Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:16:59
Westlandbaan door John18
Vandaag om 02:11:10
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door ArjanB
Vandaag om 00:01:40
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
19 juli 2018, 23:57:08
De toekomst van de modelspoorhobby door NS264
19 juli 2018, 23:42:39
Pfarrerwinkel bahn door NS264
19 juli 2018, 23:16:24
Nieuw in de winkel ! door ex-DR V100
19 juli 2018, 23:15:27
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
19 juli 2018, 22:54:00
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door dimo1_dimo1
19 juli 2018, 22:41:17
Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag. door Jelmer
19 juli 2018, 22:35:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 juli 2018, 22:19:18
Printplaat met DCC connector van ESU door Remunj
19 juli 2018, 22:08:19
Conrad wisselaandrijving, geschikt voor Peco Elektrofrog? door Robert E
19 juli 2018, 21:40:21
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jelmer
19 juli 2018, 21:35:39
Schragenhave (1:45) door RobK
19 juli 2018, 21:26:14
Raadplaatje door Klaas Zondervan
19 juli 2018, 21:25:41
Een kleine museumbaan (H0) door DJV
19 juli 2018, 20:45:13
CDU gebruiken voor wissels en seinen op Marklin M-rail baan (beginnersvraag) door 72sonett
19 juli 2018, 20:04:10
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door St00mboy
19 juli 2018, 20:01:45
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door Weerd
19 juli 2018, 19:59:11
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 22436 keer)

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #105 Gepost op: 13 december 2017, 09:45:16 »
...en voor de volledigheid nog de linkerzijde met de aansluiting bij het kruispunt bij de overweg. De bouwvallige hut ligt hier op de hoek en is/was toegankelijk via oude verbrokkelde treden in het gesteente...




Omdat ik dit hoekje niet goed op orde kreeg met de Styrodur heb ik er maar wat peurschuim tegenaan gegooid en na droging hiervan in vorm gesneden...




Achter het baanwachtersverblijf de toerit naar het weggetje omhoog.
(Van het hekwerk dat je helemaal links in de hoek ziet
heb ik enkele meters aangeschaft om de straat in wording aan de steunmuurzijde mee te beveiligen).




Hier de opgang naar wat ooit eens een leuke blokhut moest zijn geweest. Na gipsen krijgt alles een wat mooiere structuur.
Bij nader inzien mag het gelige gedeelte aan de straatkant nog wel wat naar beneden toe worden uitgesneden...is nu een beetje te hoog uitgevallen...





Hier het verloop van de weg.(Omwille van de bereikbaarheid bij het plaatsen van de achtergrond is de bovenleiding hier tijdelijk even wat gekortwiekt).
Wanneer de ruwbouw straks klaar is komt er dus nog een dun gips-papje over het het Styrodur heen. Na droging hiervan worden er steunmuren geplaatst en nog wat contouren in het landschap aangebracht. Na het plaatsen van een klein beetje techniek (wat straat- en binnenverlichting, aki's) komt de aankleding van het geheel.

Tot zover...
« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 09:51:14 door waldberg »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3321
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #106 Gepost op: 13 december 2017, 10:01:27 »
Prachtig Sven!
En wat heb je dat houten huisje mooi verwerd. Klasse  (y)

Blijf het in de gaten houden hoor  :police:

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #107 Gepost op: 14 december 2017, 21:29:14 »

Hier de ruwbouw van de betonnen dan wel stenen brug (daar ben ik voor mijzelf nog niet uit) t.b.v. de
Bundesstrasse over het doorgaande dubbelspoor heen.





Hier dezelde situatie vanaf de andere kant opgenomen. De "schotten" zo her en der zullen te zijner tijd tijdens de aanleg van het talud weer verdwijnen.


Iemand intussen enig idee v.w.b. de vraag betreffende de schoorsteen en de loods?
Als het al zou kunnen is ie volgens mij wel te laag en zet ie daarmee de Bundesstrasse onder de rook...

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #108 Gepost op: 17 december 2017, 18:30:37 »
Hoi,

Vandaag weer wat verder gegaan met het achtergrondgebeuren achter het depot.
Het valt mij in de praktijk niet mee om op 9,5 cm diepte de illusie van een klein straatje neer te zetten maar ik doe m'n best...

Het lichtere spul is dun gips dat ik met een kwast opbreng en met een smal plamuurmes een beetje verdeel en in vorm breng.

Het weggedeelte is van een mengsel uit water, houtlijm en fijn zand. Dit spul is veel dikker en wordt met een plamuurmesje aangebracht.





Het fundament voor de hoeve. (Ik moet straks niet vergeten nog een gaatje te boren voor de verlichting hiervan).



Een afwateringsputje waarbij het rooster uit een stukje vliegengaas is ontstaan.




In het hele steile gedeelte van het weggetje bevindt zich over de gehele breedte van de weg een ontwateringsgeul met daar over heen een rooster eveneens ontstaan uit vliegengaas.



Het oude schuurtje rijp voor de sloop. Vanwege de krapte heb ik er een soort van halfreliëfbouwsel van gemaakt. Tis allemaal een beetje krap, maar op deze wijze past het net. 



Nu eerst maar even goed drogen...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3321
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #109 Gepost op: 17 december 2017, 19:55:57 »
Bouw energie genoeg Sven  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #110 Gepost op: 25 december 2017, 00:43:18 »
Hallo,

Weer en klein stukje verder met het achtergrondje van het depot:



De afdekstenen voor bovenop de steunmuren moeten nog geplaats worden, maar die moet ik eerst nog even maken.
Desondanks heb ik reeds e.e.a. een beetje met wat kleur aangepakt.
Alles aan ondergrond wat nu donkerbruin van kleur is wordt straks voorzien van zand/grond en gras en ander groen.




Het geheel ziet er wat somber uit maar het groen (home-made graspolletjes, struikjes en boompjes) zal dit hopelijk een beetje doorbreken.




De grijze funderingen voor de nog te plaatsen bouwsels. Rechts de uitsparing in de steunmuur t.b.v. een grote portaalmast van het bovenleidings-spanwerk.




Al met al toch een flink end. Ondanks de geringe diepte ben ik hier nog best wel even zoet mee.

(Trouwens ben ik wel blij dat de achtergrond in dit stadium nog uitneembaar is zodat ik er op een betere plek aan kan werken. Eenmaal achter het depot geplaatst kom ik er maar slecht bij door m.n. de aanwezigheid van bovenleiding.
Zoals reeds eerder beschreven dwingen omstandigheden mij tot deze ongelukkige bouwvolgorde. Normaal gesproken werk je natuurlijk van achter naar voren aan de baan).



Hoe dan ook; wordt weer vervolgd... 


waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 december 2017, 00:37:16 »
Hoi,


Tot nu toe heb ik (voor mijn beeldvorming hoe het straatje er ongeveer uit moet komen te zien) steeds wat gebouwtjes uit de rommeldoos zo links en rechts langs de achtergrond-straat neergezet.


Vandaag echter heb ik voor het eerst een bouwdoosje in elkaar gezet dat daadwerkelijk een 'blijvertje' in de straat zal zijn. Het betreft het kleine transformatorhuis wat tevens als klein schakelstation voor een bepaald deel van het depot
zal dienen. Hiervoor is wat extra "apparatuur" aan de buitenwand opgehangen waaraan uiteindelijk leidingen komende vanuit het depot zullen worden aangesloten.
Het bouwsel is grotendeels af. De plek waar het moet komen echter nog niet: Hier ontbreken nog zaken als omheining, begroening en waarschuwingsbordjes.




Het transformatorhuisje waarop de bedrading komende vanaf de houten mastjes van Kluba binnenkort zullen worden aangesloten.











Bovenop de horizontale kast (onder lantaarn) bevinden zich reeds voorgeboorde gaten waarin straks een tweetal isolatoren en bijbehorende bekabeling komende vanaf het deport precies in gaan passen.
 





Aanvankelijk wilde ik als contrast voor bij ouderwetse geheel een moderne wandstraatlantaarn ophangen maar het eigenbouwsel was toch niet helemaal naar mijn zin en zodoende prijkt er toch weer een behoorlijk antiek ding aan de gevel. De lantaarn zelf is schaal 1:160 maar het desbetreffende bijbehorende lampje heeft de geest gegeven en zodoende heb ik er noodgedwongen maar tijdelijk even een eigenlijk te groot lampje ingesoldeerd waardoor de lantaarn nu meer iets weg heeft van een lichtgevende fopspeen. Wordt t.z.t vervangen door een juist formaat lampje ofwel een LEDje of misschien alsnog een moderne lantaarn, we gaan het zien.


Tot zover maar weer...


***** Voor eenieder van jullie allemaal alvast voor het jaar 2018 niets dan goeds!*****

(Dat het maar weer een mooi modelspoorjaar mag worden...   (y))


Sven




 
 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2017, 00:41:33 door waldberg »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 december 2017, 01:01:15 »

Hier nog even de wandlantaarn in wording die het (vooralsnog) even niet is geworden...



Het betreft een stukje gietboom dat in de vorm van een lantaarn werd gevijld. Vervolgens komt er via de achterzijde een messingdraad die zowel als wandhouder alsook als pool voor de LED fungeert. De andere pool wordt bereikt via een koperlakdraadje welke door een tweede gaatje ietwat hoger in het lampenhuis is aangelegd.





De gele LED is er één welke van dat felle "koudwitte" licht uitstraalt. Letterlijk en figuurlijk contrast genoeg aan het gebouwtje, maar toch niet helemaal naar mijn zin...


Het mini-project is weliswaar voor nu even gestrand, maar ik blijf er toch een beetje op broeden...  weet weet.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3321
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 december 2017, 15:32:15 »
Alles erg mooi verweerd Sven  (y)

Dat heb je heel goed in "de vingers"!

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 december 2017, 20:14:54 »
Thx Wim,

Eigenlijk maak ik mij er met het weatheren van huisjes en co. meestal maar een beetje snel vanaf.  Een beetje kwasten met sterk verdunde verf en wat drybrushen. Binnen 5 minuten ben ik klaar met een huisje. Als alle onderdelen op hun plek op de baan staan krijgt de hele boel uiteindelijk nog een heel dun zweempje stof overgeneveld zodat er een soort van eenheid ontstaat. De verf verbindt alle losse onderdelen tot één geheel. Mooi dat het kan he...  ;)




Hier is de hoeve inmiddels ook gereed. D.w.z. voorzien van verlichting en lekker vervuild...



 

Hier nog even wat dichterbij en nog zonder "traktor-port"  ;)





Vanmiddag is begonnen met het plaatsen van de afdekstenen voor bovenop de steunmuren. Het geheel ziet er daardoor meteen wat meer "af" uit.




Onder de straat loopt een ringleiding t.b.v. stroomtoevoer voor lantaarnpalen en de binnenverlichting van de huizen.




Ook hier te Waldberg hier en daar een graspolletje ontstaan op een velletje bakpapier...


Tot zover maar weer...


 

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #115 Gepost op: 03 januari 2018, 19:28:51 »
Hoi,

Beetje bij beetje krijgt het achtergrondstraatje vorm:

 Alvorens het finale begroenen en bestrooien begint wil ik voordien eerst nog wat zaken als vangrails, hekjes, reflectorpaaltjes, straatlantaarns en binnenverlichting plaatsen. Vandaag heb ik hiermee een begin gemaakt.



