Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:15:43
De soap die Fyra heet door iarnrod
Vandaag om 19:14:45
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:14:21
Schakeling voor kleurkeuze leds door 72sonett
Vandaag om 19:06:07
Trekduw Beneluxtrein door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:57:00
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door dickkoning
Vandaag om 18:54:45
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Stedahult
Vandaag om 18:53:40
Programmeren van wissels/wisselsstraten met MultiMaus (Roco) door trabiarie
Vandaag om 18:47:40
Maximale rijspanning Trafo halveren door Martin Hornis
Vandaag om 18:39:10
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door Noordernet
Vandaag om 18:38:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:24:21
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door nighttrain1
Vandaag om 18:15:33
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
Vandaag om 17:22:42
Multimouse pakt decoder adres 113 niet. door Hans Gvz
Vandaag om 17:21:04
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Remie_märklín
Vandaag om 17:18:19
HTM tram 265 in Lego door Paul de Goede
Vandaag om 17:17:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:09:13
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Joop_L
Vandaag om 16:12:51
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door eenop87
Vandaag om 15:46:09
Eerste baanplan spoor N door stoomtreinen gek
Vandaag om 15:01:52
Voorde dok door Sobat Kras
Vandaag om 14:57:34
Fleischmann BR 54 met sound stopt ineens!! door Haradigi
Vandaag om 14:54:10
verschillende draaisteltype's onder NS materieel door edwin1974
Vandaag om 14:02:17
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Martijnstein
Vandaag om 13:33:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 13:20:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door PMBW
Vandaag om 12:12:54
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Ivo tB
Vandaag om 11:59:33
Depot door Ronald69
Vandaag om 11:55:06
VERPLAATST: Werk..Plaats door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 11:38:24
  

Auteur Topic: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...  (gelezen 1388 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13855
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2017, 13:32:15 »
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2017, 14:47:11 »
London DLR rijdt eveneens machinist los.

" De treinen worden via een derde rail gevoed met 750 volt gelijkstroom. Vanwege de computergestuurde bediening van de treinen is een bestuurder niet nodig. Aan boord van ieder voertuig is wel een "trainguard" aanwezig, die in geval van storingen de besturing vanaf een hulpstuurstand kan overnemen "

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway materieel

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2017, 15:01:39 »
De 2 Metro lijnen te Rijsel (Lille-Fr.) rijden toch al enkele decenia autonoom volgens het VAL systeem:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lille/lille.htm
En ook te Lyon zit men al met een nieuwere generatie treinstellen op de lange D-lijn:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lyon/lyon-metro-d.htm
Ook nog te Toulouse & Parijs hebben ze een dergelijk systeem.

Dus hebben ze in Frankrijk wel al wat 'know-how' met bestuurdersloos rijden. Stellen met luchtbanden en stellen op spoor.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 15:30:39 »
Vroeger had je ook liftbediendes, nu stapt ook iedereen erin zonder enige twijfel.
Kwestie van wennen en vertrouwen winnen, dan stappen we straks ook allemaal in een trein zonder bestuurder.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2017, 15:38:32 »
Ging de Metro in Amsterdam maar zonder bestuurders rijden.
Dat zou een hoop vertraging en missende aansluitingen schelen  :-[
Is echt verschrikkelijk om te zien soms dat de metro soms makkelijk 1 tot 2 minuten te laat vertrekt omdat de bestuurder vindt dat ie eerst rustig koffie moet kunnen halen. en dan sjok, sjok terug naar de trein.  :'(
Jaja ik vertrek vanaf een eindstation daar zie je dat soort dingen  :police:
En dan heb ik het nog niet over het remgedrag van sommige bestuurders, echt om te huilen
Ik ben voor de automaat!
Groet van Ben

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4346
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 17:11:17 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes ;D

groeten
Hendrik Jan

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
    • De Hoekselijn
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2017, 17:18:12 »
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Bij het aarden worden alle elektrische systemen uitgeschakeld en aan de aarde gelegd. Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat het een en ander succesvol gedaan is.

Gr Dennis

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2017, 22:33:14 »
Gelukkig kan een machinist na een crash zijn trein altijd nog aarden en de brandweer bellen.......

René.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2017, 23:10:58 »
......Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat.....

Met een backup systeem op een accu kom je een heel eind...;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2017, 23:41:32 »
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.

Twee machinisten zelfs. Of is de tweede de stoker...?

In Japan moeten ze tenslotte ook iedereen aan het werk houden...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
    • industriële scenery
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2017, 23:47:51 »
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...

Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.

De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes.

groeten
Hendrik Jan

De zelfrijdende auto is juist verder weg dan je denkt.
Juist voor complexe situaties als in binnensteden.
Hoe wel veel technieken al bestaan en werken, is een stuk snelweg echt iets anders dan bv. een binnenstad.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html