Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 22828 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2017, 13:17:12 »
Yep, de containertreinen worden afgeleverd op een spoor op het rangeerterrein. Ik heb voor de bevoorrading van de terminal een Br265, voith gravita 10BB en hopelijk nog een BR294. Deze drukken de treinen in de terminal en plaatsen ze voor verder transport ook weer naar het rangeerterrein. Dus omlopen is in dit geval niet nodig.
Daarbovenop komt nog dat een paar sporen worden voorzien van een bovenleiding maar in de terminal lijkt me dat niet echt handig ;D
DB periode V-VI

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2017, 13:29:18 »
Ik heb niets gezegd dus  ;D  (y)

Ach een grijper op de rijdraad... het is weer eens wat anders ;)
« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 13:30:58 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #32 Gepost op: 14 december 2017, 23:55:43 »
Optisch gezien, zou je de 4 sporen per 2 wat verder uit elkaar laten zodat je nog meer de indruk wekt van een groter geheel.
Zijn idd immense gevallen die portaalkranen.
Een deel van de 2 sporenbundels camoufleren met stapels/rijen containers.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2018, 10:53:49 »
Hoi Pallie,

Zijn er nog vorderingen gemaakt? Ik ben echt benieuwd naar je containerterminal!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #34 Gepost op: 08 februari 2018, 11:05:14 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Zijn er vorderingen? Jazeker wel. Echter heb ik het wat drukker met werk e.d. dus dan wordt de hobby vaak al iets op een "zijspoor" gezet. Maar ik ben zeker bezig geweest.
Vooral onder de terminal. Er moesten nog veel bezetmeldingen en wisselaandrijvingen worden gemonteerd in het schaduwstation. En natuurlijk heb ik alles zover mogelijk getest. Omdat ik in de toekomst met Windigipet de baan ga aansturen moet ik alle maatvoeringen van de sporen nog invoeren en het systeem nog vertellen waar alles zit e.d. Ik heb vorige week de eerste digitaal aangestuurde treinrit gereden. Dit ging foutloos echter de locomotieven stoppen nog te vroeg in het blok. Daar moet ik nog mee bezig want de treinen moeten absoluut niet doorschieten of te vroeg stoppen.

De daadwerkelijke terminal is dus nog niet gevorderd maar gelukkig heb ik hier en daar nog wat kunnen werken aan de baan.
Ik houd dit zeker bij op het forum. Hopelijk is er straks weer iets te melden met beeldmateriaal ondersteund natuurlijk.

Groet, Pallie.
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #35 Gepost op: 05 juli 2018, 00:39:50 »
Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden maar het project is weer opgestart. helaas heb ik mij bedacht het eea toch anders te gaan doen. Mijn idee en thema bij de baan is : lange treinen in Duitsland in epoch VI. Hierdoor heb ik me ook gericht op lange personentreinen. Dit heb ik gewijzigd door wat lange treinen van de hand te doen waaronder de ICE's. Gezien de fleischmann ice's toch niet geheel op lengte zijn viel dat niet zo zwaar als gedacht. Wel jammer want een dubbele ICE 2 is toch indrukwekkend te noemen.

https://www.youtube.com/watch?v=VWQW2jX90Uw

Hier is de ICE 1 te zien in volle lengte en snelheid echter al een wat ouder filmpje.

De motivatie voor de wijziging is, meer gericht op goederentransport. Ik vind dit wat meer afwisselend.
Het nieuwe plan is nu geworden:
de terminal komt in plaats van boven schaduwstation 3 boven 2. Het voordeel daarvan is dat er ruimte ontstaat in de breedte. Ca 350 mm. Maar de belangrijkste winst zit in de lengte. Deze neem effectief met 4 meter toe. Dat betekent dat er meer ruimte is voor het tijdelijk stallen van dubbeltractie locomotieven. Ook kunnen de lange containertreinen nu zonder delen in de sporen gerangeerd worden en er hoeft ook minder gereden te worden met de rangeerlocomotieven.
Geen baanplan helaas, dat heb ik in mijn hoofd en dat zal ik jullie in de loop van volgende week laten zien. er zal hier en daar nog wel wat bijgeschaafd worden.....

Foto verdient geen schoonheidsprijs maar het gaat om het idee.


Zoals aangegeven houd ik jullie op de hoogte van de bouwvorderingen. Gelukkig heb ik wat meer tijd beschikbaar voor de hobby. :D

Groet, Pallie
DB periode V-VI

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #36 Gepost op: 05 juli 2018, 08:31:16 »
Hoi,

Te weinig lengte zegt ie, ik kom maar weinig banen tegen waar je met een verrekijker naar het einde moet zoeken :D.

Maar de keuze is wat voor te zeggen, je kan ook kiezen voor locs met rijtuigen, al of niet te kort of te lang.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #37 Gepost op: 05 juli 2018, 18:58:04 »
Helaas heb ik mij bedacht het eea toch anders te gaan doen. (…) De motivatie voor de wijziging is, meer gericht op goederentransport. Ik vind dit wat meer afwisselend.

Hoezo helaas?  :o De wereld van het goederenvervoer is mee gevarieerder!  (y)

Mvg, Arjan

(Heeft nauwelijks nog personenvervoer op de baan)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5664
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #38 Gepost op: 06 juli 2018, 10:29:41 »
Personenvervoer kan decoratief zijn; gele hondekop op de achtergrond door het landschap van een grote baan vind ik wel mooi. Maar goederenvervoer vind ik veel interessanter: bewegende kranen, rangeren, fabrieken, industrielocs.

Maar je topic ging aanvankelijk over een container overslag terminal. Hoe staat het daarmee?
Ik vond die zelfgebouwde kranen wel imposant.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #39 Gepost op: 06 juli 2018, 13:12:14 »
Hallo Allemaal,


@ Koen, te weinig ruimte zegt ie? welnee, dat hoor je mij niet zeggen ;D Ik weet dat ik veel geluk heb met deze hobbyruimte. Toen mijn vrouw zie..... we gaan de zolder verdelen zei ik, jij de onderkant, ik de bovenkant akkoord?

@ Arjan, Helaas slaat op het verkopen van de ICE's. dat vind ik ergens wel jammer. Maar daar zijn de NME VTG wagens voor terug gekomen. Niks mis mee  (y)

@ ns 1220, personen blijt er zeker in. Wil toch op de parade strekke een gevarieerd beeld zien. Dat gaat ook gewoon gebeuren echter zonder ICE's. Op jouw vraag over de kranen. Die zijn nog zo zoals je ze voor het laatst gezien hebt. Echter, de uitdaging voor de aankomende vakantie is het tekenen van de loopinrichting en klaar maken voor de  lasersnijder en/of 3D printer. De laatste 3D printactie is in de soep gelopen helaas. De picker bestond uit 4 delen terwijl het er 1 had moeten zijn :-[. Ik denk dat ik daarin vorderingen kan maken na de vakatie eea afhankelijk van de beschikbare tekentijd.

Kleine update. Het hout voor de baan is er. Even na levering in de houtwerkplaats geweest. Om straks het eea goed zichtbaar te hebben en goed verlicht natuurlijk, heb ik vast lichtbakken in de schuinte van de kapconstructie gemaakt. Als eerste heb ik er 2 gemaakt met een totaal lengte van 4800 mm. Het inmeet-spoor voor de locomotieven moet minimaal 3 meter zijn. Dat is bij deze gelukt. Om niet te veel moeite te hoeven doen heb ik en een sponning in gemaakt ter breedte van een roco linerail. Op de platenzaag machine is dit mooi recht te doen en dus ligt het spoor straks vast maar ook zuiver recht. Deze wordt maandag geplaatst en misschien ook aangesloten als daar tijd voor is.

Lichtbak met inmeet-spoor



De lichtbakken krijgen achter de lijst de RGB ledstrook en warm witte verlichting. dat moet ik allemaal nog uitzoeken. Dat is latere zorg. De bovenzijde van de overige bakken zijn voorzien van 2 zaagsneden om het materiaal niet op de wielflenzen te zetten en ze staan ook direct netjes uitgelijnd.

Lichtbak met opstelspoor voor overig rollend materiaal



Lichtbak met opstelspoor voor overig rollend materiaal en aansluitpunt voor verlichting



Voor het framewerk stevige 20x80 mm vuren regels. De regels hengen niet snel door over lagere tijd. zou jammer zijn als de terminal straks met verkeersdrempels wordt uitgerust hahaha.
Ook op de foto te zien zijn de mastiek gezaagde regels. Deze zorgen straks voor de bovenlijst en het het vasthouden van de plexiglas platen om het eea stof-arm weg te kunnen zetten.

Hout voor framewerk onder de terminal 20x80 mm



Maandag avond zal ik waarschijnlijk weer verslag doen. Voor nu, goed weekend en werkse nog even.
Groet, Pallie
DB periode V-VI

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #40 Gepost op: 06 juli 2018, 13:51:51 »
Na je verhaal gelezen te hebben, begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom de ICE's weg moesten. Waarom kon het niet en en?
 

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #41 Gepost op: 06 juli 2018, 15:46:05 »
Hallo Daan,

Omdat ik de treinen graag zo zie rijden als in het echt voorbeeld. Dat betekent dat een ice 2 van 2 x8 bakken 4700 mm lang is. Schaal 1:87. Dat is zijn de fleischmann rijtuigen overigens niet. Een 8 sporig station zoals eerst het idee was moet dan terug gerangeerd worden naar 2x2 in en uitrijsporen. Althans, dat is mijn ontwerpidee. Het station waarin zulke lange treinen moeten kunnen staan is dus nog een halve meter langer. Dan praat ik over een station van 5200 mm en ook nog minimaal 3 meter dat nodig is om met lange wissels uitgevoerd moet worden. Dan is de radius te klein (lees niet meer mogelijk) om de hoek om te kunnen. Dit komt omdat ik enkel radius r9 en 10 accepteer op de delen die direct in het zicht komen. Eerder was het dus wel mogelijk want dan zou het station op de plek van de containerterminal komen.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2018, 13:26:24 »
Maandagavond :angel:.... de update.

gisterochtend ben ik begonnen met het klaarmaken van de onderbaan. Allereerst moest ik de spoorlengten nog invoeren in Windigipet. Na dit te doen nog wat wissels voorzien van aandrijvingen. Heb direct de hartstukken gepolariseerd. Omdat de laag erboven geplaatst moest worden heb ik dit direct gedaan. Toegang daarna is altijd lastiger.

Om toegang te verkrijgen naar, straks, de onderzijde van de terminal en het schaduwstation is er een opening over de gehele lengte aan de voorzijde. Mochten er reparaties moeten plaats vinden dan is enkel het leegrijden van de ruimte genoeg om reparaties uit te voeren. Eigenlijk wil ik later pas bepalen of toegankelijkheid van de bovenzijde ook nodig is.

Het frame is gemaakt en de platen zitten erop. Ook zit in het frame direct de mogelijkheid om kabels door te voeren.
Nu is het duidelijk wat een ongelofelijk groot emplacement het moet gaan worden. Dit is echt zeer mooi te noemen. Nu nog de juiste invulling. Mochten jullie ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Over de aanvoer van de treinen ga ik nu eerst hoofd breken. Ergens moeten toch de rangeer locomotieven komen te staan….

Zijn er ook gratis of voordelige programma’s waarin railplannen kunnen worden gemaakt?



Het frame van degelijke 20x80mm vuren houten regels. Deze zakken in geen enkel geval door.
Voorin zijn de gaten zichtbaar voor de datakabels en voeding voor rails en apart de verlichting e.d.



De platen gaan erop. In het begin heb ik er steeds rekening mee gehouden dat de terminal niet over de gehele lengte even breed kon zijn. Dit had te maken met de klimspiraal en de vrijheid van de pantografen. De loc met de hoogste panto is gebruikt om te controleren. Hier wordt nog een veiligheid ingebouwd.



Bijna de geheel lengte zichtbaar. Een vlakke plaat voor een grote terminal. Ruimte voor parkeerplaatsen voor aan en afvoer. Ruimte voor de reachstackers en heel veel containers.



Toch alvast wat rails gelegd om te kijken hoe het eruit komt te zien…..

Wordt vervolgd.
DB periode V-VI

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2018, 17:11:52 »

Zijn er ook gratis of voordelige programma’s waarin railplannen kunnen worden gemaakt?


Toch alvast wat rails gelegd om te kijken hoe het eruit komt te zien…..

Wordt vervolgd.

Die zijn er. Bijv. Trackplanner en SCARM. Alleen zijn die vaak wel beperkt..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5664
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2018, 20:22:40 »
Ga je nog 1 van die kranen motoriseren? De andere kan wel gewoon als decoratie, anders wordt het wel veel werk.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0