Voor de vangrail en het reflectorpaaltje worden eenvoudigweg gaatjes in het wegdek geboord waarna zich de boel met een klein drupje witte lijm laat vastzetten.
Langs de in de stenen gehouwen trap naar de oude hut komt nog een te solderen oude krakkemikkige handrail die aan de rotswand zal worden bevestigd.



Stukje vangrail een beetje meegebogen met het verloop van het weggetje. Bovenop de afdekstenen van de steunmuren zullen nog hekjes worden geplaatst.




Ook hier komen aan de zijde van de steunmuren nog de nodige veiligheidsvoorzieningen in de vorm van vangrails en hekken want ook al komt hier vrijwel alleen maar ter plaatse bekend bestemmingsverkeer; één stuurfoutje en je ligt met voertuig en al een paar meter lager op het spoor...



Van het stroomhuisje is de wandlantaarn inmiddels verdwenen daar de gekozen plek op de gevel een ongelukkige bleek. Ik had zelfs de "fopspeenlamp" in de lantaarn nog keurig door een LED vervangen maar toen bij het testen de zojuist met veel pijn en moeite geplaatste SMD-LED na een korte flits definitief afscheid nam (weerstand weer eens vergeten) was ik helemaal klaar met de wandlamp.

Daar de nog te spannen bedrading aan de isolatoren sowieso ook hinder van de lantaarn zouden krijgen was op deze wijze de keuze niet moeilijk. Weg met de gevellamp.
Nu komt er een lantaarn die direct aan een houten stroommast zal zijn geplaatst. Deze mast staat naast de voorgevel en geeft zodoende het beoogde licht af.

Omdat de bedrading van de wandlantaarn sowieso al in het stroomhuis aanwezig was heb ik deze maar gebruikt om een soort van "storingslamp" op één van de stroomkasten aan de zijgevel na te bootsen.





Tenslotte heb ik een achtergrondje passend bij het thema "Waldberg" voor het depot geverfd:


Ik heb wat blauwe, groene, zwarte en witte acrylverf van mijn zoon gemengd en met een vachtrollertje aangebracht. Daarna heb ik met een waaierpenseel in de nog natte verf de contouren van bomen/bos bovenop de heuvels aangebracht.
Om de hoogte van een dergelijke heuvel in te schatten heb ik mij op ooghoogte van een preisertje begeven om te bepalen waar theoretisch de plek van de horizon zo ongeveer zou moeten zijn.




Eenmaal op zijn plek zal de straat een groot deel van de zojuist geschilderde heuvel weer aan het zicht onttrekken, maar ach: het gaat om het idee.


Binnenkort weer meer uit Waldberg.
Groeten aan alle Beneluxers  (y)


« Laatst bewerkt op: 03 januari 2018, 19:38:46 door waldberg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3231
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #116 Gepost op: 03 januari 2018, 19:35:19 »
Ik zie hier zo al een stuk of 15 van die kleine details die ik zeker ga onthouden  (y)  Heel erg knap!

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #117 Gepost op: 03 januari 2018, 19:56:29 »
Kan niet anders zeggen dan super gaaf die details (y)
Have fun every day, before you know it's..........

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
    • Lacus Flevo
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #118 Gepost op: 03 januari 2018, 21:41:25 »
Heel erg gedetailleerd, ook ik ga hier proberen dingen van te onthouden,  (y)

Ook een leuk idee is de storingslamp, hoewel je die meer ziet op gemaaltjes.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #119 Gepost op: 03 januari 2018, 23:25:48 »
Super gedetailleerd Sven en juist daarom valt mij op dat de vangrails er niet helemaal optimaal uitzien. Die eindigen nooit zomaar recht maar lopen op aan het begin en af aan het eind. Zie bijv. http://www.motor-magazine.nl/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-01_KTM_freeride_E_BCN-342_Custom.jpg op de achtergrond. Maakt het nog mooier (voor zover dat kan  :)).

Groeten,
Bert