Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Hans Reints
Vandaag om 14:54:08
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:42:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 53957 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #225 Gepost op: 17 januari 2019, 01:57:11 »
@Erik
Citaat
ps hier nieuwe schaduwstation na getekend in scram maar vraag mij af of hier een kortsluiting is.

!!!Ja bij rood heb je kortsluiting!!!

Rood doortrekken naar blauw en de onderste wissels dus weghalen.

Maar dat hebben we dus reeds gechat.

@Wim.
Citaat
ik vermoed dat Koen 2 helixen aan het plannen is. Dus zonder keerlus op schaduwstationnniveau.

Bijna goed, had ik aan gedacht maar is een vreemde situatie om scenery verder uit te werken.

Maar aangezien ik er met mijn Kust-ontwerp er volledig naast zat en nu dat we nu meer over Eriks wensen weten kan ik beter inspelen op Eriks gedachtengang.
En het thema industrie en stedelijk spreekt mij enorm aan, zoals wellicht bekend.

Er kwam nog boven water dat Erik reeds twee schitterende aangeschafte bruggen bezit.
Dat vond ik toch wel zonde om die niet te gaan gebruiken en ze passen enorm goed in het thema.

De keerlus die Erik ontwierp heb ik in feite doorgetrokken.
De wens is immers rond te kunnen rijden.

Te weten:

2 x Faller 222582


Kibri 37669 (dubbelsporig???)



Beide foto's uit de betreffende catalogussen!

Verder met plan.

Dat maakt dat ik op het idee kom voor een fly-over over de perronsporen bij station.

Het treinverkeer kan goed hoogte winnen links het station uitrijdend.
Daar kan de lijn al licht beginnen met stijgen naar achteren waar de eerste stalen  Faller bruggen kunnen komen te liggen.

Stukje verder kan de lijn over de grote Kibri boogbrug een bocht maken, onderaan rechts.

De grote truuk:
Een achterwand iets naar voren plaatsen zodat er twee sporen achterlangs naar beneden kunnen en aansluiten op SS-route

Volgens mij zijn we dan compleet rond.
Met nog een heikel puntje, de Helix, vormt meer een enkele wende naar beneden dus daar moet Erik wat aanpassen.

Verder nog wat nakijken en bespreken wat betreft de helingpercentages het lijkt erop allemaal te kunnen.
Dat is wat vorige berichten enkele pagina's terug ook al aangeven. 



Van het weekend nog wat scenery suggesties voor Erik, daar zijn we ook al een heel eind mee gekomen.

Gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 02:02:18 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #226 Gepost op: 17 januari 2019, 08:53:05 »
Interessant Koen,

Alleen kom je in de knel met de hoogtes...

Je flyover ligt op hoogte +1, boven het doorgangsstation dat op hoogte 0 ligt (in je tekening staat 1, maar ik neem aan dat dat een typefoutje is). Vanaf de flyover maak je een 180 graden boog (rechtsonder) en verdwijn je achter de coulisse. Dit is nog steeds op hoogte +1 omdat je daar nog een keer over de stationsuitgang moet. Pas daarna kun je gaan dalen (achter de coulisse). Als je in de rechterbovenhoek bent, ben je max 100 cm verder in rijlengte, dus 3 cm lager (bij 3% helling wat al heel erg fors is!). Je bevindt je dus nog steeds iets hoger dan het doorgangsstation.
Echter, daar ligt ook het stijgende traject tussen het station en de flyover. Je komt dus met geen mogelijkheid onder dit traject door....

Ik krijg steeds meer het idee dat jullie de hoogtes en hellingen niet goed inschatten. Nu is 3D denken niet voor iedereen even eenvoudig, maar er zijn trucjes voor: Neem je doorgangsstation als nulniveau en zet naast ieder stuk spoor de hoogte in cm ten opzichte van het nulniveau. Als je 3% helling wilt blijven gebruiken is dat dus 33 cm rijlengte voor elke cm die je stijgt.
Bij een kruising heb je minimaal 5 cm verschil nodig. Is dat verschil er niet, dan heb je dus een probleem...

