Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III  (gelezen 66568 keer)

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #150 Gepost op: 14 mei 2019, 22:51:11 »
Leuke sfeer foto (y) (y)

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #151 Gepost op: 19 juni 2019, 21:23:42 »
Hallo,

Misschien een beetje stil van mij kant echter nog lang geen Sommerloch wat mij betreft. heb nu ruim 2 maanden buiten rijden tijdens mooie weer dagen er nu opzitten . In begin nog wel hier en daar kleine problemen gehad met ontsporingen van wagons die achter de loc hingen.  Echter heb ik nu bijna alle fouten er uit weten te halen en rijden de treinen vrij goed van A naar B.

Buiten ontsporingen heb ik ook paar keer elektrische problemen gehad oa kortsluiting en koper draden die door oxidatie aangetast zijn.  Ik ben er nog niet achter of dit door gebruikte soldeer tim komt of door weer invloeden van vocht.



Foto van de Boer die staat te wachten op aankomende trein die door een stoomloc wordt getrokken op dit traject half jaren 60.  De MCCommick D30 tractor staat op een Akkerveld aan het begin van dit veld ben ik wel bezig geweest om gewassen te plaatsen.



De rails heb ik nog niet van grind voorzien om de eenvoudige rede dat ik eerst zeker wil weten dat de treinen goed rijden zonder te ontsporen voordat ik de rails van grind ga voorzien. Gras loopt bij niet niet vlak langs de rails heb eerst langs de rails een zandpad lopen aan beide kanten van het spoor zo dat baanwerkers gemakkelijk  langs het traject kan lopen houd daar voor ongeveer 1,5 cm aan als zandpad voor langs de rails bedding.

Wel moet ik er bij zeggen dat ik op het moment qua bouw niet zo veel te vermelden heb ook al is mijn baan nog lang niet klaar/ Bij het station wil ik nog rangeer seinen plaatsen en allerlei kleine details langs de lijn.

tot zo ver dit kleine bericht.

Met spoorse groeten,

bernhard


« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 21:37:04 door bernhard67 »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #152 Gepost op: 20 juni 2019, 06:51:20 »
Hoi Bernard, nieuwsgierige vraag. Laat je je modulen gewoon buiten staan als je niet rijdt? Of dek je ze af.

Groet, Gert-Jan

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #153 Gepost op: 20 juni 2019, 22:23:51 »
Hoi Gert-jan,

Niet alle module bakken laat ik buiten staan haal die weg zo dra er slecht weer wordt aangekondigd door dat ik niet alle bakken goed kan afdekken tegen regen. Het andere gedeelte van de module bakken laat ik rustig buitenstaan wel heel goed afgedekt tegen de regen zo dat deze niet nat zal worden uiteraard zijn de module bakken zeer goed in de verf gezet.

Elke keer als ik het plastic afdekhoes er afhaalt zijn de module bakken kurk droog. Vorig jaar reed ik bijna tot vierde week van Oktober nog buiten wel merk ik dat als de temperatuur onder de 15 graden komt de locs niet echt meer lekker rijden. Dat geld voor zo wel de Lenz locs als de duurdere messing locs. 

Het hangt helemaal af wat het weer gaat doen in September  als de eerste twee weken van de maand september veel regen komt dan breek ik de baan af blijft het nog mooi weer dan breek ik pas de module baan af per 1 oktober

Ik kan eigenlijk iedereen wel aanraden om met spoor nul locs of spoor 1 locs lekker buiten te rijden is weer eens iets anders dan binnen rijden.

tot zo ver mijn reactie op jou vraag.

Met spoorse groeten,

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #154 Gepost op: 17 augustus 2019, 14:24:45 »
Hallo,

 Tijd om weer even iets te posten afgelopen vrijdag middag even nog genoten van het heerlijke weer de buiten temperatuur is nu nog prima met zo 24 graden. Dus weer even lekker  van binnen naar buiten gereden om vervolgens weer naar binnen te gaan.



De V100-20 heeft inmiddels al aardig wat Km/h er op zitten op mijn module baan  sinds eind februari tot nu toe samen met de BR 38 beide rijden het meest daar komt in het nieuwe seizoen 2020 echter verandering in dan zal de BR 38 wat minder Km/h weg rijden aangezien dan ook de BR 23 ingezet gaat worden.

Alle module bakken die buiten staan zijn nu van groen voorzien waardoor het geheel wat beter uitziet. echter er staan nog hoop dingen op mijn verlanglijst wat ik nog wil realiseren op mijn kleine module baan.

Tot zo ver dit bericht.

Met spoorde groeten

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #155 Gepost op: 17 augustus 2019, 14:30:39 »
Hallo,

Hierbij nog een foto nu van de BR 38 2161 die de Veevoer bakken passeert waar het winter voer in opgeslagen wordt voor de Koeien. De boer kijk na de passerende stoomlok en denkt dit gaat niet lang meer duren voor dat er helemaal geen stoomlocs meer in dienst  over kleine 12 jaar.

Maar gelukkig is het nog 1964 en is de BR 38 nog vol in dienst op deze strecke echter daar zal in het jaar 1965 waarschijnlijk wel verandering in gaan komen.



tot zo ver dit berichtje,

Met spoorse groeten,

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #156 Gepost op: 17 augustus 2019, 14:38:12 »
Hallo,

Zo als ik al eerder vermelde  wordt er af en toe ook nog wat gedaan aan het landschap inmiddels is het akkerveld bijna klaar en geeft dit wel leuke afwisseling in het landschap.


tja de boer heeft even zijn oude willy's jeep uit de schuur vandaan gehaald om even te gaan kijken hoe de aardappel plantjes er bij staan. gelijk wil hij nog even genieten van de aankomende trein  die waarschijnlijk nog getrokken wordt door een stoomloc.

tot zo ver dit kleine berichtje.

Met spoorse groeten,

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #157 Gepost op: 16 september 2019, 11:20:45 »
Goedemorgen,


Zaterdag 14 september en zondag  15 september nog even lekker kunnen genieten van het buiten rijden. Tja voor mij is het seizoen van buiten rijden bijna voorbij misschien dat oktober nog paar goede weekenden heeft maar zo dra de buiten temperatuur onder de 14 graden komt hou ik er mee op.  Je merk dan toch dat je locs minder goed beginnen te rijden en wat meer  onregelmatig beginnen te lopen. 


BR 38 rijdt dan ook door een boogstraal van R10 Lenz rails, het akkerveld is inmiddels helemaal klaar dit geeft in het landschap wel wat afwisseling mede door dat er nog geen bomen opstaan.

Dit betekend dat ik in november ga beginnen met twee nieuw spoor nul projecten. De eerste  project wordt een stukje module van 4 meter lang  op zolder het hele project gaat zelfbouw project worden. Dat houd in dat alle gebouwen zelfbouw het project mag qua kosten niet boven de 100 euro uitgaan komen.  Het raillmateriaal is van Hegob heb hier voor gekozen aangezien de grote stoomlocs zo als de BR 38 en BR 23 en in de toekomst nog BR 03 /Br 03-10 mooier over de Hegob wissels rijden dan de wissels uit het Lenz rail programma.

Het tweede project waar ik mee ga beginnen is het  bouwen van module bakken volgens het Fremo systeem. We hebben in de twee Noordelijke provincie's Drente en Friesland met een paar spoor nul liefhebbers een spoor nul clubje opgericht. En komen dan ook om de twee maanden op de vrijdag avond bij elkaar om ideeën uit te wisselen en te knutselen aan de module bakken verder is ons bedoeling om af en toe op zaterdag en misschien nog op zondag een rijdag of rij weekend te houden.  Om op shows te staan hebben wij het nog niet gehad maar misschien doen we dat nog wel een keer bijvoorbeeld op het spoor 1 en 0 treffen in Maarn.

Tot zo ver mijn bericht.  Voor het winter project zal ik hier een nieuw draadje gaan open zo dat mijn draadje Konigshofen schoon blijft.

