Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Paulus
Vandaag om 11:12:49
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?  (gelezen 9081 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Br 18 526
« Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2017, 15:26:53 »
Ik heb je twee Pdf's gestuurd met de baureihe van de DB  ;)

guest7822

  • Gast
Re: Br 18 526
« Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2017, 17:29:23 »
Het beste medicijn voor(tegen??) jouw virus is een KM-1 BR 18.5, zie

http://www.km-1.de/html/br_18_5-18_6.html

 ;D ;D ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Br 18 526
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2017, 17:57:48 »
Ik geloof niet dat mijn zorgverzekering dat dekt  ;D

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Br 18 526
« Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2017, 23:15:00 »
Ik heb eens een S3/6 mogen aanschouwen in een loods in Romanshorn
(Zwitserland) in 2012... die was ex DB, en in particulier bezit.
Was toen nog niet rijvaardig maar optisch wel in goede staat 8)

Mvg,

Tis
********

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2017, 23:02:16 »
Was bezig een bak met locs en tenders uit te zoeken vandaag. Ik vond een Märklin/Hamo BR 18 die iemand verbouwd had naar BR 18.5 (rechte cabine ipv de stroomlijn vorm) zonder motor of tender. Hier ga ik maar eens mee stoeien :) Dit is dus ongeveer de uitvoering zoals in het stripboek. Dat is ook een 18.5 met rechte cabine. De baas wilde er niks voor hebben en daar valt ook weinig op af te dingen dan :D

Drijfwerk loopt soepel en wellicht kan ik er een motor in frutten. Om de nieuwe rechte cabine te monteren is de motor er uit gesloop0t alsmede een gedeelte van het frame waar de motor op zat. Dus een Märklin motor er weer in schoeven is geen optie. Moet alleen een tender er bij ritselen. En als het moet, dan kan er altijd nog een tender achter met een aandrijving.

Ik vond ook verschillende Liliput Br 18.3 exemplaren compleet. Maar die zijn veel groter dan de 18.545. Mooi gedetailleerd met afgeveerde assen in de loc. Maar de aandrijving is om te huilen :( Deze zit in de tender en is niet gangbaar te maken.

Ik ga even lekker spelen met dit Märklin exemplaar. De assen zijn geïsoleerd maar het drijfwerk lijkt sluiting te maken. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Ook zit de rechte cabine er scheef op. Dan is het dus eigenlijk geen rechte cabine meer :P . Het is met de hand geschilderd en beplakt met waterslide transfers die niet helemaal passen.

De kap van Märklin is van metaal en het verse gedeelte is witmetaal. Kijken of ik het los kan maken en recht kan zetten. Dan verf er af wassen/spoelen/likken en kijken hoe ik er een mooie motor in gan prakken. Heb nog een aandrijving van een Märklin 6400 liggen. De maxxon motor past in de ketel als ik wat dingen uit het frame zaag, en de tandwieltjes van de 6400 passen op het randwiel van de BR 18. Spannend...

Ondertussen hou ik mijn ogen open voor een mooier exemplaar. Liefst een Roco of zo. Maar voor nu kan ik dit weekend een beetje spelen met een echte Duitse stomer (y)

Mvg,

Robert.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Br 18 526
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2017, 23:47:51 »
Even nagekeken, de loc die ik destijds heb gezien is de 18 508, en van het type
zonder de stroomlijn op de kabine  8)

Veel stoomplezier dit weekend (y)

Vr, gr,

Tis
********

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2017, 17:25:02 »
Dank je :D

Veel aan het nadenken geweest. Ik ga de loc optisch opknappen maar weet niet of ie ooit weer gaat rijden. Er kan geen Märklin motor (of Hamo) motor meer gemonteerd worden en een geheel nieuwe aandrijving is het ding niet waard denk ik. Dan moeten de wielen vervangen worden met alle kwarteer ellende die daarbij komt, en dan moet er voor het mooie een nieuw drijfwerk op. Dit Märklin drijfwerk is een beetje grof en dik. Die nieuwere uitvoeringen van deze lok van dezelfde fabrikant hebben een sierlijker drijfwerk en mooiere wielen.

