Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 11:55:12
Wie zou mij willen helpen met het ontwerpen en laten 3D printen van een huis. door borotof
Vandaag om 11:52:43
Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90 door Tulpendaal
Vandaag om 11:46:47
Treinen op tv: Wagon-Lits in Oostende door Willem1951
Vandaag om 11:46:38
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Carel Ruysink
Vandaag om 11:12:54
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Dieseltje95
Vandaag om 11:01:25
3D SLT in 1/87 H0. door Dieseltje95
Vandaag om 10:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:28:20
Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc. door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:20:44
CDU gebruiken voor wissels en seinen op Marklin M-rail baan (beginnersvraag) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:15:55
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door gvandersel
Vandaag om 09:58:40
Wie is de 'FMC' oftewel: Friese Modelbaan Club? door Wijbe
Vandaag om 09:43:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:41:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 09:31:29
Dieselgeluiden met functiedecoder? door Sandopie
Vandaag om 09:13:16
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door NS264
Vandaag om 08:55:05
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:26:09
Petertrein81's treintjes. door Jelmer
Vandaag om 06:08:58
Linton bewaarbakken door arnaudns
Vandaag om 02:12:44
Mijn baantje : Wilderaaik – Belgische sfeer - HO door LudoBrabo
Vandaag om 00:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 juli 2018, 23:22:13
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 3917 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2017, 01:32:10 »
Ik ga zo gelijk even kijken naar WeichZwei decoders, prijs en complexiteit spelen ook daarin een rol  ;)
En hoe ga je die decoders aansturen?
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 12 oktober 2017, 11:53:23 »
Hoe had je bedacht die seinen analoog aan te gaan sturen? ;)

Lekker straightforward: voor bijvoorbeeld een hauptsperrsignall 2 3-standen schakelaars. Hp0,1,2 en Sh0,1 en off.

En hoe ga je die decoders aansturen?

Op dit moment stuur ik m'n servo's aan via printjes die dan aan een 5V voeding en aan de baan hangen (Märklin, de 0 en de Fase).
Ik dacht in de gauwigheid gelezen te hebben dan deze Weichzwei (of varianten daarvan) ook op die manier werken. Dus, aansluiten op de baanspanning en besturen via CS2 / iTrain.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2162
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 13 oktober 2017, 00:20:47 »
Dat laatste is correct. Kan je nog kiezen ook: DCC of motorola. Tussentijds aanpassen is wat lastiger, dan moet je namelijk de firmware omzetten.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 00:35:08 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 | C Rails | Multiprotokol | D | A | CH

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2018, 12:53:34 »
Hi,

Het is al een hele tijd geleden dat ik hiermee bezig was, maar komende maand heb ik weer wat tijd. Helaas was ik in tussentijd al weer vergeten hoe en wat mijn uiteindelijke conclusie was, gisteren er dus maar weer ingedoken. De tekening van het eindresultaat was foetsie, dus nu een nieuwe. Nog een keer op een rij:

- Aan beide zijden een Einfahrsignal + Vorsignal. Hp1 voor spoor 1, alle andere gevallen is afbuigend dus Hp2. Het voorsein is voor het kunnen doorrijden zonder stop.
- Aan de andere kant van het inrijsein komt dan een Halt bord, voor het einde rangeren.
- Alle perronsporen toch een Haubtsperrsignal als Ausfahrsignal. Over spoor 1,2 en 5 vertrekken passagierstreinen, van 3&4 goederentreinen. Vanwege de optie om veel te kunnen rangeren overal dan maar een spersein bij geplaatst.
- Halverwege spoor 2 een Schutzhaltsignal voor het geval dat de trein eerder moet stoppen (is dit correct qua soort sein) als andere treinen van 3/4 willen vertrekken.
- De opstelsporen rechts zijn eveneens voorzien van sh0/1.
- Buiten het station 2 seinen voor de sneeuwploeg.
- Zp9 als vertreksein wordt niet geplaatst, aangezien dat handmatig wordt aangegeven.
- Tussen alle wissels een grenzzeichen.
- Aan het einde van de opstelsporen een Sh2 bord. Bij spoor 5 weet ik het zeker, alleen misschien is het voor de goederenloods beter om zo'n wit licht met een zwarte streep te plaatsen?

Qua seinen is dit het wel denk ik zo. Links komt de stellwerke. Ik vroeg me af of het nodig was om rechts een hulppost in te richten. Voor de wissels (mechanisch) komen gewoon van die grijze betonnen banden te liggen. Voor seinen weet ik dat nog niet. Ik zie ook wel eens wissels die bediend worden met 'draden' over spoelen en gewichten eraan, is dat niet beter?

Groet,

Simon


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2018, 17:44:55 »
- Aan het einde van de opstelsporen een Sh2 bord. Bij spoor 5 weet ik het zeker, alleen misschien is het voor de goederenloods beter om zo'n wit licht met een zwarte streep te plaatsen?
........
Qua seinen is dit het wel denk ik zo. Links komt de stellwerke. Ik vroeg me af of het nodig was om rechts een hulppost in te richten. Voor de wissels (mechanisch) komen gewoon van die grijze betonnen banden te liggen. Voor seinen weet ik dat nog niet. Ik zie ook wel eens wissels die bediend worden met 'draden' over spoelen en gewichten eraan, is dat niet beter?
Hallo Simon,
Het Sh2 bord staat alleen op het eind van een spoor waar treinbewegingen zijn, dus inderdaad op spoor 5 waar de railbus binnenkomt.
Bij opstelspoortjes moet er een Sh0 bord staan. Een verlicht sein is niet nodig. Overbodig dus veel te duur, ook bij het grote voorbeeld. :)

Het seinhuis (enkelvoud in het Duits is trouwens Stellwerk) kan links. Als er voldoende overzicht is hoeft er bij mijn weten geen 2e aan de rechterzijde, maar meestal zag je dat wel vanwege de grote afstanden.
Hoe de wissels en seinen worden bediend hangt van het type af. Volledig mechanisch gaat met trekdraden (zowel wissels als seinen). Die liggen vaak open, alleen op stations onder een metalen afdekking.  Bij electro mechanisch zitten er electromotoren aan de wissels en seinen en kun je dus volstaan met kabels in kabelgoten (vaak betonnen kanalen).
Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2018, 19:02:49 »
Je zult in principe, aan beide zijden van je baan, tussen het Ra10 en de eerst wissel ook nog een Sh1 moeten zetten, anders kun je niet met je lok of rangeerdeel terugkeren naar een ander spoor. Tenzij je de rangeringen mondeling doet, maar dan kun je net zo goed van alle Sh1 seintjes afzien.

Mvg

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 02 juli 2018, 11:01:27 »
Goedemorgen,

Wim: Dus toch, dat ga ik snel veranderen. Dat rode Sh2 bord wordt nog n leuke om dat te verlichten... #rotklusjemetsmd
Tsja, wat is groot... dit is circa 300cm tot de laatste wissel. Vanuit het seinhuis kan je bijna alles wel zien. Ik denk dat ik het bij 1 houd dan.
De seinen zijn lichtseinen, dus dat worden sws kabels. De wissels had ik in gedachten om dat mechanisch te houden. Hoe en wat moet ik nog even uitzoeken, aan de ene kant moet het wel kloppen maar ik wil me niet verliezen in de grootste details (anders had ik nooit een 3railer moeten worden  ;)).

Könings: Je hebt helemaal gelijk, die ga ik intekenen.

Over rangeren dan ook gelijk: als ik het goed begrijp kan ik aan de linkerkant niet met bijv. 1 loc rangeren van spoor 4 naar 5 en ook een trein laten binnenkomen op spoor 1/2?
Zover ik het begrijp kan dat niet omdat het niet gezekerd is dat die rangeerbeweging de eerste wissel niet overschrijd... Rechts zou dat wel kunnen vanwege het uitrijsein van spoor 2...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Online Online
  • Berichten: 3092
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 02 juli 2018, 11:13:15 »
Je kan en mag links rangeren en rechts een trein binnen laten komen. Daar staan seinen tussen. Geld omgekeerd ook.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 02 juli 2018, 11:26:27 »
Precies, maar niet allebei links..., terwijl dat wel rechts zou kunnen?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 02 juli 2018, 11:32:35 »
Wim: Dus toch, dat ga ik snel veranderen. Dat rode Sh2 bord wordt nog n leuke om dat te verlichten... #rotklusjemetsmd

Je hoeft dit bord juist niet van extra verlichting te voorzien. Zeker niet van binnen uit. Eventueel zet je een schijnwerper naast, maar meestal wordt het hele emplacement wel verlicht door algemene verlichting. Dan is het bord ook wel te zien door de machinist. Bedenk dat je normaal met max 30 km/h op een doodlopend spoor binnenkomt. Daarnaast mag je van de machinist verwachten dat hij weet dat hij op een kopspoor binnen komt (dat staat in de dienstregeling en wordt ook door het inrijsein aangegeven met een extra seinlamp). Het Sh2 bord is dus meer een administratief ding om officieel aan te geven dat het spoor hier ophoudt. Als de machinist het Sh2 bord ziet en pas dan bedenkt dat hij op een doodlopend spoor binnenrijdt, is er ergens iets heel erg mis gegaan...

als ik het goed begrijp kan ik aan de linkerkant niet met bijv. 1 loc rangeren van spoor 4 naar 5 en ook een trein laten binnenkomen op spoor 1/2?
Zover ik het begrijp kan dat niet omdat het niet gezekerd is dat die rangeerbeweging de eerste wissel niet overschrijd... Rechts zou dat wel kunnen vanwege het uitrijsein van spoor 2...
Als je links rangeert van spoor 4 naar 5, dan gaat die rangeerbeweging via de inrijwissels die naar spoor 2 (en 1) leiden. Je mag dan (aan de linkerkant van het station) geen trein op spoor 1 of 2 binnen laten komen. Dat kan ook niet omdat die trein over dezelfde wissels rijdt. Zoals Gerard al aangaf, kan je wel vanaf de rechterzijde binnen komen op spoor 1 of 2. Officieel moet er dan wel voldoende ruimte zijn van een doorschiettraject tussen de uitrijseinen en de wissels, maar dat zijn weer details die ruimte vragen. Het is aan jou of je zo ver wilt gaan.
Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 02 juli 2018, 11:34:31 »
Precies, maar niet allebei links..., terwijl dat wel rechts zou kunnen?
Ja, rechts kan het wel zo lang je niet voorbij het Sh0 sein rijdt.
Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 02 juli 2018, 18:38:41 »
Perfect, nu de buidel maar leegtrekken dan  :'(  ;D
Zal eventuele vervolgvragen over de wissels e.d. ook maar hier stellen.