Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Multimaus gereset alles weg door Ronald Koerts
Vandaag om 13:56:07
led met diode en weerstand werkt niet i.c.m. gelijkrichter door Marco Staartjes
Vandaag om 13:54:31
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Met een sik
Vandaag om 13:54:03
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Bartje81
Vandaag om 13:52:53
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 13:51:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:43:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 13:24:02
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Bert van Gelder
Vandaag om 13:22:58
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door b+j
Vandaag om 13:20:43
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door PaulRoman
Vandaag om 13:14:59
Roco NS plan V door Bartje81
Vandaag om 13:10:43
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door eric den boer
Vandaag om 13:00:17
Storm door dwem
Vandaag om 12:40:47
Loks ombouwen naar digitaal, of nieuwe aanschaffen? door HaHoHo
Vandaag om 12:36:08
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door NS264
Vandaag om 12:30:48
Fleischmann Sprinter onderstel scheiden van dak door Cas
Vandaag om 12:26:17
lantaarn sluitverlichting H0 door Haradigi
Vandaag om 12:25:54
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Romavami
Vandaag om 12:22:35
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:19:35
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 12:15:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:13:49
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
Vandaag om 12:10:02
Wat heb jij op je desktop staan? door MarcNL
Vandaag om 11:56:29
Wat betekent digitaal voorbereid? door Marc tramt
Vandaag om 11:52:12
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 11:49:55
Tandwiel Fleischmann 4028 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:33:25
Tandwielen stoomloc eraf halen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:31:56
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door zuylen
Vandaag om 11:11:00
Uhlenbrock Decoder 76425 i.c.m. Digirail DRC2200 verlichting set door VAM65
Vandaag om 10:52:32
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Tulpendaal
Vandaag om 10:38:41
  

Auteur Topic: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...  (gelezen 1462 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14714
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2017, 13:32:15 »
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2017, 14:47:11 »
London DLR rijdt eveneens machinist los.

" De treinen worden via een derde rail gevoed met 750 volt gelijkstroom. Vanwege de computergestuurde bediening van de treinen is een bestuurder niet nodig. Aan boord van ieder voertuig is wel een "trainguard" aanwezig, die in geval van storingen de besturing vanaf een hulpstuurstand kan overnemen "

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway materieel

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2017, 15:01:39 »
De 2 Metro lijnen te Rijsel (Lille-Fr.) rijden toch al enkele decenia autonoom volgens het VAL systeem:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lille/lille.htm
En ook te Lyon zit men al met een nieuwere generatie treinstellen op de lange D-lijn:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lyon/lyon-metro-d.htm
Ook nog te Toulouse & Parijs hebben ze een dergelijk systeem.

Dus hebben ze in Frankrijk wel al wat 'know-how' met bestuurdersloos rijden. Stellen met luchtbanden en stellen op spoor.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1082
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 15:30:39 »
Vroeger had je ook liftbediendes, nu stapt ook iedereen erin zonder enige twijfel.
Kwestie van wennen en vertrouwen winnen, dan stappen we straks ook allemaal in een trein zonder bestuurder.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2017, 15:38:32 »
Ging de Metro in Amsterdam maar zonder bestuurders rijden.
Dat zou een hoop vertraging en missende aansluitingen schelen  :-[
Is echt verschrikkelijk om te zien soms dat de metro soms makkelijk 1 tot 2 minuten te laat vertrekt omdat de bestuurder vindt dat ie eerst rustig koffie moet kunnen halen. en dan sjok, sjok terug naar de trein.  :'(
Jaja ik vertrek vanaf een eindstation daar zie je dat soort dingen  :police:
En dan heb ik het nog niet over het remgedrag van sommige bestuurders, echt om te huilen
Ik ben voor de automaat!
Groet van Ben

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4618
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 17:11:17 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes ;D

groeten
Hendrik Jan

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
    • De Hoekselijn
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2017, 17:18:12 »
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Bij het aarden worden alle elektrische systemen uitgeschakeld en aan de aarde gelegd. Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat het een en ander succesvol gedaan is.

Gr Dennis

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2017, 22:33:14 »
Gelukkig kan een machinist na een crash zijn trein altijd nog aarden en de brandweer bellen.......

René.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2017, 23:10:58 »
......Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat.....

Met een backup systeem op een accu kom je een heel eind...;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1777
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2017, 23:41:32 »
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.

Twee machinisten zelfs. Of is de tweede de stoker...?

In Japan moeten ze tenslotte ook iedereen aan het werk houden...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1777
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2017, 23:47:51 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes.

groeten
Hendrik Jan

De zelfrijdende auto is juist verder weg dan je denkt.
Juist voor complexe situaties als in binnensteden.
Hoe wel veel technieken al bestaan en werken, is een stuk snelweg echt iets anders dan bv. een binnenstad.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html