Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)  (gelezen 14115 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2017, 18:48:33 »
De Railclub Utrecht heeft zowel het digitale Marklin Motorola systeem als het DCC systeem draaiend op hun baan. Misschien kun je daar een keer gaan kijken? Zij kunnen je ook adviezen geven over het "gelijk"- en "wisselstroomsysteem". Maar uiteraard kan dat ook op dit forum. Ik heb aanhalingstekens gebruikt omdat gelijk en wisselspanning bij Digitaal eigenlijk niet meer van toepassing is. De digitale spanning is een blokspanning. Maakt niet uit wat van protocol (Motorola of DCC) je gebruikt. Een decoder in de loc vertaalt dat naar functies en het rijden van de loc. Voor het geval dat je niet kan kiezen....... ;D
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 18:53:43 door zuylen »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2017, 18:51:08 »
hoi,

In Ede zit ook Peperkamp modelbouw. Ik weet niet of zij een baan hebben staan waar je zo mee kan rijden. Dacht het niet. Het zijn wel vriendelijke mensen.


Bij mijn weten heeft Gerie enkel een testrondje liggen, direct links als je binnen komt. Hij heeft een uitgebreide tweedehands collectie van zowel twee- als drierail staan. Daar kun je rustig een uurtje voor uit trekken om alles door te struinen.
Hij weet er best het één en ander van, maar z'n kennis ligt vooral bij de RC auto's.
Inderdaad erg vriendelijke mensen. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan m'n MTS-tijd in Ede. En dan na schooltijd  met de brommer even bij Peperkamp langs. Mooie tijd was dat..onderhand al weer bijna 20 jaar geleden..

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #17 Gepost op: 18 september 2017, 19:05:38 »
Hallo,

Bij de keuze tussen twee rail en drie rail speelt ook heel belangrijk, welke spanning je gaat gebruiken.  Bij conventioneel of ook wel analoog heeft wisselspanning twee grote voordelen:  1 Veel minder last van vuil/slecht contact. 2 De locomotief bepaald de rijrichting en niet de spanning tussen de staven.( Links of juist rechts + en de anderen staaf juist -)

Bij digitale spanning speelt dat geen rol!!

Wat wel een voordeel is dat bij 3 rail de bezetmelding veel makkelijker te maken is.
Als je de midden-rail de spanning geeft, een van de spoorstaven aan massa ligt kan je de andere (2de)staaf voor bezetmelding gebruiken. Immers alle (niet-geïsoleerde) assen maken contact tussen de twee spoorstaven maken. De tweede staaf ligt dus dan ook aan massa.

Ik heb hier gebruik van gemaakt voor mijn analoge beveiliging en terugmelding op  mijn baan. Nu maakt ik hier weer gebruik van voor de computerbesturing van mijn baan.

Ik vind dit makkelijker dan andere detectie methoden, die ik op het oudste deel van mijn baan, helaas gelegd met metalen m-rails gebruik.

Groet,
Lodewijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #18 Gepost op: 18 september 2017, 19:17:33 »
Bij conventioneel of ook wel analoog heeft wisselspanning twee grote voordelen:  1 Veel minder last van vuil/slecht contact. 2 De locomotief bepaald de rijrichting en niet de spanning tussen de staven.( Links of juist rechts + en de anderen staaf juist -)
Punt 1: dat heeft helemaal niks met wissel- of gelijkspanning te maken. Het verschil zit in de manier van stroomafnemen. Bij het 3-rail systeem heb je een sleper voor de stroomtoevoer, en een slepend contact is betrouwbaarder dan een rollend contact. Theoretisch is het 3-rail systeem dus in het voordeel. Maar de praktijk is dat 3-railers langer wachten met rails poetsen en alsnog met stroomafnameproblemen zitten.

Punt 2: ik vind dat analoog 2-rail met gelijkspanning juist in het voordeel is. De rijrichting is volkomen voorspelbaar. Welke loc je ook op de baan zet, ze gaan allemaal dezelfde kant op.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2017, 19:21:15 »
Hoi,

@Lodewijk: Ben gaf al aan digitaal te willen beginnen en niet analoog ;)

Wat wel een voordeel is dat bij 3 rail de bezetmelding veel makkelijker te maken is.
Als je de midden-rail de spanning geeft, een van de spoorstaven aan massa ligt kan je de andere (2de)staaf voor bezetmelding gebruiken. Immers alle (niet-geïsoleerde) assen maken contact tussen de twee spoorstaven maken. De tweede staaf ligt dus dan ook aan massa.

Valt wel mee dat voordeel voor 3rail :) Ligt er helemaal welke rails je gebruikt van Märklin. Bij K-rails gaat het makkelijker dan bij C-rails. Daar zie ik veel mensen echt iedere rails knippen e.d. om ervoor te zorgen dat de twee spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden zijn. Dan hebben ze weer iets niet goed doorgeknipt. Dus nog steeds een bezetmelding en kunnen de boel slopen om het probleem op te lossen. Niet echt handig te noemen ;)

Ik vind dit makkelijker dan andere detectie methoden, die ik op het oudste deel van mijn baan, helaas gelegd met metalen m-rails gebruik.

Dan heb je het over M-rails. Mogelijk is het lastiger dan bij gewoon 2-rail. Ik vond het niet echt moeilijk. Gewoon een extra draadje aan de rails solderen voor de spanning. Plastic railverbinders (geisoleerd raillasje) op de juiste plek er tussen zetten. Eventueel kan je gewoon met een zaag een snede maken zodat je een geisoleerd stuk krijgt. Dan de boel verbinden met de bezetmelder en het werkt.

Goed, zo ver en misschien wil Ben helemaal niet gaan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben71

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2017, 22:37:58 »
Nog een vraagje,
Moet je bij 2spoor locs altijd nog een decoder bij kopen en monteren?
En welke decoder hoort dan bij welke loc?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2017, 23:01:18 »
Loks worden geleverd als
- DC, dat is zonder decoder, of
- DCC, dat is met decoder, OF
- DCC voorbereid. Dan zit er een (contra)stekker waardoor je er snel een decoder in kan plaatsen.

Elke decoder krijgt een 'adres', zelf te bedenken, bijvoorbeeld 123. Als je de centrale vertelt welke lok (welk adres) je wilt bedienen, dan geef je een opdracht welke alleen bij die lok (adres) terecht komt. Zoals de opdracht tot harder/zachter rijden, lampen aan/uit, en nog veel meer.

Gr, Bert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2017, 23:46:03 »
Heel globaal kun je zeggen:
- als je digitaal wil gaan rijden dan moeten je loks voorzien zijn van een decoder.
- de meeste loks die je tegenwoordig koopt in de winkel zijn digitaal voorbereid (dus voorzien van een stekkertje, waar je de decoder zo in kan pluggen).
- oudere of tweedehands loks zijn niet altijd digitaal voorbereid (als je die digitaal wil laten rijden moet je er echt een decoder in laten bouwen).
- loks met sound zijn wel al vanaf de winkel voorzien van een decoder (want anders hadden ze ook geen geluid).
- 3-rail loks van 2-rail fabrikanten (dus 3-rail loks van bijvoorbeeld Roco, Fleischmann, etc) zijn tegenwoordig vaak al wel voorzien van een decoder vanuit de winkel.
- het soort decoder wat je bij de lok moet kopen is afhankelijk van de stekker die erin zit. Je hebt 6- of 8-polige stekkers, 21MTC, Plux, etc. Dit staat op de doos of in de beschrijving van de lok. Op de fabrikantensite kun je het ook al vinden.
- het merk decoder maakt voor de lok niet uit, als de stekker maar klopt. Eventueel kan de winkelier je helpen een goed merk te vinden.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 23:48:03 door Rondje_HO »

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2017, 07:55:40 »
Nog meer keuzes.
Wil je handmatig rijden?
Dan is starten met digitaal een goede keuze.
Mijn persoonlijke voorkeur is 2 rail
Wil je naar computer gestuurd rijden?
Kijk dan eens naar het Dinamo systeem, dan kan je "hybride" rijden zowel analoog als digitaal door elkaar.
mvg
Marco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2017, 09:52:54 »

- oudere of tweedehands loks zijn niet altijd digitaal voorbereid (als je die digitaal wil laten rijden moet je er echt een decoder in laten bouwen).


Waarom moet je dat laten doen? Beetje handig met een soldeerbout en je kunt het prima zelf doen.

Roelco

Ben71

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2017, 10:49:36 »
ik zie vaak staan tijdperk VI,V,IV,III,II,I
maar ook vaak Plan E of plan W wat betekenen de plannen? heeft dat ook te maken met bepaalde tijdperken?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2017, 11:03:35 »
Tijdperken.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Tijdperken
Er staat best wel veel in de encyclopedie.  :)
Overigens is het helemaal aan de modelspoorder of die zich iets aantrekt van tijdperken en hoe strikt daar dan mee wordt omgegaan.

Na de oorlog noemde NS nieuwe bestellingen 'Plan' met dan een letter er achter. Oorspronkelijk was dat in het kader van het wederopbouwbeleid, omdat toen voor iedere investering een plan bij de regering moest worden ingediend. Maar NS heeft de gewoonte lang volgehouden en de terminologie is ook bij hobbyisten beklijfd. Er is dus materieel dan primair met plan# wordt aangeduid, vooral rijtuigen: plan D, plan E, plan W. Treinstellen hoorden ook bij een plan, maar worden dan meestal weer aangeduid met het jaar van de eerste bestelling - materieel '46, mat '54, mat '64 - of met een gewone naam - Sprinter, Koploper, IRM. Het laatste materieel met een planaanduiding waren geloof ik de Koplopers. Toen waren de letters ook op.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 11:11:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2017, 11:13:39 »
Hier staat een mooi overzicht van de verschillende materieel typen: http://www.martijnhaman.nl/

@Roelco: nee, je "moet" het ook niet perse laten doen maar voor een beginnende hobbyist kan het wel een lastig klusje zijn om het zelf te doen. Ik begin er zelf ook niet aan  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2017, 11:21:16 »
Hier staat een beter overzicht, Martijn Haman heeft het alleen over stalen rijtuigen van de NS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2017, 23:08:53 »
.... Sindskort heeft Roco besloten om de witte z21 te vervangen door de z21start. ....

Toevallig zag ik vanmiddag nog een startset staan met de normale/oude z21 (dus incl. router) in een winkel  8)  Voor de liefhebber.