Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 06:55:55
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:32:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:01:49
GTM AB48 in 0e door Sven
Vandaag om 00:08:51
Flm 4028 kortsluiting door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Chris80
17 juni 2018, 23:50:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 juni 2018, 22:46:11
Vraagje aan de messingbouwers.... hoe buig ik een messing buisje? door Klaas Zondervan
17 juni 2018, 22:44:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 juni 2018, 22:44:06
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door GerardvV
17 juni 2018, 22:08:43
Is er een draadje over wissel(Hand)bediening met een schuifschakelaar ? door Peter Kleton
17 juni 2018, 22:07:00
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door laurent
17 juni 2018, 21:55:08
Station Arnhem Velperpoort spoor 0 door Marco Staartjes
17 juni 2018, 21:53:10
Br52 van Trumpeter in 1:35 door Harryku
17 juni 2018, 21:49:15
Oersik in schaal 1 door Eucalypta
17 juni 2018, 21:36:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 juni 2018, 21:00:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
17 juni 2018, 20:19:54
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door Marcel112
17 juni 2018, 19:50:52
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door MOVisser
17 juni 2018, 19:08:56
Hulp aan huis door Dirk
17 juni 2018, 18:13:56
marklin/trix Rheingold '1928' set door Karben
17 juni 2018, 17:27:34
Mehano Thalys door Falcon10
17 juni 2018, 17:18:33
Lima SBB Re 6/6 met kapotte tandwielen door NS1220
17 juni 2018, 17:01:32
Modelspoorwinkels in Google Earth door trabiarie
17 juni 2018, 16:28:49
BNLS-Module: Brandland door Spoortief
17 juni 2018, 16:28:01
  

Auteur Topic: Maximale rijspanning Trafo halveren  (gelezen 4186 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #30 Gepost op: 06 januari 2018, 17:55:39 »
In dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75883.0.html
heb ik verslag gedaan van de bouw van de baan voor onze kleinkinderen. De baan was met de Kerstdagen en de jaarwisseling een groot succes. De jongens vonden het fantastisch!

Minder was dat de snelheidsbegrenzers met 1A diodes het daarna hebben begeven. Blijkbaar toch te licht. Ik heb inmiddels 3A diodes in huis en maak twee nieuwe printjes en dan kunnen de mannen zich weer uitleven.
En LEDss aansluiten op wisselspanning bleek toch ook niet zo'n goed idee. Op Nieuwjaarsdag gaven de ledjes in de seinpalen een voor een de geest. Inmiddels heb ik daarvoor een oude 5V telefoonlader bestemd en heb ik nieuwe leds in huis. Dat komt dus wel goed.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2531
    • Mijn van-alles website
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2018, 22:38:12 »
Het lijkt me sterk dat wisselspanning alleen zo snel de oorzaak van het doorbranden van de LEDs is geweest: menig modelbaan is er mee uitgerust (dat kun je zien aan de vele filmpjes op internet, waarbij interferentie tussen de LEDs en camera duidelijk zichtbaar is)

Weet je zeker dat je niet een theoretische waarde voor de voorschakelweerstand hebt genomen waardoor de stroom gewoon veel te hoog is? Min of meer hetzelfde maar, is de wisselspanning gewoon niet hoger dan je denkt? Vergeet niet dat je bij wisselspanning een effectieve en topwaarde hebt. De topwaarde is ongeveer 1,4 maal hoger dan de effectieve waarde!

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2018, 23:05:27 »
Menno,

Dat zou kunnen, want de leds komen uit mijn rommeldoos waarin er een stel lagen die ik in de loop der tijd uit oude pc's e.d. had gesloopt. Inmiddels heb ik nieuwe gekocht, met een weerstandscalculator de juiste weerstandwaarde berekend (560 Ohm) en gebruik ik toch maar gelijkstroom. Die voeding had ik toch liggen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 15475
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2018, 23:28:06 »
....(dat kun je zien aan de vele filmpjes op internet, waarbij interferentie tussen de LEDs en camera duidelijk zichtbaar is)
Kan ook komen doordat enkelzijdige gelijkrichting is toegepast zonder afvlakking.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2531
    • Mijn van-alles website
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #34 Gepost op: 07 januari 2018, 00:18:47 »
Inmiddels heb ik nieuwe gekocht, met een weerstandscalculator de juiste weerstandwaarde berekend (560 Ohm) en gebruik ik toch maar gelijkstroom. Die voeding had ik toch liggen.
Je kunt daar het beste een beetje mee oppassen. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat je met een berekende waarde op maximale stroom in de praktijk veel hoger uitkomt. Ik ben er laatst, zelfs met een conservatieve waarde van de stroom (12 mA in plaats van 20 mA) lelijk de mist mee ingegaan toen de stroom veel en veel te hoog bleek. Bleek de LED toch een beduidend lagere doorlaatspanning te bezitten dan ik dacht.

@ Klaas: dat kan natuurlijk ook. Het probleem verandert er niet door en wordt (voor de LED) zelfs nog erger ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 15475
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #35 Gepost op: 07 januari 2018, 09:11:27 »
Menno, die laatste opmerking begrijp ik niet.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #36 Gepost op: 07 januari 2018, 11:00:31 »
Je kunt daar het beste een beetje mee oppassen. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat je met een berekende waarde op maximale stroom in de praktijk veel hoger uitkomt.

Menno,
Bedoel je dat de waarde die de fabrikant opgeeft wel eens niet kan kloppen? Daar is dan weinig aan te doen, anders dan andere - goede - leds kopen lijkt me.
Zoals ik al schreef waren de ledjes afkomstig van oude pc's e.d. en de spanning over de leds en de stroom waren niet bekend.

Ik heb de gegevens van de nieuwe  er nog even bijgepakt. Die 560 Ohm uit mijn vorige bericht klopte niet. Die zitten nu in de baan bij de seinen die defect zijn geraakt.
Bij nieuwe rode en groene leds die ik heb gekocht heb ik de weerstand als volgt berekend:
Voedingsspanning: 9V
Spanning over de led: 2,2V, resp 2,25V
Stroom door de led: 25mA
Berekende weerstandswaarde: 270, resp 272 Ohm
Te gebruiken weerstand: 330 Ohm

Ik heb even een ledje aangesloten op de 9V voeding en met een 330Ohm weerstand en het ledje brandt niet te fel en niet te zwak. Probleem opgelost dus.  :D

Ben



 
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 13:30:19 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2018, 11:25:35 »
Nouwwww, dan zit je aardig krap ;) Ten eerste omdat 25mA voor de meeste leds echt het absolute maximum is. Voor stabiel gebruik wil je daar dus echt nooit overheen. Daarmee zegt de fabrikant, "bij meer dan 25mA kan het direct afgelopen zijn met de led". In de regel wordt 20mA dus gezien als bruikbaar maximum. Daarnaast houdt je geen marges afgezien van het afronden. Maar als je 270Ω had gebruikt en de spanning was 9,5V geworden samen met de tolerantie van de weerstand had het zomaar al 28mA kunnen zijn.

En als je moderne ledjes gebruikt geven deze echt heeeeeeeel veel licht bij 20mA. Meer dan je gemiddeld nodig hebt op de modelspoorbaan.

Samengevat, ik zou zelf niet het risico willen lopen. Ik zou voor 500Ω of meer gaan. :police:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2018, 11:38:23 »
 Dit bericht over leds kan weg.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:55:22 door Peter Kleton »
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2018, 12:37:28 »
@ Timo,

Wat bedoel je met " moderne" LEDs? Ik heb deze gemonteerd:
https://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=11743&group_id=10000010&lang=NL
5mm in doorsnede, dus geen SMD ledjes, want die branden heel fel; dat weet ik.
De 5mm leds kunnen volgens de weerstandscalculator met 272 Ohm toe, ik gebruik dus een 330Ohm weerstand en de LED brandt zeker niet fel.
Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2018, 13:24:14 »
Weerstand waarde verhogen zal altijd tot vermindering van het licht leiden ;) Maar dat effect is niet lineair. Daarnaast zien wij licht niet lineair. Gevolg, je moet (mag ;)) de stroom enorm knijpen.

Heeft overigens niets met de behuizing te maken. Ook moderne ledjes met een niet heldere behuizing kunnen (en in de regel zullen) veel meer licht geven.

Wat bedoel je met " moderne" LEDs?
Nagenoeg alle nu geproduceerde ledjes. Maar een shop als dat kan best nog en oude batch hebben. Daar ze 100mcd noemen is dat waarschijnlijk het geval. Zou me niets verbazen als ze 10+ geleden geproduceerd zijn. Dat verklaard ook waarom je ze niet zo fel vindt. 8)

dus geen SMD ledjes, want die branden heel fel; dat weet ik.
Heeft dus niets met de behuizing te maken. Alleen vroeger maakte ze (nagenoeg) geen SMD dus de kans dat een SMD led dus modern is is wel nagenoeg 100% ;D

Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 
De 5mm leds kunnen volgens de weerstandscalculator met 272 Ohm toe, ik gebruik dus een 330Ohm weerstand en de LED brandt zeker niet fel.
Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 
[/quote]
Aangezien de webshop geen datasheet geeft maar wat specificaties "uit zijn duim zuigt" ga ik liever uit van 2V spanningsval (daar 2,25V waarschijnlijk de maximale spanningsval is). Daarnaast van max 15mA om marge te hebben. Je zou nog 20mA kunnen doen maar zoals ik al aan gaf, de genoemde 25mA is echt het absolute maximum, niet het bedrijfsmaximum. (7V - 2V) / 15mA = 466Ω => 500Ω

Maar aangezien je waarschijnlijk oudere ledjes hebt zou ik (tot) 20mA rekenen (met 2V spanningsval). Maar bedenk wel dat een beetje meer voedingsspanning dan al wel voorbij de 20mA kan gaan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2018, 14:38:42 »
Dit bericht over leds kan weg.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:56:19 door Peter Kleton »
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2018, 17:10:25 »
Peter,

Ik snap niet goed wat je hiermee wilt zeggen. (Maar dat kan ook aan mij liggen  :P) Reageer je nu op de hiervoorstaande opmerkingen, of stel je iets anders aan de orde? In dat laatste geval is het handiger als je die in een nieuw draadje zet.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2018, 17:17:01 »
@Timo,

Ik kan dus niet uitgaan van de juistheid van de opgaven van de leverancier. Heel fijn voor mensen met (zeer) beperkte elektronicakennis zoals ikzelf.   ::) Dank dat je me daar op wees. Het zou vervelend zijn als de seinen het weer zouden begeven. Mijn kleizoons zijn er juist dol op. Leuk om de trein van je broertje te laten stoppen en die van je zelf groen licht te geven. De teleurstelling was groot toen bleek dat ze het niet meer deden.

Maar gelukkig heb ik ook 560Ohm weerstanden, dus die zet ik er in. De lichtopbrengst is iets minder, maar het is nauwelijks waarneembaar.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2018, 21:29:16 »
 Dit bericht kan weg ,Ben had gelijk. :D
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:57:26 door Peter Kleton »
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.