Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter  (gelezen 4132 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Gepost op: 09 oktober 2017, 14:45:19 »
Jaaaren geleden had ik het idee om ook mijn Fleischmann Sprinter te digitaliseren en een tweede Sprinter er aan te koppelen.
Van de 'hoofd' Sprinter had ik al de nodige printbanen doorgeslepen en daar eilandjes van gemaakt waaraan de decoder en de diverse ander (licht)functies gesoldeerd waren. De 2e Sprinter had ik alleen nog maar gedemonteerd en voor de wielstellen een eigen 'bakje' gemaakt met stroomafnemers aan beide kanten, zodat dit stel zo licht mogelijk zou zijn, zonder de metalen motorbehuizingen.

Zoals zo vaak (ook bij mij) gebeurt, kwam dit op de stapel nog af te maken projecten te liggen. Aangezien ik stop met H0 en mijn spul verkoop, wil ik wel dat de Sprinters weer goed analoog rijden. Nu leek het mij niet zo moeilijk om alles weer in de originele staat terug te brengen, maar de praktijk is toch een stuk weerbarstiger: het lukt me niet om de verlichting oor elkaar te krijgen, d.w.z. met de rijrichting wisselend.

Bak 1 (rijrichting voorste) heeft de motor, bak 2 (achterste) heeft de pantograaf.
De aansluitingen zijn zwart (linker rail in rijrichting) en rood (rechter rail in rijrichting). De geïsoleerde wielen van het motordraaistel zitten links en zijn verbonden met de zwarte draad, de andere pool van de motor heeft de rode draad.

Hieronder staan foto's van hoe e.e.a. nu zit. Volgens mij zie ik op het onderdelenblad van de Sprinter op de printplaat van bak 2 twee banen doorverbonden? Ook heeft de verbindingsstekker een lange en een korte draad. Maar waar moeten deze aan?

Achteraf gezien (maar dat is dan te laat) had ik bij de demontage foto's en aantekeningen moeten maken, maar aangezien ik van plan was het handeltje te digitaliseren en ik dit niet had voorzien, heb ik dat toen niet gedaan: jammer!

Nu is het zo dat als de bakken verbonden zijn de trein wel rijdt, maar:
a. trafo vooruit > trein rijdt vooruit > geen frontlicht bak 1 > wel sluitlicht bak 2
b. trafo achteruit > trein rijdt achteruit > wel frontlicht bak 1 > wel sluitlicht bak 2 maar geen sluitlicht bak 1 wel sluitlicht bak 2.

Ik ben er nu al dagen mee bezig....  :(
Wie kan mij helpen? Misschien door het dak van z'n eigen Sprinter even los te klikken en aangeven waar het bij mij niet goed zit, of sowieso al zien waar het mis gaat?

Bak 2 (achterste):


Bak 1 (voorste):


Verbinding:


Bij voorbaat al bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Peter

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2017, 17:38:36 »
Hoi Peter,

Als het goed is heb je het baantje tussen de beide lamphouders op de printplaat doorgeslepen, toen je m digitaal maakte.
Daar zou t in kunnen zitten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2017, 18:49:47 »
Hi Dave,

Ik had twee Sprinters; een heb ik 'verbouwd' en de ander heb ik alleen gedemonteerd. Met het gedemonteerde exemplaar ben ik begonnen om 't weer goed te krijgen om daarna de ander hiervan na te maken.
Dit is dus de Sprinter waar niets aan gedaan is, alleen de aansluitingen zijn los gesoldeerd. Er is dus niets door geslepen, dus daar zal het probleem niet zitten, denk ik.
Met vriendelijke groet,
Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2017, 20:07:29 »
Er staat me bij dat er in de gebruiksaanwijzing een plaatje van de geopende Sprinter staat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2017, 20:53:50 »
Henk,

Het onderdelenblad bestaat uit twee bladen:


afbeelding bak1


afbeelding bak2

Het is niet scherp, maar het lijkt er op alsof op de print van bak 2 bij de bakovergang een doorverbinding zit van de middelste baan naar de onderste. Die heb ik ook al eens aangebracht, maar dat brengt geen verandering in de situatie; sterker nog: op het dak zit rechts naar de pantograaf een isolator, dat in werkelijkheid een draaiknopje om een verbinding te maken tussen twee printbanen. Waarschijnlijk bedoeld om te kunnen schakelen tussen spanning via de rails en de bovenleiding. Als ik de verbinding aanbreng en dan het knopje draai, is er kortsluiting.

Tevens is op die afbeelding niet te zien, waar de draden van de stekker heengaan. Zoals gezegd, zit er ook een lange aan en deze zal dus naar een verder punt op de prinsbaan gaan.

Ik had gehoopt dat iemand met zo'n Sprinter even het dak ar af kon klikken om precies te kijken hoe e.e.a. aangesloten zit.
Met vriendelijke groet,
Peter

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2017, 08:41:45 »
Zou het kunnen zijn dat er in bak 1 een lampje stuk is of slecht contact maakt?
De stekker tussen de 2 delen geeft als goed is alleen de stroom voor de verlichting door. Als je beide draden van die stekker omwisselt (of stekker even op de kop erin doet) dan zou je geen 2x front en 2x sluitverlichting meer hebben.
Johan

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:11:34 »
Op de explosie tekening  zitten onder de locatie  644008 2 diodes.
Het zijn platte schijfjes die verbonden zijn met de + van de lampjes.
Zitten die wel goed?  Het kan zijn dat je die omgedraaid hebt tijdens de montage?

Succes.

Mvg Ad

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:39:05 »
@Johan,
Helaas, de lampjes zijn goed. Als ik ze apart van stroom voorzie, dan brandt zowel het rode lampje alsook het witte lampje.
@Ad,
Zijn die plaatjes diodes? Het leken me isolatieplaatjes. Bij het stel dat ik nu onder handen heb, heb ik niets losgehaald, dus dat zou goed moeten zitten. Wat ik wel af en toe heb, is dat wanneer ik er los een spanning op zet, soms zowel de sluit- als frontlichten licht geven, dus dat zou duiden op een doorverbinding/kortsluiting op dat moment met bepaalde druk.

Ik zal die koperen plaatjes eens voorzichtig losbuigen en kijken wat dat oplevert.
Met vriendelijke groet,
Peter

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:10:32 »
Die plaatjes zijn inderdaad diodes en ze gaan nogal eens stuk na verloop van tijd. Ik heb ze er bij mijn sprinter destijds uitgehaald en er normale diodes overheen gesoldeerd als definitieve oplossing.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:43:47 »
De stekker tussen de 2 delen geeft als goed is alleen de stroom voor de verlichting door.

Nee, dat is niet zo. De motorloze bak neemt op één draaistel van één pool stroom af. Dat moet, omdat de stroomafname van de motorbak op die pool beperkt is (alleen loopstel).
Het stekkertje verbindt één stroomafnamepool direct en de tweede via de keuzeschakelaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Hoe moeten de elektrische aansluitingen bij Fleischmann Sprinter
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:07:21 »
@Ad,
Bullseye!  (y)

@Besselspoor,
Perfecte suggestie.  (y)

Het zijn inderdaad diodes die niet meer (goed) functioneerden. Ik heb ze ook vervangen door aparte diodes en nu werkt de verlichting prima, beide kanten op. ;D

Eenieder erg bedankt voor het meedenken, de tweede Sprinter is nu 'appeltje, eitje' om die te repareren.
Met vriendelijke groet,
Peter