Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956 door sneek
Vandaag om 12:35:58
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Dennis.
Vandaag om 12:33:27
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 12:06:23
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:00:36
Decoderdraad waar verkrijgbaar door Ponytail
Vandaag om 11:59:22
Roßnitz door sdz1976
Vandaag om 11:54:15
BNLS-module: "Grasland" door sdz1976
Vandaag om 11:52:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door sdz1976
Vandaag om 11:50:51
Fleischmann 4471 citypendel bedrading schema. door Henk Kombrink
Vandaag om 11:46:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 11:45:40
ESU 2018 door sander1985
Vandaag om 11:45:40
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Merlin674
Vandaag om 11:41:41
DR4088LN programmeren lukt niet! door eveekens
Vandaag om 11:06:39
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Jeff
Vandaag om 11:04:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sobat Kras
Vandaag om 10:56:23
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door bernhard67
Vandaag om 10:33:23
Drie maal is scheepsrecht... door Edsko Hekman
Vandaag om 09:53:40
VIRM voor- en achterlichten branden dezelfde kleur. door Joop_L
Vandaag om 09:43:49
Viessmann 4554 ompolen door kees2018
Vandaag om 09:42:38
BNLS-module: "Belgenland" door Nick Vandenzavel
Vandaag om 08:50:31
Verlichting in Roco wagon 54225 en 54226: een fotoverslag door Romavami
Vandaag om 08:42:11
Verschil Fleischmann 4305 en 4306 door henk
Vandaag om 08:28:21
Zimo sounddecoder reset door VAM65
Vandaag om 08:21:49
Kleur frontverlichting Roco NS2400 door Jeff
Vandaag om 07:19:50
19 Toen door Rick
Vandaag om 07:14:45
"Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016! door Ronald Halma
Vandaag om 06:48:27
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
22 januari 2018, 22:57:40
Fremo haven: KNZ Hengelo door w.drijver
22 januari 2018, 22:35:21
Containerterminal Brawa aansluiten lukt niet door KNed
22 januari 2018, 22:34:55
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door laurent
22 januari 2018, 22:34:28
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station  (gelezen 2455 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2017, 13:29:43 »
Als je in een parametrisch CAD programma een lijn tekent, schrijf je eigenlijk een programmacode. In die code staat dan vermeld: beginpunt, lengte, richting en eindpunt. Deze zijn steeds eenvoudig aan te passen door de variabelen te veranderen. Bij een rechthoek komen er variabelen bij. De relatie bijvoorbeeld tussen het eindpunt van een lijn, en het begin van de volgende lijn, plus de hoek tussen die twee lijnen.

In parametrische CAD programma’s worden deze waarden, relaties en afhankelijkheden constraints genoemd. De meeste worden automatisch (op de achtergrond) aangemaakt. Het voordeel? Stel ik heb vier identieke ramen getekend. Maar de hoogte ervan is niet correct. Door van één raam de hoogte aan te passen, veranderen alle ramen op dezelfde manier mee. Ik hoef de lijnen niet opnieuw te tekenen.

Trouwens als je een lijn tekent, vraagt het programma daarna, welke lengte je wilt gebruiken. Daarmee programmeer je dus die code. Voor geavanceerde gebruikers; bijvoorbeeld architecten is het tekenen dan soms niet eens meer nodig. Ze veranderen de code rechtstreeks in het cideoverzicht. Onshape noemt dat script-editing. Heel handig. Er is een demofilm op YouTube hoe je daarmee heel makkelijk een tandwiel kunt maken. Zo’n script kun je vervolgens weer als een tekening weergeven.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:46:27 »
Omdat de lamp van de lasersnijder stuk is, ben ik noodgedwongen maar verder gegaan met het ontwerpen van het stationsgebouw. Begonnen met het tekenen van de verschillende tussenwanden. Het is de bedoeling dat het station volledig wordt ingericht. Dat betekent dat er op de boven- en benedenverdieping aparte ruimtes komen.





Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:13:42 »
En wederom zijn er wat tussenwanden bijgekomen. Elke wand vraagt niet allen nadenken over de vorm, maar ook over de wijze waarop e.e.a. geconstrueerd moet worden. Zo hebben de wanden zwaluwstaartjes die in de uitsparingen passen in een van de bouwlagen.



Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Ponytail

  • Online Online
  • Berichten: 395
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:01:57 »
Mooi verslag, blijf het volgen!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:34:02 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Ik ben inmiddels begonnen met de achterzijde, en neem dan per kamer of bouwdeel het interieur mee.



Er is iets aparts met dit Britse station. Mogelijk was dit bij alle historische stations het geval. Misschien ook in Nederland?
Er is namelijk een aparte wachtkamer voor dames. Voor heren ontbreekt deze. Heren moeten blijkbaar buiten wachten. De dames wachtkamer is voorzien van een heuse toiletpot. De heren moeten het daarentegen doen met een van de twee pishokjes op een klein binnenplaatsje.

Het voorste kamertje is het bureautje van de stationschef. Deze is voorzien van een open haard. Het station heeft een groot aantal open haarden en dito schoorsteenpijpen. Het zou leuk zijn als uit deze ook daadwerkelijk rook komt.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:20:55 »
Volgens mij kwam dat in Nederland ook voor, aparte wachtruimtes voor dames. Het station van Zwolle kende in elk geval een damessalon. Waarbij als ik het goed heb, een dame wel een vrouw is, maar niet elke vrouw een dame. Er was ten slotte onderscheid tussen rangen standen. Kleinere stations zullen vermoedelijk niet altijd een aparte wachtruimte voor dames hebben gehad. Rijtuigen kenden overigens ook aparte damescoupés. De gemiddelde volksvrouw zal wel derde klasse hebben gereisd. Mannen waren het sterke geslacht, die konden best buiten ....

Groeten,
Gerard

Ponytail

  • Online Online
  • Berichten: 395
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2017, 01:33:32 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Nee Hans,

OnShape ken ik niet, wel van gehoord, maar da's alles... Het is een webbased programma, toch?
Bij tijd en gelegenheid gaat dat spoedig veranderen!
Heeft het iets weg van Autocad e.d.?

Mvg.
Willem

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2017, 08:16:43 »
@Willem,

Onshape kan hetzelfde als Autocad, maar heeft veel extra opties.
Het is echter veel intuïtiever te gebruiken, makkelijker aan te leren, en bovenal gratis.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)