Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Eerste baanplan spoor N

(1/58) > >>

Erik:
Hoi.

Het is eindelijk gelukt om een baanplan te maken voor een kleine ruimte ben benieuwd wat jullie ervan vinden .

Kleine uitleg.

DE 2 achterste sporen komen iets omhoog dat wordt een parade stukje.
De binnenste sporen naar het rangeer gedeelte wordt in 2 richtingen gereden .
Tijdperk wordt van alles door elkaar.

De baan wordt digitaal gestuurd met Roco Multimuis.

Mvg
Erik

Frans Peeters:
Eenvoud zelve, dus goed start plan waar toch een beetje spel in zit.

Voorstellen tot aanpassing:
Een tweede overloopwissel is nodig om van het buitenspoor naar het binnenspoor te geraken als rechts rijdt (klokmee op het buitenspoor)
Ik zou de bochten van het paradespoor aan de linkerkant in 1 vloeiende bocht leggen in plaats van die knik. Rechts is dat iets moeilijker omdat je dan veel plaats gaat verliezen.
Ook de bocht naar het rangeerdeel in 1 vloeiende bocht en deze iets laten doorlopen zodat je rangeerterrein loskomt van het paradespoor. Je kan daar dan een stukje gras tussen voorzien zodat je dijklichaam beter tot zijn recht komt. Nu plakt je rangeerstation tegen het verhoogde deel aan en heb je geen dijklichaam.
Ook zou ik dat naderingspoor iets naar beneden leggen, Daardoor vergroot je het niveauverschil tussen je paradespoor en rangeerveld optisch. Geeft je bovendien de mogelijkheid om je rangeerterrein voor vrachtverkeer toegankelijk te maken via een onderdoorgang aan de rechter of linkerkant.
Een evetueel stationsgebouw zou ik sowieso in de linkerbenedenhoek situeren. Daar kan je ook het begin van een klein stadje maken met het obligate café "de statie" of dergelijke.

Erik:
Frank bedankt voor je snelle antwoord over dat rangeer gedeelte dat tegen de parade sporen ligt daar heb je gelijk in.

Over de bochten moet ik eens rustig bekijken hoe ik dit het beste kan oplossen in wintrack.

Het station wou ik aan de binnenkant plaatsen maar links buiten is ook een optie nu kijken wat voor station ik er bij wil hebben.

Mvg
Erik

Erik:
Na een kleine aanpassing is versie 2 van mijn nieuwe avontuur in spoor N.



Erik

Frans Peeters:
Maak die bocht naar je rangeersporen eens wat langer. Dan komt je rangeerbundel in een hoek liggen tov het parade spoor.
Krijg je daar ook wat ruimte om een beetje rust te brengen of wat industrie in te planten.
Bovendien haal je dan ook het strakke uit je plan, want alles blijft nog streng parallel liggen.
Als de rangeerbundel ook iets verder draait, heb je misschien zelfs de mogelijkheid een kleine kronkel in je paradespoor te leggen. Je kan de bocht rechtsboven ook wat meer naar boven schuiven dan zodat je globale plan ietsmeer naar een trapezium neigt.
Gewoon alles doen om een iets meer vloeiend verloop te krijgen ipv een bundel parallele sporen. Je baan is niet breed genoeg om dat weg te stoppen.

Kan je die overloop links ook niet in een stel boogwissels leggen?

Als je je plan goed vind, moet je voor jezelf ook ens overwegen hoever je wil gaan met het aanpassen van die overloopwissels om je paradesporen dichter bij elkaar te leggen dan de fabrieksafstand.
Ook bij je stationssporen moet je een beetje rekening houden met de perronbreedtes die je wil (moet) inbouwen.

Succes verder.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie