Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Een kijkje bij Piko in China  (gelezen 5645 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2017, 10:50:51 »
Ik denk dat het niet verstandig is om deze discussie te gaan voeren.
Om zo'n discussie te gaan voeren, heb je ook iets meer informatie nodig, denk daarbij aan hoeveel winst wordt er gemaakt.
Laten we niet achteraan de streep gaan kijken, maar wat gebeurt er voor die streep.
Altijd zo makkelijk, om maar het vingertje naar de consument te wijzen!


Geldt overigens voor alle artikelen, de zorg etc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2017, 11:12:12 »
Als consument kan je er ook weinig mee.

Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.

De lonen zijn nog lager dan hier, maar een stuk hoger dan 20 jaar geleden. Dus zeg maar hoe het er daar voorstaat. Ik denk dat het glas voor de doorsnee Chinese fabrieksarbeider eerder half vol is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2017, 11:56:41 »
Wat mij opviel, is het grote aantal vrouwen dat het werk daar uitvoert! En dat overal wel een ventilator lijkt te staan. Tijd voor airco zou je zeggen. :) Al moet het pand dat ook kunnen faciliteren.
Verder een leuk kijkje achter de schermen.  (y) Nou zie ik eens wat er allemaal bij komt kijken.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2017, 12:13:27 »
Ik vind het erg lijken op een reportage over de Fleischmann fabriek, dat zal denk ik jaren '70 of '80 geweest zijn. Vergelijkbare indeling, veel vrouwen op een rijtje voor het fijne handwerk, gelijke stappen in het productieproces etc. Behalve dan dat dat in Duitsland was en heel erg analoog nog allemaal.
Dus de indruk dat de manier van werken lijkt op hoe het hier vroeger ging klopt dan wel, de hoogtijdagen van modelspoor...
Dat is helemaal niet negatief, want het ziet er dus uit alsof het nog rendabel is om veel secuur handwerk te doen, wat hier allang niet meer mogelijk is.
RETROBAHN A.G.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2017, 13:07:08 »
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.

Veel mensen in Europa en de VS vinden het juist jammer dat ongeschoold werk als dit wordt/werd verplaatst naar lagelonenlanden. De arbeidsomstandigheden en manier van produceren zien er hetzelfde uit als de Marklin fabrieken in Duitsland zoals ik ze 20 jaar geleden in een reportage heb gezien. Enige verschil is dat ze nu Traxxen bouwen en toen niet, en dat ze in China allemaal dezelfde polo aanhebben.
Over de arbeisvoorwaarden zoals lengte van een werkweek en wat voor een besteedbaar inkomen ze verdienen kan ik natuurlijk weinig zinvols zeggen aan de hand van een enkel filmpje.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2017, 13:32:02 »
Grappig, ik doe het niet veel anders. ;D Alleen die tampondrukmachine wil ik ook wel hebben!

Het valt me op dat ze simpele mondmaskers gebruiken bij het airbrushen, dat heeft natuurlijk geen enkele zin. Maar de afzuiging lijkt wel in orde. Verder worden er soms geen handschoenen gebruikt bij het hanteren van het model. Lijkt me dat je tot het laatst het model vetvrij wilt hebben. Bij het zeefdrukken van het DB logo gaat er nog even een hand overheen om eventueel stof weg te halen.

Ook wel lekker dat je gewoon de arbeidsgeluiden hoort en er niet zo'n typisch, gezapig muziekje onder zit.

Wat me opviel waren de gebruikte penselen. Lange, dunne haren met een dikke houder. Mooi!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2017, 15:10:17 »
Ik denk dat het met de omstandigheden nog best wel meevalt, het kan immers nog wel wat erger. Ik zie geen tralies voor de ramen en afgesloten deuren, normale verlichting en werkruimte, geen zelfmoordnetten. En de lonen mogen dan misschien erg laag zijn, de kosten voor het levensonderhoud zijn daar ook heel anders. Je hebt best kans dat ze van zo'n baan best rond kunnen komen. En als ze die dingen niet voor ons zouden maken lagen ze daar nu ook allemaal aan de geeuwhonger.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2017, 15:26:32 »
Ik zie geen tralies voor de ramen en afgesloten deuren, normale verlichting en werkruimte, geen zelfmoordnetten.
Had je dat dan verwacht in een promotiefilmpje gepubliceerd door Piko zelf? Al is slechte reclame natuurlijk ook reclame.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2017, 16:30:23 »
Ja goed, maar dan hadden ze die delen niet gefilmd. Je kunt een strafkamp niet voor een enkel filmpje omtoveren tot een acceptabele werkplek (tenzij je Kim Jung-un heet  ;) ) Wel verdenk ik ze ervan ff snel een doos polo's te hebben laten drukken  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2017, 16:32:58 door Rondje_HO »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2017, 07:50:50 »

