Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station  (gelezen 26536 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2017, 13:29:43 »
Als je in een parametrisch CAD programma een lijn tekent, schrijf je eigenlijk een programmacode. In die code staat dan vermeld: beginpunt, lengte, richting en eindpunt. Deze zijn steeds eenvoudig aan te passen door de variabelen te veranderen. Bij een rechthoek komen er variabelen bij. De relatie bijvoorbeeld tussen het eindpunt van een lijn, en het begin van de volgende lijn, plus de hoek tussen die twee lijnen.

In parametrische CAD programma’s worden deze waarden, relaties en afhankelijkheden constraints genoemd. De meeste worden automatisch (op de achtergrond) aangemaakt. Het voordeel? Stel ik heb vier identieke ramen getekend. Maar de hoogte ervan is niet correct. Door van één raam de hoogte aan te passen, veranderen alle ramen op dezelfde manier mee. Ik hoef de lijnen niet opnieuw te tekenen.

Trouwens als je een lijn tekent, vraagt het programma daarna, welke lengte je wilt gebruiken. Daarmee programmeer je dus die code. Voor geavanceerde gebruikers; bijvoorbeeld architecten is het tekenen dan soms niet eens meer nodig. Ze veranderen de code rechtstreeks in het cideoverzicht. Onshape noemt dat script-editing. Heel handig. Er is een demofilm op YouTube hoe je daarmee heel makkelijk een tandwiel kunt maken. Zo’n script kun je vervolgens weer als een tekening weergeven.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:46:27 »
Omdat de lamp van de lasersnijder stuk is, ben ik noodgedwongen maar verder gegaan met het ontwerpen van het stationsgebouw. Begonnen met het tekenen van de verschillende tussenwanden. Het is de bedoeling dat het station volledig wordt ingericht. Dat betekent dat er op de boven- en benedenverdieping aparte ruimtes komen.





Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:13:42 »
En wederom zijn er wat tussenwanden bijgekomen. Elke wand vraagt niet allen nadenken over de vorm, maar ook over de wijze waarop e.e.a. geconstrueerd moet worden. Zo hebben de wanden zwaluwstaartjes die in de uitsparingen passen in een van de bouwlagen.



Gr, Hans

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:01:57 »
Mooi verslag, blijf het volgen!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:34:02 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Ik ben inmiddels begonnen met de achterzijde, en neem dan per kamer of bouwdeel het interieur mee.



Er is iets aparts met dit Britse station. Mogelijk was dit bij alle historische stations het geval. Misschien ook in Nederland?
Er is namelijk een aparte wachtkamer voor dames. Voor heren ontbreekt deze. Heren moeten blijkbaar buiten wachten. De dames wachtkamer is voorzien van een heuse toiletpot. De heren moeten het daarentegen doen met een van de twee pishokjes op een klein binnenplaatsje.

Het voorste kamertje is het bureautje van de stationschef. Deze is voorzien van een open haard. Het station heeft een groot aantal open haarden en dito schoorsteenpijpen. Het zou leuk zijn als uit deze ook daadwerkelijk rook komt.

Gr, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:20:55 »
Volgens mij kwam dat in Nederland ook voor, aparte wachtruimtes voor dames. Het station van Zwolle kende in elk geval een damessalon. Waarbij als ik het goed heb, een dame wel een vrouw is, maar niet elke vrouw een dame. Er was ten slotte onderscheid tussen rangen standen. Kleinere stations zullen vermoedelijk niet altijd een aparte wachtruimte voor dames hebben gehad. Rijtuigen kenden overigens ook aparte damescoupés. De gemiddelde volksvrouw zal wel derde klasse hebben gereisd. Mannen waren het sterke geslacht, die konden best buiten ....

Groeten,
Gerard

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2017, 01:33:32 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Nee Hans,

OnShape ken ik niet, wel van gehoord, maar da's alles... Het is een webbased programma, toch?
Bij tijd en gelegenheid gaat dat spoedig veranderen!
Heeft het iets weg van Autocad e.d.?

Mvg.
Willem

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2017, 08:16:43 »
@Willem,

Onshape kan hetzelfde als Autocad, maar heeft veel extra opties.
Het is echter veel intuïtiever te gebruiken, makkelijker aan te leren, en bovenal gratis.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2018, 13:01:50 »
Na lange tijd durf ik weer mijn tanden te zetten in het stationsgebouw van Wateringbury.
Door mijn wat trage herstel heb ik helaas nog wat problemen met mijn concentratie.


Het deel waaraan ik gewerkt heb, was niet het meest eenvoudige. Het bagagedeel heeft namelijk een kruisdak. Omdat er relatief weinig plek is is het lastig dragende delen voor het dak te construeren. Ik heb er daarom voor gekozen om hier een 3D deel te gebruiken. Ik kan hiervoor gebruik maken van de nieuwe 3D printer van de EMV.



Het is een Shell van 1mm dik. Stevig genoeg om dakplaten te dragen. Inmiddels worden dergelijke shells met succes toegepast voor de maquettes t.b.v. het Stationskwartier Eindhoven 1920 - 1950.



Hier zie je hoe de shell geplaatst wordt. Op dezelfde manier wordt ook een shell gemaakt voor het hoofdgebouw.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2018, 18:03:33 »
Hans, herstel?
Ik heb dat niet meegekregen.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2018, 20:39:22 »
Om het tempo er toch een beetje in te houden, heb ik vandaag op de open dag van de EMV verder gewerkt aan het stationsgebouw. Ondanks de respons van bezoekers en het beantwoorden van vragen,  kon ik werken aan de constructie van het hoofdgebouw en het trappenhuis. Dakconstructie en trap worden uitgevoerd in een 3D print.



De nieuwe 3D printer van de EMV levert keurig werk af, en is behoorlijk snel. Zo'n kruisdakconstructie kan met een dikte van 0,8mm worden uitgevoerd, zonder ondersteuning. Wellicht vindt men het een beetje overdreven om die trap toe te voegen. Maar de bedoeling is dat het hele complex van een interieur en verlichting wordt voorzien.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #26 Gepost op: 19 april 2018, 13:58:46 »
We gaan stug door met het ontwerpen van het stationsgebouw. Nog eens goed naar de plattegrond kijken, bracht aan het licht dat ik de trap verkeerd geplaatst had. Opnieuw tekenen dus, maar nu ook met de deur van een toilet. De trap is wel een beetje vereenvoudigd.  :)



Dat ziet er dan ongeveer zo uit...



Daarna kon ik verder met het dak van het trapportaal en het kleine linker gebouwtje. Zoals op bovenstaande plattegrond te zien is, moet er nog een klein gebouwtje haaks geplaatst worden.



Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2018, 10:15:18 »
Ziet er weer strak uit, Hans!
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #28 Gepost op: 23 april 2018, 12:23:50 »
@Jan,

Dank je, ... ik doe mijn best.

Ik heb de linkergebouwtjes verder uitgewerkt. Omdat ik met constructie-noppen wil werken, was dat een complexe klus. Maar het is uiteindelijk gelukt.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2018, 23:04:41 »
Zo, het monteren kan beginnen. Morgen gaan we de eerste delen van het stationsgebouw snijden.



Het betreft de voorwand (houtkleurig) van 2mm, en daarachter een steunwand (groen) van 1mm. In de laatste zijn diverse uitsparingen gemaakt, waar de verschillende pasnokjes in vallen. Aan de achterzijde zijn de vensteropeningen in de steunplaat wat groter. Hier komen straks de uit acryl gesneden ramen in.

Om met de laser te kunnen snijden is van alle onderdelen een snijtekening gemaakt ( .DXF bestand). Omdat de snijplaat de ruimte biedt, heb ik de onderdelen van 2mm verzameld in één snijtekening.



De lijnen in deze tekening zijn blauw. De laser zal deze uitsnijden.

Ook voor de steunplaat van 1mm wordt een snijtekening gemaakt.



Hier zijn echter ook rode lijnen gebruikt. De laser zal deze niet uitsnijden, maar graveren.

Gr, Hans