Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Timo
Vandaag om 11:39:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:33:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 11:18:11
Openen kap Artitec 3737 door MDK193
Vandaag om 11:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:06:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 10:36:53
Oude jeugdhobby weer oppakken door NS1220
Vandaag om 10:20:31
Treinen in de Rotterdamse haven door dh3201
Vandaag om 10:18:04
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door Timo
Vandaag om 10:14:43
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 10:08:08
Pronsfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 10:06:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:51:36
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 09:37:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Overlast
Vandaag om 09:30:10
Welke verf door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:29:24
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:26:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:10:06
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door rjr
Vandaag om 08:10:51
Projekt 083-338 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:14
Trams van de HTM in 1/87 door martijn v m
Vandaag om 06:00:39
Eurospoor 2018 door snowmansion
Vandaag om 01:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 november 2018, 23:21:46
  

Auteur Topic: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing  (gelezen 3952 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:38:45 »
Tom,

Vervang de motor nu. Robbert Jan heeft er gedoe mee in zijn 6000 en ik in de 4600. Dat ding spreekt gewoon slecht Duits en de Esu nog slechter Japans.

Wat de stekker betreft: losse stekker in het mcn-huis gaat niet werken, die gaat alle kanten uit behalve die die jij wilt. Ik heb nog een NEM 652 knoepert op de voetplaat vastgelijmd en een gat ik de kolentrechter van de tender geboord. Werkt prima. Alle kabels zwart maken en klaar. Of mijn héle kleine stekkers zich daarvoor lenen vraag ik me af. Die zijn wel érg fragiel.

Inmiddels ben ik af van het in de originele doos opbergen. Gewoon de Aubox nemen. Kan de loc mooi aan elkaar blijven. Boterhamzakje er omheen en klaar.

Wil de loc wel een beetje rijden?

Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:00:34 »
Hmmm, oké, als ik geld heb komt er een nieuwe motor in.

Rijden doet het ding prima, analoog dan, ben nog niet zover dat ik hem digitaal nu af heb.

Dat met die stekkertjes komt wel goed, die zitten mooi in de tender aan de onderkant. Past allemaal net. Het gaat meer over de losse draden in de vuurkist, zou dat liever mooier hebben weggewerkt. Nou ja, wellicht dat ik nog zin krijg om daar iets ultracreatiefs op te bedenken

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 2972
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:44:59 »
Ik heb vandaag het nieuwe Faulhaber motortje uit Duitsland binnen gekregen en direct maar even
ingebouwd, decoder opnieuw ingeregeld en ze rijdt nu zonder stotteren op lage snelheid.

Eén groot voordeel was dat de motor, na het afzagen van 3mm van de uitgaande as, zo past
in de huidige constructie, geen extra vijlwerk slechts 2 nieuwe boutjes m1,4 x 3 en 4 passende ringetjes
later zit het netjes en werkt perfect.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, nu maar eens verder met m'n djh 3900.


Tom, als je de bedrading nou onder de voetplaat door werkt en de voormond vrij houd voor een
paar leuke knipperledjes ziet het er denk ik ook niet verkeerd uit, zodoende heb ik al mijn
tender's met loc verbonden, door het chassis onder de voetplaat door.

Philotrain NS 3404 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 3400 zit er een bundeltje onder, 2 dikke draden voor de railspanning, de rest is allemaal
lakdraad voor de verlichting, de decoder zit in de tender.

Philotrain NS 1800 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 1800 4 kabels en een 2 tal lakdraden voor de lantaarn, de decoder zit in de loc.

Mij stoort het absoluut niet, zeker als de draden even aangezet worden met mat zwart.
Er zit minder in het zicht dan bij de Att 3700 waar een vrij grove bundel tussen zit.

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 15:49:36 door RobbertJan »
NS "Station Sauwerd" in 1:87

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2018, 13:55:36 »
Zeau, vandaag weer lekker bezig met de hobby. Heb de draden van de decoder verlengd met allemaal zwarte draden, die gaan dan straks van de loc naar de tender. De decoder zit mooi in de ketel en de verlichting is getest. Helaas ben ik momenteel echt failliet, dus de faulhaber moet wachten tot volgend jaar. Nou ja, als alles maar werkt is het simpelweg straks een nieuw motortje plaatsen.

Ik heb afgezien van een constructie om de kap via een pen verbinding te combineren met het chassis. Ik heb de draden wat langer gelaten en die frommel ik straks wel tussen de motor en de rest van de kap, zie je niks van en er is voldoende ruimte voor. Scheelt weer een ingewikkelde constructie bedenken en vooral maken.

Hier nog een foto van hoe het er nu uit ziet:



Wat ik nog graag zou willen is de tenderwielen omdraaien, zodat loc en tender aan dezelfde zijde geïsoleerde wielen hebben. Dit voorkomt kortsluiting als de tender onverhoopt tegen de loc aan mocht komen. Echter, de wielen zitten vast onder het remwerk, het remwerk is niet los, maar helemaal vast gesoldeerd. Zie foto:



Met mijn tool The Puller van NWSL lukt het niet, ik kan niet goed bij de wielen komen. Anders zou ik namelijk de wielen van de assen kunnen trekken, de boel omdraaien en daarna de wielen er weer op kunnen persen. Toch nog maar eens kijken bij Piet Peetoom, die had een ingewikkelder ding, maar volgens mij wel kleiner of in ieder geval smaller. Hoe dan ook, dat staat nog op de planning dus.

Al met al nog best wat aanpas werk. Heb me overigens rotgezocht naar de zuigerstangbescherming, die zitten blijkbaar gewoon vastgedraaid in het cilinderblok, maar aan 1 kant ben ik hem kwijt. Meteen maar de andere losgedraaid en daarna opnieuw vastgezet met locktite. De andere zal opnieuw gemaakt moeten worden uit vermoedelijk RVS. Ik kan het niet, maar veur de ware modelbouwert met de goeie apparatuur moet het zo gepiept zijn. Straks maar eens iemand lief aankijken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 14:05:32 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!