Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.  (gelezen 4057 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Gepost op: 30 september 2017, 22:54:43 »
Hallo,

De afgelopen twee avonden heb ik mij bezig gehouden om een bedieningspaneel voor de wissels en seinen in het depot van Waldberg te maken.

Het fenomeen "digitaal" vind ik helemaal goed bij rijdend materieel want ik ben gek op sound en lichteffecten, maar bij de bediening van seinen en wissels mag het van mij best allemaal een beetje ouderwets en eenvoudig.
Dit soort panelen maken het geheel super eenvoudig te bedienen zodat ook kinderen hier mee uit de voeten kunnen. 
Door de al met al toch flinke omvang van het totale modelbaanprojekt probeer ik toch een beetje op de centen te letten. Zo is bijna alles waarmee Waldberg is en wordt opgebouwd ontstaan uit tweedehands materiaal en materieel dat weer een beetje naar eigen smaak deugdelijk is gemaakt voor een tweede leven hier op de modelbaan.
Een soort van hobby binnen de hobby, zeg maar.

Lang verhaal, kort verhaal:

Het paneel bestaat uit 3mm dik houten plaat waarop met potlood het sporenplan schematisch is uitgetekend. (Eigenlijk hoort bij het plastic kastje een aluminium o.i.d. plaatje waarmee ik qua bewerken niet uit de voeten kon). Vervolgens zijn de voor de schakelaars en LEDs benodigde gaten geboord. Daarna is het ding wit geverfd en met een permanent marker opnieuw van het schematische sporenplan voorzien.



Het paneel met gele LEDs bij de wissels die de ingestelde rijweg aangeven. Eenvoudig maar doeltreffend.
De enkele rode LEDs naast de sporen met bijbehorende tuimelschakelaar branden continue en geven op deze wijze gevarenpunten welke zijn beveilgd met "Wartesignalen (Ra11)"  voor de rangerende loc aan. Wanneer de tuimelschakelaar wordt omgezet dooft het rode licht op het paneel en gaat in het depot het betreffende "Wartesignal" in het depot op veilig (Ra12) d.m.v. de twee diagonale lampje op het Wartesignal.
De momentschakelaars in de vorm van drukkers met "verkeerslicht-patroon" bedienen een armsein met twee onafhankelijke seinarmen (Hp0/1/2). De twee witte momentschakelaars bedienen een "Gleissperrsignal (Sh1)".
De vier schakelaars helemaal links op het paneel behoren toe aan:
- bediening deuren locloods
- bediening las-tafereeltje vóór de locloods
- bediening verlichting van straat-, gebouwen- en sein-verlichting
- nog nader te bepalen (zeg maar reserve-knop)



Hier even een foto van een paneel dat hier reeds in gebruik is bij het schaduwstation. Dit ter illustratie van het zichtbaar maken van de gekozen rijweg voor diegenen die hier niet zo goed mee bekend zijn:
De oplichtend gele LEDs geven de rijstand van de wissels aan. Nogmaals: hartstikke eenvoudig en zeer doeltreffend.
(De LEDS rechts op het paneel behoren bij ontkoppelrails en doven kort wanneer een ontkoppelrail wordt bediend).



In de rand van de baan, daar waar het paneel moet komen, worden gaten geboord waar doorheen de bedrading van de te schakelen wissels en seinen moet komen.




In de "bak" van het seinenpaneel waren reeds gaten geboord welke als een mal dienden voor de hierboven omschreven te boren gaten.



Zo, daar hangt ie dan. Paneel nummer 2. Nu de boel nog aansluiten en dan doet alles het (hopelijk) weer.

Er zijn natuurlijk tal van varianten hier op mogelijk. Het ging hier even om een aanzetje voor diegenen die het schakelen via allerlei onoverzichtelijke losse kastjes een beetje beu zijn.
Voor de kosten hoef je het niet te laten. Componenten als tuimel- en druk-schakelaartjes en LEDs kosten zoals bekend relatief weinig en zijn goed verkrijgbaar en gemakkelijk te verzenden. Verder een dun plaatje hout en wat verf. Van de plastic bakken heb ik er een aantal op voorhand via een veiligsite voor maar een paar euro per stuk gekocht.

Groeten uit Waldberg maar weer,

Sven   
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 22:59:55 door waldberg »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2017, 08:42:58 »
Netjes Sven !
Mooi gedaan om die prachtige baan te bedienen.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:20:50 »
Hallo,

Nou dit paneel is ook weer af. Alles werkt prima naar behoren.




Eenvoudig met een super bedieningsgemak van heppikjouwdaar voor een paar Euro...



Het wordt weer vroeg donker... ook wel weer gezellig: Top...Het modelbaanseizoen is weer begonnen...  (y)


Groet,

Sven



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:36:23 »
Mooie sfeervolle verlichting  :)  Niet te fel ook.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2017, 20:50:21 »
Er zijn tenminste 3 paren wissels die altijd samen zullen schakelen, daardoor kun je het nog wat vereenvoudigen.
Je kunt ook rechthoekige leds gebruiken ipv ronde, die geven m.i. beter de rijweg aan.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2017, 21:01:19 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:16:43 »
Hallo,

Klopt helemaal met die vereenvoudiging in de bediening van wissels:
Toch heb ik daar in het verleden wel eens problemen mee gehad bij een verbinding tussen twee sporen bij een dubbelsporig traject.
Zodra beide wissels tegelijkertijd begonnen om te lopen ontstond er een kleine kortluiting die echter net groot genoeg was om een sounddecoder te doen afslaan zodat deze opnieuw ging opstarten.
Echt irritant dus...
Door de wissels weer apart te schakelen verdween dit probleem.


V.w.b. de LEDs:
Kwestie van smaak. Ik schreef ook dat dit verslagje ook alleen maar als aanzetje zou kunnen dienen voor diegenen die dit ook overwegen te doen. Er zijn inderdaad veel betere en mooiere LEDs en schakelaars.
Vele kiezen ook voor groene en rode LEDs voor hun wisselstand-aanduiding. Ikzelf vind dat onoverzichtelijk, maar een ander dus weer niet.

Ik moet de Ra12 lampjes op de "W" -signaalborden en nog wat andere gadgets aansluiten en dan kunnen de kastjes weer terug onder de baan geschoven worden.

Groet,
Sven


72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waldberg: eenvoudig bedieningspaneel voor wissels en seinen.
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:31:55 »
Citaat van: waldberg
...Vele kiezen ook voor groene en rode LEDs voor hun wisselstand-aanduiding. Ik vind dat onoverzichtelijk...
Ik ook, rood en groen geeft onduidelijke informatie. Ik gebruik daarom ook gele leds.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH