Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs 13 oktober 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing. door Henk Veenstra
Vandaag om 10:06:12
Westlandbaan door Chris Westerduin
Vandaag om 10:01:22
NSinModel blijft aktief.. door Bert van Gelder
Vandaag om 09:57:21
Leek met vragen.. Arduino.. door Timo
Vandaag om 09:57:11
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 09:57:04
Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid door henk
Vandaag om 09:52:27
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door C_cornelis_S
Vandaag om 09:49:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:38:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:27:00
Diederick's N-baan 2,20 x 1,15 door Diederick
Vandaag om 09:03:36
De 9e Grote Modelspoorexpo LEUVEN 13 en 14 OKTOBER 2018 door Mike 1961
Vandaag om 08:32:44
Trams van de HTM in 1/87 door Zoedelaar
Vandaag om 08:29:08
Raadplaatje door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 08:27:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:05:35
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door JaJo
Vandaag om 07:24:56
Rollenbank in Spoor-1 door JaJo
Vandaag om 07:21:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:08:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Frank Bunnik
Vandaag om 06:59:32
Projekt 083-338 door könings
Vandaag om 04:09:22
Welke decoder door EddyK
Vandaag om 03:16:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:08:39
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
Vandaag om 00:33:54
MB-module: "Sweet Home Chicago" door iarnrod
Vandaag om 00:01:16
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
14 oktober 2018, 23:26:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door jakeman
14 oktober 2018, 23:22:23
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 5157 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.

@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
« Reactie #46 Gepost op: 23 juli 2018, 12:11:55 »
Dag heren,

Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...

Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan  ;D. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).

Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:


Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 23 juli 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger,  500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.

Mvg Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Online Online
  • Berichten: 3202
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 23 juli 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Online Online
  • Berichten: 3202
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:

Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.

Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.