Zij de zelfde polo's als ze in Sonnenberg dragen. Dus enige "eenheid" is er ook nog. ;D
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2017, 22:00:01 door Bert van Gelder »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2017, 09:03:36 »
Ja, .....ook uit China ;D.
Leuk filmpje (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #26 Gepost op: 23 juni 2017, 17:52:39 »
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.
Het probleem is dat je niet weet wat de "winst verdeel sleutel" is,als die mensen voor zeg 6 euro per uur werken(of hoe t equivalent daar ook heet) maar het bedrijf gooit er hier argeloos een 10 voud op ,om te komen tot een verkoop prijs,tja wie is dan de boosdoener ?
Persoonlijk denk ik dat den mensen daar voor weinig werken,en dat het bedrijf waarvoor ze werken,hier de prijs goed opdrijven alvorens er een prijs sticker op een doos zit.
En laten we eerlijk zijn t is niet zozeer dat we de werklui daar iets misgunnen,maar meer dat men t lef heeft om er een veel grotere verkoop prijs voor durven te vragen als de werkelijke kosten die men niet heeft getoond in de winkel voor dat zelfde artikel.
Het is net prof voetbal,presteer je niks of weinig, dan krijg je nog je miljoenen uitgekeerd,al zijn dat "openbare" bedragen en toont men werkelijk wat men voor een speler betaald en wat zijn salaris is ,of hij nou presteert of niet.
Dat is met werklui en een (modelspoor) fabrikant wel anders,daar zie je het salaris van de werklui niet,ook niet als ze is een rot dag hebben en minder produceren,en ook niet de kosten voor transport tot in de winkel incl winst marge  ;)
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #27 Gepost op: 23 juni 2017, 20:36:42 »
Laten we als voorbeeld een loc nemen van circa € 200 verkoopprijs. Alleen al de BTW is afgerond € 40. Blijft over € 160. Denk je nou echt dat een winst-verdeel-sleutel van en factor 10 reeel is?  Die €160 wordt besteed aan afschrijving malkosten (een mal kost ook in China snel enige tienduizenden euro's), grondstoffen, electronica, mensuren (meer dan je denk dus zoals het filmpje laat zien), verpakking, winst voor de fabriek, transportkosten naar Europa, opslag, controle, administratie en verzenden naar een winkelier, opslag voor wanbetalers, winst voor de initiatiefnemer (bijvoorbeeld LSModels of Artitec), marge voor een winkelier, korting. Waarom denk je dat Marklin, Roco en Hornby al een paar maal falliet zijn gegaan? Omdat dit een business is waar goud kan worden verdiend? Neem van mij aan, dat de treinenbusiness een marginale business is en dat we blij mogen zijn dat een paar enthousiastelingen de handdoek nog steeds niet in de ring hebben gegooid. Dat het uberhaupt nog mogelijk is om voor de huidige prijzen steeds detailrijker modellen te maken is dankzij de lage lonenlanden. Dat is het enige wat ik naar voren wilde brengen. Maar gezien de reacties komt dit niet over. Jongens, die fabrieksarbeiders wonen op het terrein van de fabriek. Zeer waarschijnlijk ver weg van huis en gedurende 11 maanden per jaar. Ok, als we de modellen niet laten maken hebben ze helemaal niets. Neemt niet weg dat het beoordelen van de "hoge" prijs van de modellen iets genuanceerder mag van mij. Maar goed het is een leuk filmpje en het geeft een goede indruk van wat er allemaal komt kijken voor het realiseren van onze geliefde modeltreinen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Een kijkje bij Piko in China
« Reactie #28 Gepost op: 23 juni 2017, 22:03:55 »
ATB,

Duidelijke uitleg en ben het helemaal met je eens.
Bij het uitbrengen van een model komt ook veel meer kijken dan wordt gedacht, van de eerste schets tot aan het doosje.
De echte zelfbouwers kunnen hier wel over mee praten.

Groet,
Cor Lageweg.