Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: N baan in segmenten: Wieslauftal  (gelezen 5838 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
N baan in segmenten: Wieslauftal
« Gepost op: 09 juli 2017, 08:52:30 »
Hallo modelbouwfans,

Segment Lauterbach
Een nieuw draadje om de bouw van mijn N baan te illustreren. Nou ja, "baan" is teveel gezegd. Ik bouw een enkelsporige nevenlijn naar Duits voorbeeld op losse segmenten. Het eerste segment beschikt over een tunnelingang, waarachter een schaduwstation kan worden aangekoppeld. Het segment bevat verder niet meer dan een spoordijk met twee gebouwtjes naar voorbeelden uit Lauterbach in het Zwarte Woud. Overigens heeft in het echte Lauterbach nog nooit een spoorlijn gelegen, dus het grote voorbeeld wordt niet exact nagebootst. Het mooie van onze hobby is immers dat we kunnen bouwen wat we zelf mooi vinden.

Deze eerste module is opgebouwd uit multiplex kopwanden van 12mm, zijwanden van 9mm en drie tussenschotten van 6 mm dikte. Hij weegt dus bijzonder weinig. Voor de spoordijk en de plaatsen waar de weg en het huis en de schuur uit Lauterbach komen, is ook 6 mm multiplex gebruikt:





Vervolgens is er een metertje flexrails van Peco (ik gebruik Code 55 voor sporen die in het zicht liggen) op bevestigd en is het frame afgewerkt met een stuk aluminium vliegengaas uit een oude hordeur:



Het gaas is eerst afgewerkt met een laag keukenpapier gedrenkt in behangersplak en daarover heen een dunne laag gips. Na uitharding is deze laag voorzien van een mengsel van verdunde houtlijm en donkerbruine latex, welke is afgestrooid met schelpenzand. Ballast aanbrengen, sein plaatsen en klaar:



Deze methode bevalt mij uitstekend, want het gewicht blijft binnen de perken en het is een goede basis voor de "groene" afwerking. Vooral omdat het zand ervoor zorgt dat de houtlijm waarmee het groen wordt aangebracht, niet te snel droogt. De basis voor het groen is een laag van verschillende kleuren Woodland Turf, aangebracht met verdunde houtlijm. Deze wordt vervolgens afgewerkt met grover strooimateriaal van allerlei fabrikanten. De bomen en struiken bestaan hoofdzakelijk uit takjes zeemos en hier en daar wat IJslands mos, ook weer voorzien van strooimaterialen:



Hier nog een plaatje van het geheel. Ik zal een volgend bouwberichtje wijden aan de zelfbouw van de huisjes op dit segment.


trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2017, 21:16:13 »
Het eerste huisje op mijn segment is nagebouwd van een origineel langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud. Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat net buiten het dorp Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:







En hier dan een paar foto's van het grote voorbeeld:






g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2017, 07:03:29 »
" het resultaat mag er best zijn" het is prachtig en dat in spoor n! Groot compliment, de hele module mag er zijn ( misschien een beetje te egaal groen), alhoewel het Zwarte Woud al richting Zwitserland gaat en daar is alles egaal  ;D

Groet, Gert-Jan

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2017, 08:57:54 »
Dankjewel Gert-Jan,

In het Zwarte Woud is het inderdaad bijna net zo egaal groen als in Zwitserland:

« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 09:04:21 door trainiac. Reden: typfout »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2017, 09:07:04 »
Grote delen van Nederland zijn tegenwoordig ook egaal groen, enkel Engels Raaigras. Maar dat is een mooi segment geworden. Hoe verbindt je andere segmenten hier aan? En de elektrische verbindingen?

Groeten,
Gerard

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2017, 09:22:15 »
Het is schitterend, werkelijk heel mooi en zoveel details! Het is juist goed dat het geheel een beetje egaal van kleuring is, alhoewel als je goed kijkt heb je best veel kleurschakering gebruikt.
Het is spoor N, maar vaak wordt deze mate van afwerking lang niet eens in H0 gehaald.
Groot compliment hoor, ben benieuwd hoe het verder gaat, is er al een soort plan?

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2017, 17:54:11 »
Hoi Harry,

Leuk jouw baan hier ook te zien. Ik volg je al geruime tijd in stilte bij de buren en genoot van de foto's die je daar plaatste. Mooie verstilde modelbouw op kleine schaal  (y). Ik hoop hier de (verloren gegane) foto's weer te kunnen zien ;)

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2017, 17:59:37 »
Dit begin smaakt naar meer!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2017, 20:34:31 »
Hallo modelbouwfans,

Dank voor jullie complimenten.

@ Gerard,

De segmenten worden gewoon met M8 vleugelmoerbouten verbonden. De kopse zijden worden telkens per twee gemaakt. Er zit ongeveer 1 mm speling in het boorgat zodat enige correctie mogelijk is en de segmenten goed op elkaar zullen aansluiten. De elektrische aansluitingen zijn eenvoudig: aan de achterzijde zitten telkens chassisdelen voor jackplugs ten behoeve van de wisselstroomvoeding en DIN stekkers voor de rijstroom. Elk segment heeft aan de voorzijde ook twee DIN chassisdelen voor de regelaar. Ik hanteer de A/Z schakeling dus je kunt per segment kiezen welke regelaar actief is. Bijgaand een tekeningetje van de kopse zijde aan de rechterkant van dit segment. Daar sluit later het schaduwstation op aan:



@ Michiel,

Ik heb inderdaad nogal veel kleuren turf gebruikt, al valt dat op de foto's niet op. Het plan is in totaal 4 segmenten die samen een bocht van 90 graden vormen. Aan de rechterzijde van dit segment komt een schaduwstation; aan de linkerzijde sluit het segment Steinbach aan. Het schaduwstation heeft de tekentafel nog niet eens bereikt. Ik weet nog niet of het een fiddle yard wordt of een kleine wisselstraat met aan het einde een handdraaischijfje. Het segment Steinbach is ook al gebouwd (waarover later meer). Hieronder de tekeningen van beide segmenten:




@ Michel,

Hier zul je inderdaad veel van de foto's weer terugzien, al zal ik ze niet allemaal plaatsen. Dat is me echt veel te veel werk. Erg jammer dat gedoe met foto-emmer. Maar ik vind het niet zinvol om naar een andere foto-uploadsite te gaan als daar hetzelfde kan gebeuren. Het aardige van dit forum is dat ik hier ook mijn HO segment kan laten zien.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2017, 08:58:54 »
Hoi,

Nog niet eerder gezien.
Een mooi begin hier (y).

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2017, 22:29:27 »
Dank voor je compliment Koen.

Enkele honderden meters voorbij het huis uit mijn vorige draadje stond een oude schuur, die ik ook wilde nabouwen:



Het model is net als het woonhuis vervaardigd van Evergreen plastic plaat en strips, afgewerkt met messing deuren van Schiffer en dakplaat van Kibri. Op zich is dit modelletje ook wel geslaagd, al ben ik niet erg tevreden over de verhoudingen. De schuur is namelijk een beetje groot uitgevallen. Een voorbeeld op schaal nabouwen zonder maten of tekeningen blijft een erg lastige klus. Maar ja, met je auto in de berm van zo'n weg neem je niet echt rustig de tijd om de maten in te schatten en thuis heb je dan alleen die ene foto van het origineel. Hoewel de schuur in model dus wat te groot is, misstaat deze niet op de baan en omdat er toch de nodige uurtjes werk in zitten, mag-ie blijven:





Als ik zo goed als Ed kon schetsen op basis van foto's, dan was het vast beter gelukt (zie reactie 916):

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60678.new;topicseen#new

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2017, 00:07:07 »
Die schuur is mooi nagebouwd en staat goed op je baan.
Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen ziet niemand, of
ik moet mijn verkeerde bril ophebben.
Knap gedaan.

Frans

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2017, 19:54:29 »
Dank je Frans. In het totaal valt het inderdaad niet op. Maar als je het origineel gezien hebt ...

Bij deze nog wat detailfoto's van dit segment Lauterbach voordat ik met een bouwberichtje over het tweede segment begin. Eerst maar eens gewoon een trein, want daar gaat het toch om, ook al is er weinig rails te zien op mijn segmenten. Het gaat hier om de Beierse Pt 2/3, een prachtig lokje van Fleischmann, in tijdperk 2 uitvoering:



En ook deze 795 railbus is van Fleischmann, in tijdperk 4 uitvoering. Hier passeert deze juist de steldraadspanner (Arnold) van het hoofdsein:



Maar ook het wegverkeer ontbreekt niet:





net zo min als landbouwvoertuigen:





En de nodige Preisertjes en andere details:







En tot slot nog een overzichtsfotootje:



vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2017, 23:12:06 »
Welp....... Dit ziet er leuk uit!

 (y) (y)
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: N baan in segmenten: Wieslauftal
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2017, 14:19:03 »
Leuk!

Ook wel mooi om te zien: hoeveel ruimte je wint bij N vergeleken met h0. Dat kan je mooi voor landschap gebruiken, wat jij ook doet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)