Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 19:37:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd  (gelezen 6518 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd
« Gepost op: 18 september 2017, 19:41:09 »
Ik ben van plan een aantal 4yg Umbauwagen aan te schaffen, schaal H0, tweerail.

De rijtuigen van Brawa lijken me erg mooi, dus daar heb ik op internet eens naar gezocht.

Nu lees ik op een Duits forum dat er mensen zijn bij wie deze rijtuigen gemakkelijk ontsporen als ze worden geduwd.
Los van de vraag of dat wel 'Vorbildgerecht' is ben ik benieuwd naar ervaringen hier te lande.

Zie
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=146584

Als ik het goed begrijp heeft eea te maken met het kortkoppeling, speling op de Kulisse, of het wiegen van het rijtuig op veren die bedoeld zijn voor binnenverlichting.

Kortom,
Wie heeft goede / minder goede ervaringen met de rijeigenschappen van deze rijtuigen.
Meer specifiek, of ze inderdaad gemakkelijker dan andere rijtuigen ontsporen.

Vriendelijke groet, Juroen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 16:51:47 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2017, 21:04:13 »
Mijn persoonlijke mening:
Ja, ze wiebelen wel een beetje en geduwd kan ik sowieso niets rijden in verband met de hele krappe bogen in mijn baan

Maar: ze zijn ontzettend mooi!  (y)  Mooie matte lak, heldere scherpe opschriften. Heel veel losse onderdelen en leidingen, ook onder de bak. Let ook op de verschillende draaistellen, bijna elk nummer heeft zijn eigen soort draaistel  :)







Sorry voor de onderbelichte foto's, in het echt zijn ze nog mooier  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2017, 21:08:00 »
Voor de lol even een stel Brawa 4yg's opgediept en uitgeprobeerd. In trek-duwtreinen reden de vierassers niet, daar waren ze niet geschikt voor, dit in tegenstelling tot de drieassers.
Op de baan stond een trein bestaande uit lok en vier stuks 26,4m wagens (Roco en eentje Piko), daar heb vier stuks 4yg aan gekoppeld, dus treinsamenstelling:

Lok-üm-üm-üm-üm-4yg-4yg-4yg-4yg.

Dat reed zowel getrokken als geduwd feilloos over de baan, inclusief hellingen van zo'n 3%, ook in bochten van zo'n r=45 cm.
Daaraan veranderde niets nadat de treinsamenstelling werd gewijzigd in

Lok-4yg-4yg-4yg-4yg-üm-üm-üm-üm.

De Brawa's zijn wel iets gewijzigd t.o.v. zoals ze door Brawa worden geleverd. Omdat ze namelijk iets hoog op de wielen staan  heb ik de ringetjes die zich tussen draaistel en wagenbak bevinden verwijderd. Dit heeft op mijn baan verder geen gevolgen voor het rijgedrag.
Voor zover ik me kan herinneren heeft Brawa de ringetjes aangebracht opdat de wielflenzen niet aanlopen tegen de wagenbak in bochten met een kleine r.
Misschien dat dat met AC-wielstellen het geval zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet. Ik heb verder nergens last van.

Edit: Martijn, bedankt voor de plaatjes.  (y)
De wagens lijken wel wat wankel als je ze op de rails zet en zo, maar eenmaal in een trein op de baan zie ik ze niet meer wiebelen.
Misschien heeft dat ook te maken met het verwijderen van de ringetjes, geen idee.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2017, 21:16:09 »
Ja precies, ik wist dat ik ergens al eens iets over die ringetjes had gelezen  :)  maar ja, in 931 bladzijden ...  ;)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2017, 22:49:23 »
Mijn ervaring:

Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel. Ik vind dat niet erg want de rijtuigen staan daarmee ook al heel kort op elkaar.

Zoals al eerder opgemerkt zijn ze wel ontzettend mooi!

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2017, 23:00:04 »
Dat had ik vergeten te melden: mijn 4yg's zijn met de Roco kortkoppeling uitgerust.



Geen problemen, met trekken noch duwen.
Misschien dat die ringetjes er nog invloed op hebben, misschien is het de moeite waard dat eens uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 23:03:31 door 44. Reden: aanvulling »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2017, 23:06:04 »
OK, dank voor de reacties.

Ik denk dat ik binnenkort 'ns bij de lokale winkelier langs loop.

Groet, Juroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2017, 11:22:50 »
Citaat van: Bert V
Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel.

Hier kon ik niet van slapen, dus heb ik nog wat geëxperimenteerd. De krapste bocht op mijn baan heeft een radius gelijk aan Roco-line R3, wat neerkomt op r = 434,5 mm. Deze bocht ligt in een helling van zo'n 3% (bij benadering).

In dezelfde treinsamenstelling als hierboven genoemd (lok, vier Umbauwagens (4 xx), vier 303 mm-wagens) zowel geschoven als getrokken door de bocht gereden, eerst langzaam en steeds de snelheid opvoerend tot uiteindelijk de volle (schaal)snelheid (130 km/h) werd bereikt (zowel voor- als achteruit), waarbij ook een aantal wissels (in het schaduwstation roco-line gebogen wissels R5/6 en in het zichtbare bereik gewone en een engels wissel uit de 10o-reeks, zowel in rechtdoor- als afgebogen stand) werden bereden.
Lok en alle wagens zijn voorzien van bovengenoemde Roco-kortkoppeling.
Zoals al eerder werd gezegd: bij de Brawa-wagens zijn de ringetjes tussen draaistel en wagenbak verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 11:30:16 door 44. Reden: zin afgemaakt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2017, 14:35:25 »
Het zou best kunnen dat die ringetjes inderdaad het verschil maken. Ik heb dat nooit geweten en dus ook nooit geprobeerd.

Het was bij mij overigens niet zo dat ze met kortkoppelingen of universalkoppelingen altijd ontspoorden. Met kortkoppelingen ging het ca. driekwart van de tijd goed en met universalkoppelingen minder dan de helft van de tijd; dat was echt dramatisch. Met de beugelkoppelingen gaat het altijd goed dus voor mij was de keuze gauw genoeg gemaakt, temeer daar ik het geen storend gezicht vind. Brawa rijtuigen staan volgens mij standaard al veel korter op elkaar dan die van Roco of Piko.

Groeten,
Bert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2017, 15:02:37 »
Qua koppelingen en ontsporen geven Profi koppelingen bij mij nog steeds het beste resultaat  :)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2017, 15:39:04 »
Zeker schitterende wagens.
Ik heb de ringetjes en veertjes -er komt geen verlichting in- weggehaald en Weinert finescale wielen eronder gezet.
Werkt uitstekend en het ziet er erg goed uit.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2017, 16:48:43 »
@Bert: daar zal het vast aan liggen, aan die ringetjes. Ik ben gewoon domweg te lui om die dingen weer op te zoeken en ze er weer onder te zetten, dus we houden het er gewoon maar op, oké?
@Martijn: Roco kortkoppelingen zijn iets soepeler bij het aankoppelen, maar verder doen die van Fleischmann er niet voor onder.
@Arnold: het kan natuurlijk altijd mooier!  (y)

Ik hoop wel dat Juroen nog eens verslag doet van zijn bevindingen met de Brawa's!

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2017, 18:47:33 »
Arnold,

Die Weinert wielen lijken mij ook wel wat, heb jij toevallig een bestelnummer van Weinert hiervoor, alvast dank.

Mvg Theo

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2017, 20:15:09 »
Als het zover is zal ik zeker melden wat mijn ervaringen zijn.

Maar:
1) Ik heb ze nog niet
2) op 't moment heb ik geen baan

Off topic
Mijn zoon en ik hadden een speelbaan, ongeveer zoals ik had bedacht:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67828.0

Dat leverde bouw en speelplezier op. Echter de baan (2x1 m) stond in de weg en was te klein.
Ik werk nu aan een optakelbare baan, maar eer we zover zijn, is er een winter voorbij.

On topic

Wordt vervolgd. :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2017, 20:30:41 »
Top! Geduld hebben dus.  :)