Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Opstelsporen onder of achter de tafel  (gelezen 5371 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2017, 07:55:50 »
Jeroen

Heb je daar misschien een foto van,de strook met hellingen.
En wat voor lengte heb je daar voor nodig.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je baan bestaat uit losse segmenten.
Dat is extra lastig bij het  bouwen met een dubbele laag voor opstelsporen.

Foto's van mijn baan in aanbouw vind je hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55381.0.html

In bijdrage 40 en 44 (pagina 3) en bijdrage 277 (pagina 19) vind je foto's van de hellingen vanuit het schaduwstation naar niveau 1.

In de bijdragen 363 en 373 (pagina 25) laten zien dat er boven de hellingen van niveau 0 naar 1 ook nog hellingen komen van niveau 1 naar 2. In bijdrage 411 en 428 (pagina 28) zie je dat de ene dubbelsporige helling van niveau 1 naar 2 klaar is en de tweede helling in aanbouw is.

Lengtes van je hellingen hangen af van het hoogteverschil wat je wilt overbruggen. Hou aan dat de maximale stijging 3 cm op 1 meter baanlengte is, maar als je de ruimte hebt om minder snel te stijgen, doe dat dan vooral.

Mijn baan is een vaste baan, dus bestaat niet uit modules / segmenten.

Veel succes en als je nog vragen hebt, schrijf ze hier maar op!

Jeroen


Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ruudpahlplatz

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2017, 08:13:53 »
Hallo Wesley en allemaal,
Zelf heb ik gekozen voor klimspiralen. Dit omdat ik weinig diepte voor handen heb. Omdat ik met extreem lange treinen rijd en liever niet veel onderhoud aan wielen en slipbanden wil hebben zijn de spiralen zo groot en flauw mogelijk.
Ik denk dat achter de baan een mooie oplossing is. Maar je kunt ook kiezen voor een spiraal met 2 ronden. Dan heb je de mogelijk om eerder te beginnen met het opstelspoor. Daarbij heb je dan nog de mogelijkheid om het midden van de opstelspoor te delen doormidden van kruisingen en wissels zodat je meer afwisselend kunt rijden. Zelf heb ik dit opgelost door de mogelijkheid in te bouwen voor dubbel berijden van de opstelsporen. 2 richtingen dus. Het idee van delen zou je ook kunnen gebruiken in de sporen achter de baan. Korte treinen kunnen dan meer afwisselend worden ingezet. Voorbeeld is dan een sprinter die 2 maal voorbij komt en een goederentrein 1 maal maar wel op één opstelspoor.

Groet, ruud

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2017, 09:16:29 »
Hier twee schaduwstations naast elkaar, eentje voor 12 getrokken treinen en eentje voor 10 trekduw en treinstellen. Dat kan ik op één nivo onmogelijk kwijt dus een klimspiraal.







Zo'n klimspiraal is geen probleem, ik rij met hele lange treinen en dat gaat probleemloos.

Gr, Ben.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
  • de hondsrug baan
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2017, 10:13:20 »
Hoi Ben dat ziet er geweldig uit, zie dat je de ikea ladekasten heb gekozen om je materiaal op te slaan.
bij mij en Bas is het iets anders gegaan, zo'n 10 jaar geleden had ik een nieuw plan voor de baan , zag in de railhobby een reportage over een trixbaan uit de jaren 60 een hondenkluif zeg maar.

Niet het idee dat Bas ook treinen ging kopen en al snel ruimte te kort er moest dus een opstelspoor plan komen, heb op de hoofdbaan een oprit voor een tweede niveau gemaakt (links op de foto) rechts een tafel gemaakt 4 sporen voor opstel materieel en de rest nog in aanbouw voor het rangeerwerk, dus gewoon een tafel er naast gebouwd en kan overal bij komen , maar dit was een van de wensen bij het bouwen van onze huidige baan.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_5.jpg][/url]
plaatje vanaf de trap gemaakt, links de oude hoofd baan en rechts het opstel gedeelte.

het opstel rangeer gedeelte

de hoofdbaan met op de achtergrond de oprit van net geen 3% helling.

mvgr Bas en Evert

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #34 Gepost op: 23 september 2017, 11:07:22 »
Hallo mannen

Ik zie mooie banen ook met hellingen dus over die constructies heb ik geen twijfels meer.

Aangezien mijn wens is opstelsporen aan de achterzijde van de baan te leggen, zonder klimspiralen zullen dat er een klein aantal kunnen zijn, zoals ik al eerder schreef.

Een lift naar beneden, zou ook nog een mogelijk heid zijn.
Heb je twee maal de hoogte van de tafel om treinen op te stellen.
Veel opstelporen met weinig tafel breedte.
Zie op dit forum dat het waarschijnlijk weinig word gebruikt.

Wesly
« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 11:15:36 door wesly »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #35 Gepost op: 23 september 2017, 11:47:12 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #36 Gepost op: 23 september 2017, 13:36:19 »
Hallo,

Naast de eerder genoemde railspiraal is de baan hier ook nog van een oprit naar een derde niveau voorzien.
Deze oprit heeft een stijging van 3 cm. per meter en is bedoeld voor een enkelsporig industriespoortje dat naar een oude kolenmijn toe leidt. Voor een doorgaand hoofdspoor lijkt mij deze stijging echter nogal fors.
Verder heeft deze methode het nadeel dat je nogal wat meters stijging moeten aanleggen voordat je een dusdanig hoogteverschil voor elkaar hebt dat een schaduwstation gemakkelijk toegankelijk is voor een manuele ingreep.



De oprit met in totaal een rijlengte van 3.40 m.



De stijging van 3 cm. per meter is al met al toch wel behoorlijk steil. Voor een industriespoortje naar een iets hoger gelegen kolenmijn is het in deze situatie op zich wel acceptabel, maar het houdt niet over.



Om een knik in de overgang tussen niveau 3 en de oprit te vermijden heb een stuk tracé van niveau
3 ingezaagd om op deze wijze een wat meer geleidelijke overgang te verkrijgen. Je ziet links dat de hoogtewinst van ca. 10 cm. voor een enigszins goed toegankelijk schaduwstation bij lange na niet toereikend is. (Hier is het echter alleen maar een tunneltracé van een cm. of 50.)



Hier het ingezaagde gedeelte van wat dichterbij. Onderaan de oprit is deze methode met inzagen en lichtjes buigen trouwens eveneens toegepast.

Succes met beslissen.  (y)

Groeten uit Waldberg,

Sven

« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 13:39:21 door waldberg »

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #37 Gepost op: 26 september 2017, 22:13:04 »
Hallo Allemaal.

even een leuk filmpje. 2 x lokomotion met 31 wagons erachter in een klimspraal van  max. 2%. Ik heb nog niet eerder met zo'n lange sleep getest. de eerst poging liep uit op ontsporing en de 2de ging prima. Dat had ik zelf niet verwacht en ben er zeer blij mee. Echter denk ik dat het een tol eist van beide, loc en eerst wagons. Mooi vindt ik het wel.

https://www.youtube.com/watch?v=ccpCyIfsqak

vanmiddag ook een test gedaan met 1x een 185.1 met 24 zelflossers van fleismann. ik wil dit aantal nog graag naar 40 hebben. Mag ik de de capaciteit van 1 loc verdubbelen in een dubbeltractie of hoe werk dat eigenlijk. het liefst blijf ik iets onder het limiet natuurlijk. Ervaringen?

Groet, Pallie
DB periode V-VI