Google+
Doel:€250.00
Donaties:€31.80

Per saldo:€-218.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:51:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:29:40
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 00:00:09
Raadplaatje door Mar-Cas
23 juni 2017, 23:54:56
Bad Harzwald, de bouw. door VFR
23 juni 2017, 23:52:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 juni 2017, 23:45:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 juni 2017, 23:44:33
Foutmelding IB2 " systeemfout geen Loconet" door vt175
23 juni 2017, 23:22:46
DSB verkoopt 15 treinstellen ic2 door Michel van den Hof
23 juni 2017, 22:32:32
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
23 juni 2017, 22:25:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
23 juni 2017, 22:13:07
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 juni 2017, 22:08:23
Een kijkje bij Piko in China door lrrw
23 juni 2017, 22:03:55
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
23 juni 2017, 21:38:45
Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40) door Maurice K
23 juni 2017, 21:29:20
De bouw van een overweg door Peter.v.L
23 juni 2017, 21:06:19
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door ruudns
23 juni 2017, 20:45:21
ESU Lokprogrammer, ervaringen gevraagd door crabbcharles
23 juni 2017, 20:40:11
Piko 2017 door Basilicum
23 juni 2017, 20:32:37
Artitec 2017 door Wijktrein
23 juni 2017, 19:24:00
Afmetingen lokloods Erstfeld Zwitserland door Alexmoba
23 juni 2017, 19:23:11
Nieuwe foto-emmer gezocht door Paul de Goede
23 juni 2017, 19:19:20
h0 en smalspoor naast- en door elkaar door martijn v m
23 juni 2017, 18:18:35
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tuurtje
23 juni 2017, 18:16:25
Poll NS 1500 door Casmir
23 juni 2017, 18:15:08
VERPLAATST: Qbuzz Groningen/Drenthe door NS264
23 juni 2017, 18:15:01
Klein Duits kopstationnetje door Lucien
23 juni 2017, 17:48:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
23 juni 2017, 17:25:32
Modelspoorbeurs Houten 1 juli a.s. door ca.gorter
23 juni 2017, 16:47:27
Watergebouwen een zomerse aanbieding door 3dscaleworks
23 juni 2017, 15:11:14
  

Auteur Topic: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...  (gelezen 1298 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13676
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2017, 13:32:15 »
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2017, 14:47:11 »
London DLR rijdt eveneens machinist los.

" De treinen worden via een derde rail gevoed met 750 volt gelijkstroom. Vanwege de computergestuurde bediening van de treinen is een bestuurder niet nodig. Aan boord van ieder voertuig is wel een "trainguard" aanwezig, die in geval van storingen de besturing vanaf een hulpstuurstand kan overnemen "

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway materieel

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2017, 15:01:39 »
De 2 Metro lijnen te Rijsel (Lille-Fr.) rijden toch al enkele decenia autonoom volgens het VAL systeem:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lille/lille.htm
En ook te Lyon zit men al met een nieuwere generatie treinstellen op de lange D-lijn:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lyon/lyon-metro-d.htm
Ook nog te Toulouse & Parijs hebben ze een dergelijk systeem.

Dus hebben ze in Frankrijk wel al wat 'know-how' met bestuurdersloos rijden. Stellen met luchtbanden en stellen op spoor.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 15:30:39 »
Vroeger had je ook liftbediendes, nu stapt ook iedereen erin zonder enige twijfel.
Kwestie van wennen en vertrouwen winnen, dan stappen we straks ook allemaal in een trein zonder bestuurder.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2017, 15:38:32 »
Ging de Metro in Amsterdam maar zonder bestuurders rijden.
Dat zou een hoop vertraging en missende aansluitingen schelen  :-[
Is echt verschrikkelijk om te zien soms dat de metro soms makkelijk 1 tot 2 minuten te laat vertrekt omdat de bestuurder vindt dat ie eerst rustig koffie moet kunnen halen. en dan sjok, sjok terug naar de trein.  :'(
Jaja ik vertrek vanaf een eindstation daar zie je dat soort dingen  :police:
En dan heb ik het nog niet over het remgedrag van sommige bestuurders, echt om te huilen
Ik ben voor de automaat!
Groet van Ben

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4253
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 17:11:17 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes ;D

groeten
Hendrik Jan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
    • De Hoekselijn
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2017, 17:18:12 »
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Bij het aarden worden alle elektrische systemen uitgeschakeld en aan de aarde gelegd. Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat het een en ander succesvol gedaan is.

Gr Dennis

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2017, 22:33:14 »
Gelukkig kan een machinist na een crash zijn trein altijd nog aarden en de brandweer bellen.......

René.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2017, 23:10:58 »
......Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat.....

Met een backup systeem op een accu kom je een heel eind...;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1613
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2017, 23:41:32 »
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.

Twee machinisten zelfs. Of is de tweede de stoker...?

In Japan moeten ze tenslotte ook iedereen aan het werk houden...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1613
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2017, 23:47:51 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes.

groeten
Hendrik Jan

De zelfrijdende auto is juist verder weg dan je denkt.
Juist voor complexe situaties als in binnensteden.
Hoe wel veel technieken al bestaan en werken, is een stuk snelweg echt iets anders dan bv. een binnenstad.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html