Dan het plan zelf: ik zou de fly-over enkelsporig maken. Het groene fly-over spoor ligt dan op niveau +1 (dus 5 cm hoger dan het doorgangsstation). Vervolgens maak je een 180 graden boog (rechtsonder) en verdwijn je achter de coulissen. Nog steeds enkelsporig. Tenslotte daal je niet, maar sluit je aan op het paarse paradetraject aan de achterzijde van de baan. 
Je hebt dan dus een keerlus die deels zichtbaar is en via de fly-over loopt. Zolang je geen wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen in het station maakt, heb je geen electrische keerlus (en geen keerlusmodule nodig).

De andere uitgang van het station kan via de helix naar beneden naar het schaduwstation.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #227 Gepost op: 17 januari 2019, 10:35:03 »
Maar als ie zijn schaduwstation op zijn laatste aangegeven manier uitvoert wel. Bij rood als ik het goed heb.

In principe blijft dan doordat verhaal het plan in tact.

Laten we het maar niet moeilijker maken dan het is.

Hopelijk kan Erik er wat mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #228 Gepost op: 17 januari 2019, 11:06:57 »
Maar als ie zijn schaduwstation op zijn laatste aangegeven manier uitvoert wel. Bij rood als ik het goed heb.
Wat bedoel je hier? Een kortsluiting? Of iets anders?

In principe blijft dan doordat verhaal het plan in tact.

Laten we het maar niet moeilijker maken dan het is. 
Tsja, het plan dat er nu ligt, past niet.... Dat lijkt me behoorlijk moeilijk (onmogelijk?)

Zou je het hele plan eens kunnen posten? Dus schaduwstation, alle helix/hellingtrajecten, zichtbaar station, fly-over, enz. Dat geeft een beter inzicht in wat je van plan bent.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #229 Gepost op: 17 januari 2019, 11:13:18 »
Ik zal vanavond eens meten waar de helling in het schaduwstation kan beginnen maar dat houd dan wel in dat er geen losse wagens kunnen staan ivm de helling.

Maar daar wordt ook nog aan gewerkt want bij het station komt nog paar opstel sporen voor de loc loods , en in de buurt van de flyover komen er ook nog paar opstel sporen bv voor een container terminal.

Mvg
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #230 Gepost op: 17 januari 2019, 21:31:12 »
Ik heb het een en ander veranderd zo is de dubbele flyover veranderd naar een enkel spoor lijn en ook in het station zijn lichte wijzigingen gebeurd.

Hier is een 3D foto hoe het er uit eindelijk er uit kan zien.


Gr.
Erik

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #231 Gepost op: 17 januari 2019, 21:34:06 »
Tegenwoordig kan je vanwege de computerbesturing interessant treinverkeer nabootsen. Dit biedt veel meer mogelijkheden bij het ontwerpen van een realistische modelspoorbaan. Niet dat je baanplan niet goed is, maar het oogt een beetje zoals vroeger banen werden ontworpen, voor het digitale en computergestuurde tijdperk.

Groetjes Jake

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #232 Gepost op: 17 januari 2019, 21:42:48 »
... de dubbele flyover veranderd naar een enkel spoor...
Je kunt in Scarm dat stukje ook aangeven als brug.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #233 Gepost op: 17 januari 2019, 21:48:58 »
Was ik vergeten  ;D

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #234 Gepost op: 17 januari 2019, 21:51:20 »
Oke Jake aan jou dan de uitdaging hoe zou jij dan een interessant treinverkeer na bootsen?

Gr.
Erik

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #235 Gepost op: 17 januari 2019, 23:03:18 »
Gaat inderdaad de goede kant op Erik.

Op naar een echte baan.

Deze mag dan wel "old school" zijn maar het is dan ook je eerste modelbaan.

Maar misschien kunnen er nog meerdere interessante dingen toegevoegd worden.
Met het thema kun je in ieder geval vele kanten op.

Klik in je 3D op de "landschapvakjes" bovenin dan komt alles "los" van de basisplaat.

Scarm is ook niet alles maar het helpt inzicht te krijgen in de baan van Erik.
Aanschaf van andere programma's is best duur  en dan weet je ook nog niet welke het meest bevalt.

Verder goede ontwikkelingen.

Als Erik zijn plan 2D post hier kunnen er nog wat elektrische knelpuntjes uitgehaald worden waar ie mee zit.
Van keerlusbeveiliging weet ik niet voldoende.
En ook automatiseren niet.

Dan zit mijn aandeel er wel op hiermee.

 (y), Koen.

« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 23:07:35 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #236 Gepost op: 18 januari 2019, 08:19:40 »
Tegenwoordig kan je vanwege de computerbesturing interessant treinverkeer nabootsen. Dit biedt veel meer mogelijkheden bij het ontwerpen van een realistische modelspoorbaan. Niet dat je baanplan niet goed is, maar het oogt een beetje zoals vroeger banen werden ontworpen, voor het digitale en computergestuurde tijdperk.

Interessante stelling.... Kun je die ook onderbouwen?

Wat is er anders / realistischer in het baanplan/treinverkeer van een computergestuurde baan ten opzichte van een handbestuurde (of -oh gruwel  ;) - analoge) baan?

Volgens mijn bescheiden mening is de ontwerper van de baan degene die bepaalt of het realistisch wordt of niet. De besturing maakt het plan niet anders.
Alleen wordt het bij grote banen lastig (onmogelijk) om de besturing alleen te doen. Dan heb je een team van mensen nodig. Net als die in het echt trouwens nodig zijn (elke trein heeft zijn eigen machinist...).
En als je geen team mensen ter beschikking hebt, moet je (een deel van) het treinverkeer automatiseren. Dat kan zowel analoog of digitaal (waarbij het bij analoog soms veel lastiger/uitgebreider is maar niet onmogelijk).
Met wel of geen realistisch treinverkeer heeft het echter niets te maken.

Sterker nog, ik zie tegenwoordig steeds meer baanplannen langskomen die meer en meer op spagetti lijken. Er zijn heel veel spoorverbindingen van links naar rechts en van voor naar achter. De software houdt inderdaad prima in de gaten waar de treinen rijden, maar van realistisch treinverkeer is geen sprake...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #237 Gepost op: 18 januari 2019, 09:06:44 »
Weer bezig geweest om bepaalde puntjes proberen te verbeteren maar ik vrees er voor dat links boven in bij de blauwe korte kruising een kortsluiting is

Het zit zo in elkaar er komt een trein aan via de binnenste over de eerste wissel zo naar de industrie terrein maar gaat terug naar de hoofd baan over de kruising.



mvg
Erik
 

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #238 Gepost op: 18 januari 2019, 09:56:18 »
Hallo Erik, door de kruising (en bijbehorende wissels) heb je weer een overloopverbinding gecreeerd. Geen probleem, maar daardoor heb je nu wel 2 keerlusmodules nodig om de kortsluiting te vermijden.

Je zou een 3e parallelspoor kunnen leggen in de boog links en dan de containerterminal met je station verbinden. Welliswaar is de terminal dan alleen maar te bedienen door treinen die van rechts naar links door je station rijden, maar dat is geen groot probleem denk ik. Na een klein stukje rijden komen ze vanzelf in de tegenrichting (via de flyover).

Dan de CT zelf: er is geen omloopmogelijkheid, dus een lok sluit zich op in de terminal. Je hebt dan een 2e lok nodig om de wagens weg te trekken en de 1e lok te bevrijden. Geen probleem, zolang je je er maar van bewust bent.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #239 Gepost op: 18 januari 2019, 10:04:28 »
Dat zou ik kunnen doen Wim nog een derde binnenspoor maken die dan aansluit in het station maar dan heb ik in het station als nog een overloopw wissel nodig wat weer voor kortsluiting zorgt.

Of ik kan alle sporen in 2 richtingen laten rijden via koploper dan is er volgens mij geen problemen meer?

Gr.
Erik