Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel  (gelezen 4731 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Gepost op: 09 september 2017, 01:58:46 »
Beste lezers,

Naar lange tijd wikken en wegen heb ik besloten om niet meer Zwitsers, maar Nederlands te gaan rijden. Ik had al een topic van de bouw van mijn baan, maar door de huidige veranderingen leek het mij beter dus een nieuw topic te starten. Het oude topic is hier te vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68773.0.html

Aan de baan zelf is niet veel veranderd, althans niet wat al gebouwd is. Wel een paar kleine aanpassingen maar hierover later meer. Voor degene die mijn vorig topic dus gemist heeft, hier nog 2 printscreens van het baanplan te beginnen met het schaduwstation niveau 0:



en niveau 1:



Hier zijn de meeste veranderingen. Zo is de helling afgeschermd door een "luchtblauwe" wand, wat als achtergrond gaat dienen van de baan. Een grote ruime bocht links onderin. (R9/R10) en een zeer interessante Inglenook puzzel, opgenomen in het stationsgedeelte. De bedoeling is dat ik straks op commando de Inglenook treinen omhoog laat komen en het rangeerwerk tussen alle rijdende treinen gaat gebeuren. Tevens is de baan nog steeds voorzien van een 8 keerlus, wat de mogelijkheid geeft om een trek-duw trein op 4 verschillende manieren de baan op te laten rijden! (linksom als rechtsom, duwend als trekkend)

Ook is er een grote aanpassing gekomen voor het bovenste niveau. Het was niet stijf genoeg, wat niet fijn is als je in segmenten bouwt. 1 en ander ging doorbuigen. Even een foto van de oude situatie:



en



Hier bovenop de staanders kwam het bovenste niveau, welke door bouten en vleugelmoeren door de plaat en de lat vast gedraaid werd. Nu buigde de lat best ver door wat al voor problemen zorgde. Nu heb ik een lattenwerk onder het bovenste niveau gemaakt (3 cm latten) en tegen de andere latten aan:



en



het bovenste niveau ligt dus niet op de liggende lat, maar op de staande lat. het wordt in positie gehouden door andere latten die er tussen vallen en gemonteerd zijn onder het bovenste niveau. Nu gaf dat wel 1 probleem met zich mee, de hoogte onder langs. eerst lag het 2e niveau op 12 cm hoogte, dat is nu dus 13 cm geworden. Hierdoor heb ik ook de helling moeten aanpassen. Gelukkig had ik de helling op draadeindes gemonteerd, dus grotendeels ging het gemakkelijk. Sommige stukjes heb ik wat moeten aanpassen.

.

Nu ben ik dus bezig de "oude" segmenten van het bovenste niveau om te bouwen, want deze moeten nog 1 cm hoger komen, en alle stroken eronder etc. Maar hier nog even wat foto's van begin af aan voor degene die het gemist hadden:



De keerlus van het schaduwstation met nog een Zwitserse trein erin!



Binnenkort wat meer foto's, wanneer er wat meer gebouwd is!

groetjes, Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2017, 11:59:08 »
Hoi,

Ik ben benieuwd naar de voortgang.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2017, 14:54:40 »
Mooie baan gaat dat worden. Vanmorgen het hele Zwitserse draadje doorgenomen. Dank voor het uitgebreide verslag en de vele detailfoto's. Leerzaam voor mij.  :) Leg je de rails rechtstreeks op het hout? Geen isolatielaag?

Succes, blijf de vorderingen volgen!

Jeroen
Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2017, 00:40:17 »
Dank jullie wel voor de belangstelling. Inderdaad ligt de rails rechtstreeks op het hout, zonder isolatielaag. Het geluid wat vrij komt vind ik nog meevallen. De reden is ook dat de rails geschroefd is zodat ik nog wat dingen kan loshalen/veranderen. Bovendien zit ik met alle segment overgangen toch met een hard geluid, omdat de rails op dat punt altijd vastgeschroefd staat op de baan. Op de bovenste verdieping wil ik wel demping gaan gebruiken, daar het geluid anders klinkt (vooral luider). Eerst tijdelijk met schroeven vastgezet, daarna als het geballast is gaat dat ook los. Mocht het resultaat er zijn, kan ik het ook in het schaduw station toepassen. Of daar ook een stukje proefleggen zonder schroefjes maar met houtlijm/water mix gelijmd op het hout. Dat zal ook zeker wat geluid weghalen.

Gr Remco
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 00:42:19 door Nederlaantje »
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2017, 12:56:30 »
beste lezers,

even weer een kleine update. De benodigde modules van de bovenste keerlus zitten ook weer in de lucht, nu volgens de nieuwe bouwwijze met de 3 cm stroken.



Ik WAS tevreden gisteren met het resultaat, echter vandaag ben ik er een beetje op terug gekomen nadat ik de kleine segment ertussen had gepast. omdat deze kleiner is zijn de krachten van het hout sterker. dit betekent dat hij toch krom staat nu (getorpedeerd.) hogere stroken eronder kan niet ivm de hoogte, dus ik zit er over te denken om er nog ijzeren of metalen hoekprofielen te plaatsen aan de onderzijde. maar ik weet niet of ik het probleem daarmee op los.

Tevens zijn de overgangen van de segmenten ook niet spelingsvrij. dit omdat ze natuurlijk gewoon in de lucht hangen. de stroken waar ze op rusten zitten dichter aan het midden.



voor de overgangen zoek ik dus ook nog een oplossing. of iemand moet er 1 weten? het liefst moet de oplossing niet zichtbaar zijn (bovenzijde baan) maar dus aan de onderzijde.

tevens nog een fototje van de hoofd-wisselstraat:



mvg remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2017, 13:34:47 »
We zijn weer wat stapjes verder. De bovenste segmenten heb ik toch aan elkaar gekoppeld dmv vleugel bouten en moeren. Tot nu werkt het goed en is makkelijk demonteerbaar. De bovenste keerlus ligt er alweer bijna in, alleen kwestie van wat bedrading aansluiten en paar stukjes rail zagen. Ik heb op de bovenste modules al wat demping materiaal aangebracht, op de segment scheiding heb ik een houten plaatje gelijmd gelijk met de demping materiaal. Op het hout wordt de printplaat geschroefd voor de rails. Zo zijn de scheidingen toch robuust. Een kijkje:







Laatste foto de bedrading. De segmenten kan ik op zijn kop draaien dat werkt lekker makkelijk. Althans beter als onderste boven onder de tafel. Uiteindelijk toch gekozen voor stekker kroonstenen. Zeer makkelijk demontabel tussen boven en onder.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2017, 17:14:40 »
Remco,

Ik ben helemaal geen techneut op elektra gebied, maar vroeg me altijd al af, als je de rails vast soldeert op de printplaat, dan maakt het toch sluiting?? Maar ik zie bij jou goed dat je de printplaat gescheiden houd door dat je een sleufje in geslepen hebt?
Hoe kom je aan dit soort printplaat?

Lekker bezig zo (y)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2017, 17:33:45 »
Hoi patrick,

Inderdaad overal netjes een gleufje maken zorgt ervoor dat er geen kortsluiting plaats vind. Ik bestel ze bij conrad, zoek daar maar eens op printplaat materiaal. Je vind er vele opties. Ik gebruik artikel nr 523863. Deze is 20x20 cm. Het is net een halve mm lager als de bielzenmat van rocoline. Het soldeer tin loopt er dus ook onder de rails door.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2017, 19:37:17 »
Bedankt voor de info (y)
Wat ik me wel afvraag, hoe ga je dit ballasten?
Je zou de printplaat ook in biels motief uit kunnen slijpen, printplaat lijmen op ondergrond, solderen volledige spoorstaaf en later rails door slijpen.
Of zeg ik iets geks :-\
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #9 Gepost op: 04 oktober 2017, 20:39:08 »
Hoi patrick,

Wat je ziet op de fotos is het niet zichtbare gedeelte. Net als in het schaduwstation gebruik ik dus die printplaat. In het zichrbare gedeelte zit ik er over te denken om onder de rails 2 messing schroefjes te schroeven, en hieraan de de rails te solderen. Moet alleen even kijken hoe ik dat op de schuine overgangen doe met de bielzen.

Gr Remco
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 00:39:12 door Nederlaantje »
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2017, 06:39:39 »
Remco, dat is een goed idee, van die schroefjes, zo kan je de bielzen oo gewoon plaatsen.
Ik struikel nog steeds over, wel of niet de baan in segmenten te maken, maar op deze manier word het mij duidelijk. (y)
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2017, 22:17:15 »
Hoi patrick,

Ik zou zeggen doen! Het is misschien meer werk en je moet wat netter (secuurder) werken maar scheelt zo enorm veel nij bijvoorbeeld verhuizen. Maar je kan ook gedeeltes loskoppelen om bijvoorbeeld buiten bij goed weer te bouwen etc.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:22:49 »
Hallo,

De 2e keerlus ligt er weer terug in (nu wel demontabel opgebouwd) en het rijdt weer zoals voorheen. Gelijk nog even de klompentrein getest, deze ontspoorde voorheen constant, dit kwam uiteindelijk door te korte assen die er in zaten. Daardoor hadden de assen een zijdelingse speling tijdens het rijden en dat ging fout op de wissels. Hierbij een foto van de 2e lus met klompentrein (een allebei de 2200'en tractie leverend)



Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:26:20 »
 (y) (y)

Gr, Ben.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2017, 12:23:14 »
Hallo,

laatste tijd weer flink vooruit gegaan met de baan! Zo zijn er 2 nieuwe kop-opstelsporen bijgekomen in het schaduwstation en ligt de basis er al voor 2 doorgaande opstelsporen voor goederentreinen aan de andere kant van het schaduwstation. die 2 sporen moeten nog 'afgemaakt' worden dmv printplaatjes solderen op de segment scheidingen en de bedrading solderen. daarna moet daar de ringleiding naartoe en is dit gedeelte ook klaar. even wat foto's:





wanneer deze 2 sporen er geheel inliggen, kan ik wat meer proberen met koploper. De bedoeling is dit voor het einde van het jaar klaar te hebben, en dat moet echt wel lukken. Vanaf volgend jaar het schaduwstation geheel afbouwen en dan op naar het zichtbare niveau!

Ik heb er zin an!

gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper