Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Schakeling voor kleurkeuze leds  (gelezen 14443 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #75 Gepost op: 21 september 2017, 11:52:45 »
Citaat van: arnaudns
... Dus moet ik eigenlijk iets hebben wat heel even stroom doorlaat .
Een condensator in serie met  de ingang, 'capacitieve differentiator' heet zoiets. Dan heb je ook meteen je pull down weerstand.

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #76 Gepost op: 21 september 2017, 14:34:25 »
Arnaud: misschien dat dit wat onvriendelijk overkomt, maar ik wil je dolgraag helpen. Echter loop ik inmiddels behoorlijk vast in de erg onduidelijke schrijfwijze van je berichten, waarbij ik nog in het midden laat dat je veel termen door elkaar gebruikt.
mijn excuus daar voor, ook richting timo als het bij hem zo overkomt.. ik waardeer het zekerwel echter ik heb vrijwel geen kaas gegeten van electro benamingen (nooit dieper er op in gegaan omdat ik het eigenlijk nooit nodig heb gehad.

Ik sta op het punt af te haken omdat ik dit:Alleen maar van harte aan kan bevelen. Dit omdat je nu een probleem aan het zoeken bent waarvan niet duidelijk is waaróm je dat probleem hebt. Als je de module getest had met knopjes en dergelijke en het werkte dan ook niet, dan weet je dus dat je óf wat fout gedaan hebt óf
een defecte module hebt.
zal vanavond bij de electro zaak in zwolle eens loeren voor knopjes ( ik ging er van uit dat als  je de verbinding maakt met krokodillen klemmen het het zelfde effect had als je 1 voor 1 test

Zelf doe ik het ook nooit zo: ik wil eerst weten wat een mij onbekend stuk elektronica doet voor ik het ergens inbouw. Zeker als het uit China komt, waarvan de gebruiksaanwijzing 9 van de 10 keer gebrekkig is en vaak niet klopt.
daarom zit de DFplayer ook nog niet in het model( wat nog deels in bouw is moet alle draden van de leds nog  uitzoekken .

Want:Als dit echt het geval is, de MOSFET die je in de massaleiding van dat spelertje opgenomen hebt, zweeft, defect of is gespert, dan heb je grote kans dat je iets om zeep geholpen hebt. Massa mag VRIJWEL NOOIT onderbroken worden. Massa is alles. Zeg maar het referentiepunt ten opzichte van elke spanning die in een schakeling voor kan komen.
de massa / gnd  (wat is het verschil ???) zit op de dfplayer samen met de vpn vast aangesloten op de voeding (draaden aan gesoldeerd aan de dfplayer en aan de uitijnde van de draden zit geklemd in een krokodillenbekje .

de adkey 1 en 2 zitten draden aan gesoldeerd en test ik door middel van een  krokodillen bek er tegen aan te houden of vast zetten (- van mijn voeding dus  de gnd )

dit dus maar dan zit er  geen echte schakelaar tussen dat doe ik nog handmatig verbinden.

In de chip van die speler zitten allerlei (vaak) beschermings-componenten die de stroom die eigenlijk via de massa-pin hoort weg te vloeien, om kunnen leiden, maar dan niet op de juiste manier. De pin die eigenlijk alleen ingang zou moeten zijn, gaat dan ineens als massa-punt fungeren en dat kan goed gaan, maar ook verkeerd aflopen.
Digitale ingangen boven de voedingsspanning 'trekken' (omdat de chip geen massa heeft is dat vaak wat er dan gebeurt) loopt vrijwel nooit goed af!Wederom: MOSFETS niet laten zweven. Als je met de laatste zin bedoelt dat je de MOSFET laag getrokken hebt, zég dat dan ook. Het scheelt een hele hoop verwarring.
wat is laagtrekken en hoog trekken ?

Wat betreft het actief laagtrekken als er geen uitgang van de decoder hoog is: neem die weerstand niet te hoog. Je hebt een uiterst gevoelige MOSFET in handen die met een paar volt genoegen neemt. Daardoor kan de gate-weerstand gerust heel laag zijn. Maar dan moet de pull-down weerstand (de weerstand die de gate laagtrekt) niet slechts 2 keer zo groot zijn: dan krijg je namelijk een spanningsdeler waar je MOSFET best alsnog het heen en weer van kan krijgen.
dit stukje met de 2 weerstanden snap ik even niet.. :O

De pull-down 10 tot 12 keer zo groot kiezen als de gate-weerstand is een handig soort vuistregeltje om mee te beginnen.
In geen geval een pulldown-weerstand kleiner of gelijk aan de gate weerstand kiezen!
dus de gate (uitgangs van de decoder ) weerstand is 1 k ohm dan moet de pulldown 10 k ohm zijn ?

Wat betreft de MOSFET in de massa-leiding van je speler: je zal het misschien al eens uitgelegd hebben, maar het spijt me dat ik dat dan vergeten ben: wát doet die MOSFET daar. Wat probeert 'ie te voorkomen? Waarom moet je de voedingsspanning onderbreken?Dit dus...Werkelijk? Zo groot zal de sample toch niet zijn lijkt me (het zijn 2 tonen van een seconde denk ik? De versneller is nog korter)
de mosfet in de Massa/ gnd is er nadat je het zei er tussen verwijderd (had ik volgens mij ?? geschreven

ik moet de  audio files nog bewerken tot de juiste lengte ivm nageluid van mensen en in een loop zetten van 20 a 40 sec voor de gewone sirene de versneller zal max 8 sec worden gok ik

Echt. Test de module nou eerst eens los op tafel met 2 drukknopjes of draadjes in een breadboard of zo. Dan weet je dat als het dan nog niet werkt, er iets mis is.
dat doe ik ook  de dfplayer heb ik nog niet ingebouwd in het model ligt los op men werk hoekje , zo als ik hier boven al zei
Citaat
de massa / gnd  (wat is het verschil ???) zit op de dfplayer samen met de vpn vast aangesloten op de voeding (draaden aan gesoldeerd aan de dfplayer en aan de uitijnde van de draden zit geklemd in een krokodillenbekje .

de adkey 1 en 2 zitten draden aan gesoldeerd en test ik door middel van een  krokodillen bek er tegen aan te houden of vast zetten (- van mijn voeding dus  de gnd )

dit dus maar dan zit er  geen echte schakelaar tussen dat doe ik nog handmatig verbinden.


Wacht: er schiet me net wat te binnen: waar soldeer je die MOSFETS mee? Er zijn soldeerbouten die een aardig spanninkje op de bout hebben staan. Die wordt afgevoerd als het stopcontact geaard is (soms ook niet als de boel wel geaard is). Voel je als mens niets van, maar zeker zo'n gevoelige BSH-MOSFET zou best wel eens naar de andere kant kunnen gaan zodra je de gate raakt met je bout...
eeuh een weller sp15l .15watt ik weet niet hoe hij er van binnen uitziet maar de stekker is geaard, ik heb ook nog de beschikking over een ZD-937  instelbaar soldeerstation

wat ik weet met de weller is dat als ik lakdraad opnieuw aan een smd led vast moet zetten dat soms de led wat op licht (niet vel heel zwakjes kan dat het geval zijn ?

ik gebruikte wel een aarde polsbandje


Een condensator in serie met  de ingang, 'capacitieve differentiator' heet zoiets. Dan heb je ook meteen je pull down weerstand.



dat stukje snap ik even niet hoe dat zou moeten en welke condensator dan


arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #77 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:36:56 »
ik was zo ver..
(video op facebook)
https://www.facebook.com/ledinmodel/videos/1749239775378209/

wat heb ik gedaan ?


zo als in de video te zien is dat alles werkt na behoren , echter heb ik de mccdec02 kapot nu  heb een nieuwe er op gezet  en nu val ik op een probleem.
ik had (zo als in de video ) uitgang 3 gekoppeld  aan de koplampen maar ik zou hem graag anders willen koppelen, namelijk dat ik uitgang3 nu wil koppelen aan uitgang4 (dus uitgang 3 is dan alleen nog koplampen )  maar dan dat als er geen spaning op uitgang4 staat dat hij stroom doorlaat en komt er spanning op uitgang 4 dat hij stroom niet doorlaat ( uitgang 4 is gekoppeld aan de oranje flitsers )

dus ik zet blauwe zwaailampen aan met uitgang 5 en uitgang 6
ik zet met uitgang1 de sirene aan of met uitgang 2 de sirene versneller

ik zet met uitgang 4 de oranje flitsers aan moet de sirene uitgaan



dit is dan de bedoeling maar wat moet er komen op de vraagtekens?
bij voorkeur smd


arnaud

Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #78 Gepost op: 13 oktober 2018, 01:15:49 »
Ik schetste dit:


Menno, het is al even geleden dat je dit schetste voor me, om dat ik nu een ander model het gemaakt (vw golf 7 politie ) wou ik het zelfde doen maar heb nu iets verkeerds gedaan met het oog op de weerstanden



https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=cKu_a_F67Fg
Dus nu gaat blauw niet uit zie de video ( intern plaatsen lukt me niet met mobiel)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 01:22:47 door arnaudns. Reden: Juiste afbeelding geplaatst, vorige had tekenfout »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #79 Gepost op: 13 oktober 2018, 19:40:31 »
Hoi Arnaud,

Waarschijnlijk omdat de basis wat blijft zweven. Plaats, net als je in het verleden ook hebt gedaan, een pull down weerstand.

En je hebt het nu getekend als BJT's maar in het verleden als mosfets. Als het echt BJT's zijn dan moet er ook een weerstand in serie met de basis.

Overigens kan je ook weer uit de voeten gekund met een enkele transistor.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #80 Gepost op: 13 oktober 2018, 20:12:12 »
Volgens mij moeten de weerstanden voor de oranje leds er uit en de transistor moet voor de oranje led.

Wellicht mosterd na de maaltijd maar als je een sirene in je auto's wil hebben kan je ook een zgn. tiny van DCCar gebruiken. Dat is veel kleiner dan de gebruikte geluidsmodule. De link verwijst naar Module K1. Deze heeft naast de sirene ook nog twee zwaailicht en flitser uitgang. Er was vroeger ook een Module K2. Die had geen zwaailichten en flitsers maar wel twee verschillende sirens. Die zie ik echter nier meer op de site staan. Maar als je die wil kan je altijd een mailtje sturen naar Miniatuura.


Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 22:07:16 door Fritsprt »
Groet Frits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #81 Gepost op: 13 oktober 2018, 21:18:23 »
Dan is hij inderdaad helemaal zoals hij getekend was. Maar aangezien blauw wel alleen kan knipperen zorgen de weerstanden aan de oranje led voor genoeg reductie in stroom om ze niet op te lichten als blauw brandt. Maar de oranje schakelen is wel mooier ja.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #82 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:14:02 »
Hoi Timo,

Zijn klacht is dat blauw niet uit gaat. Dat komt volgens mij omdat er over de weerstand voor de oranje led de verschilspanning van de oranje en blauwe led valt. Hierdoor komt er over de blauwe led de benodigde spanning te staan om hem te laten branden (knipperen). Door de oranje led met de transistor over de blauwe led te schakelen zakt de spanning over de blauwe van 3,3V naar 1,7 V waardoor de blauwe niet meer kan branden. Zo was de werking toch bedoeld...........of ben ik abuis?

Gr. Frits
Groet Frits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #83 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:50:13 »
Dat was inderdaad hoe het oorspronkelijke schema werkte. (y) Maar in het huidige schema kan ik niets anders bedenken dan dat de transistor lekt. Daar de transistor gewoon in de kathode van de blauwe zit en er eerder ook pull down zijn toegepast. Maar daardoor had ik eigenlijk verwacht dat juist de oranje led niet uit te zetten zou zijn.

Even wat botte bijl rekenwerk. Spanning over de oranje led is zo'n 2V. Over de blauwe 3V. Batterij spanning is volgens mij LiPo dus ga ik even uit van volledig opgeladen 4,2V.

Als de de transistor niet in geleiding is dan kan de blauwe led niet branden. Oranje led hangt dan via 2x 100Ω aan de batterij. Dus stroom is (4,2V - 2V) / (2 x 100Ω) = 11mA.

Als de transistor wel in geleiding is wordt het punt tussen de twee weerstanden naar 3V getrokken en de blauwe gaat aan. Maar dan is er nog 3V voor de combinatie oranje led en 1x 100Ω. Dus die ziet een stroom van (3V - 2V) / 100Ω = 10mA! De blauwe krijgt dan het verschil in stroom over de bovenste weerstand. Deze weerstand ziet (4,2V - 3V) / 100Ω = 12mA. Voor de blauwe led blijft er nog 2mA over.

Nu zal bij 2mA de spanning over de blauwe led wel iets kleiner zijn dan 3V waardoor de stroom door de blauwe led waarschijnlijk wel iets hoger is. Maar ik zie dus vooral geen reden voor de oranje led om uit te gaan. Ik twijfel dus sterk of het schema klopt met wat er opgebouwd is ::) Gokje, de dubbele weerstanden zitten er maar de transistor zit in lijn met de oranje ipv de blauwe.

Botte bijl: geen transistor geleiding = oranje uit. Stroom door blauw is (4,2V - 3V) / 100Ω = 12mA. Transistor in geleiding, dan heb je dezelfde situatie als hierboven. Dus 10mA voor oranje en nog steeds 2mA voor de blauwe. Ja, dat blijft zichtbaar.  :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #84 Gepost op: 16 oktober 2018, 01:38:17 »
Hoi Arnaud,

Waarschijnlijk omdat de basis wat blijft zweven. Plaats, net als je in het verleden ook hebt gedaan, een pull down weerstand.

En je hebt het nu getekend als BJT's maar in het verleden als mosfets. Als het echt BJT's zijn dan moet er ook een weerstand in serie met de basis.

Overigens kan je ook weer uit de voeten gekund met een enkele transistor.


Timo

Beste Timo,  ik heb zo als je toen aangaf nu ook mosfets gebruikt, ik ben in maart al aan dit model begonnen maar door dat ik toen ook weer in de horeca terecht kwam is er  afgelopen zomer vrijweinig gebeurd..

hierbij de juiste tekening met de mosfet getekend ( gebruikgemaakt van de afbeelding van de brandweer)



X2 en X3 zijn te bewerken naar een knipper patroon  hier op zit > uitgang X2> smd weerstand> blauwe led dak + blawe led grill rechts > weerstand > oranje led dak.

Uitgang X3 > smd weerstand > blauwe led  grill links > smd weerstand > oranje led los in het model om te zorgen dat  de blauwe uit gaat.

met F3 schakel ik X2 en X3 (blauw) met  F2 schakel ik de mosfet in zo dat  blauw uitgaat en oranje aan gaat.
met F 4 pak ik de stop matrix die op X4 ( welke ook een te bewerken is naar knipper patroon) zit.

F0 is voor achter licht waarbij tijdens afremmen de achterlichten feller worden en het 3e remlicht die op X6 zit op laat lichten, F1 is groot licht, knipperlichten Y0 en Y1 heten gewoon links en rechts.
Volgens mij moeten de weerstanden voor de oranje leds er uit en de transistor moet voor de oranje led.

Wellicht mosterd na de maaltijd maar als je een sirene in je auto's wil hebben kan je ook een zgn. tiny van DCCar gebruiken. Dat is veel kleiner dan de gebruikte geluidsmodule. De link verwijst naar Module K1. Deze heeft naast de sirene ook nog twee zwaailicht en flitser uitgang. Er was vroeger ook een Module K2. Die had geen zwaailichten en flitsers maar wel twee verschillende sirens. Die zie ik echter nier meer op de site staan. Maar als je die wil kan je altijd een mailtje sturen naar Miniatuura.


Succes Frits

Frits bedankt voor de links, de knipper smd chips zijn zeer zeker interessant ook voor in de MCC  helaas zie ik ze  nu pas ( iets met ambulance  en de B8 module,, helaas  misschien nog eens ombouwen als het  past heb daar namelijk ook een df player in zitten)  de geluids chips vind ik minder totaal niet nederlands helaas, ik hou hem wel in men achterhoofd en zal hun vragen als of dat geprogrammeerd kan worden. Die chips zijn een heel stuk kleiner dan me huidige df player 

dus de ene weerstand moet er uit om het werkend te krijgen als ik het goed begrijp ( en waar ik al een beetje het idee van kreeg dat die 2e weerstand de boosdoener was.

Groet arnaud
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 01:40:35 door arnaudns. Reden: toevoegen tekst »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #85 Gepost op: 16 oktober 2018, 09:13:56 »
Hoi Arnaud,

Kijk, dat verklaart het :) Schema van #78 is dus inderdaad incorrect en is zoals ik in #83 redeneerde. De R3 direct in serie met de oranje ledjes is hier het probleem. Dan werkt de slimme schakeling niet meer door de extra spanningsval. Dus of je moet die weghalen of een extra (inverter) transistor toepassen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Schakeling voor kleurkeuze leds
« Reactie #86 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:09:45 »
Timo, oke dat is uidelijk !  dit straks even aanpassen naar 1 x 180 ohm per uitgang

gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1