Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Grote baan in spoor 1

(1/5) > >>

Bert Mengerink:
Hi allen,

Ik ga hopelijk eind September verhuizen en krijg dan de beschikking over een grote ruimte om een mooie treinbaan te bouwen.
De afmetingen zijn een beetje vreemd van vorm, maar uiteindelijk is er ongeveer 14 meter bij 10 meter beschikbaar.
Omdat spoor 1 toch wel wat ruimte nodig heeft, is de ruimte bijna te klein, maar het gaat.
De kleinste boogstraal, die gebruikt wordt is 2321 mm en de wissels zijn allen 10 graden.
Het middendeel wordt nog ingedeeld met een Bahnwerk.

Hier even de plannen zoals ze er nu uitzien:
Even uit LibreCAD:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Zichtbaar.png
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Schaduw.png

Dan nog in RailModeller (MAC), dus met de echte railgeometrie:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Treinbaan.png

De poot aan de bovenkant bestaat uit modules, die ook op andere plekken inzetbaar zijn en al bestaan.

Aan de twee stations kunnen redelijke treinen stoppen. Op het grote station treinen tot 7 meter lengte.
Het schaduwstation is 8 sporig met elk ongeveer 15 meter lengte. Ik wil per spoor twee treinen plaatsen, zodat er 16 treinen opgesteld kunnen worden.
Verder komen er nog genoeg opstelsporen bij het Bahnwerk voor verschillende locomotieven.

Alles zal op den duur worden aangestuurd met een computer. Ik weet nog niet of het iTrain of Koploper wordt.
Ik zal wel gaan kijken of ik enkele wagons van automatische koppelingen kan voorzien, zodat ik ook automatisch locomotieven kan wisselen.
Er is te weinig ruimte in de locomotieven en/of te gevoelig. Alle wagons en rijtuigen worden gekoppeld met schroefkoppelingen, zoals in het echt.

De stations wil ik zelf gaan bouwen met laser-cut. Het hoofdstation wordt iets vergelijkbaars als het station van Minden, verder diverse gebouwen, zoals ook een uitgebreide ronde lokloods met draaischijf.

Hopelijk ben ik hier de komende 10 tot 20 jaar wel mee onder de pannen.
Groet,
Bert

Jelmer:
Hoi Bert,

Zeer indrukwekkend plan voor de maten in spoor I.

Ik neem aan dat je ook rondom de baan kunt komen? Wat is de maximale breedte van het stuk linksonder, waar het schaduwstation niet direct onder het station is gelegen?

Ik kijk met belangstelling uit naar je vorderingen.

Groeten,
Jelmer

becasse:
Ha Bert,

Dat wordt jouw Magnum opus, als ik het zo zie. Toch, als ik eerlijk ben....met een enorme baan "verdwergt' spoor 1: het hele effect van grote modellen verdwijnt op de één of andere manier, is mijn ervaring, zeker met een grote diepte. Je kan dan net zo goed 0 of zelfs H0 gaan rijden...

Ik weet dat jij van automatiseren houdt, en dit is denk een kolfje naar jouw hand, maar een tweesporige lijn met een tussenstation -langs de wand en op een flinke hoogte (gezien jouw lengte) minimaal 1,40m. Zou mijn voorkeur zijn. Dicht op de modellen, lange strecken waar een flinke trein doorheen slingert......daar zou ik voor gaan....

Als ik zo onbescheiden mag zijn ;)

bernhard67:
Hoi Bert,

Ik heb aandachtig jou plan zitten te bekijken en te lezen maar als jij zo baan wil bouwen in spoor 1 dan denk ik dat je beter een overstap kan maken naar spoor 0. Zelf hou ik mij bezig met spoor nul als ik zo grote ruimte als jij heb had ik wel zo baan gebouwd maar ja die heb ik jammer genoeg niet. 

Ik ben het met Michiel eens je kan beter een mooie dubbele spoor 1 lijn aan leggen met een leuk station in de baan bijvoorbeeld met spoor of vier waar je kan stoppen met een BR 01 met stuk of zes wagons er achter of BR03 /BR 23 of /V200. Misschien is het juist wel leuk om stuk van de Moesel na te bouwen in spoor 1 kan makkelijk in zo ruimte. Daar bedoel ik bijvoorbeeld hang viaduct van Puntrich en de brug van Bullay . De Moesel is een dubbelspoor traject

het is maar een tip van een spoor nul liefhebber maar ik denk dat Michiel een hele goede punt heb in zijn stukje Immers moet je toch genieten van de mooie grote Stoomlocs.

Met vriendelijke groeten,

bernard

Wies:
Hallo Bert,

Moet ik uit je verhaal begrijpen dat een en ander nagenoeg rond is (dan bedoel ik niet de baan)?

In ieder geval wens ik je veel bouw- dan wel speelplezier toe.

Ook aan deze kant zijn we bezig om de zaken weer "op de rails" te krijgen. Ik stuur je nog wel wat.

Met vriendelijke groet,
Wies.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie