Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
17 april 2024, 22:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉
door
kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
17 april 2024, 17:57:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
17 april 2024, 17:19:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden? (gelezen 1680 keer)
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Gepost op:
15 juli 2017, 13:13:20 »
Hallo,
We hebben hier een br57, zonder nummers.
Nu dachten we dat het misschien wel leuk was hem om te nummeren naar hoe hij kort naar de oorlog als 4800 serie in Nederland heeft gereden.
Nu ben ik er al wel achter dat hij een 2-domige ketel moet hebben, dus dat klopt. Alleen we twijfelen over de vorm van het dak van machinistenhuis (rond ipv met luchtroosters) en het aantal frontseinen.
Weet iemand of deze uitvoering ook in Nederland heeft gereden?
Groetjes,
Marten
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8424
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #1 Gepost op:
15 juli 2017, 13:30:03 »
Helpt dit:
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ef7bced9-3806-5ef3-9a94-c8bb11ad0a13
Gelogd
Jeroen
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #2 Gepost op:
15 juli 2017, 13:33:49 »
Nou, dat is er in ieder geval al eentje met twee frontseinen!
Alleen deze heeft wel een hoekig dak, maar hij lijkt me een minder hoge opbouw te hebben als de dakvariant van Roco.
Misschien is dit nog wel te maken op het dak dat er nu bij ons op zit.
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #3 Gepost op:
15 juli 2017, 13:58:28 »
Dr waren veel verschillen tussen individuele locs, dus dat wordt foto's zoeken en kijken welke het beste bij t model past... Iets met een oorlog en er werd gewoon wat aan elkaar geknutseld dat werkte.
Hier de 4806,
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ab236c5e-ca68-5f60-bf30-d15a4eb5aa2e/media/b556df87-e79c-69d2-cede-4539cbd53454?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=1
oogt op t eerste gezicht aardig als je model, maar als je naar de tender kijkt... die kom t van een beierse loc. Vergelijk m maar met deze:
https://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/40124.png
4813 met originele tender en wat stukken frostschutz-bekleding:
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/b172d820-ed85-50df-a3e7-3cb5fc5471df/media/54f80021-ec5b-786b-908f-2414ab0bbac7?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=6
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ef7bced9-3806-5ef3-9a94-c8bb11ad0a13/media/ee955d5e-8e51-254a-ffd9-23fe92bb5ec8?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=7
4819 met beierse tender, 3 dommen en isolatie om een paar leidingen en 1 NS olielantaarn (ze moesten wel, want de dynamo ontbreekt voor duitse electrisch licht):
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/8fc0b8df-a706-5a90-9376-5d4741b822c0/media/9eee9a46-333e-2938-77e4-d1061682db92?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=5
4809, 3 dommen, pruissische 4-assige tender, rond dak...
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/f7d8c67d-5544-58da-bda9-cb4be781f208/media/d385e8ba-0a6d-5de0-82cf-650cbe61c116?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=8
Dr staat me bij dat een br 57 die bij de NS terecht kwam zelfs zo'n duitse kuiptender had met een van achter dichtgemaakt machinistenhuis. Je kunt er een prachtig knutselproject van maken om zo'n loc exact kloppend te krijgen met allemaal nieuwe details en leidingen, maar of je daar zin in hebt... al die afwijkende tenders zijn vaak wel ooit in model verschenen, dus de mogelijkheid om er wat mee te rotzooien is er wel.
«
Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 14:10:24 door Floris Dilz
»
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
JSRail
Gast
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #4 Gepost op:
15 juli 2017, 14:18:16 »
Volgens 'onze Nederlandse stoomlocomotieven' (H. Waldorp) keerde deze serie in 1947 alweer terug naar Duitsland. De locomotieven 4811, 4801, 4817 en 4819 waren van eind 1944 tot 1945 resp genummerd als NS 4704, 4702, 4701 en 4703. Als gevolg van de Zweedse lok serie 4700 werden ze omgenummerd naar de 4800 serie. De 4809 en 4816 hadden 4-assige tenders. Bij de 4801 was het machinistenhuis aan de achterzijde afgesloten en kuiptender. Van deze serie waren velen niet bruikbaar.
«
Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 16:15:10 door Haarlems Spoor
»
Gelogd
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #5 Gepost op:
15 juli 2017, 19:52:39 »
Allemensen, wat een informatie!
Ik had al even zitten zoeken op internet, maar op de een of andere manier zit het Utrechts Archief niet in mijn systeem..
Blijkbaar zijn er aardig wat varianten mogelijk, wat ook aan zou kunnen sluiten bij het aanwezige model!
Een voordeel bij deze loc is wel dat de aandrijving volledig in de tender zit, dus een tender-swap lijkt niet de moeilijkste ingreep, mits te vinden en voorzien van een aandrijving.
Inmiddels zijn de NS-nummerschildjes voor deze loc besteld, alleen het is nog even een verrassing welke nummers er straks precies uit oostenrijk komen.
Tegen die tijd proberen we te ontdekken of het origineel er op een manier op geleken heeft.
En zo niet, dan te kiezen; of omnummeren, of ombouwen of niks zeggen en gewoon lekker zo laten!
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
dh3201
Offline
Berichten: 2450
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #6 Gepost op:
15 juli 2017, 20:14:51 »
NS-nummerschildjes?
Deze locs hadden gewoon het Duitse nummer doorgestreept en het Nederlandse nummer erboven geschilderd.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #7 Gepost op:
15 juli 2017, 21:19:11 »
Ik bedoelde eigenlijk de nummerplaatjes.
Tenminste, ik neem aan dat de nummertjes op de plaatje zitten, welke het verticale sleufje in de zijwand van de cabine afdekken?
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
dh3201
Offline
Berichten: 2450
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #8 Gepost op:
15 juli 2017, 22:31:49 »
De Duitse nummers zaten op een plaat, voor zover nog aanwezig.
Ter vervanging werd het nummer gewoon op het machinistenhuis geschilderd, of achterwege gelaten.
De Nederlandse nummers zijn gewoon op het machinistenhuis geschilderd.
Er was in die jaren nauwelijks materiaal voorhanden om nog platen te maken.
En wat er nog aan materiaal voorhanden was, kon men wel beter voor wat anders gebruiken.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
«
Reactie #9 Gepost op:
20 september 2017, 23:41:16 »
Vandaag post gekregen uit Emmen, met daarin het nummerschildje voor deze loc.
En het nummer is geworden: *tromgeroffel*..........de 4815.....
Die heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen, dus dat wordt weer zoeken..
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?