Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 17:05:08
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 16:58:17
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Plus en min bij digitaal?  (gelezen 4956 keer)

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Plus en min bij digitaal?
« Gepost op: 17 augustus 2017, 10:30:00 »
Beste medespoorders,

Ik ben een leek op elektra vlak, maar het volgende, kan je ook meten bij digitaal wat de plus en min draad is.
Ik moet mijn draaischijf en elders op de baan verbinden met de versterker ( Multi Muis).
Om kortsluiting te voorkomen, moet ik weten wat cq. de linker of rechterdraad  van de versterker is.
Zodat ik het kan aansluiten op de ringleiding.
Of kan dat niet bij digitaal, ik kan het hier op het forum niet vinden.

Peter
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 15:21:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:48:11 »
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/UitlegDigitaal:

Citaat
J- en K-aansluiting aan de rails
Bij de aansluitingen van de Digitale modelbaan wordt gesproken over een J- en een K-aansluiting. De J-aansluiting is de massa en de kleur daarvan is bruin. De K-aansluiting is V-DCC, en de kleur daarvan is rood.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:01:49 »
Bij digitaal is er, zoals 72sonett al aan geeft geen plus en min.

Makkelijkste methode om er achter te komen, is de boel in de basis goed labelen ;)

Andere methode is met een multimeter op de piepstand de juiste draad vinden.

Overigens bedenk dat het bij digitaal op een draaischijf meestal gekozen wordt om de schijf gewoon permanent van spanning te voorzien en de aanliggende sporen ook. Op die manier werken de functies zoals licht en geluid altijd. Maar omdat je de schijf 180 graden kunt draaien en is dus geen juiste manier van aansluiten. Er wordt daarom vaak een keerlusmodule (of een keerlussturing die dit doet) aangesloten op de sporen van de draaischijf om de kortsluiting op te lossen bij 180 graden draaien.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:10:23 »
De letters J en K voor de railaansluiting zijn door Lenz verzonnen voor hun DCC systeem. Bij de originele DCC is er geen echte massa, dus de tekst in de Encyclopedie is enigszins misleidend.
Digitale spanning wisselt steeds van polariteit, dus je kan geen echte plus en min aanwijzen. Wat je wel kan doen is een vergelijkende meting tussen twee spoorsecties. Meet je tussen twee aansluitende spoorstaven geen of weinig spanning, dan is de zaak goed gepoold, meet je iets in de orde van 20V, dan zit het verkeerdom.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:15:04 »
Bij modulebanen met verschillende voedingen en samenstelling, gebruik ik vaak het Fremo Ei om de polen te controleren op de boosterscheidingen.
http://www.h0fine.com/shop/product_info.php?products_id=648

Werkt prima, en scheelt veel zoekwerk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:31:49 »
Kleine aanvulling op Klaas, wel meten op de AC stand. De waarde is geen echte representatie van de spanning op de rails! Maar dit is een voorbeeld wanneer een AC meting aan DCC nuttig kan zijn :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:42:44 »
Het ei van Fremo kende ik nog niet, maar het is wel een interessant hulpmiddel.
Ik heb zelf jaren geleden een blokje gemaakt wat ik nog steeds gebruik. Daar zitten twee leds in om bij 2-rail analoog te zien aan welke kant de plus zit. Leg je dat op een spoor met digitale spanning, dan lichten beide leds op. Het Fremo ei is daarop een nuttige uitbreiding.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2017, 12:27:05 »
Het is een open deur, besef ik.  ;D
(maar ik loop qua kennis wat achter op sommige gebieden)

Het Fremo Ei geeft ook mij (als analoog rijder) inzicht in de digitale werking: het DCC signaal zit of op de linker spoorstaaf of op de rechter spoorstaaf, als het goed is bij 2-rail gebruik. Of beter verwoord: het DCC signaal zit op de ene spoorstaaf "in fase" (=taal) en op de andere spoorstaaf "in tegenfase" (=wartaal).   ;D

Het Fremo Ei gebruik je om vast te stellen of het nog steeds goed is in een bepaalde situatie. Dat DCC-gegeven is dus iets anders dan DC -plus en DC-min, en dat verschil uit zich bij alle keerlussituaties (en overgangen tussen boosters), en het gevolg ervan is dan de enige overeenkomst tussen DCC en DC, maar de aanpak verschilt meestal fundamenteel.

Vandaar dat sommige analoge oplossingen voor keerlussen ook digitaal werken: bij een 180 graden draaibeweging pool je analoog de linker en de rechter spoorstaaf (van het spoor waarop je terecht komt) zonodig (keerlus, draaischijf, e.d.) om, en daarmee dus ook het DCC-signaal in een hybride baan (baan met analoge+digitale blokken).

Deze uitleg geeft meer inzicht in de logica dan de werkwijze (bijvoorbeeld het consequent vasthouden aan bedrading kleurcodes en het inzetten van keerlusmodules). De encyclopedie kan misschien nog wat aangepast op dit punt?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 09:40:08 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2017, 12:46:35 »
het DCC signaal zit of op de linker spoorstaaf of op de rechter spoorstaaf, als het goed is bij 2-rail gebruik.
Nauwwww, nee ;D Je hebt gewoon beide staven/draden nodig om het signaal over te krijgen (net als altijd bij elektriciteit). En hoe je er naar kijkt kan verschillen maar in de basis bevatten beide staven hetzelfde signaal maar omgekeerd van elkaar :)

Dat omgekeerde maakt dan ook dat je na een booster scheiding je het signaal weer hetzelfde wilt hebben als ervoor. Anders heb je, net als een scheiding op een analoge (2-rail/DC) baan terwijl je trafo's in tegengestelde rijrichting hebt staan, gewoon kortsluiting.

Naar mijn idee is gewoon consequent labelen/kleurcodere, of op een tekening met een stift een spoorstaaf volgen, nog steeds het meeste inzicht. :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:47:00 »
Het Fremo-ei is ook uitgevonden voor module-banen, waar het steeds weer anders is en je toch wel eens keerlussen, etc tegenkomt. Het is dan ook belangrijk hoe de kabels van de verschillende modules gelabeld zijn en van de juiste kleurcodering voorzien.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:56:54 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... Bij de originele DCC is er geen echte massa ... misleidend.
Digitale spanning wisselt steeds van polariteit, dus je kan geen echte plus en min aanwijzen.
Ow... dus het is niet zo dat de + en - wisselen tov een nul (massa)?
De nul zit ergens tussen + en -, als er geen nul is kun je ook niet spreken van een + en -.

Ik dacht dat je één rail de nul noemt en de blokspanning op de andere rail varieerde van + naar -.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 14:00:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2017, 14:05:32 »
als er geen nul is kun je ook niet spreken van een + en -.
Jawel hoor, + en - ten opzichte van elkaar.
Aan een batterij zit toch ook een + en een -, maar waar zit dan de massa?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2017, 14:23:14 »
Spanning staat altijd ergens over. Zeggen dat op een enkele draad 12V staat heeft dan ook alleen betekenis als je weet wat de referentie daarvoor is, vaak de massa/ground/GND genoemd. Vaak wordt hier (impliciet) de meest gemeenschappelijke draad, of de meest negatieve (ten overstaan van alle andere draden), of de draad precies in het midden (weer teven overstaan van alle andere) voor gepakt. Bij common ground boosters zou dat, zoals de naam ook al zegt, makkelijk de gemeenschappelijke railstaaf kunnen zijn. Maar veel boosters hebben geen referentie met elkaar dus geen gemeenschappelijke draad. Dus wat kies je dan als referentie? :police:

Dit is eigenlijk hetzelfde "probleem" als met bruggelijkrichters. Maar vaak wint daar de meest negatieve (of de center bij "symetrische"voedingen :angel:) maar het is en blijft een keuze om het makkelijk te maken.

Je kan dus op twee manieren naar DCC kijken. (Nog wel veel meer maar twee gebruikelijke manieren ;D) Of je kiest een van de twee spoorstaven als referentie. De andere staaf zal nu symmetrisch (zowel in tijd als spanning) positief of negatief zijn. De staaf zelf natuurlijk 0V (referentie met zichzelf). Andere manier is vanuit het laagste referentiepunt (vaak de GND van de stuurelektronica). Dan zal wisselend (symmetrisch in tijd) de ene staaf positief zijn en de andere 0V.

En bij een batterij, tja, we zeggen dan wel "de spanning van de batterij is 1,5V" maar eigenlijk bedoelen we "de spanning over de batterij van + ten overstaan van - is 1,5V". Weer een impliciete keuze dus.

Net hoe je het kiest dus ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2017, 15:22:15 »
Wat Timo zegt:
Makkelijkste methode om er achter te komen, is de boel in de basis goed labelen.

Dit lijkt mij de gezondste oplossing, goed opletten, dan kan er eigenlijk niks fout gaan, alhoewel...........wie werkt maakt fouten.
En voor de draaischijf een keerlusmodule.

Dank jullie voor de reacties.

Peter

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2017, 15:40:25 »
iemand een idee waar ik zo'n ei kan kopen? Fremo heeft die niet meer, of een schemaatje dat ik op een gaatjesbordje kan plaatsen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.