Google+
Doel:€250.00
Donaties:€68.95

Per saldo:€-181.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sik digitaliseren, verlichting werkt niet door phdirk
Vandaag om 22:14:53
Wie help mij aan fleischmann en brawa prijslijsten ivm verzekeringswerk door bosje77
Vandaag om 22:14:41
Klein Duits kopstationnetje door sdz1976
Vandaag om 22:10:06
Digitale Pendelautomaat? door dickkoning
Vandaag om 22:07:04
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door EddyK
Vandaag om 22:05:24
Ovaalramer AB, in schaal 0. Wie heeft interesse in etsplaat. door 1795
Vandaag om 21:57:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS264
Vandaag om 21:51:34
DCC++, Rocrail en Mardec. Mardec werkt niet met servo's door hepost
Vandaag om 21:51:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 21:42:23
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 21:37:40
Zwarten (of bruinen) van nikkel-zilver wielen door Harry19
Vandaag om 21:35:50
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:31:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 21:22:10
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door sdz1976
Vandaag om 21:20:57
Roco ontkoppelmechaniek 40292, ervaringen met inbouw, en DCC gevraagd door wob
Vandaag om 21:13:08
Piko 2200 h0 - hinderlijke zoemtoon - opgelost! door ingenium
Vandaag om 20:39:13
Piko h0 NS 2200 door NS1220
Vandaag om 20:20:31
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door ca.gorter
Vandaag om 20:07:07
Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder. door Fritsprt
Vandaag om 20:03:05
Rails isoleren, trein Lima beweegt niet door Theo v Wijngaarden
Vandaag om 19:52:53
Hoe rondsel op motoras bevestigen door C_Jabaaij
Vandaag om 19:52:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:39:12
Kadee freight truck 550 Bettendorf, loopt uit rails bij bogen en wissels. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:21:44
EifelBurgenBahn door Henk Hooijmans
Vandaag om 19:17:33
Het blijft rommelen bij ROFL door barry1972
Vandaag om 18:32:21
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 17:51:10
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:28:57
Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 17:13:42
Veranderingen in en aan Mat 46 door Sobat Kras
Vandaag om 15:41:05
Water maken m.b.v. botenlak/vernis door Joran
Vandaag om 15:15:23
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 1122 keer)

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Gepost op: 13 oktober 2017, 12:21:20 »
Hallo,

Waldberg is een fictief stadje vlak voor de poorten van een grote stad ergens in het westen in de bondsrepubliek gelegen nabij de grens met Frankrijk. Het geheel is gesitueerd in tijdperk IV,  zo grofweg tussen 1970 en 1985.
Het gehele project omvat een depot (Bahnbetriebswerk Waldberg), een doorgangsstation (Waldberg-Süd) en een niveau hoger gelegen kolenmijn (Zeche Waldberg). Het onder baanniveau gelegen schaduwstation is bereikbaar via een enkelsporige railspiraal.

Onlangs ben ik, na een pauze van ca. 8 jaar, weer begonnen om een oude mee verhuisde module van een klein Bundesbahn depot weer tot leven te brengen. Dit stukje depot is inmiddels in de hierboven omschreven modelbaan (in wording) geïntegreerd en de techniek staat inmiddels ook overeind. Hier en daar wat aan wisselomzettingen aangepast en/of opnieuw afgesteld en wat gloeilampjes door LEDs vervangen, verder is eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven.
Er is een eenvoudig bedieningspaneel voor het depot gemaakt. Ook hiervan is de techniek dagenlang uitvoerig getest en voor goed bevonden. De bovenleiding heeft de verhuizing eveneens goed doorstaan. De elocs kunnen nog steeds prima met pantho omhoog door het depot rangeren en op een kleinigheidje na hoeft er niets opnieuw te worden gesoldeerd.
Wat verloren gegaan grind van de railbeddingen en groen van de omgeving zal ik opnieuw aanbrengen en verlijmen en wat losse details als een fiets, wat houten palets, imitaties van loc-onderdelen en gereedschap etc, weer een plaatsje in het geheel gaan geven.

Nu is het zaak om het depot nog wat verder aan de achterzijde richting achtergrond aan te kleden. Aan de achterzijde van het depot is nog over de gehele breedte nog een strook van ca. 10 cm. breed beschikbaar voor "opvulling" in de zin van wat stukjes steunmuur, een gebouwtje in halfrelief en vooral wat groen.
Achter de locloods komt een viaduct die een krappe boog aan het zicht moet onttrekken.


Het is mijn bedoeling om hier tijdens de bouw regelmatig wat fotootjes te plaatsen om enerzijds op deze wijze de bouw een beetje vast te kunnen leggen en anderzijds ook om van gedachten over het één of ander te kunnen wisselen.
Vragen, tips en meningen zijn zeer welkom en zelf help ik ook graag anderen op weg die bijvoorbeeld nog niet zo ver zijn.


