Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 04:58:44
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:30:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
Vandaag om 01:40:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 00:57:44
Multimaus Pro blijft in testmodus. door p-kokkie
Vandaag om 00:30:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:25:00
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 00:20:05
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 00:11:25
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door 008200
Vandaag om 00:01:18
Heen, En en Weer door Modellbahnwagen
28 november 2020, 23:50:50
EifelBurgenBahn door mwdb
28 november 2020, 23:49:54
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
28 november 2020, 23:37:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 november 2020, 23:24:29
Itrain, wijzigen van verlichting van rijrichting? door Bert V
28 november 2020, 23:24:08
Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Marco Staartjes
28 november 2020, 23:14:24
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
28 november 2020, 23:12:33
VERPLAATST: rijrichting verliching kan ik niet in itrain aan zetten van een lok? door Bert van Gelder
28 november 2020, 23:10:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arjen-V
28 november 2020, 22:39:19
Mijn hobby even anders! door ca.gorter
28 november 2020, 22:27:55
Fleischmann rijtuig 8656, gezocht: eenzijdig geïsoleerde wielen. door Rinuswaardenburg
28 november 2020, 22:09:14
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
28 november 2020, 21:58:37
De fabriek - Spoor 0 door EricZmS
28 november 2020, 21:36:03
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
28 november 2020, 21:34:31
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Marc tramt
28 november 2020, 21:22:29
Line-up foto's van modellen door sncf231e
28 november 2020, 21:12:25
RTM in 0m door JanHdH
28 november 2020, 21:12:11
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
28 november 2020, 21:02:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
28 november 2020, 20:46:57
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
28 november 2020, 20:22:18
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
28 november 2020, 20:06:52
  

Auteur Topic: 4018 gecombineerd gebruik  (gelezen 2173 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
4018 gecombineerd gebruik
« Gepost op: 07 oktober 2017, 11:08:32 »


N.a.v. deze configuratie heb ik 3 problemen waar ik niet uit kom.

1). Bij de driewegwissel drukt de korte wisseltong bij rechtsafslaan, altijd de lange tong terug(Flm proffi), is dit normaal of moet je iets verbinden met elkaar? Ik heb 'm geprogrammeerd als
      zijnde 2 wissels en de tekst aangepast maar dat is volgens mij wel ok.
2). In het schema kan ik uitgang 13 met CV125 niet wijzigen terwijl ik dat wel kan voor uitgang 14 met CV126  ???, op 13 blijft wat ik ook probeer zo'n 17 volt staan.
3). Is het ook mogelijk uitgang 15 en 16 de stroom te verlagen?

theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2017, 18:45:27 »
1) Even je andere spoel ook mee laten schakelen ;) Je wilt ze dus niet als twee losse wissels zien.

Even kijken of ik de juiste deductie kan maken. Je schakelt met adres 18 groen naar links, met 19 groen rechtdoor en 19 rood naar rechts? En als je naar rechts af slaat wordt de andere wissel naar rechtdoor gedrukt?

Met andere woorden, je wilt eigenlijk de wissel op uitgang 2 (2A en 2B / 3 en 4, de "links wissel") ook op rechtdoor schakelen zodra je wissel 19 naar rechts zet. Daarvoor moet je dus CV156 (adres 19 rood) niet de waarde 32 maar de waarde 40 (32 + 8 ) geven. Dan schakelt 19 rood dus zowel de links wissel als de rechts wissel.

Goed, dat kan werken maar ik zou het logischer vinden als 18 rood de wissel naar links zet, 19 rood de wissel rechts en beide groens de wissel rechtdoor. Dat kan ook prima maar dan moet ik even weten of mijn eerdere deductie goed is :angel:

2) Mm, ik zie daar even geen verklaring voor...

3) Stroom, nee, dat is afhankelijk van wat je aan sluit ;D Maar als je bedoelt dimmen, ja. Iedere uitgang is gelijk op de decoder. Te doen met de lage 4 bitjes van de CV127 en CV128 of in de sheet met intensiteit.


Timo
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 22:40:29 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2017, 19:21:22 »
Timo,

... Te doen met de lage 4 bitjes van de CV127 en CV127 of in de scheet met intensiteit.

 ???

