Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:04:33
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:58:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:48:23
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Niekleair
Vandaag om 03:25:26
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:22:08
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Niekleair
Vandaag om 03:20:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:37:53
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:08:04
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door NS264
Vandaag om 00:30:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:15:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 00:06:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:01:10
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
11 augustus 2020, 23:57:52
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
11 augustus 2020, 22:59:51
Treincoupe voor dementerenden door Jeroen Mooij
11 augustus 2020, 22:55:20
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
11 augustus 2020, 22:53:40
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door AndréDev
11 augustus 2020, 22:51:57
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
11 augustus 2020, 22:49:33
Projekt 083-338 door tuurtje
11 augustus 2020, 22:49:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
11 augustus 2020, 22:48:00
Afmetingen NS borden door Dave.......
11 augustus 2020, 22:21:36
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Remunj
11 augustus 2020, 21:44:00
Raadplaatje door meino
11 augustus 2020, 19:21:06
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
11 augustus 2020, 19:17:02
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
11 augustus 2020, 18:58:46
Motorschade Roco Hippel (Oudste model?) door Floris Dilz
11 augustus 2020, 18:52:59
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
11 augustus 2020, 18:29:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
11 augustus 2020, 18:26:55
VERPLAATST: Draadje Big Boy door 44
11 augustus 2020, 17:40:01
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 15987 keer)

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4001
    • Modeltrein projecten
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #90 Gepost op: 29 maart 2020, 01:33:12 »
Zowel m’n 5500 van DJH als 6000 van Philo hebben 300gr op de vier resp. zes drijfwielen en trekken als een tierelier. Lijkt me dat je in een 6100 die echt een klap groter is (line-up?) meer kwijt kan.

Maar wat een pareltjes komen hier ineens voorbij! Ook mooi van Rik.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #91 Gepost op: 29 maart 2020, 09:14:42 »
check de bogies, want t kan nauwelijks iets anders zijn. Teveel veerdruk, of t frame leunt ergens op een van de bogies ofzo.
Ja, daar gingen mijn eerste gedachten ook naar uit. Ik heb al aardig wat modelloco's gebouwd en daarbij moeten de draaistellen ook steeds nauwkeurig worden afgesteld.
Ik had alleen het idee dat de draaistellen bij de 6100 niet 'hoger' konden worden geplaatst, omdat ze dan aan gingen lopen met het frame. Ik ga eens kijken!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #92 Gepost op: 29 maart 2020, 09:22:17 »
...
Maar wat een pareltjes komen hier ineens voorbij! Ook mooi van Rik.  (y)
Helemaal mee eens! Ik krijg hierdoor weer extra kriebels om mijn 6100 verder op te pakken... (y)
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #93 Gepost op: 29 maart 2020, 13:19:22 »
Mooi Stephan! mooie kloppende sleep erachter  (y)

.. dacht wel even hm, slipt toch wel wat makkelijk door, ...

ik denk dat daar net even een hoogteverschilletje zit, een kwart mm kan vanaf stilstand al een probleem zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5829
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #94 Gepost op: 29 maart 2020, 13:33:07 »
ik heb het zware vermoeden dat dat het handmonster van Piet is.

Nee, het was deze:

Eigen foto.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #95 Gepost op: 29 maart 2020, 22:22:30 »
Hmmm, de verf ziet er een beetje korrelig uit.
Ook is het met de belijning hier en daar een tikkeltje misgelopen.
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #96 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:05:45 »



Stephan.

Op vakantie dus een paar kitjes mee. Nu ben ik bezig met de 6100.  Voor mij het volgende dilemma:  welk wiel wordt aangedreven door de tandwielkast.  Ik heb dezelfde conclusie als Stephan: de voorste drijfas. Dan klopt het chassis en past het ketelfront. Maar tegelijk vind ik dit een lelijke plek, want je hindert hiermee de vrije doorkijk onder de ketel die hier ook een lelijke opening heeft.  Heeft iemand dit anders aangepakt?  Ik denk dat ik het ketelfront iets minder belangrijk vind dan de vrije doorkijk.  Wat vinden jullie?

mvg,
Ivo
*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9763
    • belse roestkraam
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #97 Gepost op: 07 augustus 2020, 00:41:12 »
heb n voorkeur voor de middelste as omdat t meestal net wat soepeler loopt. Dan kijken of de hele motor/tandwielkast-unit wat achterover kan, om m voor de ramen weg te houden. Gek idee: vliegwiel voor de tandwielkast in plaats van achter de motor?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3836
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #98 Gepost op: 07 augustus 2020, 09:43:40 »
Mooi ding!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #99 Gepost op: 07 augustus 2020, 12:19:03 »
heb n voorkeur voor de middelste as omdat t meestal net wat soepeler loopt. Dan kijken of de hele motor/tandwielkast-unit wat achterover kan, om m voor de ramen weg te houden. Gek idee: vliegwiel voor de tandwielkast in plaats van achter de motor?

Ruimte om de middelste as aan te drijven is er wel . De motor schuift gewoon in de ketel.  Maar dan lukt me compensatie of vering niet meer.  Andere tandwielkast lijkt me dan een handiger oplossing  Zo'n ding met een soort neusje moet wel passen.

Is wel een aparte ervaring dat aandrijven van de middelste as een soepele loop oplevert 

mvg,
Ivo
*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9763
    • belse roestkraam
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #100 Gepost op: 07 augustus 2020, 12:40:56 »
Ja, heb me ooit erg druk gemaakt over vering en compensatie, maar t effect daarvan is vrij betrekkelijk bij grotere locs. Loopt vaak goed zat zonder. tweeassers is een ander verhaal, qua stroomafname.
Middenas aandrijven werkt t mooist in combinatie met een koppelstang uit 1 stuk. Dan doet de koppelstang meer dan alleen trekken en duwen, maar ook de verticale beweging draagt kracht over, dat loopt gelijkmatiger.