Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
Rockerbox2:
De eerste in Nederland gebouwde elektrische locomotief was de ESS 3201 voor de Nederlands Indische Spoorwegen op Java. Gebouwd in 1924 door Heemaf en Werkspoor. Heemaf was de hoofdaannemer en verzorgde de elektrische installatie, Werkspoor bouwde het chassis en de onderstellen.
Prachtige Films , Foto's en Info vind je bij Holec Historisch Genootschap
De 3201 op de traverse bij de Heemaf fabriek in Hengelo op de achtergrond de latere IJsel-Mij centrale. Foto: Heemaf
Omdat mijn familie historistische banden heeft met Heemaf, mijn opa was er Chef van de modelmakerij, mijn vader volgde er in de oorlog de bedrijfsschool en ik heb er ook een paar blauwe maandagen doorgebracht. Door deze historische banden heeft het wat meer interesse.
Omdat ik mij weer niet kon bedwingen maar een tekening ??? ??? ???
© Rino Voogd
Nog niet af en....... Oh ja het is een smalspoor lok
Nog wat interessante Links
https://www.youtube.com/watch?v=gUe6I7DllU8#t=222.702645
https://www.youtube.com/watch?v=pFwYkUVkcZY
https://www.youtube.com/watch?v=tfATC2wPIf0
Veel kijk plezier.
Eelco Storm:
Was een loc van de ESS, de Elektrische Staats Spoorwegen op Java, reden in en rond Batavia tot in de jaren zeventig. Een loc van deze serie is door Indonesische liefhebbers gered en weer in rijvaardige staat terug gebracht.
Wat wij smalspoor noemen, was daar normaalspoor (kaapspoor). Wat wij normaalspoor noemen, werd op Java breedspoor genoemd.
Eelco
ingenium:
De eerste in Nederland gebouwde elektrische ocomotief was er een met zitplaatsen, al 16 jaar eerder. :police:
Eelco Storm:
Ah, gaan we nu byzantijns muggenziften over hoeveel engelen er kunnen dansen op een speldepunt? ;D
Een treinstel is geen locomotief.
Sven:
Ga je deze in model maken? ???
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie