hoi,In Ede zit ook Peperkamp modelbouw. Ik weet niet of zij een baan hebben staan waar je zo mee kan rijden. Dacht het niet. Het zijn wel vriendelijke mensen.
Bij conventioneel of ook wel analoog heeft wisselspanning twee grote voordelen: 1 Veel minder last van vuil/slecht contact. 2 De locomotief bepaald de rijrichting en niet de spanning tussen de staven.( Links of juist rechts + en de anderen staaf juist -)
Wat wel een voordeel is dat bij 3 rail de bezetmelding veel makkelijker te maken is.Als je de midden-rail de spanning geeft, een van de spoorstaven aan massa ligt kan je de andere (2de)staaf voor bezetmelding gebruiken. Immers alle (niet-geïsoleerde) assen maken contact tussen de twee spoorstaven maken. De tweede staaf ligt dus dan ook aan massa.
Ik vind dit makkelijker dan andere detectie methoden, die ik op het oudste deel van mijn baan, helaas gelegd met metalen m-rails gebruik.
- oudere of tweedehands loks zijn niet altijd digitaal voorbereid (als je die digitaal wil laten rijden moet je er echt een decoder in laten bouwen).
.... Sindskort heeft Roco besloten om de witte z21 te vervangen door de z21start. ....