Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Biertijd door nighttrain1
Vandaag om 06:31:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:35:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 00:20:44
LA Yard in 0 door Joop_L
24 april 2018, 23:35:51
Spoor 1'ers & 0'ers door FritsT
24 april 2018, 23:20:48
19 Toen door Sobat Kras
24 april 2018, 23:04:36
EifelBurgenBahn door Wim Vink
24 april 2018, 23:04:16
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door Sobat Kras
24 april 2018, 23:00:53
Youtube video’s Marcel Timmer. door mallet96
24 april 2018, 22:37:32
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 april 2018, 22:14:55
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door svries1
24 april 2018, 22:14:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
24 april 2018, 22:13:51
Mijn LEGO modellen. door Harryku
24 april 2018, 22:09:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 april 2018, 21:54:34
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Jan Bouwman
24 april 2018, 20:42:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
24 april 2018, 20:32:28
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Wim Vink
24 april 2018, 20:30:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
24 april 2018, 20:19:18
Inspiratie nieuw baanplan H0 door Timmo
24 april 2018, 20:10:00
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
24 april 2018, 19:44:20
25 jaar geleden door Rick
24 april 2018, 19:13:55
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn door henk
24 april 2018, 18:54:38
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 2092 keer)

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Helix of Helling?
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2017, 22:28:00 »
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html

doniek

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Helix of Helling?
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2017, 15:09:50 »
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2017, 10:23:13 »
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 920
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Helix of helling?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2017, 11:41:24 »
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 18:25:55 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 457
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2017, 12:49:23 »
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse