Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Foutieve terugmelding in de helix  (gelezen 922 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Foutieve terugmelding in de helix
« Gepost op: 08 september 2017, 14:52:50 »
Heren,

Ik heb een helix van 4 lagen, ik heb om elke laag een draad voor de melder, de helix is 1 blok dus ook 1 meldpunt, er zijn dus 2 draden die aan de rode rail zitten die ik samensmelt tot 1 draad die dan verder gaat naar de melddecoder. voor de bruine draad draad idem dito. Ik gebruik nu rood en bruin voor de duidelijkheid. Al de melddecoders  op de baan krijgen spanning van de rode rail. Tot voor ik aan de helix begon werkte alles vlekkeloos, maar van zodra ik de helix aan de melddecoder hang krijg ik een bezetmelding zonder dat er ook maar 1 verbruiker op de helix staat. De helix is zelfs nog niet klaar in dien verstande dat er nog geen vervolg is, boven stoppen de rails. Het is zelfs zo dat als ik de helix scheid van de baan en ik rechtstreeks spanning zet op de rails, de bezetmelding er is. Ik heb er mezelf al hoofdpijn aan gepiekerd.
Het enig wat ik zou kunnen bedenken is, dat omdat het een grote spiraal is, dat ik een soort weerstand krijg of mss een storing. Ik heb nog niet getest met 1 draad, dus ergens in het midden van het blok een draad naar de decoder ipv 2 draden verdeeld? Ik zeg maar wat.. het blok is toch wel een 15m lang, daarom had ik 2 draden genomen, kwestie van een goede stroomvoorziening te maken. De trein rijd probleemloos naar boven, dus via de stroomvoorziening die komt van de melder, alleen als ik dan de lok eraf haal blijft de melding, ook na het aan/uit zetten van de centrale.
Het is een warrig verhaal, maar ik weet niet hoe ik het duidelijk kan maken. Als er iemand een idee heeft, ik hoor het graag.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 08 september 2017, 16:36:03 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2017, 15:45:08 »
Hallo Dirk,
Ik denk dat het  blok in de spiraal  te lang is.15 m is niet mis . Ik denk dat de capaciteit tussen de beide rails zoveel stroom doet lopen ,dat de melderschakeling er op reageert als of er een lok/verlichte wagen op het spoor staat. Je zou de melder op een of andere manier wat minder gevoelig kunnen maken.
Het zou zelf nog kunnen dat  hoogfreqent storingen van radio zenders stroompjes door de melder veroorzaken.
Maar dan met ik eerst weten hoe de schakeling is van de melder.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2017, 15:57:02 »
hoi dirk
decoder vervangen ?
stroomverbruiker -bezetmelder
Ik dacht aan een kortsluiting genoeg om de bezetmelder te laten reageren maar dan zou er geen loc op dat traject kunnen rijden denk ik ?
Door alle bochten het spoor bijster en een bruine draad op de rode rails en vice versa ?
Verder weet ik het ook niet
sterkte
groet kees


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2017, 16:20:14 »
Ik heb zelfs bezetmelding als er geen lok op de sporen staat.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2017, 16:26:24 »
Maak eens de voedingsdraden naar de rails los en meet de weerstand tussen de "rode" en de "bruine" railstaaf.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2017, 16:42:16 »
Als het echt 15 meter lang is dan is dat veels te lang en kun je ophouden met zoeken naar de oorzaak. Blokken of meetsecties van 3 meter is meestal het maximaal haalbare, dus gewoon in kortere stukken knippen.
Je hoeft eigenlijk alleen maar te melden dat hij in het blok is, de hele lengte melden heeft geen nut zeker niet in een helix.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2017, 16:48:45 »
Wim, kan je ook vertellen waarom het veel te lang is? Is het inderdaad de capaciteit tussen de spoorstaven, of speelt er nog iets anders?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2017, 19:58:15 »
Wim, je bent echt wel een slimme kerel, ik heb de meldsectie met 12 meter verminderd, en ja hoor, alles lijk een zonnetje. Het technische waarom laat ik aan de techneuten over ;) ;)

weerom bedankt

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.