Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Opstelsporen onder of achter de tafel  (gelezen 5348 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2017, 07:55:50 »
Jeroen

Heb je daar misschien een foto van,de strook met hellingen.
En wat voor lengte heb je daar voor nodig.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je baan bestaat uit losse segmenten.
Dat is extra lastig bij het  bouwen met een dubbele laag voor opstelsporen.

Foto's van mijn baan in aanbouw vind je hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55381.0.html

In bijdrage 40 en 44 (pagina 3) en bijdrage 277 (pagina 19) vind je foto's van de hellingen vanuit het schaduwstation naar niveau 1.

In de bijdragen 363 en 373 (pagina 25) laten zien dat er boven de hellingen van niveau 0 naar 1 ook nog hellingen komen van niveau 1 naar 2. In bijdrage 411 en 428 (pagina 28) zie je dat de ene dubbelsporige helling van niveau 1 naar 2 klaar is en de tweede helling in aanbouw is.

Lengtes van je hellingen hangen af van het hoogteverschil wat je wilt overbruggen. Hou aan dat de maximale stijging 3 cm op 1 meter baanlengte is, maar als je de ruimte hebt om minder snel te stijgen, doe dat dan vooral.

Mijn baan is een vaste baan, dus bestaat niet uit modules / segmenten.

Veel succes en als je nog vragen hebt, schrijf ze hier maar op!

Jeroen


Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

ruudpahlplatz

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2017, 08:13:53 »
Hallo Wesley en allemaal,
Zelf heb ik gekozen voor klimspiralen. Dit omdat ik weinig diepte voor handen heb. Omdat ik met extreem lange treinen rijd en liever niet veel onderhoud aan wielen en slipbanden wil hebben zijn de spiralen zo groot en flauw mogelijk.
Ik denk dat achter de baan een mooie oplossing is. Maar je kunt ook kiezen voor een spiraal met 2 ronden. Dan heb je de mogelijk om eerder te beginnen met het opstelspoor. Daarbij heb je dan nog de mogelijkheid om het midden van de opstelspoor te delen doormidden van kruisingen en wissels zodat je meer afwisselend kunt rijden. Zelf heb ik dit opgelost door de mogelijkheid in te bouwen voor dubbel berijden van de opstelsporen. 2 richtingen dus. Het idee van delen zou je ook kunnen gebruiken in de sporen achter de baan. Korte treinen kunnen dan meer afwisselend worden ingezet. Voorbeeld is dan een sprinter die 2 maal voorbij komt en een goederentrein 1 maal maar wel op één opstelspoor.

Groet, ruud

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2017, 09:16:29 »
Hier twee schaduwstations naast elkaar, eentje voor 12 getrokken treinen en eentje voor 10 trekduw en treinstellen. Dat kan ik op één nivo onmogelijk kwijt dus een klimspiraal.







Zo'n klimspiraal is geen probleem, ik rij met hele lange treinen en dat gaat probleemloos.

Gr, Ben.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2017, 10:13:20 »
Hoi Ben dat ziet er geweldig uit, zie dat je de ikea ladekasten heb gekozen om je materiaal op te slaan.
bij mij en Bas is het iets anders gegaan, zo'n 10 jaar geleden had ik een nieuw plan voor de baan , zag in de railhobby een reportage over een trixbaan uit de jaren 60 een hondenkluif zeg maar.

Niet het idee dat Bas ook treinen ging kopen en al snel ruimte te kort er moest dus een opstelspoor plan komen, heb op de hoofdbaan een oprit voor een tweede niveau gemaakt (links op de foto) rechts een tafel gemaakt 4 sporen voor opstel materieel en de rest nog in aanbouw voor het rangeerwerk, dus gewoon een tafel er naast gebouwd en kan overal bij komen , maar dit was een van de wensen bij het bouwen van onze huidige baan.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_5.jpg][/url]
plaatje vanaf de trap gemaakt, links de oude hoofd baan en rechts het opstel gedeelte.

het opstel rangeer gedeelte

de hoofdbaan met op de achtergrond de oprit van net geen 3% helling.

mvgr Bas en Evert

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #34 Gepost op: 23 september 2017, 11:07:22 »
Hallo mannen

Ik zie mooie banen ook met hellingen dus over die constructies heb ik geen twijfels meer.

Aangezien mijn wens is opstelsporen aan de achterzijde van de baan te leggen, zonder klimspiralen zullen dat er een klein aantal kunnen zijn, zoals ik al eerder schreef.

Een lift naar beneden, zou ook nog een mogelijk heid zijn.
Heb je twee maal de hoogte van de tafel om treinen op te stellen.
Veel opstelporen met weinig tafel breedte.
Zie op dit forum dat het waarschijnlijk weinig word gebruikt.

Wesly
« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 11:15:36 door wesly »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #35 Gepost op: 23 september 2017, 11:47:12 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #36 Gepost op: 23 september 2017, 13:36:19 »
Hallo,

Naast de eerder genoemde railspiraal is de baan hier ook nog van een oprit naar een derde niveau voorzien.
Deze oprit heeft een stijging van 3 cm. per meter en is bedoeld voor een enkelsporig industriespoortje dat naar een oude kolenmijn toe leidt. Voor een doorgaand hoofdspoor lijkt mij deze stijging echter nogal fors.
Verder heeft deze methode het nadeel dat je nogal wat meters stijging moeten aanleggen voordat je een dusdanig hoogteverschil voor elkaar hebt dat een schaduwstation gemakkelijk toegankelijk is voor een manuele ingreep.



De oprit met in totaal een rijlengte van 3.40 m.



De stijging van 3 cm. per meter is al met al toch wel behoorlijk steil. Voor een industriespoortje naar een iets hoger gelegen kolenmijn is het in deze situatie op zich wel acceptabel, maar het houdt niet over.



Om een knik in de overgang tussen niveau 3 en de oprit te vermijden heb een stuk tracé van niveau
3 ingezaagd om op deze wijze een wat meer geleidelijke overgang te verkrijgen. Je ziet links dat de hoogtewinst van ca. 10 cm. voor een enigszins goed toegankelijk schaduwstation bij lange na niet toereikend is. (Hier is het echter alleen maar een tunneltracé van een cm. of 50.)



Hier het ingezaagde gedeelte van wat dichterbij. Onderaan de oprit is deze methode met inzagen en lichtjes buigen trouwens eveneens toegepast.

Succes met beslissen.  (y)

Groeten uit Waldberg,

Sven

« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 13:39:21 door waldberg »

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #37 Gepost op: 26 september 2017, 22:13:04 »
Hallo Allemaal.

even een leuk filmpje. 2 x lokomotion met 31 wagons erachter in een klimspraal van  max. 2%. Ik heb nog niet eerder met zo'n lange sleep getest. de eerst poging liep uit op ontsporing en de 2de ging prima. Dat had ik zelf niet verwacht en ben er zeer blij mee. Echter denk ik dat het een tol eist van beide, loc en eerst wagons. Mooi vindt ik het wel.

https://www.youtube.com/watch?v=ccpCyIfsqak

vanmiddag ook een test gedaan met 1x een 185.1 met 24 zelflossers van fleismann. ik wil dit aantal nog graag naar 40 hebben. Mag ik de de capaciteit van 1 loc verdubbelen in een dubbeltractie of hoe werk dat eigenlijk. het liefst blijf ik iets onder het limiet natuurlijk. Ervaringen?

Groet, Pallie
DB periode V-VI