Dikke vingers?  ::)  ;)

Groetjes,
Bert

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2017, 20:58:20 »
Weten we gelijk welk scheldwoord schijnbaar wel mag... :angel: ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:12:35 »
Citaat
Goed, dat kan werken maar ik zou het logischer vinden als 18 rood de wissel naar links zet, 19 rood de wissel rechts en beide groens de wissel rechtdoor.
Ja, dat is beter vanzelf, heb ik nu ook zo aangesloten.
Nu heb ik dus bij 18 = Gr + 19 = Gr, rechtdoor op het wissel.
Bij 18 naar Ro gaat de lange tong om en gaan we linksaf, zet ik 19 nu ook op Ro dan gaan we rechtsaf maar de korte tong drukt lange tong naar de juiste positie, maar er is nu wel verbetering  in het schakelen, want..., als de wisselstand 18=Gr en 19=Ro is en ik maak 18 Ro, dan gaat ook de korte tong om! Dus 19 schakeld dan mee van Ro naar Gr !
In iTrain moet het wissel per stand geschakeld worden (van links meteen naar rechts gaat niet, eerst komt de rechtdoorstand en dan pas links of rechts. Ik heb daar nu staan
recht: 1=18Gr  3=19Gr, rechts: 1=18 Gr  4=19Ro en linksaf 2=18Ro en 19 laat ik leeg.

Citaat
Maar als je bedoelt dimmen, ja. Iedere uitgang is gelijk op de decoder. Te doen met de lage 4 bitjes van de CV127 en CV128 of in de sheet met intensiteit.
:-\   Oei, dan begrijp ik iets niet...., CV125 en CV126 kan ik wijzigen door de waarde 15 te verlagen toch? Maar staan CV127 en CV128 nu op 90 of 10? Als het 10 is snap ik het, dat is de laatste kolom en dus zoals je zegt, elke uitgang is gelijk... Maar als die 90 zijn ben ik het spoor even bijster...

theo
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 22:29:32 door Norway13. Reden: werking in iTrain toegevoegd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:55:04 »
Okay, nemen we dat als uitgangspunt (met zelfde CV waarde als de begin post). Klopt?

Voor het volgende spreek ik even van wissel 2 (W2, uitgang 3 en 4) en wissel 3 (W3, uitgang 5 en 6). Dit komt overeen met de rechter OUT in de tabel. En van G(roen) en R(ood).

Je hebt nu:
18G= W2 recht
18R = W2 afbuigen
19G = W3 recht
19R = W3 afbuigen.

Maar zoals je zelf al aan geeft moet:
1) Als je W3 naar afbuigen gaat moet eigenlijk W2 op rechtdoor gezet worden
2) Zowel W2 als W3 op recht staan voor rechtdoor

Voor 1, W3 afbuigen is 19R en dat is CV156 (voor uitgang 1t/m8). Deze heeft de waarde 32 = uitgang 6. Maar je wilt eigenlijk ook dat 18G geschakeld word. 18G is CV147 en heeft nu waarde 4 = uitgang 3.

19R moet dus ofwel uitgang 6 als uitgang 3 schakelen. Ze hiervoor dus de waarde van CV156 op 32+4 = 36.

En dan voor 2, je wilt dat beide groen beide wissels recht zet. Nu is 18R (CV147) de waarde 4 = uitgang 3 en 19R (CV153) de waarde 16 = uitgang 5. Je wilt nu dat zowel CV147 als CV153 dezelfde waarde hebben (dezelfde uitgangen schakelen zodat 18R en 19R hetzelfde doen). En dat is 4 + 16 = 20. Dus CV147 = 20 en CV153 = 20.

Nadat je de boel ingesteld hebt dat je met 1 druk beide "wissel" bedient hoef je in iTrain ook nog maar één adres te schakelen (y) en kan je ook direct van links naar rechts. Maar hoe je dit in iTrain doet, geen idee. Wat je dan hebt is namelijk:
Link = 18R
Rechts = 19R
Rechtdoor is 18G of 19G (maakt niet uit, doen hetzelfde).

maar er is nu wel verbetering  in het schakelen, want..., als de wisselstand 18=Gr en 19=Ro is en ik maak 18 Ro, dan gaat ook de korte tong om! Dus 19 schakeld dan mee van Ro naar Gr !
Deze snap ik even niet. ??? Dat is na draden verwisselen of een CV aanpassing?

Want 18R is CV150 en ook in mijn vorige post had ik daar geen wijziging voor ::)

Maar staan CV127 en CV128 nu op 90 of 10?
Volgens je tabel staan ze op 90. Maar dit is opgebouwd uit een aantal instellingen. Namelijk
- (willekeurig) Opstarten lampen. Zet je aan met bit6 (bit6 aan heeft een decimale waarde van 64)
- Fading. Zet je aan met bit4 (bit4 aan heeft een decimale waarde van 16)
- De intensiteit, deze heb je op 10. Deze waarde mag tussen 0 t/m 15 zijn. Dit zijn de laatste 4 bitjes van een byte.

Als byte waarde heb je dan 64 (opstarten) + 16 (fading) + 10 (intensiteit) = 90.
Voor dezelfde effecten aan maar voor verschillende intensiteit mag je een waarde van 80a en 95b gebruiken. Je telt simpelweg de waarde van de intensiteit op bij de waardes die de twee functies hebben om tot een totale CV waarde te komen.


Timo

a Bestaat uit 64 (opstarten) + 16 (fading) + 0 (intensiteit) = 80
b Bestaat uit 64 (opstarten) + 16 (fading) + 15 (intensiteit) = 95
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2017, 09:45:17 »
Echt heel goed! Wat een monsterlijk machientje..... (y)
Ik snap al dat bits en bytes dan nog wel niet maar de logica is toch wel indrukwekkend.
Ga ik vandaag mee aan de slag Timo!

Citaat
Citaat van: Norway13 op 08 oktober 2017, 22:12:35
maar er is nu wel verbetering  in het schakelen, want..., als de wisselstand 18=Gr en 19=Ro is en ik maak 18 Ro, dan gaat ook de korte tong om! Dus 19 schakeld dan mee van Ro naar Gr !
Deze snap ik even niet. ??? Dat is na draden verwisselen of een CV aanpassing?

Ik heb alleen de draden anders aan gesloten op de DR4018 en geen CV's veranderd!
Nu zou het vanzelf kunnen dat dit ook al van toepassing was op de eerste configuratie maar dat m'n aandacht meer uit ging naar het omduwen van lange- door korte tong. Ik had het genoteerd (die aansluiting) maar weer overschreven door wat jij voorstelde.... :(

Ik meld me later weer met de ontwikkelingen....

Theo

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2017, 10:46:58 »
Theo,

Ik snap al dat bits en bytes dan nog wel niet maar de logica is toch wel indrukwekkend.

Misschien maakt onderstaande link een en ander wat duidelijker:
> https://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=259

De decimale waarde van een CV wordt binair vastgelegd in een byte (8 bits), waarin elk bit zijn eigen specifieke betekenis kan hebben.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 10:56:15 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2017, 13:58:55 »
Hallo Theo,

Jouw tweede vraag is tot op heden nog niet beantwoord...  ::)



2). In het schema kan ik uitgang 13 met CV125 niet wijzigen terwijl ik dat wel kan voor uitgang 14 met CV126  ???, op 13 blijft wat ik ook probeer zo'n 17 volt staan.

2) Mm, ik zie daar even geen verklaring voor...

Een vraag van mijn kant: Kun je uitgang 13 nog wel aan- en uitschakelen?

Ik zie verder in de omschrijving dat je op uitgang 13 en 14 "4,5 V verlichting" hebt staan.

Houdt dat in dat je daarop inderdaad 4,5 V (max) gloeilampjes hebt aangesloten en dat je de spanning op de uitgangen 13 en 14 hebt "gedimd" naar een waarde kleiner dan 4,5 V?
In dat geval zou voor de waarde van CV125 en 126 uit de waarden 1 t/m 3 moeten worden gekozen anders is de spanning op de uitgang al gauw hoger dan 4,5 V waardoor de lampjes zullen doorbranden. Dat risico is trouwens toch aanwezig bij het resetten en opnieuw instellen van die CV's, na een reset staat de lichtintensiteit weer op maximaal (15) zodat er (afhankelijk van de spanning op de POWER) circa 17 Volt op de betreffende uitgangen staat.

Het lijkt mij verstandiger gewoon 16 Volt lampjes te gebruiken en die vervolgens te dimmen naar de gewenste lichtsterkte.

Jouw derde vraag was de volgende:

3). Is het ook mogelijk uitgang 15 en 16 de stroom te verlagen?

Timo heeft al uitvoerig uitgelegd hoe je de spanning kunt verlagen. Toch nog even een kleine aanvulling daarop.

Je hebt voor de instelling "gaslicht" (CV-waarde 90) gekozen. Deze instelling kenmerkt zich doordat bij het aanschakelen de lamp/led eerst flitst en vervolgens opgloeit (fading) naar de ingestelde lichtintensiteit (bij de CV-waarde 90 dus 10). Bij het uitschakelen dooft de lamp/led weer langzaam uit.

De implementatie "gaslicht" met flits werkt alleen bij de CV-waardes 88 t/m 94, bij de waarde 95 (maximale lichtintensiteit) treedt geen flits meer op.
Zie daartoe ook de opmerking in de handleiding bij CV 113 onder Bit 6: de lichtintensiteit mag in deze situatie maximaal  14 zijn.
Bij CV-waardes 81 t/m 87 treedt ook geen flits op, in dat geval heeft het gaslicht alleen fade-in en fade-out.

Welke soort lampjes/ledjes heb je voor het "gaslicht"-effect aangesloten? Soms ook 4,5 V?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 15:01:14 door Bert_Apd. Reden: taalfoutje verbeterd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2017, 16:30:02 »
Citaat
Een vraag van mijn kant: Kun je uitgang 13 nog wel aan- en uitschakelen?

Ai..., nee dus... Heb nu na 5 minuten spanningsloos zelfs ook nog een heel flauw lampje branden... Dat is vast niet normaal...

Citaat
Houdt dat in dat je daarop inderdaad 4,5 V (max) gloeilampjes hebt aangesloten en dat je de spanning op de uitgangen 13 en 14 hebt "gedimd" naar een waarde kleiner dan 4,5 V?
Ja dat is correct  Bert. Heb een tabelletje gemaakt met een LEDje van Digikeijs eraan en dan zijn de spanningswaardes;

CV 113 /    Volt =
0   0
1   1,4
2   2,6
3   3,8
4   5
5   6,3
6   7,5
7   8,7
8   9,9
9   11,2
10   12,4
11   13,6
12   14,8
13   16
14   17,2
15   17,7

Die 4,5 Volt komt voort uit gebruikte verlichting in huisjes, daar zit een LED in met voorschakelweerstand. Ik wil die allemaal vervangen door zo'n Digikeijs LEDje maar die zijn nogal fel bij CV waarde 15, vandaar.

Citaat
de lichtintensiteit mag in deze situatie maximaal  14 zijn
Had ik gelezen en was bang dat ie op 15 zou staan..., dat blijkt nu dus 10 (ik heb 'm door....) en is dus prima.


En dan nog even het 3weg wissel...
In iTrain kom ik niet verder als onderstaande configuratie, het werkt perfect nu alleen blijf ik via rechtdoor naar links of rechts schakelen Timo, het gaat niet in 1x. Maar het omzetten gaat nu keurig!




 Even een andere 4018 aangesloten en nu kan ik 13 (met de nog steeds geldende configuratie zoals hierboven) wel gewoon schakelen... Dat wordt dus even Apeld... Digikeijs bellen.... >:(

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 17:07:42 door Norway13. Reden: uitgang 13 stuk... »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2017, 16:35:28 »
Theo,

Als je geinteresseerd ben, kan ik je op je prive-mail een klein documentje toesturen dat ik recentelijk in elkaar heb gestoken over decimale en binaire getalstelsels, bits en bytes en het gebruik van deze kennis bij het berekenen van CV-waarden en het functiemappen van de DR4018 decoder.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2017, 16:52:21 »
Hallo Theo,

Even tussendoor...  ;)


En dan nog even het 3weg wissel...
In iTrain kom ik niet verder als onderstaande configuratie, het werkt perfect nu alleen blijf ik via rechtdoor naar links of rechts schakelen Timo, het gaat niet in 1x. Maar het omzetten gaat nu keurig!



Voor rechtdoor moet je volgens mij 2 adressen schakelen: 1 - 18 : Groen èn 3 - 19 : Groen
En voor rechtsaf zou je eigenlijk ook 2 adressen moeten schakelen: 1 - 18 : Groen en 4 - 19 : Rood
Maar volgens mij wordt dit laatste al door de "hardware" in het wissel gedaan.

Aanvullende vraag: Welke waardes heb je nu in de CV's 147, 150, 153 en 156 staan?

Het gaat toch om deze wissel?



De rest ga ik nog even goed lezen...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 17:10:01 door Bert_Apd. Reden: Aanvullende vraag toegevoegd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2017, 17:12:04 »
Ja hoor Bert, dat is 'm...

Door de CV wijziging zoals Timo voorstelde maakt Gr Gr nu niets meer uit, het is of de ene (18) of de andere (19) die het wissel op rechtdoor zet.
Heb 'm net weer afgekoppeld voor de lampjes te testen.... :-\

theo

Citaat
Aanvullende vraag: Welke waardes heb je nu in de CV's 147, 150, 153 en 156 staan?
CV147 - 20
CV150 - 8 (niets mee gedaan)
CV153 - 20
CV156 - 36

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 17:24:08 door Norway13 »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2017, 17:17:33 »
Vraag is inmiddels beantwoord  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 17:28:39 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: 4018 gecombineerd gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2017, 17:44:03 »
Theo,

Die CV-instellingen hebben inderdaad hetzelfde resultaat.

En dan nog even het 3weg wissel...
In iTrain kom ik niet verder als onderstaande configuratie, het werkt perfect nu alleen blijf ik via rechtdoor naar links of rechts schakelen Timo, het gaat niet in 1x. Maar het omzetten gaat nu keurig!

Je bedoelt dat je in iTrain 2 x moet schakelen als je vanuit linksaf naar rechtsaf of andersom moet schakelen?

Bert