Algemeen > Wim Mesu

Mastschakelaars in bovenleidingsmasten

(1/13) > >>

WimM:
Ik heb een nieuw draadje opgestart voor bovenleidingschakelaars.
Deze wil ik gaan uitbrengen als bouwset in messing etswerk in Ho (en misschien ook gebouwd).

Deze opvallende apparaten komen voor in de bovenleidingmasten nabij onderstations. En ik dacht ook bij schakelhuisje. Maar de geleerden/ingewijden kunnen dat vast beter vertellen, waar ze allemaal voorkomen.

Op deze foto komen ze in elk geval voor: aan het eind van de A58 nabij Vlissingen.


Je ziet hier maar één portaal waar aan ze voorkomen. Maar aan de andere kant van het onderstation, op het volgende portaal, net buiten de foto, zitten er ook een stel: rechts, richting Middelburg, een dubbele.
Aan de andere kant één enkele schakelaar.

Waar gaat het om.
Het gaat om een stoel aan de portaalkolom bevestigd, met erop 1 of 2 schakelaars, waarmee een bovenleidings baanvak al dan niet onderspanning kan worden gezet. (en nog meer functies) De schakelaars die ik uitbreng worden aangedreven vanaf kasten op de begane grond. Deze kasten met stangenwerk wil ik ook bij leveren.
Verder wordt het geheel omgeven door een aantal kabels vanuit de grond en verbindingsdraden naar de bovenleiding.


Dit is wel iets wat in 1 op 87 vereenvoudigd kan worden.

De stoel lijkt niet zo groot, maar hij steekt toch nog wel 1,50 meter uit. Dat is in Ho 17.2 mm.
Ik ga me toeleggen op de dubbele schakelaar. Een enkele schakelaar kan daar later, volgens mij, eenvoudig uit worden samengesteld.
Volgende keer een foto van de bedienings-"onderkast".

Tot zover de start. Wordt vervolgd.
Wim Mesu

zuylen:
Volgens mij zijn dat scheidingsschakelaars. Deze schakelen alleen stroomloos. Ze schakelen alleen als er zich geen trein in het desbetreffende baanvak bevindt.

AB 7216:
Bij een onder of schakelstation vind je normaal 6 schakelaars. Vier voor het schakelen van de kabels naar het onder/schakelstation, en twee koppelschakelaars. Hiermee kun je het onder of schakelstation buiten bedrijf nemen.
Op een paal komen vier schakelaars, en op de andere paal komen er twee.

Voor meer info;
http://www.energievoorziening.info/schakelstation/schakelstation.htm

Groeten Arjen

Henk Boshuyzen:
In Leidschendam stonden deze mastschakelaars ook op de koppen van de opstelsporen waar de Hopla en Bicentra treinen samengesteld en beproegd werden. Die konden bij afschakelen nog wel eens een leuke vlamboog geven. Ook in den Bosch was zo’n mastschakelaar aanwezig voor de autoslaaptrein.

WimM:
Hallo,
Wat Arjen stelt is op de plaats van de foto van mijn vorig bericht, ook het geval. Ik had dat ook al aangegeven.

Je hebt dus voor een goede voorstelling van zaken bij een onderstation 2 dubbele en 2 enkele schakelaars nodig.
Ik zal er proberen rekening mee te houden in de ontwikkeling van het één en ander.


Dit is een voorbeeld van een paar "onderkasten" met de aandrijving van de schakelaars en de koppelstangen.

Deze delen ga ik ook meenemen in de bouwsets, zoals al eerder aangegeven.
Ik heb nog wel een vraag voor de ingewijden/heren deskundigen.



Hier zie je de dubbele sch. van de andere kant met een duidelijk zicht op de grond kabels.
Mijn vraag is wat doet die zwarte kabel daar? Ik ga er vanuit dat de rode kabels van het onderstation komen.



En waarom gaat hij dan zo vreemd die isolator in? Wie?

Gr. Wim

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie