Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?  (gelezen 1783 keer)

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Gepost op: 17 september 2017, 15:32:28 »
Even een korte vraag aan de specialisten:
Ik zie dat NME binnenkort graanwagens gaat uitbrengen met dcc sluitlicht.
Er is een uitvoering met constant licht en daar staat bij te lezen dat die uitvoering voor Duitsland zou zijn.
Nu woon ik in Twente en zie hier diverse goederentreinen richting Oldenzaal rijden maar ze zijn, op een belgische na, allemaal met reflecterende platen op de laatste wagen uitgerust.
Ik vraag me dus af: rijden er dan ueberhaupt nog moderne graanwagens door Duitsland met een constant sluitlicht?

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2017, 15:58:20 »
Kort door de bocht......nee.
Sluitplaten is standaard in Nederland en Duitsland.
In België gaan de sluitseinen ook verdwijnen....waarschijnlijk al per december dat men daar ook met sluitplaten mag gaan werken.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2017, 16:14:32 »
Bedankt Chris, dat is duidelijk. Ik vermoedde het al maar kon het zo op internet niet vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2017, 16:29:01 »
Over die Belgische sluitseinen heb ik nog een vraag. Jaren geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd, ik dacht M2. Die hadden aan beide einden opgeschilderde sluitborden. Was dat dan wel afdoende?

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2017, 17:04:25 »
Hoi Klaas,

Dat waren de K4 rijtuigen, die waren voorzien van reflecterende stickers, dat was in ieder geval voor NL afdoende. De M2 rijtuigen waren gewoon uitgerust met sluitseinen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/K4_(spoorwegrijtuig)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)#/media/Bestand%3AM2groenw.jpg

Groet Dennis
« Laatst bewerkt op: 17 september 2017, 17:07:10 door Dennis. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2017, 17:16:33 »
K4, dat reken ik ook goed. ;D
Ik heb dat altijd een vreemde oplossing gevonden, want het gaat helemaal voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein, nl. aangeven wat de laatste wagen van de trein is. Zo'n trein kan een wagen verliezen, maar dat zie je niet, want de wagen die dan de laatste is heeft ook sluitborden.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2017, 18:13:09 »
Gelukkig kom je niet ver als je onderweg een rijtuig verliest ;D
gr marc

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2017, 21:15:21 »
Hoi HansKarel,

Zoals de collega's reeds schreven:

Er rijden geen moderne graanwagens in Duitsland met constant sluitlicht. Althans voor zover ik weet niet.

De betreffende DB sluitseinlantaarns werden einde tijdperk III, begin tijdperk IV uitgefaseerd nadat, langzaam maar zeker, de reflecterende rood/witte sluitseinbordjes hun intrede deden. 




Groeten uit Waldberg,

Sven


HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2017, 15:35:24 »
Ja duidelijk. Ik snap alleen niet hoe NME dan met wagens met sluitlicht kan komen...
En nog moderne ook.
Zal wel commercieel bedoeld zijn.