Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door NS 1607
Vandaag om 02:12:41
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 3990 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2017, 00:30:46 »
hallo Eric,

ja het is allemaal een beetje stijfjes zonder swung, zullen we maar zeggen.
Probeer eens een benadering te kiezen vanuit het grootbedrijf.
ER is een reizigersaanbod en dat geeft een behoefte aan treinen.
Die treinen hebben weer perronruimte nodig.
Dat geeft weer wisselstraten enz.
Voor de goederendienst geldt hetzelfde.
een fabriek wil  producten afvoeren wat aantallen wagons oplevert.
Daar komen dan weer sporen en wissels uit.
Bovenstaande geeft bestaansrecht aan de spoorlijn en maakt het ook interessant.
Kortom het gaat leven en zon baan levert dan ook veel bouw en rijplezier op.

In het kort mijn overdenkingen over dit onderwerp.
ga er mee aan het denken.

succes jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2017, 00:34:17 »
O ja,

met zon mooie grote ruimte en schaal N kun je toch iets fantastisch maken.
En bedenk: In het grootbedrijf heeft elk stukje rail en wissel een functie.
Er ligt nergens zomaar een spoor.

groet jandcargo

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2017, 02:11:31 »
Hoi Erik,

Waarschijnlijk aanvullend op jandcargo. Wat probeer je uit te beelden met je modelbaan? Je hebt al iets van een eindstation en iets met goederen ingetekend. Ik neem aan dat je met allebei iets hebt? Probeer je dan eens voor te stellen wat voor station je wilt maken, en wat er bij de goederen aan de hand is. Ik zou zelf misschien het station op de ene poot van de L leggen, en de industrie aan de andere kant. Dan zie je eigenlijk altijd wel iets gebeuren en wordt het sporenverloop ook interessant, lijkt me zo.
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2017, 08:09:28 »
Dat weet ik zelf ook nog niet wat ik probeer uit te beelden.

Wat ik wel wil dat is het volgende een mooie doorgaande of kopstation voor de reizigers een goederenstation en verder een mooie vloeiende sporen verloop.

Ik heb al op de site gekenen van sporenplan.nl maar daar vind ik zelfs niet wat ik leuk vind of om een idee op te doen.

Mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2017, 11:21:56 »
Dan het probleem eens anders aanvliegen. Wat voor materieel in N heb je nu? En heb je misschien een tekening of foto's van de ruimte waarin je werkt?

Ik heb wel een half idee dat ik zo eens zal schetsen.
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2017, 11:45:28 »
Heb geen foto van de ruimte maar de maten van de baan staan erbij en met die maten dat is de uiterste maat die ik tot beschikking heb. En van materieel ik moet nog alles aankopen.

Ik dacht zo het station zover mogelijk vooraan te plaatsen schuin bv met daar achter een rangeer gedeelte dan rechts onder in de hoek een helix te zetten met een spiraal omhoog om vervolgens achteraan een parade stuk te maken om dan vervolgens links van de baan een 2e helix te maken.

Maar dit moet ik van de week in wintrack te maken en kijken of het mogelijk is.

Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:55:17 »
Hoi Erik,

Ik dacht aan het volgende idee. Ik zou beginnen bij een enkelsporige lijn, zodat je bodemplaat niet te druk wordt. Bovendien kan je dan grotere boogstralen gebruiken bij de bochten en de helix.

Ik zit te denken aan een hondebot, waarbij er een keerlus verborgen is in het schaduwstation, en een keerlus zichtbaar is. Je kan op dezelfde lijn dan treinen in twee richtingen laten rijden. In het groot bedrijf gebeurd het wel eens dat treinen elkaar dan tegen komen, en moeten kruisen bij een station. Dat zou je op jouw modelbaan ook kunnen doen.

Je kan ook een kopstation maken binnenin de keerlus. Daar is voldoende ruimte voor (volgens mij ook om daar een omloopspoor te maken). Iets lastiger is om het kopstation en het doorgaande station te combineren, zeker omdat er dan weinig ruimte over is voor de omgeving.

Het goederen terrein kan je via een aftakking maken. Die zou dan de ruimte binnen de helix gebruiken. Die ruimte kan je zelf verder invullen, en ook daar heb je volgens mij genoeg ruimte om er iets moois van te maken.

Ik heb nu met de gratis versie van Anyrail even het een en ander in elkaar gezet. Dat moet natuurlijk verder uitgewerkt worden als je het idee leuk vindt. Ik heb geen te korte boogstralen gebruikt bij de flex sporen, dus het concept is wel te realiseren (gebaseerd op ROCO N spoor).

Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:02:27 »
Man man .... wat is dat toch lastig om een leuke baanplan te verzinnen en ik dacht dat in H0 lastig was maar in schaal N met de ruimte is het nog lastiger.

Maar ooit kom ik er wel met een leuke baanplan.

Ik heb voorlopig deze ontwerp gemaakt het is een tussen niveau tussen een schaduwstation en een stad/dorp met een doorgaande station hoe ik de bovenste gedeelte ga doen daar ben ik nog niet uit (Rome is ook niet op 1 dag gebouwd) :D

De tekst bij het plan zegt alles over de sporen verloop en hoe ik de wissel complex in de helix ga oplossen dat weet ik nog niet dat wordt waarschijnlijk in koploper geregeld.

mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:54:33 »
Beste Erik

Dit is best uitdagend om naar te kijken
Eerlijk ge zegt smul ik hier van , ook ik heb hier mee lopen worstelen

Mijn bouwdraadje mag je ook wel een kijkje nemen , ik heb gelukkig mijn ontwerp klaar
En gebaseerd op stoomtreinen langzaam kom ik verder
Hier is mijn draadje ,  https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Misschien kom je nog iets tegen wat je op weg helpt
Wand ook mijn baan is in een L vorm   

Ik zal dit ook even op de voet blijven volgen wand ben heel benieuwd wat jij er van gaat maken
M.V.G
Rienk
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2017, 09:14:46 »
Deze keer heb ik de tafel beetje veranderd zo kon ik een schuin station creëren met lange station sporen (91cm) met daar achter 4 rangeer/industrie kop sporen van (70 cm)

De sporen links en rechts die zijn nog niet aangesloten die gaan straks en nivo  lager naar een schaduw station doe nog gemaakt moet worden maar eerst ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden en de rij richting wordt op zijn Belgisch  ;D dus de stijgende spoor is de buitenste spoor.

mvg
Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 16 augustus 2017, 11:52:08 »
Als je treintafel in een hoek komt te staan dan kan je moeilijk bij de goederen spoor als er wat gebeurd of met aankleding
Kan je een open tafel maken en modules of word het een vaste dichte tafel
Is het het laatste is dan zal ik er nog eens goed over na denken wand je hebt een hele grote diepte die je nu moet over bruggen
Ik weet niet hoe lang je bent en hoe hoog je de tafel maakt maar dat zou je op een keukentafel kunnen uit meten door er een rolmaat neer te leggen en kijken of het dan nog gaat lukken

Verder heb je een leuk baanplan misschien dat je het achterste goederen spoor nog kan doortrekken naar het hoofdspoor
Zodat je die van twee kanten kan inrijden en hoef je met rangeren over het hoofdspoor
Zo als je het nu hebt moet je zoiezo over je hoofdspoor heen
Misschien heb je er wat aan is verder een leuke baanplan
Als je wil kan ik wel een voorbeeld voor je uit denken
Alleen als je er echt behoefte aan hebt
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:05:37 »
Hoi Erik ik ben even zo vrij geweest om telaten zien wat ik bedoel
Hier het voorbeeld



Het Rode spoor heb ik door getrokken zo dat je van beide kanten kan inrijden en je ook  kan rangeren
Ook heb ik de rare knik bij de tweede engelse wissel er uit kunnen halen en oogt nu ook strakker

M.V.G
Rienk
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 13:07:59 door stoomtreinen gek »
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:14:18 »
Dank je wel Rienk voor je laatste voorstel .
Het wordt een open constructie had in het verdelen ook een open constructie maar daar op had ik een dichte plaat gedaan beginners fout.

Nu heb ik veel af kunnen kijken bij ons op de club (Amra in Belgie)zijn wij een nieuw deel aan het maken.

Maar de laatste spoor wat jij erbij getekend hebt dat wordt toch een keerlus?
Alles wordt straks bestuurd met de multimuis van Roco en later staps gewijs wordt koploper erbij gehaald.

Erik
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:22:16 »
Beste Erik

Ik heb eerlijk ge zegt niet echt opgelet met het maken , ik denk idd dat je wel op een keerlus uit komt
Vanwege de engelse wissels die er in verwerkt zitten

Of je dat erg vind weet ik niet , dat valt met een keerlus module ook wel weer op te lossen

Of je moet de engelse wissels er uit zien te halen en daar een andere oplossing voor zien te vinden
Het nadeel word dan wel dat je een grotere wissels straat krijgt
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:32:50 »
Ik ga vanavond bekijken of er voldoende ruimte is om het rangeer gedeelte verder door te trekken naar beneden dus er zou een brug over de stations sporen heen hopelijk lukt dat.
Open deur dag 11 en 12 november fort 2 in Wommelgem Belgie van 10 uur tot 18.00 met een hele nieuwe baan.