Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door Hans Gvz
Vandaag om 21:32:16
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 21:30:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:28:22
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
Vandaag om 21:24:50
Video's over werken met Traincontroller door RudyB
Vandaag om 21:24:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door bernhard67
Vandaag om 21:19:54
Marklin z-spoorbaantje in aanbouw door bink79
Vandaag om 21:18:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:17:07
ESU Ludmilla, ervaringen gevraagd door Baan Wally
Vandaag om 21:14:11
Hoe onderdelen slim op te bergen? door Bert V
Vandaag om 21:08:21
seinen en nachtschakeling door Norway13
Vandaag om 20:56:31
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:50:38
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 20:40:38
Dirty Stuff door Hans_omBC
Vandaag om 20:32:43
Bramsburg door bosje77
Vandaag om 20:03:49
Br 18 526 door Biesje
Vandaag om 19:35:31
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:31:56
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
Vandaag om 19:20:54
Wat wilde je altijd al hebben? door Stedahult
Vandaag om 19:18:41
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 19:16:26
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
Vandaag om 19:14:20
Open dag door JohnT
Vandaag om 19:05:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 18:25:15
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door trabiarie
Vandaag om 18:11:51
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 18:03:39
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:27
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door W.Broere
Vandaag om 16:37:16
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Jan Bennink
Vandaag om 16:17:26
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 16:14:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:57:40
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 3677 keer)

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #30 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:01:52 »
Ik ga vanavond bekijken of er voldoende ruimte is om het rangeer gedeelte verder door te trekken naar beneden dus er zou een brug over de stations sporen heen hopelijk lukt dat.

Ik weet niet of het gaat helpen , maar ik gebruik voor het ontwerpen het  programma scam
Gratis te vinden op link https://www.scarm.info/index.php?page=download

Ik vind het een fijn programma , je kan de dalingen en stijgende sporen maken en die geeft ook aan of je dan goed zit of dat het niet haalbaar is door groen geel of rood te kleuren bij het instellen

Ook kan je dan een zicht veld krijgen door het in 3D te bekijken Stations en gebouwen kan je er dan ook in verwerken ook wegen en bomen en water
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 15:03:49 door stoomtreinen gek »
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #31 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:25:52 »
Hoi Eric,

ja ik blijf toch wat problemen houden met de rangeersporen.
Als je nu gaat rangeren dan zijn beide hoofdsporen geblokkeerd!
dat kan in de echie echt niet.
je kunt natuurlijk kiezen voor een landelijk enkelsporig zijlijntje periode  tot en met ong 4
dan zijn dit dingen die wel kunnen.
het invoeren van een hoofdrangeerspoor geeft ook wel wat mogelijkheden
En wat is het doel van de rangeersporen daar?

ik zou er nog eens over nadenken

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2017, 23:30:36 »
Ik heb even opgezocht wat hoofd rangeer spoor betekende maar ik denk dat jandcargo dit bedoelde.

Wat betreft het rangeer gedeelte is weg wat er daar nu voor in de plaats moet komen daar ben ik nog niet uit , mijn bedoeling was op dat rangeer gedeelte wat er eerder was ( zie de tekening hier boven) om paar locs neer te zetten en 1 of 2 sporen waar een goederentrein stond te wachten om te vertrekken.

Mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2017, 23:43:07 »
HOI erik,

Een hoofdrangeerspoor heeft als doel dat je kunt rangeren zonder dat je met het rangeerdeel op de doorgaande (hoofd)sporen komt.
Het is lang spoor dat meestal in het verlengde ligt van de rangeersporen zodat je treindelen kunt uithalen zonder het overige verkeer te hinderen.
Op de modelbaan in het ook een interessant gegeven want je treinen rijden rondjes en je kunt zelf tegelijkertijd lekker rangeren

succes jandcargo

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2017, 00:36:34 »
Gisteren weer naar de club geweest (AMRA) en een van de leden zei , als ik opnieuw moest beginnen zou ik kiezen voor schaal TT .

Dus ik kijk nu op de site van een winkel uit Vlaardingen en zie dat ze toch best wel leuke loks hebben maar en wagons nu even kijken of het ook op mijn baan past met de bogen.

Mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Ieder zijn plezier,groot of klein
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #35 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:42:47 »
Ik herken dit , alleen zoals altijd m zuk je zelf de keus moeten maken daarin, laat de keus niet afhangen van een ander ,omdat die ander dat graag ziet en wil.Waarom zou je de keus van een ander zwaarder laten wegen ? Het is jou wens om met een bepaalde schaal bezig te zijn.
Kies met gevoel , vind jij dat je met N beter af bent dan is het nogal makkelijk .
Overweeg de voor en nadelen van TT , maar ook die van N .

groet Reeks 77

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #36 Gepost op: 19 augustus 2017, 14:00:55 »
Is inderdaad even een lastige beslissing.
 Nadeel van TT en N .
TT Weinig tot geen nederlands spul te verkrijgen en nog steeds veel plaats in beslag met opruimen.
N Goed opppassen omdat het vrij klein is.

Voordeel van TT heb ik geen idee van.
Voordeel  van N courante schaal alles te verkijgen net als bij H0 op een kleine oppervalkte kan je veel kwijt.

Als ik dit nu zo typ denk ik toch sterk om door te gaan met N spoor het zal zeker wennen worden omdat ik altijd H0 heb gehad ik vraag mij wat af als ik een N lok heb gekocht zijn die gitaal voorbereid en welke decoder raden jullie mij aan.

Wat betrefd mijn baanplan hij blijft voorlopig hoe die is alleen in de rechterhoek daar komt een 2sporige kopstation met een klein fabriekje en opslag plaats.

Mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Ieder zijn plezier,groot of klein
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #37 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:37:49 »
Wat voor een decoder in een lok moet is afhankelijk met welk merk is voorbereid , het staat vaak aangegeven in de omschrijving van de lok op de tekening waar je kunt zien hoe je hem moet onderhouden of voor onderdelen bij te bestellen.
Ikzelf heb ook N maar ook HO , wat bij HO geldt voor ruimte is bij N eigenlijk ook van toepassing .
Je bent met N nogal snel de neiging om het helemaal vol te leggen ,omdat je zelf al aangaf op een kleine ruimte veel kwijt te kunnen .Je kunt ook je eigen afvragen ,wat wil ik eigenlijk precies en wat is het doel ervan .
Minder is meer , dat geld ook voor N .Er zijn hier talloze voorbeelden te vinden die je op weg kunnen helpen om tot ene goed resultaat te brengen .Dan maakt het niet uit welke schaal het zou kunnen zijn.

Groet Reeks 77

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #38 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:58:27 »
Reeks, wat ik al zei ik heb al een baanplan en vind hem redelijk ik weet niet wat ik er nog aan kan verbeteren.

Groet Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2017, 17:47:59 »
Van de week kwam ik er achter in wintrack dat de helix te krap is de rechter helix als hij onder het spoor verdwijnt is net geen 5 cm en bij de linker nog geen 4 cm als hij ook daar onder het spoor verdwijnt vraag mij nu af of de helix wel zinvol is.

Ik vrees ervoor dat ik weer terug naar de tekentafel kan.

Mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2017, 19:32:06 »
Als de ruimte maar 4 cm is is dat niet erg.Alleen lastig om stil standen treinen te verwijderen
Wil je met de pantograaf om hoog rijden?
Dan kan je aan de onderkant van de plaat een draad aanleggen waar deze dan tegen aan komt.

Hier een link voor een helix in N-spoor.

http://treinmaarfijn.blogspot.nl/p/bouw-helix.html

mvg Ronald

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #41 Gepost op: 24 augustus 2017, 19:53:32 »
Hmmm in dat geval dan kan alles toch misschien doorgaan toch maar voor de zekerheid wintrack opstarten en alles na kijken of het haalbaar is.
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #42 Gepost op: 24 augustus 2017, 22:46:22 »
Ik heb alles nog berekend en als ik 2.5 % rij heb ik een door rij hoogte van 4 cm van de helix link als ik met de buitenste spoor onder het station wil doe ik dat met 3% dan is het verschil 4.8 cm
doe ik dat met de helix rechts dan is het verschil met de buitenste spoor onder het station 4.3 met 2,5 % en 5,1 cm .

Ik heb ook nog  3 plaatjes bij gevoegd 1 het station 2 het verdwijn spoor en het laatste plaatje is totaal plaatje.





Mvg Erik

Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommlgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #43 Gepost op: 25 augustus 2017, 09:41:11 »
lijkt mij wel een mooi plan
Het is dan alleen wel weer een rondje rijden
In N maakt dat niet zo veel uit op zich

Je hebt een groot station met verder niets
Ik persoonlijk denk dat je er straks niets meer aan vind

Of laat je ons nog verassen met iets ?

Groeten Rienk
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #44 Gepost op: 25 augustus 2017, 12:13:53 »
Hallo,.

Misschien goed om nog eens de bereikbaarheid te bekijken.
Het schaduwstation lijkt nu volledig onbereikbaar.
Een normaal mens kan 80 cm ver reiken en volgens mij ga je daar ver overheen.
Misschien kun je nog een mangat maken in de schaduwlus.
Of dit wat oplost is de vraag omdat de ruimte tussen de niveaus klein is

succes jandcargo