Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:20:16
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
Vandaag om 22:18:50
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door Keessap
Vandaag om 22:02:12
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 21:50:05
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door 44
Vandaag om 21:48:38
Electrostatisch begrassen door Milocomarty
Vandaag om 21:48:02
Dirty Stuff door Milocomarty
Vandaag om 21:43:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 21:26:35
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - DEMEL Hellingwagen door 44
Vandaag om 21:25:33
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door 44
Vandaag om 21:24:53
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door jakeman
Vandaag om 21:20:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Ric
Vandaag om 21:18:12
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 21:12:35
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 21:09:00
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door Sobat Kras
Vandaag om 21:08:12
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Maurice K
Vandaag om 20:39:50
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
Vandaag om 20:26:02
Frank Oude Elferink over Hondekoppen en dieseltjes door Mispoes
Vandaag om 20:04:31
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door rik s
Vandaag om 19:56:37
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:55:20
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 19:53:56
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 19:44:12
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door brun
Vandaag om 19:36:08
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:34:59
Massadraad door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:30:26
Marklin c-rail wissels 24671 & 24672 door HeRo
Vandaag om 18:50:12
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Wijktrein
Vandaag om 17:44:24
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Jeanne
Vandaag om 17:37:13
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 17:27:16
Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4 door AB 7216
Vandaag om 17:15:37
  

Auteur Topic: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?  (gelezen 4529 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4689
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Br 18 526
« Reactie #30 Gepost op: 03 september 2017, 20:15:47 »
En de foto:

Ding is van Rivarossi. Dan zoeken op CIWL

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
Re: Br 18 526
« Reactie #31 Gepost op: 03 september 2017, 20:53:15 »
Je zou ook voor een LS Models kunnen gaan, alleen die zijn wel stevig aan de prijs (zo rond de € 90,-)

https://www.google.nl/search?biw=1469&bih=934&tbm=isch&sa=1&q=ls+models+pullman&oq=ls+models+pullman&gs_l=psy-ab.3...2213.6396.0.7051.8.8.0.0.0.0.68.383.8.8.0....0...1.1.64.psy-ab..0.2.122...0j0i30k1j0i8i30k1.5Kj0HtQ_MeM


Oh, en prachtige foto!  (y)  Als ik jou was zou ik lekker bij de Roco blijven. Helemaal correct is leuk maar als je telkens problemen krijgt met rijden dan gaat de lol er ook snel vanaf  :P  En ga je ook het rode rijtuig er bij zetten? Zie mijn reactie op de eerste pagina, volgens mij is het een restauratierijtuig? Maar dat weten de kenners hier vast wel  :)

« Laatst bewerkt op: 03 september 2017, 20:59:46 door Rondje_HO »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #32 Gepost op: 03 september 2017, 21:08:43 »
Hoi allen, bedankt voor de bevestigingen dat het een Pullman rijtuig is. Daar zijn ook weer tig uitvoeringen van zag ik. De Rivarossi is niet eens goedkoper zag ik op ebay, ik zag prijzen tot ver over de 100 euro's... Maar deze 'striptrein' is slechts bedoelt als grapje. Ik snor wel een Lima of Jouef of zo op en plamuur de ramen er van dicht en zet er Symobas onder :P Dat is grappig genoeg denk ik. Beetje zonde om dit te gaan doen met een kar van 90+ euro voor een model van een rijtuig wat niet eens in het echt bestaat.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #33 Gepost op: 03 september 2017, 21:22:22 »
Boe, stiekum nog wat er bij zetten terwijl ik aan het typen ben :P Dank je voor het compliment voor de foto. Gedaan met een mobiele telefoon :)

Het is een Mitropa Schlafwagen, en er is er al een onderweg van Fleischmann :D Die was niet zo duur. ik twijfel alleen of deze 1:87 is of 1:93 of whatever Fleischmann op dat ogenblik leuk vond... In het stripverhaal hebben de personages hier een kamer om te slapen en zo. De Rheingold zelf had geen slaapgelegenheid dacht ik, maar wel keukens en bediening op je zitplaats. het rijtuig hoort niet in een Rheingold trein maar was 'nodig' voor het verhaal.

Jammer alleen dat ik maar 5 rijtuigen van de hele trein zie. Rheingold bagagerijtuig, twee passagiersrijtuigen in Rheingold kleuren, de Mitropa slaapwagen en de gemodificeerde Pullman zonder ramen.Ik denk dat er simpelweg niet meer achter hangen. Zoveel stripfiguren hoefden niet mee :P

Mvg,

Robert

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2541
Re: Br 18 526
« Reactie #34 Gepost op: 03 september 2017, 22:00:31 »
Scheelt dat het verhaal in de jaren '80 speelt, dus die 18.5 met Rheingold/Pullmann-
wagens was toen al een museumtrein 8) Een slaapwagon erbij...moet kunnen :)

Mvg,

Tis
********

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #35 Gepost op: 04 september 2017, 21:58:29 »
Op het werk een BR 18.6 gevonden van Rivarossi... Wéér een andere... Lijkt op de BR 18.5 maar iets andere cabine en andere appendages aan de ketel en de ketel zelf is wat anders. Het ding heeft wel de correcte tender van de tekeningen in het stripboek. Ding rijdt analoog best ok, alleen geen idee wat zo'n S-Drive gaat doen als er een decoder aan hangt :P Die voetplaat naast de ketel zit wat hoger als bij de Roco en Märklin lijkt het (geen idee of dit komt door een fout bij Rivarossi of de anderen fabrikanten of dat het typisch is voor een BR 18.6), en doordat de Rivarossi ook iets te kleine wielen heeft, net als de Märklin, krijgt de loc een heel ander karakter.

Ik zag dat Fleischmann een BR 18.5 maakt. Heeft iemand deze en is het mogelijk om hiervan de diameter van de wielen op te meten?


Ik vond ook nog wat Lima en Jouef CIWL rijtuigen maar dat is echt niet mooi. Dan is het nog minder werk om een oud Liliput Rheingold rijtuig te verbouwen met andere draaistellen en deuren...

Ik weet overigens nu niet meer of dit topic hier nog mag blijven staan of dat het een materieelbespreking is geworden van diverse merken BR 18 :P

Leuk zo'n hobby, het houdt je van de straat...

Mvg,

Robert


Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: Br 18 526
« Reactie #36 Gepost op: 04 september 2017, 22:57:40 »
ik heb een br 18 629 van fim met sound maar ik zal de maat morgen nemen.

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Br 18 526
« Reactie #37 Gepost op: 04 september 2017, 23:26:40 »
Bij wat voor baan 'vindt' je loks.....?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #38 Gepost op: 04 september 2017, 23:51:58 »
Een spoorbaan  ;D

Ik werk in een magazijn met een boel treinen. Ik durf alleen niet te verklappen waar vanwege reclame en zo.

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2017, 19:35:31 »
Ik vond deze Liliput loc in stukken:



Dit weekend in elkaar gepuzzeld en het rijdt weer prima . Dus binnenkort beschikbaar :P . Het model voorzien van werkend binnenliggend drijfwerk. Zie je geen klap van maar het is wel geinig. Ook de ganghandel 'werkt' (is beweegbaar).

Dit is dus een 18.4 maar met een rechte cabine van een ander ontwerp dan de 18.5 en 18.6 en weer een andere tender... Ook zijn de drijfwielen groter en daardoor is de radstand tussen de drijfwielen iets groter en de afstand tussen de voorste assen en achterste as is kleiner. De tender heeft deels een vast frame, zoals de Märklin uitvoering, maar de opbouw is weer anders. Er zijn veel te veel verschillen tussen deze locs in dezelfde serie, boeh :P .

Mvg,

Robert

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2541
Re: Br 18 526
« Reactie #40 Gepost op: 24 september 2017, 22:17:09 »
Ik volg dit draadje met plezier, het blijft intrigerend, al die varianten van een
en hetzelfde loktype, en om dan toch uiteindelijk die juiste 18.5 te vinden 8)

Mvg,

Tis
********

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Br 18 526
« Reactie #41 Gepost op: 24 september 2017, 23:00:34 »
Ook de ganghandel 'werkt' (is beweegbaar).

Ik even een filmpje (even doorspoelen tot voorbij 8 min) opgezocht van dit model, want dat leek me sterk voor een H0 model en wilde ik wel eens zien...
Over het ganghandel zelf hoeven we niet te hebben, zit gewoon vast als bij ieder ander model... maar ik zie dat de schuifstang inderdaad beweegt.
Bij de meeste modellen staat die stil in de nulstelling, de loc kan zo vooruit noch achteruit rijden.
Bij dit model beweegt de schuifstang... omdat de vork hoger opgehangen is. Maar hij wordt nog steeds passief meegenomen door de vork en niet actief gestuurd door de schaar.
Sterker nog, de schuifstang en schaar bewegen langs elkaar heen ;D
Met een echte stoomschuifbeweging heeft het dus weinig te maken :)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 23:05:27 door VictorPM »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #42 Gepost op: 25 september 2017, 08:41:35 »
Je moet dan ook met je vingers (of met wat dan ook) het ding wel aanraken :P . Dat grijze pliefje kan je naar voor en achteren bewegen en er loopt een stang naar achteren in de cabine die scharniert met het grijze pliefje. ook bewegen er nog wat andere stangetjes mee.

Mvg,

Robert.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Br 18 526
« Reactie #43 Gepost op: 25 september 2017, 21:04:10 »
OK  :-[
Hier wordt pijnlijk (voor mij dan) duidelijk dat ik gisteravond dingen heb opgeschreven zonder het filmpje dat ik zelf meelinkte echt goed te bestuderen... excuses!
Ganghandel wel degelijk verstelbaar.
Heel interessant model wordt het ineens...
Ik ben nu ook wel benieuwd of je met juist instellen van dat ganghandel per rijrichting de beweging van schaar en schuifstang enigszins synchroon kan krijgen.
Ik denk het niet, als ik de passages uit het youtubefilmpje waarbij de lok langzaam achteruit rijdt (vanaf 10:19) en langzaam vooruit rijdt (vanaf 10:44) goed bestudeer.

Overigens kwam ik er gisteravond ook al achter dat ik me nooit echt verdiept heb in de stoomschuifbeweging van een 4-cilinder compound loc.
Verschilt nogal met een standaard 2- of 3-cilinder loc. Genoeg "studiemateriaal" te vinden wat dat betreft op youtube, van de 18 478 en de 18 316...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #44 Gepost op: 25 september 2017, 22:20:12 »
Ik weet ook niet of de schuifbeweging wel echt klopt, maar vond het lollig dat het beweegbaar was :) Extra uitdaging bij het digitaliseren om het op afstand 'werkend' te krijgen ;D

Mvg,

Robert.