Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overlijden Paul Haagsma door NS2200
Vandaag om 03:29:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 02:41:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:12:37
Dioramaatje 009 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:32
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:02:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:56:11
NL Baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:52:48
Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190) door Rondje_HO
Vandaag om 01:12:40
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door consolidation
Vandaag om 00:29:50
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 00:15:03
Bakkie voor RailPro door WesleyMunnik
22 maart 2019, 23:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
22 maart 2019, 23:50:56
aansluit schema gutold br 120 dr door 2568
22 maart 2019, 23:23:58
Gezocht: mogelijkheid tot meerijden naar Giessen, 23 maart, spoor-0 dagen door Bert van Gelder
22 maart 2019, 23:12:25
2e baan detecteren door Ronald Schreuder
22 maart 2019, 23:07:53
DCC++ programmeerspoor werkt niet error 308 "No acknowledge" door DirkH
22 maart 2019, 23:00:18
Raadplaatje door HIJ
22 maart 2019, 22:59:56
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Martin Hornis
22 maart 2019, 22:27:34
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
22 maart 2019, 22:24:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
22 maart 2019, 21:36:41
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
22 maart 2019, 21:32:04
"Carmeliet op Stoom", Schoonhoven op zaterdag 23 maart a.s. door St00mboy
22 maart 2019, 21:29:54
Keerlusautomaat en melders door Romavami
22 maart 2019, 21:26:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
22 maart 2019, 21:20:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
22 maart 2019, 20:38:50
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Martin Hornis
22 maart 2019, 20:26:02
Vierheim Epoche III/IV H0 door becasse
22 maart 2019, 20:20:54
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Sicco Dierdorp
22 maart 2019, 20:16:19
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Niels B
22 maart 2019, 20:05:43
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Menno
22 maart 2019, 19:58:10
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 5546 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.

@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
« Reactie #46 Gepost op: 23 juli 2018, 12:11:55 »
Dag heren,

Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...

Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan  ;D. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).

Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:


Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?

könings

  • Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 23 juli 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger,  500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.

Mvg Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3302
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 23 juli 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3302
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:

Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.

Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.