Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?  (gelezen 2935 keer)

guest7822

  • Gast
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:35:59 »
Wat Dirk bedoeld is een denk ik een diodebrug in de ongedetecteerde stukken, om zo spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedecteerd te voorkomen. Dan moet er dus alleen een brug in de stukken die niet via de terugmeld module gevoed worden, en dus niet in de rode die naar de Rosoft terugmelders gaat.


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:41:10 »
OK, dan zal het wel goed zijn, met mijn boerenverstand dacht ik dat er een spanningsverschil was tss de ongedetecteerde secties en de gedetecteerde secties, daar ik nog geen detectie heb en omdat nu alleen de wisselstraat spanning krijgt van de diodebrug veronderstelde ik dat er dan een snelheidsval zou zijn, maar idd de decoder zal dat wel opvangen. Anyway, bedankt voor de info.

Dirk

Omdat Dirk overal een probleem van maakt  :-X :angel:

tja, een simpel mens heeft meer vragen dan een wijs mens antwoorden.  :D
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:42:28 »
Wat Dirk bedoeld is een denk ik een diodebrug in de ongedetecteerde stukken, om zo spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedecteerd te voorkomen. Dan moet er dus alleen een brug in de stukken die niet via de terugmeld module gevoed worden, en dus niet in de rode die naar de Rosoft terugmelders gaat.

Ja dat bedoel ik

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:50:36 »
Je zou eens bij een loc de cruise control kunnen uitschakelen. En dan kijken of je wel een snelheidsverschil ziet.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:58:50 »
OK, dan zal het wel goed zijn, met mijn boerenverstand dacht ik dat er een spanningsverschil was tss de ongedetecteerde secties en de gedetecteerde secties, daar ik nog geen detectie heb en omdat nu alleen de wisselstraat spanning krijgt van de diodebrug veronderstelde ik dat er dan een snelheidsval zou zijn, maar idd de decoder zal dat wel opvangen. Anyway, bedankt voor de info.
Dan hangt alles dus nu aan de diodeschakeling?
Dan is het uiteraard logisch dat er geen spanningsval is. Alles heeft immers hetzelfde potentiaal.
Je hebt blijkbaar de delen die je later wel wilt gaan detecteren even tijdelijk aan de diodeschakeling gehangen om te kunnen testen? Anders zal je trein steeds vallen op de delen waar nog geen detectie is. Simpelweg omdat ze dan geen spanning krijgen.
Later zal de detectieschakeling de werking van de diodeschakeling overnemen en zal je ook niets merken.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2017, 18:32:46 »
neen,niet alles hangt aan de diodeschakeling, ik heb nog geen terugmelding, maar de wisselstraat met puntstuk polarisatie is toch geïsoleerd van de rest van de baan, ik heb toch isolatiestukjes geplaatst en die wisselstraat krijgt toch spanning van de servodecoder via het puntstukpolarisatie, toch de rode kant, de bruine is niet onderbroken.
Maar ik zal het wel verkeerd hebben en wil zeker weer geen polemiek opstarten die dan uit de hand loopt. Ik heb begrepen dat DCC voor mij niet logisch is, dus "doe ik maar wat er in staat".

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2017, 18:34:18 »
Delen die je niet via een bezetmelder voed zal je via de diodeschakeling moeten voeden. Ook de puntstukken van de wissels ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:23:10 »
maar de wisselstraat met puntstuk polarisatie is toch geïsoleerd van de rest van de baan, ik heb toch isolatiestukjes geplaatst en die wisselstraat krijgt toch spanning van de servodecoder via het puntstukpolarisatie, toch de rode kant, de bruine is niet onderbroken.
Je moet niet de hele wisselstraat aan de puntstuk polarisatie hangen.
Alleen het puntstuk van de betreffende wissel die door de servodecoder wordt aangestuurd.
Dus elke wissel zijn eigen puntstuk polarisatie (volledig geïsoleerd van de rest).
En alle andere delen of via een bezetmelding of via de diodeschakeling.
Nu schakel je dus een hele wisselstraat via één puntstuk polarisatie.
Dat gaat gegarandeerd fout en is ook niet de bedoeling.

Lees nog eens goed wat hierover in de encyclopedie staat en wat Wim in zijn handleiding aangeeft.

