Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?  (gelezen 1977 keer)

ACD

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Gepost op: 07 juli 2017, 09:43:23 »
Hoi. Ik ben sinds een paar maanden weer met een nieuwe (digitale) baan begonnen. Als eerste stap met wisseldecoders en ben nu aan het kijken om bezet/terug melders in te bouwen. In had gehoopt dat ik hiervoor alleen wat moest solderen, maar lees op diverse forums dat ik de 'blokken' blijkbaar alleen kan bouwen als ik op diverse plekken ook rail-isolatoren inbouw (om zodoende de inrij en uitrij secties aan te geven). Ik baal hier behoorlijk van, omdat alle rails al vast ligt en diverse scenery erom heen ook. Het loshalen van diverse rails om de rail-isolatoren aan te brengen, lijkt mij behoorlijk ingrijpend en zelfs in de helix bij onmogelijk gezien de scenery erom heen.

Ik ben van plan met de Digikeijs DR4088 module te gaan werken.

Heeft iemand ervaring met het gebruik deze terug/bezetmelder, ZONDER het toepassen van rail-isolatoren op de baan? Gaat dit ooit werken of kan de terugmelder niet duidelijk zien waar de stroomafname plaatsvindt?

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2017, 09:46:00 »
Je kunt ook gebruik maken van reed switches. Die zijn eenvoudig te plaatsen zonder je baan te moeten slopen.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2017, 09:49:21 »
Je kunt ter plaatse van een gewenste onderbreking de rail doorslijpen met een dunne slijpschijf op de Dremel of Proxxon, of voorzichtig met een railzaagje. Dan hoef je geen rails los te nemen en heb je geen isolatoren nodig.

ACD

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2017, 10:20:20 »
NTeering - inderdaad, dan heb ik de OPTO versie nodig. Weet je toevallig waar ik de reed-contacten hiervoor kan krijgen en welke ik precies nodig heb?

DirkJ - top-tip! Helemaal niet aan gedacht. Misschien is de dremel inderdaad de makkelijkste oplossing nu. Bedankt!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2017, 13:44:05 »
Bij gebruik van reedcontacten moet je aan een paar dingen denken:
a) Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet. Voor mij een groot nadeel, zeker als je een keer met materieel van een kennis (zonder magneten) wilt rijden.
b) Voor reedcontacten heb je niet persé een terugmelder met opto-isolatie nodig. Kan met of zonder en je kan ze zelfs laten werken met terugmelders met stroomdetectie (ook al heb je dan eigenlijk te veel hardware die je weer overbrugt).
c) Ook reedcontacten naderhand plaatsen is niet super eenvoudig. Veel proberen ze tussen de bielsen te leggen maar als je al ballast hebt liggen is dit niet meer zo makkelijk.

Ik zou dan ook gewoon lekker voor het doorslijpen gaan. Dit is hoe wij het op de club überhaupt vaak deden. Eerst neerleggen, dan zagen. Enige is dat je wel op moet letten dat je rails niet onder te veel mechanische spanning staat. En mocht je het gat wat groot vinden naderhand kan je er altijd een stukje styreen (of iets anders) tussen lijmen en daarna in het profiel van de railstaaf snijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #5 Gepost op: 07 juli 2017, 14:04:39 »
Met een Roco railzaagje kun je een hele fijne snede maken, dat redt je niet met een slijpschijfje. Ik heb een schijfje van 0.6mm maar hoe haaks ik het ook doe, en hoe stil ik de dremel ook houd, snede wordt altijd 1 a 2mm... waardeloos. De roco maakt een strakke, rechte snede van een paar tienden millimeters. Maar goed, het kan ook aan mijn dremeltechniek liggen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2017, 14:25:07 »
Citaat van: jowi
... hoe haaks ik het ook doe ...
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.

Citaat van: Timo
Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet.
De magneet hoeft niet onder een loc, kan ook onder een wagon.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2017, 15:18:57 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #7 Gepost op: 07 juli 2017, 14:35:33 »
Wat trouwens ook prima werkt is een infrarood lichtsluisje. Hoef je niet te zagen, maar ja, nu moet je weer een ir led en sensor in een bosje o.i.d. verstoppen...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2017, 16:13:56 »
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.
Dat bedoel ik dus niet. Hoe verticaler je de schijf houd (ook al slijp je niet haaks op de rijrichting maar schuin over de rail) hoe smaller de snede.
Probleem met een schijf is als je maar heel even wiebelt met dat ding, je meteen een hele brede onregelmatige snede hebt.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2017, 23:08:09 »
Toen ik overgestapt ben naar digitaal heb ik ook de blokken gemaakt met reedcontacten. Magneetjes had ik toch al onder al het materiaal, en dat doe ik nog altijd bij nieuw materiaal.
magneetje kost bijna niets, en alle loks hebben wel plaats.
Ook een reedcontact kost bijna niets.

Waar je wel een beetje bij kan boor ik een gat door de plaat tussen de bielsen, en dan een 4 bielsen verderop nog eentje.
Het reedcontact komt dan op de bielsen te liggen in de richting van de rails.

Waar je niet kunt boren buig ik de draden zo dat ze onder de rails en bielsen gelegd kunnen worden en ze ergens naast de rails verder geleid kunnen worden.

Dit soort plaatsen zijn meestal geen zicht plaatsen en dus maakt het iets minder uit hoe ze er zitten, als ze maar werken.

Waar je wel bij kunt is het ook makkelijker ze goed weg te werken, maar daar is het over het algemeen ook weer makkelijker alsnog de rails door te zagen/slijpen.

Bij mijn laatste baan ben ik meer gaan werken met stroomdetectie, maar gebruik nog altijd reedcontacten op verschillende punten. En als er in een blok eens een extra melder moet komen doe ik dat ook meestal via de reedcontacten.

Welke oplossing je ook kiest, op plaatsen waar je minder goed bij kunt zal het altijd een beetje priegelen worden om het voor elkaar te krijgen, maar er zijn genoeg opties om niet alles weer af te hoeven breken.


Groet,
Roelco

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2017, 16:47:37 »
Hoi
Ben ook bezig aan mijn baan opbouw en geen rekening houdend met blokken, ofwel detectie, bewust.
Eerst de baan goed dan pas bepalen waar de blokken komen en detectie punten.
Daarbij ga ik gebruik maken van IR reflectie, eh gebruik ik al. Een of ander manier, hier op dit forum, wil men er weinig over zeggen want het gaat altijd over stroom detectie en een lichtsluis in het schaduw station.
Heb ook gereageerd op een ander onderwerp en daar staat voldoende in omschreven zoals ik het toepas.
Voordelen, geen gezaag in de rails, geen magneten onder het materiaal, detectie is van eerste koppeling tot laatste koppeling en als je het niet bevalt verplaats je het detectie punt.
Dit is de link naar dit onderwerp :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72888.0.html

Doe je plezier ermee, groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2017, 22:16:26 door Fransx »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2017, 14:29:55 »
ACD, waarom denk je dat je voor reedcontacten de OPTO versie nodig hebt?

Misschien is het ook niet verkeerd om even aan te geven wat voor rails je gebruikt. 2-rail of 3 rail, want dat maakt nogal een verschil.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net