Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:25
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:40:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 00:16:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:29
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 00:04:15
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
14 december 2018, 23:27:24
Opvangen ontsporing in klimspiraal door zuyderduyn
14 december 2018, 23:17:21
E10 Lok geen rode sluitlichten? door VictorPM
14 december 2018, 23:15:03
Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw door Jan-Peter
14 december 2018, 22:42:10
Hekwerk Roco 2200 door PlanE
14 december 2018, 22:41:36
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
14 december 2018, 22:36:30
Elco aansluiten op lok door Dave.......
14 december 2018, 22:33:54
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Rondje_HO
14 december 2018, 22:31:20
Projekt 083-338 door 44
14 december 2018, 22:21:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door eichddraig
14 december 2018, 22:15:00
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Rondje_HO
14 december 2018, 22:13:41
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
14 december 2018, 22:06:08
Heen, En en Weer door DE-II
14 december 2018, 22:06:02
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door kawaaad
14 december 2018, 22:05:03
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
14 december 2018, 21:52:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Ivo tB
14 december 2018, 21:49:12
Pronsfeld door rotaspeed
14 december 2018, 21:23:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door meino
14 december 2018, 21:21:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 december 2018, 21:10:36
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door AnneR
14 december 2018, 21:09:52
Kato N met LokPilot micro door trabiarie
14 december 2018, 20:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris2412
14 december 2018, 19:56:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door St00mboy
14 december 2018, 19:30:11
Eifelgeschiedenis door Hlv53
14 december 2018, 18:17:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Rondje_HO
14 december 2018, 17:31:31
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 5374 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.

@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
« Reactie #46 Gepost op: 23 juli 2018, 12:11:55 »
Dag heren,

Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...

Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan  ;D. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).

Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:


Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?

könings

  • Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 23 juli 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger,  500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.

Mvg Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3247
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 23 juli 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3247
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:

Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.

Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.