Maar ik zal het wel verkeerd hebben en wil zeker weer geen polemiek opstarten die dan uit de hand loopt. Ik heb begrepen dat DCC voor mij niet logisch is, dus "doe ik maar wat er in staat".
En dat is jouw grote makke. Je doet niet wat erin staat of met de tips die je krijgt.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:28:59 »

Jawel hoor, daar was ik van op de hoogte, de wisselstraat is prima, alles werkt zoals het hoort, geen problemen op dat vlak, dat heb ik vermeld. Mss is mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg voor jou. Maar ik kom er uit en geen idee wat "makke" is maar het zal wel als je het zegt. Soms is een topic lezen  wel iets moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2017, 17:19:55 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2017, 16:57:19 »
Makke = probleem  ;)

Maar ik twijfel echt nog steeds of je het goed hebt aangesloten.
Jij hebt het over wisselstraat. Dat impliceert meerdere wissels achter elkaar. Oftewel, iedere wissel heeft zijn eigen servo decoder.
En van elke wissel moet het puntstuk apart aangesloten worden op de bijbehorende servo decoder zodat hij het berijden het punt stuk van die wissel de juiste polariteit heeft. Wat er bij andere wissels gebeurt is niet interessant.
Als je de puntstukken via de servo decoder voedt krijgt de rest geen spanning. Die moet je dus rechtstreeks voeden. Al dan niet via de diodeschakeling. Zonder zal je trein steeds stilvallen op de stukken tussen de puntstukken.

Zoals ik het lees voedt je nu een hele wisselstraat (dus meerdere wissels en puntstukken) vanuit een puntstuk aansluiting van een servo decoder.

En op je eerdere twijfel terug te komen. Zolang je nog geen detectie gebruikt zal je niet zoveel verschil merken als je van een sectie rijdt die direct gevoed wordt of via een diodebrug. De decoder zal door de cruise controle de decoder zelf bijregelen en de snelheid constant houden.
Pas als je wel van detectie gebruikt gaat maken ga je een verschil merken. Niet echt in snelheid maar in het wel of niet detecteren. Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als je dan niet gedetecteerde secties gebruikt (en geen diodeschakeling) zal je niet of slecht detecteren omdat de stroom dan niet door de detectieschakeling loopt maar via de ongdetecteerde secties. Daarom moet je dus die diode  schakeling gebruiken om geen potentiaal verschillen te krijgen.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2017, 21:56:15 »

Zoals ik het lees voedt je nu een hele wisselstraat (dus meerdere wissels en puntstukken) vanuit een puntstuk aansluiting van een servo decoder.


neen, elke wissel heeft zijn eigen puntstuk polarisatie, de lok neemt probleemloos elke richting in de wisselstraat, 4 wissels en 5 sporen

Citaat
Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als je dan niet gedetecteerde secties gebruikt (en geen diodeschakeling) zal je niet of slecht detecteren omdat de stroom dan niet door de detectieschakeling loopt maar via de ongdetecteerde secties. Daarom moet je dus die diode  schakeling gebruiken om geen potentiaal verschillen te krijgen.

Dit is nu eens heldere taal, voor de techneuten is het simpel, maar je uitleg van de minste weerstand maakt me echt veel duidelijk, thnx

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:07:23 »
Je was al verwezen naar de Encyclopedie. Daar staat het ook duidelijk uitgelegd. Heb je dat wel gelezen?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:13:25 »
neen, elke wissel heeft zijn eigen puntstuk polarisatie, de lok neemt probleemloos elke richting in de wisselstraat, 4 wissels en 5 sporen

Dit is nu eens heldere taal, voor de techneuten is het simpel, maar je uitleg van de minste weerstand maakt me echt veel duidelijk, thnx

Dirk

Nee, er is geen sprake van de minste weerstand.

Het gaat om een verschil in spanning. En als overal de spannings niveau gelijk zijn, kun je ook geen spannings verschillen meer meten. En is wat de stroomdetectie doet. die meet een spanningsval over 2 antiparallel geschakelde diodes.

Dus als de meetsectie via de achterdeur dezelfde hoogte van de spanning binnen krijgt zullen de spanning overal gelijk zijn zeg maar even voor het gemak overal 18V.
Vandaar dat de spanning omlaag gebracht moet worden voor de secties zonder detectie, en dat doe je dus met dezelfde diodeschakeling die ook in de terug/bezetmelders wordt gebruikt. Kan de meetsectie nooit meer via de achterdeur een hogere spanning binnenkrijgen.


Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 13:15:09 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2017, 12:24:26 »
Goedemiddag allen,

Om even terug te komen op de wisselstraat en de terugmelding, is het mogelijk om van de wisselstraat (4 wissels) de draden van het puntstuk samen op 1 ingang van de terugmeldingsmodule te steken zodat de hele wisselstraat gemeld wordt of zit ik fout? Is het beter om 4 meldpunten te gebruiken of gewoon niet te melden ende draden van het puntstuk allemaal op de leiding met de diodebrug te verbinden en dus niet terug te melden?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten?
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:18:16 »
Als er op de wisselstraat maar één trein tegelijk mag komen, is één meldpunt genoeg.
Wel of niet melden is een andere discussie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.