Alvast een prettig weekend allemaal. Het schijnt helaas slecht modelbouw-weer te worden  ;)




Na 8 jaar onder het stof te hebben gelegen is het depot Waldberg is weer in dienst. De techniek heeft deze lange pauze wonderwel goed doorstaan.
Nu is het zaak de overgang tussen depot en achtergrond mooi op te vullen.





De 150 022-2 ziet er weliswaar niet uit maar in het zware vrachtverkeer op de sporen rond Waldberg is zij vooralsnog onmisbaar.     


« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 19:41:51 door waldberg »
Groeten uit Waldberg,

Sven

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 3848
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:33:20 »
't Is gelijk een leuk en realistisch sfeertje. Verouderde lok, verlichting, enz. En schakelkastjes, kabelkanalen en de rest van de beveiliging: dat belooft wat!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2473
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:39:16 »
Hoi ,

Ziet er fraai en sfeervol uit  (y) , ben benieuwd naar de rest in de toekomst.



mvgr Evert en Bas

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:00:41 »
Hallo,

Dank heren.
Ja die kabelgoten en putten etc. maken het geheel wel een beetje af. Details aanbrengen is in mijn beleving ook één van de leukste dingen van onze hobby.

Over die kabelgoten en buizen: Dit depot is weliswaar her en der van kabelgoten voorzien, maar je zult er geen trekkabels en toebehoren als contragewichten t.b.v. de mechanische bediening van de wissels aantreffen. Het betreft hier een zogenaamd "Elektromechanisches Stellwerk".





Moderne(re) wisselaansturing in een wat bedaagd depot.

Hier overigens een 110.3 samen met één van de vijf prototypes 110.0
De voorserie e10 004 is een aantal jaren terug door (wie anders dan) Bart Claessen, geheel conform het voorbeeld van destijds, van een moderner tijdperk IV outfit voorzien. Als 110 004-9 werd zij nog enige tijd in de reguliere dienst ingezet.

Groeten uit Waldberg,

Sven

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:46:39 »
Wauw dat ziet er mooi uit.
Ook met die gore loc op de 1e foto!

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 847
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:03:09 »
Dit is helemaal niet verkeerd!
En heel fraai is die vreselijk smerige loc  (y)
Ga dit draadje zeker volgen.

mvg
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:37:51 »
Heel mooi, Sven. :)
Kan het zijn dat ik dit stukje Modelbouw (met hoofdletter!) al eens in een Duits tijdschrift bewonderd heb?

Groet,
Bas

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:57:24 »
Zeer mooi zeg !
Ik hou er wel van , zeker met die vuile wagons / loks / treinstellen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 10859
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:04:26 »
Ziet er heel fraai en realistisch uit! Ik hoop dat we veel van de verdere bouw te zien krijgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johan Keuterink

  • Aan 't ontwerpen..
  • Offline Offline
  • Berichten: 758
  • Tijdperk III en IV
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:09:13 »
Hallo Sven,

Dat ziet er goed uit!
Met name het spoor vind ik heel geslaagd! (y)

Gr,
Johan

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:52:04 »
Hallo en dank,

Wat heeft toch iedereen toch met vuile locs... ?  :)


Hier een BR 216 bij de tankplaat ff tussendoor. Deze loc heb ik voor mijn treinenmaat die tijdperk V fan is zo toegetakeld. Tis al weer een tijd geleden en er zijn mensen die dit veel beter kunnen, maar ach.. ;) 



Okay, het depot van Waldberg ligt dus enige kilometers van het fictieve centraal-station van de grote stad vandaan. Halverwege dit geëlektrificeerde dubbelsporige traject ligt het stationnetje Waldberg-West.
Waldberg-West moet tezijnertijd een klein doorgaansstation worden. Op zich niets bijzonders ware het niet dat van hieruit de verderop gelegen kolenmijn "Zeche Waldberg" via een niet-geëlektrificeerde enkelsporige steile privé-spoorlijn wordt bediend.
In Waldberg-West worden volle en lege kolentreinen bijeen- en en uiteen gerangeerd daar deze -omwille van de steile klim/daling van en naar de de kolenmijn en de beperkte spoorcapaciteit aldaar- niet in één keer op de plaats van bestemming kunnen worden gebracht.
Een door eloc(s) te Waldberg-West binnengebrachte trein met zelflossers wordt hier tot kleinere treinen verwerkt die dan op hun beurt door een particuliere dieselloc richting de kolenmijn omhoog worden geduwd. Ja geduwd, daar het tracé dusdanig steil is dat de dieselloc altijd aan dalzijde van de trein moet blijven. Deze relatief korte treinen rijden dan ook in trek-duw verband van beneden naar boven en vice versa.
Hierop heeft men in Duitslandbij het grote voorbeeld het fenomeen "Vorstellwagen" uitgevonden. Dat is een soort goederenstuurstandwagen van waaruit de trein niet direct wordt bediend, maar de machinst achterop in de loc zijn commando's via de ether te horen krijgt.



Hier de van het duitse leger overgenomen dieselloc van het DB type BR 290.
Als ik iemand een goede rangeerloc mag adviseren dan zeg ik:  deze hier  (y)
Het malle ding is van Trix, is verlaagd, slipbandloos gemaakt en van ESU sounddecoder voorzien. Het apparaat rijdt werkelijk als een zonnetje (en wat rijeigenschappen betreft ben ik erg kritisch) en behoort tot mijn favoriete locs.
De "striping" is fictief met een knipoog naar de DB(-AG) radiolocs.



Dan hier de stokoude tot stuurstand omgebouwde treinbegeleiderswagen van Märklin het type Pwif.
Voor de transformatie werd er een raam + wisser en seinlampen in de kopwand geplaatst
Qua techniek zijn er zijn stroomafnemers, een decoder,  een condensator, Roco gedeelde assen en wat LEDs gebruikt.
Bergopwaarts ingeschakelde frontseinen.



Hier met sluitsein wanneer de gehele caravaan weer afdaalt vanaf het emplacement van de kolenmijn richting Waldberg-West.


Tot zover ...  ;) 


 
 
Groeten uit Waldberg,

Sven

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:57:43 »
Zo!  (y) Dat ziet er prettig uit allemaal!

Hier ga ik vaker kijken!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2017, 17:04:37 »
Prachtig stuk modelbouw, maar dat had ik al gezien met je youtube avonturen! Wat is het toch met die Duitse E Loks in de groene en blauwe kleur dat ze eigenlijk onweerstaanbaar mooi zijn?

Ik zie graag in de toekomst je verdere bouwavonturen verschijnen.
Groet, Gert-Jan

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2017, 18:39:02 »
Hallo en dank allemaal voor de leuke reacties tot zover.

Zoals reeds gezegd zal ik hier proberen e.e.a. een beetje bij te gaan houden.

Alle sporen, wissels en kruisingen rondom Waldberg-West op rij-niveau liggen eigenlijk al zo goed als definitief op hun plek. De wisselmotoren moeten nog worden aangesloten (op dit moment staat alles nog op "rechtuit" en funktioneert zonder gepolariseerde hartstukken) zodat ook hier weldra naar behoren testgereden kan worden. Dan moet ik bedenken waar welk type sein moeten komen om zodoende ook voor station Waldberg-West een bedieningspaneel te kunnen bouwen.

Voor een paar gedeelten van de baan, waaronder dus achter het depot, moeten er wat steunmuren komen en daar zit ik nu een beetje mee in mijn maag.
Vroeger [TM]  :) maakte ik alles met gips, maar op de één of andere manier heb ik daar niet zo'n zin meer in.
Ik vind het hardstikke mooi hoor (@Wim :)) maar ik vind het zo'n gedoe. Dat stuk voor stuk gieten, (ver)zagen, inkleuren...
Eigenlijk zou ik liever iets kant-en-klaars willen gebruiken. Steentjes op papier/folie/reliefpapier of die wat dikkere muren en portalen van hardschuim (bijv. van Noch of Heki).

Hebben jullie ervaring met dat laatste spul of geven jullie toch de voorkeur aan zelf gips muurtjes gieten?
Ben benieuwd...


Zo, voor vanavond even niets meer, de stoptrein met een BR 216 met nog wat forenzen passeert zojuist het depot richting station-West. Weldra wordt het hier rustig...


   
Groeten uit Waldberg,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2017, 13:34:07 »
Hallo,

Gisterenochtend heb ik een beetje orde geschapen in de chaos in de treinenkamer.
Alle spullen die, overal en nergens, kris-kras door elkaar heen lagen heb ik nu een beetje geordend in ladekasten opborgen. Daarbij heb ik de spullen verdeeld in categoriën voor materieel als "locs","treinstellen", "rijtuigen DB", "ruituigen SNCF" etc.
Daarnaast zijn ook de klus-, verf-materialen en gereedschappen op dezelfde wijze in ladekasten ondergebracht.
Al met al een heel gedoe, maar het geeft wel rust en bovenal ruimte.

Als voorbeeld hier de ladekast voor verfklussen:



Lade met spullen alsairbrush, pigment, decals, krijt etc.



De lade met potjes verf



Lade met o.a. diverse verdunners



Ook alle losse reserveonderdelen zijn eindelijk een beetje uitgezocht, uitgepakt en soort bij soort opgeborgen.
Hier eveneens ineens veel meer overzicht. Kan het iedereen aanraden  ;) :



De voorraad losse onderdelen voor in de "werkplaats" bij onderhoud en/of reparatie.


Tis niet één van de meest leuke dingen om te doen, maar achteraf geeft het toch wel een goed gevoel dat alles een beetje op orde is. Zo, nu zal ik erover ophouden...  :)
 
Groeten uit Waldberg,

Sven