Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw  (gelezen 8528 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2018, 22:20:04 »
Ik zie een luchtfoto van Almelo: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=almelo

Als je nu rechtsonder kijkt zie ik een heel raar soort rangeer-/bedrijventerreintje met een piepkleine draaischijf. Ik heb zoiets in Nederland nog niet eerder gezien. Waar zou dit voor kunnen dienen? Ik weet dat de fabriek waar het spoortje naartoe leidt een gasfabriek is. Misschien helpt dat bij het vinden van een verklaring? Vooral die draaischijf vind ik vreemd.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2018, 22:42:10 »
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Naast aanvoer van kolen, moest vliegas ook afgevoerd worden. En zo (noodgedwongen) nabij de bebouwing is er niet veel ruimte voor alle volle lengte rangeer bewegingen.

Overigens zijn er aardige plaatjes van de gasfabriek in Almelo te vinden. Blijkbaar had heer Finkers het toch bij het verkeerde end.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 23:25:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2018, 21:36:40 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2018, 22:31:14 »
Citaat
Maar waartoe dan die draaischijf?

Het terrein waar de gasfabriek stond zou een heel stuk groter moeten zijn om die hal te bereiken met normale wissels. Het doel is niet het keren, maar minder sporen (compacter opzet van de fabriek)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2018, 22:11:19 »
Ah, dat klinkt logisch, bedankt.

Overigens zijn er fraaiere kaarten te vinden dan jij hier aanhaalt:
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Ken je bijvoorbeeld www.topotijdreis.nl ? Dat is een site van het kadaster. De afslag naar de gasfabriek staat er vanaf 1935 op, maar dat zegt niet zoveel alles. Het gaat er maar net om of er van bijv. 1930 een kaart beschikbaar was, anders wordt gewoon de oudere kaart gebruikt.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2018, 00:39:20 »
Stadsgas was inderdaad geen lang leven beschoren, en de opvolger zal misschien net de 100 jaar halen...

Ja, die ken ik kaarten site ook. Op de door mij aangehaalde site, staan echter nog leuke foto's oa van de gasfabriek.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #36 Gepost op: 21 december 2018, 00:46:58 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.
Ze dienen om wagons scherpe bochten te laten maken op krappe terreinen waar niet genoeg plek is om de hoek met rails en wissels te maken. Vanaf het zijspoor waar de locomotief met trein kan komen worden de wagons een voor een afgehaakt. De wagon kan vervolgens met man- of paardenkracht via de draaischijf een scherpe hoek maken (soms haaks) om op de plek te komen waar de wagon geladen/gelost moet worden.