Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Grote baan in spoor 1  (gelezen 4772 keer)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:20:27 »
Hallo Bert,

Ook ik heb even naar je enorme plannen gekeken.  ;D
Ik vind het echt een nostalgisch ontwerp uit de jaren 70 van de vorige eeuw (tp3!).

Uit de lengte van de sporen in je schaduwstation leidt ik af dat je met behoorlijk lange treinen wilt gaan rijden. Wat is je ontwerpmaat? Kan je met die lengte ook de modulesporen rechtsboven wel gebruiken? 
Maar zo te zien ben je meer een rijder dan een rangeerder.

Succes!

Hendrik
(spoornuller)


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:49:21 »
Hoi Hendrik,

Ik ben eigenlijk geen van beiden, maar meer een bouwer, die ook nog wat rijdt. Het meeste zal met de computer gebeuren.in het midden links komt nog een Bahnwerk voor het rangeren. In het schaduwstation wil ik minstens twee treinen achter elkaar zetten, die ook nog iets op de module bakken kunnen, waar ook een lok kan omlopen.

Ik heb  het ontwerp nog iets aangepast, zodat ik ook het juiste station kwijt kan. Ik wil her station van Minden als uitgangspunt nemen. De afmetingen zijn goed voor een irts aangepaste versie van het sporenplan van dat station, maar uit de beginperiode (1873), want uit de jaren 50/60 worden het veel te veel sporen. Periode 3 was de echte bloeiperiode van dit station. Ik moet nog op zoek naar de originele bouwtekeningen van het station, of het zelf gaan opmeten.
Zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Minden_(Westfalen)

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2017, 21:40:13 »
Hoi Bert,

Wou wel een heel indruk wekkend station wat jij op jou spoor 1 baan wil neer zetten een bijzonder gebouw,

gr bernard

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2017, 23:19:24 »
Kwa bouwstijl doet Minden me een beetje denken aan Valkenburg (NL).
Uit dezelfde periode lijkt het wel. Erg oud.

Met nostalgisch doelde ik meer op jouw dubbelsporige hondenbot-ontwerp dan het tijdperk van het origineel.
Märklin had in de 60-70er jaren toch van die boekjes met baanontwerpen waar de voorbeelden compleet met stuklijsten per bladzijde groter en duurder werden?  Ooo wat hebben we daar eindeloos in gebladerd!

grt

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2017, 23:56:51 »
Dit is nog es een spoor 1 project om u tegen te zeggen, een hele uitdaging waar ik je veel succes bij wens  (y) 8)

Grtz,

samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2017, 00:53:48 »
Hoi Hendrik-Jan,

Is inderdaad de zelfde periode. Minden is 5 jaar ouder, maar zo apart, omdat het altijd een eilandstation geweest is. Het bekende plaatje met de twee trapgevels is de zijkant van het station, maar tevens de ingang. Ik heb dit ontwerp gemaakt naar aanleiding van de aanwezige ruimte en de minimumboogstralen en het feit, dat ik twee keerlussen wilde, zodat elke trein in beide richtingen rijden kan, want in het begin met H0 kon ik dat niet en dat miste ik toen heel erg. Ik verwacht ongeveer 16 treinen van ongeveer 6 meter te kunnen rijden. Ik zal de lengte varieren tussen 2 en 10 meter hoop ik. Het schaduwstation kan dan variabel worden ingezet. De korte treinen zijn op dit moment een 3-voudige railbus en een 2-delige vliegende Hamburger. De langere zijn dan voornamelijk getrokken goederentreinen en diverse getrokken passagierstreinen. Ook een trek-/duwtrein met BR23 en zilverlingen ligt in de planning.

Hoi Samuel,

Het inderdaad een wat groter project, maar het mag ook wat tijd kosten. Voordat er wat rijdt, zal wel minimaal een jaartje verder zijn. Voorlopig eerst verder met de planning.

Zoals het ernu uitziet kom ik op een hoogteverschil tussen het station en het schaduwstation van 50 cm met een helling van 2,5 %. Dan kan ik er hopelijk goed bij. Ik vrees wel, dat de sporen van het schadowstation iets verder uitelkaar moeten. Het is nu 140 mm, maar ik denk, dat ik naar 156 mm ga, anders gaat het wellicht met lange rijtuigen mis, vooral in de binnenbocht van 2321 mm.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Baanplan Minden
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2017, 00:35:16 »
Hoi Allen,

Ik heb het baanplan nog iets aangepast, zodat het station van Minden ook echt goed past. Ik ga nu uit van de situatie uit 1873 en niet periode III, want dan wordt het me te druk met sporen. Als station op de onderbaan wordt waarschijnlijk het station in het noorden van de stad, waar nu de museumbaan gevestigd is.
Het zichtbare deel zal er dan zo uit komen te zien, nog zonder de lokloods, etc.:
https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Zichtbaar.pdf
en het schaduwstation is ongewijzigd:
https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Schaduw.pdf

Ik ben nog wel op zoek naar informatie, tekeningen, etc van het station, de seinhuizen, de lokloods en de draaischijf. Ik heb al wat op het internet rondgekeken en hieruit geconcludeerd, dat het wel zal gaan passen, dus station met perrons en voorplein en viaducten. De compromis is nu alleen, dat het linker deel van het station in een bocht komt te liggen.

Het hoogteverschil tussen de onder- en bovenbaan wordt overbrugd door middel van een spiraal van anderhalve ronde. Hierdoor kan ik een afstand van 30 cm halen tussen boven en beneden met een helling van slechts 1,5%. Tussen de niveau's in de spiraal is het dan 20 cm en dat is voldoende voor stoom- en dieselloks. Ik maak waarschijnlijk een segment van 30 graden scharnierbaar, zodat het makkelijker wordt om binnen de lus te komen. Ook op andere plekken komt dat.

Groetjes,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2017, 08:19:48 »
Hallo Bert,

Twee punten mijnerzijds.
Eerst een puntje ter ondersteuning en vervolgens een puntje kritiek.  :-X

Wat de tekeningen betreft van de gebouwen heb ik goede ervaringen met de DB afdeling onroerend goed.
Van verscheidene stations in Duitsland heb ik van hun bouwtekeningen ontvangen. Gewoon even kijken op internet waar je moet zijn (Duitsland is verdeeld in regio's) en dan sturen ze die gratis(!) in digitale vorm op.
Van één loods waren geen tekeningen meer beschikbaar en toen heeft uiteindelijk een gemeenteambtenaar een aantal foto's gemaakt op basis van mijn aanwijzingen. Echt geniaal.
Aangezien dit soort gebouwen een hele historie achter zich hebben, is het altijd goed opletten welke versie je op de tekeningen ziet. Verder zijn tekeningen en de werkelijkheid altijd verschillend. Je staat soms verbaasd hoe groot de afwijkingen kunnen zijn die ontstaan doordat men tijdens het bouwen vaak besluit dingen gewoon anders uit te voeren.
Maar hoe meer informatie hoe beter natuurlijk.

Dan mijn tweede punt. Station Minden is best fors voor modelspoor vind ik. Zeker een eilandstation heeft veel ruimte nodig om enigszins relaxed over te komen.
Misschien heb je mijn spoornul baan Vivat Viadukt wel eens gezien. Dat is in de basis een ovaal met een rechte zijde van 7 meter (zou in spoor 1 neerkomen op 10 meter). Op deze lengte krijg ik net 3 stationssporen gerealiseerd die vanaf de hoofdbaan bereikbaar zijn. Oftewel 2 wissels aan beide zijden. En dan heb ik nog niet eens een perron tussen de sporen liggen!

Als ik naar jouw tekeningen kijk, denk ik dat je met de keuze van Minden een behoorlijk verkrampt sporenplan krijgt dat je bovendien amper nuttig kan gebruiken. Persoonlijk zou ik naar een veel simpeler sporenplan gaan en een stationsgebouw kiezen dat in verhouding is tot je baan.

Minden kan je natuurlijk altijd nog bouwen maar dan voor op de schoorsteenmantel.  ;D

Groet en succes!

Hendrikjan



modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:58:30 »
Hall Hendrik-Jan,

Ik zal eens kijken bij de DB. Mooie tip.

Ik hoop, dat het baanplan, zoals ik het nu gedacht had niet te complex is. Daarom heb ik ook gekozen voor de zeer oude variant en niet de latere variaties.
Ik zal het straks in het echt een uitwerken in 1:1, zodat ik zie wat het echt inhoud. Het hoofdperron is nu ruim 13 meter lang, dus hopelijk goed voor lange treinen.
Tijd zal het leren.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Grote baan in spoor 1
« Reactie #24 Gepost op: 10 april 2022, 21:56:44 »
Hey Bert,

Hoe staat het met de bouw van deze baan?
We zijn inmiddels 5 jaar verder. Rijden de treinen al?
Ben benieuwd!

groet

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!