Met spoorse groeten,

Bernhard

« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 11:23:21 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #158 Gepost op: 16 september 2019, 11:50:17 »
Goedemorgen,

Hierbij nog een foto van de BR 65 met een Pwgs 41 die zo juist een gemaaid en iets wat verdroogd grasveld passeert ook hier door krijg je mede afwisseling in het landschap. Deze winter is mijn plan om ook nog een vakwerkhuisje te bouwen en een boerderij waardoor je nog meer afwisseling krijgt in het landschap. 



 Aan de kant van Weidenberg wil ik ook nog kleine verandering gaan doen  maar dat gaat pas in het voorjaar 2020 plaats vinden. Het idee wat ik nog heb is om een kleine locloods uit het Beierse programma van Jaffa's te plaatsen plus nog iets van een fabriek tegen de wand aan.

verder nog wat werken in details.

gaat vervolgd worden in het draadje Konigshofen

Tot zo ver mijn bericht.

Met spoorse groeten,

bernhard


bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #159 Gepost op: 26 april 2020, 12:54:00 »
Hallo,

Inmiddels  is het een flinke tijd stil geweest qua Konigshofen en laatste half jaar niet echt bezig geweest met Konigshofen aangezien ik met een compleet nieuw project begonnen ben zie Rijgroep NoordOost\nederland.

Twee weken geleden  ben ik na ruim half jaar weer in mijn hobby ruimte geweest en begonnen met het afbreken van het station Weidenberg door dat ik de laatste drie module bakken moesten worden verbeterd.  Heb gelijk drie nieuwe module bakken gebouwd en gelijk voor gekozen om de bakken op stevige balken te gebruiken van 5 cm dik en 1/10 lang.  Daardoor staat nu het hele station gedeelte weidenberg veel steviger op zijn benen en bewegen de bakken niet meer als ik de rail moet reinigen met een veeg blok van Roco.

De gebogen wissel die ik op de laatste module bak had zitten gaat vervangen worden voor een Linker rechte wissel gelijk komt in spoor 1 nog een rechte wissel er in. Hierdoor wordt het hele station Weidenberg nog aantrekkelijker voor het rangeren omdat op het uithaal spoor maximaal 4 Ghms 50 wagons van  de Firma MBW kunnen worden weg gezet.

Aan de kan van Konigshofen moest op de laatste module bak ook de boel verbeterd worden het spoor was daar door de nattigheid van afgelopen winter omhoog gekomen.  Was mijn eigen schuld daar ik het multiplex van 3,5 mm niet vast gelijmd had.  . Na dat ik de boel schoongemaakt heb gelijk het multiplex van 3,5 mm met Houtlijm vastgelijmd en daarna de rails weer vast gespijkerd.

Wordt vervolgd

gr Bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #160 Gepost op: 26 april 2020, 13:21:59 »
Deel 2

Nadat ik het spoor weer vast gespijkerd heb en stroomdraden aangesloten zijn is er even met een loc proef gereden en dat verliep gelukkig goed geen probleem tegen gekomen.   De tweede verbetering die aan de kant van Königshofen heeft plaats gevonden is het vervangen van een oude Lenz /peco wissel deze was jammer genoeg kapot gegaan en niet meer te herstellen. 

Gisteren dan ook nieuwe bestelde Lenz /Peco wissel binnen gekregen en deze gelijk weer op zijn plaats gelegd waardoor de treinen nu weer het station kunnen uitrijden.  Tot zo ver het nieuws qua Konigshofen.

Aan de kant van Station Weidenberg ben ik gelijk na dat ik nieuwe module bakken gemaakt heb en deze drie keer geverfd heb boven en onderkant begonnen met het over nieuw trekken van stroomdraden deze gelijk zo kort mogelijk afgeknipt waardoor deze nu mooi strak onder de bakken zitten.



Foto rond Goederenloods van Königshofen met de vrachtauto van Schenker .

Aan de kant van Weidenberg is ook de losstraat aan de voorkant opgeheven het beviel mij eigenlijk niet meer aangezien er eigenlijk te veel weg liep zo wel aan de achterkant van Weidenberg als aan de voorkant.  Nu is alleen de weg achter weidenberg nog overgebleven en dat bevalt mij gewoon een stuk beter.

De rails op vaste gedeelte van station Weidenberg wordt vervangen door Flexrails het laatste bevalt mij veel beter geeft gewoon minder storing met rijden.

Tot zo ver dit laatste nieuws.

Ik wens iedereen een fijne zondag

Gr Bernhard



« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 13:23:56 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #161 Gepost op: 13 mei 2020, 18:49:22 »
Hallo,

Zo als ik eerder vertelde heb ik de laatste module bak van Konigshofen aangepakt en begonnen met een kabelgoot aan te leggen en de eerste sein spanwerk is geplaatst daar moet nog 1 bij komen plus nog twee wisselspanners . De Kabelkanaal komt uit het programma van Moog Modellbau en sein spanwerk komt van de firma Real Modellbau.



De kof II op de foto daar heb ik ook wat plannen mee om deze nog wat mooier te maken. Eerst maar aan de voorkant de koppeling er af gehaald . Tweede stap is de wielen aanpakken wil deze dicht maken met een setje van Moog.  derde is houtwerk wat meer zichtbaar maken of door het bruin schilderen of heel dun fineer hout strookjes te gebruiken.  vierde wordt ruitenwisser plaatsen plus een ander figuur er in.

tot zo ver deze kleine update.

Met vriendelijke groeten,

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #162 Gepost op: 31 mei 2020, 12:39:29 »
Hallo

Laatste dagen ben ik begonnen om de Köf II van Lenz onder handen te nemen zo heb ik dus heel dun hout gebruikt om de plastic planken echter uit te laten zien.  Na dat ik heel dun hout genomen heb en daar planken in gesneden heb ben ik deze met diverse bruinen kleuren van Vallejo verf wat verouderd. Hierdoor ziet de Köf II al stuk beter uit. 

De volgende stap word die wielen dicht maken en koppeling opening aan de voorkant dichtmaken. Inmiddels is er schroefkoppeling geplaatst  ook gaat de Lenz figuur nog vervangen worden door een ander passende figuur.  Ook wil ik nog aan de voorkant en achterkant de kof van ruitenwisser voorzien zo dat het een leuk kleine machine wordt om van te genieten tijdens het rijden.





Gelijk aan beide kanten een remschoen geplaatst op de treeplank waardoor de köf II weer beter uitziet.

tot zo ver dit kleine berichtje.  Ps op Facebook heb ik ook een pagina aangemaakt waar ik regelmatig diverse foto's op plaatst en leuke video's  Facebook pagina heet Spur 0 module bahn Königshofen

Met vriendelijke groeten,

bernhard

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #163 Gepost op: 16 juni 2020, 20:32:47 »
Hallo

Vanavond  nog even lekker zitten te knutselen nu aan de kant van station Weidenberg . Lang het perron heb een stukje hekwerk aangebracht zodat het nu helemaal af is. Heb tijdje geduurd omdat ik er gewoon niet uitwas of ik een stuk heg zou doen of hekje. Uiteindelijk is het laatste geworden een stukje hekwerk heeft wel iets.



Het hek is vervolgens weer oud groen geschilderd en gelijk ook paar oude reclame borden op aangebracht zo dat het er nog wat beter uitziet. Achter het hek loopt gewoon nog een stuk grasstrook en vervolgens komt daar de kinderhoofdjes weg die naar het station gebouw toeloopt.

Tot zo ver dit berichtje.

Met spoorse groeten,

bernhard
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2020, 22:44:22 door bernhard67 »

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
« Reactie #164 Gepost op: 17 juni 2020, 09:38:11 »
Hallo,

Dat ziet er echt geweldig uit zo in de buitenlucht!!
Het geeft echt een gave belichting op je spoorbaan.
Ik ben echt fan van die Br38 met wanne tender!!

Groeten Martin