Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

paarse draad Esu sounddecoder V4.0 door spock
Vandaag om 13:56:26
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 13:37:25
AVT NS6300, nog slechts 2 AC-locomotieven voorradig! door AVT Products
Vandaag om 13:25:05
Den Overslag & Marchan'Dix door tijgernootje
Vandaag om 13:14:25
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Trainhunter
Vandaag om 13:10:43
Oersik in schaal 1 door edwin1974
Vandaag om 12:52:46
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door the railwarrior
Vandaag om 12:46:22
Marklin V200 021 stopt ermee. door rbeek
Vandaag om 12:42:50
Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door MDK193
Vandaag om 12:40:07
MB-module: "Bahnübergang Burgstraße" door Tjalling
Vandaag om 12:13:15
Henschel Gooische Stoomtram 18 door Sven
Vandaag om 12:07:48
25 jaar geleden door Piggelmee
Vandaag om 11:56:43
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Sandopie
Vandaag om 11:22:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:19:37
Aparte voeding voor DR4018 en DR4024 door borotof
Vandaag om 11:19:14
Probleem automatisch rijden Rocrail. door San-Markos
Vandaag om 11:01:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:22:13
Stoompluimen in de pluimweide door gotischeboog
Vandaag om 09:41:44
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 09:25:05
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 09:22:40
Roco h0, NS 1200 door MetalForever
Vandaag om 09:17:51
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken door Ben
Vandaag om 09:06:56
Foto's wagon SSy 45 Demka - Hoogovens gezocht door VAM65
Vandaag om 08:57:26
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Timo
Vandaag om 08:57:24
Fleischmann BR94 met rookgenerator door zuylen
Vandaag om 08:53:54
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 10528 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #150 Gepost op: 03 juli 2018, 21:49:41 »
Persoonlijk zou ik geen 12 mm nemen, maar ja, het is jouw feestje Erik...  ;)

Ik denk dat het nét gaat als je hem zo bouwt dat het buitenste spoor van de helix het stijgende is (zie mijn schetsje een paar berichten terug).
Met een grondplaat van 80 cm in het vierkant, past er net een railcirkel met een diameter van max 72 cm in (rekening houdend met marges aan de zijkanten). Dat is dus een omtrek van 226 cm. Bij een stijgingspercentage van 2.5% kom je dan op 56 mm stijging per ronde.
Met:
12 mm hout,
3 mm kurk,
3 mm rails,
blijft er 38 mm vrije ruimte voor de trein over. Dat kan dus als je geen bovenleiding neemt. Maar ik begreep dat je ook een ICE wilt laten rijden, dus wel bovenleiding nodig hebt. Misschien dat je een koperdraad tegen de onderkant van de bovenliggende plaat kunt bevestigen (ter bescherming/geleiding van de stroomafnemers) maar ik weet niet of dat goed gaat passen. Zelf rij ik niet met bovenleiding (en heb ook geen helix). Daar kunnen anderen meer over zeggen.

Uiteraard kun je ook voor een steilere helling kiezen. Met 3% win je 67 mm per ronde dus 11 mm meer. Dat is waarschijnlijk voldoende, maar zal wel beperkingen geven voor de maximale treinlengte.

Groet, Wim


Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #151 Gepost op: 03 juli 2018, 21:54:32 »
Wim jou schets van vanmiddag ziet er ook leuk uit , ik heb nu veel mogelijkheden en wat betrefd de bedding ik gebruik van die dunne iso platen die ze onder laminaat vloer gebruiken.

Voor mij hoeft niet alles heel stil te rijden dat is in het echt ook niet ;D
Erik
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2018, 21:56:09 door Erik »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #152 Gepost op: 05 juli 2018, 15:20:54 »
Hallo Erik,
Geluid is weer een heel andere discussie. Daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur. De isolatie (kurk/schuim) kun je inderdaad weglaten. Dat scheelt weer 3 mm.
Ik ben nu wel benieuwd naar het uiteindelijke plan. Ga je dat hier nog plaatsen? :)

Wat betreft de helix: je schreef dat je in een vierkante plaat een vierkante opening zaagt. Maar is een cirkel niet handiger? De rials in de helix vormen tenslotte een cirkel...
En hoeveel lagen ga je hem maken? Maw: wat wordt de vertikale afstand tussen je zichtbare station en het schaduwstation? Maak dit niet te klein. Je wilt er goed bij kunnen komen, mocht er een keer iets ontsporen.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #153 Gepost op: 05 juli 2018, 16:08:12 »
Sorry voor de late reaktie. Maar ik heb weer wat zitten schuiven en proberen. Je paln kan wederom met 12 mm gerealiseerd worden. De helix wordt een waar kunstwerkje. Tzt wil graag een foto hebben als je de helix werkelijk gaat bouwen.

Ik heb alleen de knelpunten ontworpen. Het parallelle spoor volgt toch het andere spoor.
Afstand tussen de sporen(vertikaal) is nu 56 mm. De totale hoogte is nu 196 mm en er nergens een stijging/daling van meer dan 3%, vaker minder.
Als je het bovenaanzicht ook wil, reageer dan hier maar, dan plaats ik dat ook. Maar verwacht niet te snel, ik ben aan het verhuizen en dat is een analoog proces, waarbij PC slachtoffer is en zeker niet om te kijken. En de telefoon gaat weer terug in de stand 1990: bellen en sms-en.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #154 Gepost op: 05 juli 2018, 18:40:20 »
Zo even een foto posten waar die helix precies moet komen , tijdens de bouw van de eerste laag ( schaduwstation) heb ik al een klein stukje van de gebouwd , maar eerst het schaduwstation ver afmaken en dan de helix .

Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #155 Gepost op: 09 juli 2018, 13:27:25 »
Hallo Erik,
Goed te zien dat je met bouwen bent begonnen. Wat de helix betreft: ga je de platen nog meer op maat zagen zodat het precies het spoor volgt? Als je er nu nog een soortgelijke plaat bovenop monteert (voor de volgende omwenteling), dan kun je met geen mogelijkheid meer bij het onderste spoor. Stel dat daar een trein ontspoort, hoe krijg je die daar dan weg? De tussenruimte is 50-60 mm. Daar krijg ik mijn hand niet tussen. En jij ook niet gok ik... ;)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #156 Gepost op: 12 juli 2018, 20:30:54 »
Heb vandaag weer eventjes de tijd genomen om in SCARM het een en ander aan mijn baanplan te veranderen.

Ik heb als voorbeeld de baanplan van Wim Hesselink van 3 Juli gebruikt , de rode en de paarse sporen gaan naar de helix richting het schaduw station maar die zakken zo dat ze niet niet de komen voor de gele lus , de gele lus ligt onder het hoofd station.
De paarse spoor is stijgend en de rode spoor dalend.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
mvg


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15917
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #157 Gepost op: 12 juli 2018, 21:04:44 »
Je bent in ieder geval het keerlusprobleem kwijt, zo lang je in het station maar geen wisselverbinding legt tussen het gele en het blauwe spoor.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #158 Gepost op: 12 juli 2018, 22:06:53 »
Citaat van: Erik
... de rode en de paarse sporen gaan naar de helix richting het schaduwstation maar die zakken zo dat ze niet niet de komen voor de gele lus, de gele lus ligt onder het hoofdstation.

?? Die zin is niet duidelijk, de gele lus ligt dus op hetzelfde niveau als het schaduwstation?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 21:46:32 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #159 Gepost op: 12 juli 2018, 22:16:16 »
Nee die gele lus hangt onder het station maar boven het schaduwstation

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #160 Gepost op: 12 juli 2018, 22:23:41 »
OK, dus als het hoofdstation is niveau 0, dan is het rood/paarse spoor +1, de gele lus is -1 en het schaduwstation is -2.
Het rood/paarse spoor moet dan van +1 naar -2, is daar dan genoeg lengte voor?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #161 Gepost op: 12 juli 2018, 22:26:38 »
Reken maar dat dat voldoen lengte voor is en zo niet dan verzin ik wel een oplossing om extra rij lengte te krijgen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #162 Gepost op: 12 juli 2018, 22:30:22 »
Als je in Scarm de hoogtes opgeeft, rekent die het hellings% uit en dan kun je ook een 3dplaatje maken.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #163 Gepost op: 12 juli 2018, 22:32:37 »
Ik heb scarm maar nog net en ik weet niet goed hoe ik dat moet doen.

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #164 Gepost op: 13 juli 2018, 00:31:01 »
Hoi,

Klik op de witte driehoekige verbindingen van je railstukken in het plan.
Dan ontdek je de knoppen in de balk erboven ook vanzelf om met hoogteverschillen te werken.

Gr Koen.
Kijk eens op Midland Industriebaan, IV
MultiMuis en Arduino Techniek. HO
NewMancavemusic