Ik zoek dus nog een tender er bij, maar op de spaarzame foto's van de tender, lijkt de Märklin versie wat te kort. Klopt dit? Verder lijken de Duitsers het leuk te vinden om tenders te ruilen en verbouwen :( Ik snap er geen fluit van.

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #22 Gepost op: 02 september 2017, 22:08:11 »
Na flink wikken en wegen uiteindelijk toch een mooie Roco BR18.4 gekocht in DRG uitvoering (63361)  (y)

Ik vond ook tekeningen van de BR 18.5 en de Märklin tender (en loc ook) lijkt goed te kloppen. Alleen de wielen hebben een kleinere diameter ivm de hogere flensen en de afstand tussen de wielen. De Tender lijket korter omdat de Märklin wat hoger op de pootjes staat en er een houten verhoging op de kolenbak zit.

 De Roco tender lijkt weer een iets ander type. Op de tekening en op foto's van een bewaarde 18.4 heeft de tender twee assen in een star frame aan de achterzijde (waar de rijtuigen aangekoppeld worden), en een draaistel met twee assen aan de loc zijde. De Roco tender heeft twee draaistellen en een kleinere kolenopslag. Is dit een correcte tender voor dit loctype?

Eenvoudigste oplossing (behalve gewoon alles negeren :P ) is om de achterste draaistelzijkantjes te vervangen door iets wat op het starre frame lijkt.

Voorlopig ben ik erg blij met dit model, het rijdt geweldig en de wielen en het drijfwerk zijn zeer fijn gedetailleerd.

Mvg,

Robert


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Br 18 526
« Reactie #23 Gepost op: 02 september 2017, 23:00:27 »
Dat is een mooie keus  (y)  Prachtig model hoor! Enne, als je een foto hebt van de jouwe voor de Rheingold wagens, dan zien we die natuurlijk graag  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: Br 18 526
« Reactie #24 Gepost op: 03 september 2017, 00:02:13 »
ga niet zitten frunniken aan de tender. De 18.4-5 reden zowel met tenders met starre achterassenals met draaisteltenders tenders, de 18 402 is met de draaisteltender afgeleverd tot de buitendienststelling (in 1949)

dirkjan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #25 Gepost op: 03 september 2017, 03:02:25 »
Dank voor het antwoord (y)

Voorlopig ga ik niet frunniken, maar uiteindelijk moet het de 18 478 worden in DRG uitvoering. Die heeft nu in ieder geval de tender met starre achterassen. De draaistel zijkantjes kunnen er makkelijk afgenomen worden. Zitten klemvast. Als ik een stukje styreen pas maak en kan bevestigen op dezelfde manier dan is het weer terug te bouwen. Ook de kolenbak is los te klikken. Alleen de achterste as staat dan eigenlijk verkeerd, die moet iets dichter op de andere as staan maar ach... Er is niet genoeg zout voor alle slakken.

Ik zal morgen eens kijken of ik foto's kan maken, Maar de schoorsteen heeft nog geen rood met witte ringen.

Mvg,

Robert.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: Br 18 526
« Reactie #26 Gepost op: 03 september 2017, 10:57:42 »
De 18 478 is van de serie i, de 18 402 van de serie a van de gehele S3/6 reeks (series liepen t/m o). Elke serie week af van de anderen. De i week van de a bijvoorbeeld af in:
- kransschoorsteen ipv recht
- andere tender
- andere ketelopbouw
- Oververhitter onder de omloop tussen de assen ipv links op de omloop
- andere cylinders
- ander frame
en nog veel meer.

Roco heeft een lok gemaakt voor de series a-c (401-418). Wil je een 18 478 in DRG heb je meer aan een Rivarossi 1365, die heeft de juiste tender en details (hoewel grover als de Roco) . Daarnaast hebben de loks van de lage series (zonder recht cabinefront) nooit in het echt de Rheingold gereden, dat waren de 18.5 (series k, l, m, n, o) en de series met grote wielen (series d,e)

dirkjan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #27 Gepost op: 03 september 2017, 16:21:51 »
Ah, bedankt voor de verduidelijking. Er waren dus nog series binnen de series... leuk is dat... Dit verklaart alle verschillen inderdaad. Het was me al opgevallen dat er een ketel 'verkeerd' zat en er een luik in de cilinders niet was weergegeven.

Ik vind de  versie met gestroomlijnde cabine eigenlijk wat mooier. De Märklin was eigenlijk zo slecht nog niet, behalve de gare aandrijving dan. Mijn Marklin loc heeft geen aandrijving maar ik heb een model getest waar er wel een in zat. Het liep erg onregelmatig. Jammer dat ik het niet wist dat Rivarossi een correct type maakte. Maar hoe is de aandrijving hiervan? Die Roco glijdt over de rails als smeltende boter in een teflon pan. Ik heb wel een aantal stomers in mijn handen gehad van Rivarossi, maar niet op gelet welk type dit waren. Het reed erg verschillend. Een aantal hadden de S-Drive, wat ik in theorie wel een geinig concept vind maar wat vaak kapot gaat. Net even gegoogled en zie dat de Rivarossi dus S-Drive heeft en aandrijving in de lok. De drijfwielen lijken kleiner maar ziet er verder wel ok uit :) .

Ik dacht dat zowel de 18.4 als de 18.5 gebruikt werden voor de Rheingold. Nu weet ik dat Wikipedia het niet altijd correct heeft maar ach... Uiteindelijk staat het toch ook niet verkeerd,  zo'n Roco voor een Rheingold:



De Liliput rijtuigen zijn met kortkoppeling en binnenverlichting. Ik heb alleen de binnenverlichting vervangen door LED strips van een rol en behoorlijk gedimd. De verlichting is zo alleen zichtbaar als het licht in de kamer uit is. Geeft een mooiere sfeer vind ik. Past beter bij deze rijtuigen dan felle TL verlichting.

Om even terug te grijpen naar de trein in het stripboek: Wie weet op welk rijtuig de speciale wagon zonder ramen is gebaseerd? Leek me leuk om deze er bij te maken. Dan gaat de Märklin in de revisie of koop ik een ander ding wat niet teveel geld kost en maak ik daar de 18 526 van zoals in het boek, ondanks dat deze gesloopt is. Ik heb de auteur getracht te schrijven over het hoe en waarom hij dit nummer koos. Ik vond een foto van de tekenaar achter zijn treintafel met een Rheingold van onbekende makelij op deze pagina:

http://yoko.tsuno.free.fr/index.php?mod=articles&ac=commentaires&id=8

Helaas staat het gezochte rijtuig niet tussen de plaatjes. Op deze pagina wel (even een stukje naar beneden scrollen):

http://digbib.ubka.uni-karlsruhe.de/volltexte/2003/geist-soz/1/html-1/28-eisenbahn/e-08.html

Mvg,

Robert.


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526
« Reactie #28 Gepost op: 03 september 2017, 17:14:24 »
Volgens mij heb ik het al gevonden: Het lijkt een Pullman rijtuig. Ik was op zoek naar Revell 1:87 kits om te zien wat ze maakten en kwam dit rijtuig tegen en herkende de ovalen ramen in de deuren van de tekeningen :) Ik zie dat Rivarossi deze maakt. Even mijn kans afwachten. Ik ga de ramen dichtsmeren dus ik hoef geen ding in nieuwstaat te hebben voor veel geld.

Mvg,

Robert

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Br 18 526
« Reactie #29 Gepost op: 03 september 2017, 20:12:23 »
Ha Robert, dat is inderdaad een Pullman rijtuig. Toevallig stond dit type rijtuig pasgeleden op marktplaats. Hij is er dus kant en klaar, maar dan wel in de orient express kleurstelling. Ik zal de kijken of ik het nummer voor je kan vinden.

Gr.

Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept