenkort eens een paar nieuwe maken...


Groet,
 
Sven

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #251 Gepost op: 23 augustus 2018, 23:08:21 »
Eéntje heb ik er nog:

 Komt ie (omdat ie zo lekker tijdperk IV is met de Mercedes 190/200T/ bakwagen en de Volkswagen Kever):



Groet,

Sven



 

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22376
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #252 Gepost op: 23 augustus 2018, 23:30:22 »
 (y) (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #253 Gepost op: 24 augustus 2018, 08:51:03 »
Hoi,

Das nou zo leuk aan tijdperk IV, oud en nieuw combineren.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #254 Gepost op: 24 augustus 2018, 08:54:07 »
Dat is nog eens een mooie en realistische tankplaats  (y)